(2020/C 112/02)(Dz.U.UE C z dnia 3 kwietnia 2020 r.)
Pismem z dnia 14 października 2019 r., zamieszczonym w angielskiej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Węgry o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Competition Directorate-General
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks + 32 22961242
E-mail: Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom węgierskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
Opis środka i projektu inwestycyjnego
W dniu 16 maja 2018 r. Węgry powiadomiły o regionalnej pomocy inwestycyjnej w wysokości 108 mln EUR, którą zamierzają przyznać przedsiębiorstwu Samsung SDI Magyarország Zrt ("Samsung SDI") na inwestycję mającą na celu zwiększenie przepustowości istniejącego zakładu działającego od 2016 r. w Göd ("Inwestycja 1"), produkującego baterie do pojazdów elektrycznych. Zgłoszona inwestycja ("Inwestycja 2") znajduje się w centralnych Węgrzech, na obszarze kwalifikującym się do pomocy regionalnej na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, przy standardowym pułapie pomocy regionalnej wynoszącym 35 % na podstawie węgierskiej mapy pomocy regionalnej na okres od lipca 2017 r. do 2020 r. 1 Beneficjent pomocy jest spółką zależną należącą w całości do Samsung SDI Co. Ltd z siedzibą w Korei Południowej i należy do kategorii dużych przedsiębiorstw.
Węgry uważają, że przedmiotowy projekt inwestycyjny będzie opierać się na procesach produkcyjnych stanowiących "innowacyjne procesy" w rozumieniu pkt 15 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej, ponieważ Samsung SDI zamierza opracować i produkować na masową skalę ogniwa baterii do pojazdów elektrycznych z zastosowaniem istotnych zmian w zakresie technik, sprzętu i oprogramowania.
Ocena zgodności środków pomocy
W pkt 61 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej stwierdzono, że istnienie (istotnego) efektu zachęty może zostać dowiedzione w jednym z dwóch możliwych scenariuszy, tj. gdy bez pomocy inwestycja nie byłaby wystarczająco rentowna w jakiejkolwiek lokalizacji (scenariusz 1) lub bez pomocy inwestycja zostałaby zrealizowana w innej lokalizacji (scenariusz 2). Węgry powołują się na sytuację ze scenariusza 2 i twierdzą, że pomoc jest uzasadniona koniecznością wyrównania ocenionej na kwotę 173 mln EUR różnicy netto między kosztami lokalizacji inwestycji na Węgrzech w porównaniu z alternatywną lokalizacją inwestycji w Xi'an (Chiny), gdzie Samsung SDI kontroluje za pośrednictwem spółki joint venture inny zakład produkcji baterii do pojazdów elektrycznych.
Na obecnym etapie Komisja nie jest w stanie stwierdzić, czy proponowana pomoc będzie miała wymagany efekt zachęty. W szczególności Komisja zauważa, że różnica w rentowności wynosząca 173 mln EUR wynika zasadniczo ze znacznej różnicy kosztów inwestycji między dwoma alternatywnymi scenariuszami inwestycyjnymi. Koszty inwestycji w maszyny i urządzenia na Węgrzech są wyższe od kosztów w Chinach o [35-50] %. Tę znaczną różnicę władze węgierskie uzasadniają polityką Samsunga SDI dotyczącą zaopatrzenia, która zobowiązuje spółkę do nabywania maszyn i urządzeń oraz innych czynników produkcji koniecznych do dokonania inwestycji od dostawców lokalnych. Na podstawie dostępnych informacji Komisja uważa, że twierdzenie to jest nierealistyczne i było nierealistyczne już w momencie podjęcia przez beneficjenta ostatecznej decyzji o zainwestowaniu na Węgrzech. Przemawia za tym fakt, że - jak twierdzą władze węgierskie - poprzedzające ostateczną decyzję inwestycyjną poszukiwanie lokalnych dostawców maszyn i urządzeń przez Samsung SDI, zarówno na Europejskim Obszarze Gospodarczym, jak i w Chinach, było nieskuteczne, ponieważ nie udało się znaleźć odpowiednich dostawców, aby wdrożyć innowacyjny proces stosowany przez Samsunga. Komisja zauważa ponadto, że władze węgierskie i Samsung SDI potwierdziły, iż od momentu rozpoczęcia we wrześniu 2017 r. prac nad zgłoszonym projektem do maja 2019 r. beneficjent nie stosował w praktyce swojej rzekomej polityki lokalnego zaopatrzenia, lecz kupował maszyny i urządzenia tylko od dostawców południowokoreańskich. Wydaje się również, że Samsung zrobił wyjątek od swojej polityki lokalnego zaopatrzenia w trakcie realizacji swej pierwszej (nieobjętej pomocą) inwestycji na Węgrzech.
W świetle powyższych faktów zdaniem Komisji bardziej prawdopodobne jest to, że Samsung SDI już w momencie podjęcia decyzji inwestycyjnej planował, w obu scenariuszach inwestycyjnych, kupować odpowiednie maszyny i urządzenia od swoich dotychczasowych dostawców z siedzibą w Korei Południowej. W takim przypadku różnica kosztów inwestycyjnych [35-50] % wydaje się nieuzasadniona. Przy takim założeniu ponowne obliczenie różnicy w rentowności między Węgrami a Chinami całkowicie eliminuje różnicę w wysokości 173 mln EUR na rzecz Chin. Możliwa jest nawet sytuacja odwrotna, mianowicie niewielka ogólna różnica netto na korzyść węgierskiego scenariusza inwestycyjnego.
Ponadto Komisja zauważa, że maszyny i urządzenia nabyte w związku ze zgłoszonym projektem inwestycyjnym do maja 2019 r. nie zostały kupione przez beneficjenta pomocy bezpośrednio od faktycznych dostawców południowokoreańskich. W zakupach pośredniczyła grupa Samsung SDI z siedzibą w Korei Południowej, która kupiła maszyny i urządzenia w Korei Południowej i sprzedała je przedsiębiorstwu Samsung SDI z siedzibą na Węgrzech po doliczeniu do kosztów bazowych marży w wysokości [18-22] %. Na obecnym etapie, na podstawie dostępnych informacji, Komisja nie jest w stanie potwierdzić, że te transakcje wewnątrzgrupowe zostały zawarte po cenach o charakterze rynkowym i że nie zawyżyły sztucznie kosztów kwalifikowalnych węgierskiej inwestycji.
Komisja uważa ponadto, że wątpliwości co do wiarygodności chińskiego scenariusza inwestycyjnego budzą trzy kolejne elementy. Po pierwsze, jak potwierdziły działania prawne podjęte przez Komisję na forum Światowej Organizacji Handlu, Chiny systematycznie stosują praktyki zmuszające zagraniczne przedsiębiorstwa do ujawniania wrażliwych technologii i wiedzy fachowej jako warunku prowadzenia działalności w Chinach. Po drugie, wydaje się, że w momencie podjęcia decyzji inwestycyjnej w listopadzie 2017 r. południowokoreańscy producenci baterii do pojazdów elektrycznych w Chinach działali w szczególnie nieprzyjaznym środowisku politycznym. W rezultacie zostali oni w praktyce w dużym stopniu pozbawieni możliwości zaopatrywania chińskiego rynku w swoje produkty, ponieważ władze chińskie wycofały dotacje dla pojazdów elektrycznych wyposażonych w baterie dostarczane przez producentów południowokoreańskich. Po trzecie, wydaje się mało prawdopodobne, aby beneficjent pomocy otworzył mały zakład produkcji baterii bez pomocy państwa w Göd ("Inwestycja 1"), jeżeli nie rozważałby możliwości rozbudowy tej inwestycji na późniejszym etapie.
W związku z powyższym na obecnym etapie Komisja nie może wykluczyć, że strategiczne względy dotyczące inwestowania na Węgrzech w połączeniu z ryzykiem przymusowego transferu technologii i nieprzyjaznym politycznym klimatem w Chinach wobec południowokoreańskich producentów baterii do pojazdów elektrycznych nie skłoniłyby przedsiębiorstwa do zainwestowania na Węgrzech nawet w przypadku rzekomej różnicy w rentowności.
Ocenę proporcjonalności kwoty pomocy, wymaganą zgodnie z częścią 3.6 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej, można przeprowadzić dopiero po potwierdzeniu efektu zachęty środka pomocy. Na obecnym etapie wydaje się, że pomoc nie była konieczna do uruchomienia inwestycji na Węgrzech, ponieważ powstałaby ona również bez tej pomocy. Ponownie obliczona różnica w rentowności wskazuje, że węgierski scenariusz inwestycyjny wykazuje niewielką przewagę pod względem kosztów w porównaniu ze scenariuszem chińskim, a także istotne (ale niemożliwe do oszacowania) opisane powyżej korzyści strategiczne.
Komisja wyraża również wątpliwości odnośnie do przyczynienia się projektu inwestycyjnego do rozwoju regionalnego w przedmiotowym regionie i nie zdołała stwierdzić odpowiedniości pomocy i planowanej formy pomocy (dotacja bezpośrednia) dla rozwiązania konkretnych regionalnych problemów w przedmiotowym regionie.
W części 3.7.2 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej jednoznacznie wymieniono sytuacje, w których wyraźne negatywne skutki dla wymiany handlowej lub konkurencji wyraźnie przeważają nad wszelkimi pozytywnymi skutkami, i w których pomoc regionalna jest zakazana. Przeprowadzenie analizy wyraźnych negatywnych skutków i ostatecznego testu bilansującego pozytywne i negatywne skutki pomocy jest jednak celowe tylko wtedy, gdy Komisja stwierdzi, że spełnione są opisane powyżej wymogi minimalne.
Niemniej jednak na obecnym etapie, w związku z niektórymi doniesieniami prasowymi 2 , Komisja nie może wykluczyć, że nie istnieje związek przyczynowy między pomocą a zamknięciem takiej samej lub podobnej działalności w innym obszarze na terenie EOG (zamknięcie austriackiego zakładu produkującego baterie będącego spółką zależną Samsung SDI spowodowało utratę 100 miejsc pracy w tym regionie kraju) oraz przeniesieniem działalności do regionu docelowego na Węgrzech. Zgodnie z pkt 122 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej stanowi to skutek negatywny, który najprawdopodobniej nie zostanie zrównoważony przez jakikolwiek element pozytywny.
W związku z powyższym Komisja ma wątpliwości odnośnie do zgodności pomocy.
Zainteresowane strony proszone są o przedstawienie uwag na temat pomocy, a zwłaszcza na temat kwestii wskazanych bardziej szczegółowo w załączonym piśmie do Węgier.
1 SA.46346 (2016/N) (Dz.U. C 4 z 6.1.2017, s. 7).
3 SA.46346 (2016/N), OJ C 4 of 06.01.2017.
* Confidential information
4 OJ C 249, 31.7.2014, p. 1-28.
5 In general, a module consists of multiple cells connected in series and/or parallel, encased in a mechanical structure. A battery pack is assembled by connecting multiple modules together in series or parallel with sensors and controllers including battery management systems and thermal management systems, and then encased in a housing structure as a final battery product designed specifically for each vehicle model.
6 OJ C 209, 23.7.2013, p. 1-45.
7 Blackboxing is an IP protection stategy which prevents disclosure of secret by limiting access to the full information regarding the potential innovation to only a few trusted employees. No patents applications are filed because already the publication of the subject of the invention to be patented is likely to provide ideas to the competitors; furthermore, it is very difficult to prove violations of patent rights regarding process innovations as this requires access to the competitors production lines. Blackboxing means in practice that specific security measures need to be applied, such as prohibiting any recording within the manufacturing facilities, blocking mobile reception within the production facilities, enforcing strict entrance and exit rules, etc.
8 Mixer freezing equipment for manufacturing slurry.
9 Secondary battery assembly equipment structure optimization (filed on 12 July 2017).
10 The Hungarian authorities explained that the UNIST Future Batteries Research Center, which opened in March 2017, is an industry-academia battery research institute belonging to the Ulsan National Institute for Science and Technology, which is a state-run university. The UNIST Future Batteries Research Center carries out joint research activities together with Samsung SDI.
11 Figures expressed in EUR are given in this decision on the basis of an exchange rate of 317,19 EUR/HUF, applicable on 16 May 2018, which is the date of the notification of the investment project to the Commission.
12 The present values in this decision are calculated on the basis of a discounting rate of 1,09 % applicable at the time of the notification. Present values are discounted to the year 2018 which represents the year of the notification.
13 OJ L 187, 26.6.2014, p. 1-78.
14 The adjusted aid amount means the maximum permissible aid amount for a large investment project, calculated according to the following formula: maximum aid amount = R x (50 + 0,50 x B + 0,34 x C), where R is the maximum aid intensity applicable in the area concerned, excluding the increased aid intensity for SMEs, B is the part of eligible costs between EUR 50 million and EUR 100 million and C is the part of eligible costs above EUR 100 million.
15 Samsung SDI-ARN Power Battery Co. Ltd (SAPB) was established in 2014 and is a three-party joint venture of Samsung SDI Group, Anging Ring New Group (a Chinese automotive parts supplier) and Xi'an Gaoke Group (a Chinese state-owned company). Samsung SDI Group owns a 50 % equity share in the JV.
16 To support these claims, the Hungarian authorities provided a short bechnmarking study analysing the financial data of other companies active in the sector, which concludes that the [18-22] % markup applied by the Samsung SDI Group falls within the markup range applied by these other comparable firms.
17 [...]
18 Uncompetitive prices and delivery times compared to the Korean suppliers, incompatible or uncompetitive technology, lack of alignment with Samsung SDI Group's procurement strategy, etc.
19 Given its existing EV battery manufacturing facility in Xi'an (built in 2015 to produce EV batteries).
20 Samsung's new plant is expected to use [60-90 %] of the production capacity to serve the demand of EEA clients whereas [10-40 %] is planned to be used to serve the [...] market.
21 Samsung SDI Group's Xi'an plant started manufacturing operations in October 2015.
22 Combined with the higher depreciation costs and terminal value of the investment in Hungary compared to China.
23 'c' areas are areas eligible for regional aid under Article 107(3)(c) TFEU. These are considered disadvantaged areas within the European Union, but to a lesser extent than the 'a' areas, which are eligible for regional aid under Article 107(3)(a) TFEU.
24 According to paragraph 20(h)(b) of the RAG, an initial investment can also be 'an acquisition of assets directly linked to an establishment provided the establishment has closed or would have closed if it had not been purchased, and is bought by an investor unrelated to the seller. The sole acquisition of shares of an undertaking does not qualify as an initial investment'.
25 Paragraph 20(e) of the RAG: 'eligible costs' means, for the purpose of investment aid, tangible and intagible assets related to an initial investment or wage costs.
26 According to Article 2(97) of the GBER 'process innovation' means the implementation of a new or significantly improved production or delivery method (including significant changes in techniques, equipment or software), excluding minor changes or improvements, increases in production or service capabilities through the addition of manufacturing or logistical systems which are very similar to those already in use, ceasing to use a process, simple capital replacement or extension, changes resulting purely from changes in factor prices, customisation, localisation, regular, seasonal and other cyclical changes and trading of new or significantly improved products.
28 Commission Decision of 13 June 2016 on the aid which Germany is planning to implement for Hamburger Rieger OJ C 323 of 2.9.2016, p. 1.
29 The Commission considers that it would be inadequate to base its assessment on the provided expert report due to close ties between the expert and Samsung SDI Group.
30 Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of Regions on EU State Aid Modernisation (SAM), COM/2012/0209 final.
31 See paragraph 38 of the RAG.
32 See paragraph 36 of the RAG.
33 OJ C 323, 02.09.2016.
34 OJ C 80, 02.03.2018.
35 See paragraph 80 of the RAG: The revenues can be neglected if they are the same in both locations.
36 Due to time constraints, the Samsung SDI Group only considered locations where it already had operational EV batteries manufacturing facilities. The only other possible location - Samsung's battery cell plant in Ulsan, South Korea - was excluded early in the decision making process due to its high labour costs when compared to Hungary or China.
37 The present values are discounted to the year 2018 which is the year when the aid was notified to the Commission.
38 [...]
40 See the following section of this decision regarding conformity with the applicable aid intensity ceiling (see paragraph 81 to 86 and paragraph 107 of the RAG).
41 The standardised eligible expenditure for investment projects by large firms is described in detail in section 3.6.1.1 and 3.6.1.2 of the RAG 2014-20.
42 See paragraph 86 and 20(c) of the RAG.
43 Pursuant to paragraph 20(e) of the RAG, eligible costs means for the purpose of investment aid, tangible and intangible assets related to an initial investment or wage costs.
44 See RAG, paragraph 94.
45 Therefore the specific conditons applicable for initial investments in the form of a fundamental change of the production process of an existing establishment (see paragraph 96 of the RAG), of the diversification of an existing establishment (see paragraph 97 of the RAG), or the takeover of the assets of a establishment (see paragraph 99 of the RAG) do not apply.
46 See paragraph 98 of the RAG.
47 See paragraph 100 of the RAG.
48 See paragraph 120 of the RAG.
49 It might also be necessary to verify whether an absolute decline is not hidden behind the effects of business cycle effects on the product market concerned, or caused by other exceptional effects that would bias the results of the standard approach. Constantly sinking product prices might be an indicator for a situation of absolute decline, or simply the result of substantial and continuous technical progress allowing to reduce per unit production costs.
50 In fact, a definite definition of the geographic market is not necessary in the given case in view of the general evolution of the global and the EEA market for battery cells for EV use.
51 Information Handling Services (IHS) light vehicle production database and forecast
52 The market for battery cells for ESS shows also substantive growth, both at EEA and global level, both in value and in terms of installed ESS capacity. Therefore, a wider definition of the product market, to include cells for EV and ESS, would lead to the same result that the market is not in absolute or relative decline, and thus that the aid - independent of the definition of the geographic market as EEA or global market, has no undue negative effect on competition.
53 According to paragraph 121 of the RAG, the counter-cohesion effect resulting from aid to the detriment of a weaker or similarly weak EEA region would constitute a negative element in the overall balancing test that is unlikely to be compensated by any positive elements, because it runs counter the very rationale of regional aid.
55 Communication from the Commission amending the Communications from the Commission on EU Guidelines for the application of State aid rules in relation to the rapid deployment of broadband networks, on Guidelines on regional State aid for 2014-2020, on State aid for films and other audiovisual works, on Guidelines on State aid to promote risk finance investments and on Guidelines on State aid to airports and airlines, OJ C 198, 27.6.2014, p. 30.