(Dz.U.UE C z dnia 3 kwietnia 2020 r.)
Pismem z dnia 14 października 2019 r., zamieszczonym w angielskiej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Węgry o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Competition Directorate-General
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks + 32 22961242
E-mail: Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom węgierskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
Opis środka i projektu inwestycyjnego
W dniu 16 maja 2018 r. Węgry powiadomiły o regionalnej pomocy inwestycyjnej w wysokości 108 mln EUR, którą zamierzają przyznać przedsiębiorstwu Samsung SDI Magyarország Zrt ("Samsung SDI") na inwestycję mającą na celu zwiększenie przepustowości istniejącego zakładu działającego od 2016 r. w Göd ("Inwestycja 1"), produkującego baterie do pojazdów elektrycznych. Zgłoszona inwestycja ("Inwestycja 2") znajduje się w centralnych Węgrzech, na obszarze kwalifikującym się do pomocy regionalnej na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, przy standardowym pułapie pomocy regionalnej wynoszącym 35 % na podstawie węgierskiej mapy pomocy regionalnej na okres od lipca 2017 r. do 2020 r. 1 Beneficjent pomocy jest spółką zależną należącą w całości do Samsung SDI Co. Ltd z siedzibą w Korei Południowej i należy do kategorii dużych przedsiębiorstw.
Węgry uważają, że przedmiotowy projekt inwestycyjny będzie opierać się na procesach produkcyjnych stanowiących "innowacyjne procesy" w rozumieniu pkt 15 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej, ponieważ Samsung SDI zamierza opracować i produkować na masową skalę ogniwa baterii do pojazdów elektrycznych z zastosowaniem istotnych zmian w zakresie technik, sprzętu i oprogramowania.
Ocena zgodności środków pomocy
W pkt 61 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej stwierdzono, że istnienie (istotnego) efektu zachęty może zostać dowiedzione w jednym z dwóch możliwych scenariuszy, tj. gdy bez pomocy inwestycja nie byłaby wystarczająco rentowna w jakiejkolwiek lokalizacji (scenariusz 1) lub bez pomocy inwestycja zostałaby zrealizowana w innej lokalizacji (scenariusz 2). Węgry powołują się na sytuację ze scenariusza 2 i twierdzą, że pomoc jest uzasadniona koniecznością wyrównania ocenionej na kwotę 173 mln EUR różnicy netto między kosztami lokalizacji inwestycji na Węgrzech w porównaniu z alternatywną lokalizacją inwestycji w Xi'an (Chiny), gdzie Samsung SDI kontroluje za pośrednictwem spółki joint venture inny zakład produkcji baterii do pojazdów elektrycznych.
Na obecnym etapie Komisja nie jest w stanie stwierdzić, czy proponowana pomoc będzie miała wymagany efekt zachęty. W szczególności Komisja zauważa, że różnica w rentowności wynosząca 173 mln EUR wynika zasadniczo ze znacznej różnicy kosztów inwestycji między dwoma alternatywnymi scenariuszami inwestycyjnymi. Koszty inwestycji w maszyny i urządzenia na Węgrzech są wyższe od kosztów w Chinach o [35-50] %. Tę znaczną różnicę władze węgierskie uzasadniają polityką Samsunga SDI dotyczącą zaopatrzenia, która zobowiązuje spółkę do nabywania maszyn i urządzeń oraz innych czynników produkcji koniecznych do dokonania inwestycji od dostawców lokalnych. Na podstawie dostępnych informacji Komisja uważa, że twierdzenie to jest nierealistyczne i było nierealistyczne już w momencie podjęcia przez beneficjenta ostatecznej decyzji o zainwestowaniu na Węgrzech. Przemawia za tym fakt, że - jak twierdzą władze węgierskie - poprzedzające ostateczną decyzję inwestycyjną poszukiwanie lokalnych dostawców maszyn i urządzeń przez Samsung SDI, zarówno na Europejskim Obszarze Gospodarczym, jak i w Chinach, było nieskuteczne, ponieważ nie udało się znaleźć odpowiednich dostawców, aby wdrożyć innowacyjny proces stosowany przez Samsunga. Komisja zauważa ponadto, że władze węgierskie i Samsung SDI potwierdziły, iż od momentu rozpoczęcia we wrześniu 2017 r. prac nad zgłoszonym projektem do maja 2019 r. beneficjent nie stosował w praktyce swojej rzekomej polityki lokalnego zaopatrzenia, lecz kupował maszyny i urządzenia tylko od dostawców południowokoreańskich. Wydaje się również, że Samsung zrobił wyjątek od swojej polityki lokalnego zaopatrzenia w trakcie realizacji swej pierwszej (nieobjętej pomocą) inwestycji na Węgrzech.
W świetle powyższych faktów zdaniem Komisji bardziej prawdopodobne jest to, że Samsung SDI już w momencie podjęcia decyzji inwestycyjnej planował, w obu scenariuszach inwestycyjnych, kupować odpowiednie maszyny i urządzenia od swoich dotychczasowych dostawców z siedzibą w Korei Południowej. W takim przypadku różnica kosztów inwestycyjnych [35-50] % wydaje się nieuzasadniona. Przy takim założeniu ponowne obliczenie różnicy w rentowności między Węgrami a Chinami całkowicie eliminuje różnicę w wysokości 173 mln EUR na rzecz Chin. Możliwa jest nawet sytuacja odwrotna, mianowicie niewielka ogólna różnica netto na korzyść węgierskiego scenariusza inwestycyjnego.
Ponadto Komisja zauważa, że maszyny i urządzenia nabyte w związku ze zgłoszonym projektem inwestycyjnym do maja 2019 r. nie zostały kupione przez beneficjenta pomocy bezpośrednio od faktycznych dostawców południowokoreańskich. W zakupach pośredniczyła grupa Samsung SDI z siedzibą w Korei Południowej, która kupiła maszyny i urządzenia w Korei Południowej i sprzedała je przedsiębiorstwu Samsung SDI z siedzibą na Węgrzech po doliczeniu do kosztów bazowych marży w wysokości [18-22] %. Na obecnym etapie, na podstawie dostępnych informacji, Komisja nie jest w stanie potwierdzić, że te transakcje wewnątrzgrupowe zostały zawarte po cenach o charakterze rynkowym i że nie zawyżyły sztucznie kosztów kwalifikowalnych węgierskiej inwestycji.
Komisja uważa ponadto, że wątpliwości co do wiarygodności chińskiego scenariusza inwestycyjnego budzą trzy kolejne elementy. Po pierwsze, jak potwierdziły działania prawne podjęte przez Komisję na forum Światowej Organizacji Handlu, Chiny systematycznie stosują praktyki zmuszające zagraniczne przedsiębiorstwa do ujawniania wrażliwych technologii i wiedzy fachowej jako warunku prowadzenia działalności w Chinach. Po drugie, wydaje się, że w momencie podjęcia decyzji inwestycyjnej w listopadzie 2017 r. południowokoreańscy producenci baterii do pojazdów elektrycznych w Chinach działali w szczególnie nieprzyjaznym środowisku politycznym. W rezultacie zostali oni w praktyce w dużym stopniu pozbawieni możliwości zaopatrywania chińskiego rynku w swoje produkty, ponieważ władze chińskie wycofały dotacje dla pojazdów elektrycznych wyposażonych w baterie dostarczane przez producentów południowokoreańskich. Po trzecie, wydaje się mało prawdopodobne, aby beneficjent pomocy otworzył mały zakład produkcji baterii bez pomocy państwa w Göd ("Inwestycja 1"), jeżeli nie rozważałby możliwości rozbudowy tej inwestycji na późniejszym etapie.
W związku z powyższym na obecnym etapie Komisja nie może wykluczyć, że strategiczne względy dotyczące inwestowania na Węgrzech w połączeniu z ryzykiem przymusowego transferu technologii i nieprzyjaznym politycznym klimatem w Chinach wobec południowokoreańskich producentów baterii do pojazdów elektrycznych nie skłoniłyby przedsiębiorstwa do zainwestowania na Węgrzech nawet w przypadku rzekomej różnicy w rentowności.
Ocenę proporcjonalności kwoty pomocy, wymaganą zgodnie z częścią 3.6 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej, można przeprowadzić dopiero po potwierdzeniu efektu zachęty środka pomocy. Na obecnym etapie wydaje się, że pomoc nie była konieczna do uruchomienia inwestycji na Węgrzech, ponieważ powstałaby ona również bez tej pomocy. Ponownie obliczona różnica w rentowności wskazuje, że węgierski scenariusz inwestycyjny wykazuje niewielką przewagę pod względem kosztów w porównaniu ze scenariuszem chińskim, a także istotne (ale niemożliwe do oszacowania) opisane powyżej korzyści strategiczne.
Komisja wyraża również wątpliwości odnośnie do przyczynienia się projektu inwestycyjnego do rozwoju regionalnego w przedmiotowym regionie i nie zdołała stwierdzić odpowiedniości pomocy i planowanej formy pomocy (dotacja bezpośrednia) dla rozwiązania konkretnych regionalnych problemów w przedmiotowym regionie.
W części 3.7.2 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej jednoznacznie wymieniono sytuacje, w których wyraźne negatywne skutki dla wymiany handlowej lub konkurencji wyraźnie przeważają nad wszelkimi pozytywnymi skutkami, i w których pomoc regionalna jest zakazana. Przeprowadzenie analizy wyraźnych negatywnych skutków i ostatecznego testu bilansującego pozytywne i negatywne skutki pomocy jest jednak celowe tylko wtedy, gdy Komisja stwierdzi, że spełnione są opisane powyżej wymogi minimalne.
Niemniej jednak na obecnym etapie, w związku z niektórymi doniesieniami prasowymi 2 , Komisja nie może wykluczyć, że nie istnieje związek przyczynowy między pomocą a zamknięciem takiej samej lub podobnej działalności w innym obszarze na terenie EOG (zamknięcie austriackiego zakładu produkującego baterie będącego spółką zależną Samsung SDI spowodowało utratę 100 miejsc pracy w tym regionie kraju) oraz przeniesieniem działalności do regionu docelowego na Węgrzech. Zgodnie z pkt 122 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej stanowi to skutek negatywny, który najprawdopodobniej nie zostanie zrównoważony przez jakikolwiek element pozytywny.
W związku z powyższym Komisja ma wątpliwości odnośnie do zgodności pomocy.
Zainteresowane strony proszone są o przedstawienie uwag na temat pomocy, a zwłaszcza na temat kwestii wskazanych bardziej szczegółowo w załączonym piśmie do Węgier.
Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.112.12 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa SA.48556 (2019/C) (ex 2018/N) - Regionalna pomoc inwestycyjna dla Samsung SDI - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
Data aktu: | 03/04/2020 |
Data ogłoszenia: | 03/04/2020 |