Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania udziałem w procedurze naboru członków Europejskiej Rady Budżetowej2020/C 13/08.

Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania udziałem w procedurze naboru członków Europejskiej Rady Budżetowej

(2020/C 13/08)

(Dz.U.UE C z dnia 15 stycznia 2020 r.)

1.
Kontekst

W dniu 21 października 2015 r. Komisja podjęła decyzję o ustanowieniu niezależnej Europejskiej Rady Budżetowej (zwanej dalej "Radą") 1 . Decyzję podjęto w odpowiedzi na zalecenia zawarte w sprawozdaniu pięciu przewodniczących -"Dokończenie budowy europejskiej unii gospodarczej i walutowej". Rada składa się z przewodniczącego i czterech członków. Ma ona za zadanie, pełniąc rolę doradczą, pomagać Komisji w wykonywaniu jej funkcji w ramach wielostronnego nadzoru budżetowego w strefie euro zgodnie z art. 121, 126 i 136 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

Jedno stanowisko członka Rady jest nieobsadzone.

2.
Zadania Rady

Rada jest upoważniona do realizacji następujących zadań:

a)
Rada dostarcza Komisji oceny wdrażania unijnych ram budżetowych, w szczególności pod względem horyzontalnej spójności decyzji i realizacji nadzoru budżetowego, przypadków szczególnie poważnego nieprzestrzegania zasad oraz adekwatności rzeczywistego kursu polityki budżetowej w strefie euro i na poziomie krajowym. W ocenie tej Rada przedstawia również propozycje dotyczące przyszłych ram budżetowych Unii;
b)
Rada doradza Komisji, w oparciu o analizę ekonomiczną, w kwestii przyszłego kursu polityki budżetowej właściwej dla strefy euro jako całości. Doradza ona Komisji w sprawie odpowiednich krajowych kursów polityki budżetowej, które będą spójne z jej opinią na temat wspólnego kursu polityki budżetowej w strefie euro zgodnie z zasadami paktu stabilności i wzrostu. W przypadku stwierdzenia ryzyka zagrażającego prawidłowemu funkcjonowaniu unii gospodarczej i walutowej Rada załącza do swojej opinii szczegółową analizę wariantów strategicznych dostępnych w ramach paktu stabilności i wzrostu;
c)
Rada współpracuje z krajowymi radami polityki budżetowej, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2011/85/UE 2 . Współpraca między Radą a krajowymi radami polityki budżetowej ma w szczególności na celu wymianę najlepszych praktyk i ułatwianie ustalania wspólnych stanowisk wobec kwestii objętych unijnymi ramami fiskalnymi;
d)
na wniosek przewodniczącego Komisji Rada zapewnia doradztwo ad hoc.
3.
Niezależność

Członkowie Rady działają niezależnie i nie zwracają się o instrukcje do instytucji lub organów unijnych, rządów państw członkowskich ani do żadnego innego podmiotu publicznego lub prywatnego, ani też od nich takich instrukcji nie przyjmują.

Rada posiada swój własny sekretariat, który udziela jej wsparcia analitycznego, statystycznego, administracyjnego i logistycznego. Sekretariat składa się z kierownika sekretariatu i innych członków przynależących, do celów administracyjnych, do Sekretariatu Generalnego Komisji. Członkowie sekretariatu przyjmują instrukcje wyłącznie od Rady.

Członkowie Rady ujawniają przewodniczącemu wszelkie potencjalne konflikty interesów w odniesieniu do poszczególnych ocen lub opinii, a przewodniczący stosuje wszelkie właściwe środki i może zdecydować, że dany członek nie będzie uczestniczyć w przygotowaniu i przyjęciu danej oceny lub opinii.

4.
Opis stanowiska pracy

Członkowie Rady biorą aktywny udział w jej pracach oraz uczestniczą w sesjach wykonawczych. Każdy członek informuje przewodniczącego o swoim własnym wkładzie. W szczególności członek Rady:

-
zapewnia osiąganie celów i realizację zadań na rzecz skutecznego wykonywania uprawnień powierzonych Radzie z zachowaniem najwyższych standardów jakościowych i etycznych,
-
wnosi wkład w określanie priorytetów Rady w zakresie planowania strategicznego,
-
przyczynia się do rozwijania i ulepszania narzędzi analitycznych koniecznych do wykonywania jej uprawnień.

Członkowie Rady są powoływani na okres trzech lat, a ich mandat jest jednokrotnie odnawialny. Wybrany kandydat zostanie powołany w charakterze specjalnego doradcy 3  i będzie wynagradzany w trybie dziennym w oparciu o stawkę wynagrodzenia podstawowego dla grupy zaszeregowania AD 14 obowiązującą w przypadku członków. Oczekuje się, że na wykonywanie swoich obowiązków członek poświęci około 40 pełnych dni w roku.

Koszty podróży i zakwaterowania poniesione przez członka są zwracane przez Komisję na wniosek po przedstawieniu dokumentów potwierdzających, zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji. Otrzymuje on ponadto dietę dzienną na pokrycie innych kosztów, takich jak wyżywienie.

Zwrot kosztów odbywa się w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.

5.
Kryteria kwalifikacyjne

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

-
Doświadczenie zawodowe 4 : kandydat musi mieć przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, liczone od ukończenia studiów wyższych i zdobyte po uzyskaniu niżej wymienionych kwalifikacji.
-
Doświadczenie zawodowe odpowiadające charakterowi przyszłych obowiązków: z 15 lat wymaganego doświadczenia zawodowego co najmniej 10 lat powinno być zdobyte w dziedzinach związanych z obszarami polityki makroekonomicznej, zwłaszcza z polityką budżetową i zarządzaniem budżetem.
-
Dyplom ukończenia studiów wyższych:
-
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, lub
-
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa powyżej).
-
Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej oraz znać na odpowiednim poziomie przynajmniej jeden inny język urzędowy UE 5 .
-
Obywatelstwo: kandydat musi mieć obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
6.
Kryteria naboru

Przy ocenie zgłoszeń uwzględniane będą następujące kryteria:

-
udokumentowane i odpowiednie kompetencje i doświadczenie kandydatów, wykazujące, że są oni uznanymi międzynarodowymi ekspertami w dziedzinie makroekonomii, finansów publicznych, polityki budżetowej i zarządzania budżetem;
-
dogłębne zrozumienie unijnych ram budżetowych oraz ich roli w funkcjonowaniu UE i UGW;
-
udokumentowane i odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie kształtowania polityki gospodarczej, najlepiej zdobyte w pracy w instytucjach odpowiedzialnych za kształtowanie polityki, instytucjach doradczych lub w środowisku akademickim;
-
znajomość instytucji UE oraz unijnych procesów decyzyjnych, a także roli Komisji Europejskiej;
-
doświadczenie w przeprowadzaniu analizy ekonomicznej w ujęciu horyzontalnym, z perspektywy poszczególnych państw, będzie atutem;
-
zdolność do opracowywania i wdrażania wizji strategicznej;
-
duże poczucie odpowiedzialności, determinacja, inicjatywa i uczciwość zawodowa oraz
-
doskonałe umiejętności w zakresie komunikacji ustnej i pisemnej w celu skutecznego porozumiewania się z zainteresowanymi podmiotami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Niezbędna jest dobra znajomość języka angielskiego.

Podczas procesu selekcji Komisja będzie również dążyć do osiągnięcia równowagi pod względem reprezentatywności, płci i pochodzenia geograficznego kandydatów, z uwzględnieniem szczególnych zadań Europejskiej Rady Budżetowej i rodzaju wymaganej wiedzy fachowej.

7.
Procedura zgłaszania kandydatur

Każde zgłoszenie musi być sporządzone w jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej i zawierać informację o obywatelstwie kandydata. Ponadto należy załączyć do niego wszystkie wymagane dokumenty.

Osoby zainteresowane są zobowiązane złożyć zgłoszenie drogą elektroniczną do Komisji Europejskiej pod następującym adresem: EFB-Secretariat@ec.europa.eu

Zgłoszenie uznaje się za dopuszczalne tylko wówczas, gdy zostało przesłane w ustalonym terminie i zawiera dokumenty wymienione poniżej. W kolejnych etapach możliwa jest konieczność przedłożenia dalszych dokumentów uzupełniających.

Termin składania zgłoszeń

Termin składania zgłoszeń: 14 lutego 2020 r., o północy.

Komisja zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu rejestracji kandydatów na wymienione stanowisko wyłącznie w drodze odpowiedniego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Dokumenty uzupełniające

Zgłoszenie powinno zawierać następujące dokumenty uzupełniające:

-
pismo przewodnie wyjaśniające powód zainteresowania niniejszym zaproszeniem;
-
życiorys;
-
oświadczenie ujawniające ewentualne konflikty interesów wynikające z członkostwa w Radzie ze względu na inną działalność prowadzoną przez kandydata.
8.
Procedura naboru

Procedura naboru będzie polegać na ocenie zgłoszeń w oparciu o kryteria określone powyżej, a następnie sporządzeniu listy kandydatów, którzy najlepiej spełniają te kryteria. Przed podjęciem decyzji o powołaniu kandydaci uznani za najodpowiedniejszych mogą zostać zaproszeni na rozmowę.

9.
Polityka równych szans

Europejska Rada Budżetowa będzie stosować politykę równych szans i dołoży starań, aby uniknąć wszelkich form dyskryminacji w procedurach rekrutacyjnych.

10.
Wstępny harmonogram

Przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych planuje się na luty 2020 r., a szacowana data podjęcia zadań przypada na maj 2020 r.

Dodatkowe informacje można uzyskać pod adresem e-mail EFB-Secretariat@ec.europa.eu lub telefonicznie pod nr tel. sekretariatu +32 22962851.

1 Dz.U. L 282 z 28.10.2015, s. 37 i Dz.U. L 40 z 17.2.2016, s. 15.
2 Dyrektywa Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 41).
3 Art. 3 ust. 5 decyzji Komisji C(2015) 8000 stanowi, że "[przewodniczący i członkowie Rady są powoływani w charakterze specjalnych doradców, których status i wynagrodzenia są określone na podstawie art. 5, 123 i 124 warunków zatrudnienia innych pracowników UE".
4 Doświadczenie zawodowe będzie liczone od chwili uzyskania przez kandydata minimalnych kwalifikacji uprawniających do wzięcia udziału w naborze na przedmiotowe stanowisko.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024