Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 października 2018 r. w sprawie uwzględnienia szczególnych potrzeb obszarów wiejskich, górskich i oddalonych (2018/2720(RSP)).

Plan działania UE na rzecz obszarów wiejskich, górskich i oddalonych

P8_TA(2018)0374

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 października 2018 r. w sprawie uwzględnienia szczególnych potrze b obszarów wiejskich, górskich i oddalonych (2018/2720(RSP))

(2020/C 11/03)

(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2020 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 174 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 maja 2016 r. w sprawie polityki spójności w regionach górskich UE 1 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 czerwca 2017 r. w sprawie elementów składowych europejskiej polityki spójności na okres po roku 2020 2 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 17 kwietnia 2018 r. w sprawie wzmacniania spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w Unii Europejskiej: 7. sprawozdanie Komisji Europejskiej 3
-
uwzględniając art. 123 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że obszary wiejskie, górskie i oddalone generują 46 % wartości dodanej brutto i stanowią 80 % terytorium UE, na którym żyje 57 % jej ludności,
B.
mając na uwadze, że PKB na jednego mieszkańca na obszarach pozamiejskich wynosi 70 % unijnej średniej, natomiast na obszarach miejskich nawet 123 % średniej UE;
C.
mając na uwadze, że w latach 2008-2012 stopa bezrobocia na obszarach pozamiejskich wzrosła z 7 do 10,4 %;
D.
mając na uwadze, że jedna czwarta ludności na obszarach wiejskich, górskich i oddalonych nie ma dostępu do internetu;
E.
mając na uwadze, że należy koniecznie wesprzeć obszary wiejskie, górskie i oddalone w pokonywaniu stojących przed nim i wyzwań; mając na uwadze, że jednym z takich wyzwań jest wyludnianie obszarów wiejskich, ponieważ osoby starsze (powyżej 65 roku życia) stanowią 20 % łącznej liczby ludności na tych obszarach, a osoby młode wciąż je opuszczają; mając na uwadze, że wielu obywateli spoza obszarów miejskich powinno zatem otrzymać zapewnienie, że będą oni mieli podobne możliwości co osoby zamieszkujące na obszarach miejskich;
F.
mając na uwadze, że sektor usług obejmuje jedynie 24 % miejsc pracy na obszarach pozamiejskich;
G.
mając na uwadze, że gospodarka, miasta, przemysł (w tym turystyka) i obywatele w Europie w dużej mierze zależą od tych obszarów, jeżeli chodzi o żywność, użytkowanie gruntów, energię, wodę, czyste powietrze i surowce;
H.
mając na uwadze, że obszary wiejskie, górskie i oddalone to często tereny przygraniczne państw członkowskich i regiony położone w pobliżu zewnętrznych granic Unii; mając na uwadze, że w celu uwzględnienia ich szczególnych potrzeb, promowania spójności i wspierania dobrych relacji sąsiedzkich należy w pełni wykorzystać szanse płynące ze współpracy transgranicznej, strategii makroregionalnych oraz innych instrumentów, takich jak Europejskie Ugrupowania Współpracy Terytorialnej;
I.
mając na uwadze, że przedstawiciele 40 państw Europy podpisali oświadczenie z Venhorst wydane przez Europejski Parlament Wiejski w 2017 r., którego celem jest wspieranie współpracy w takich obszarach jak łączność, infrastruktura, usługi, wzmacnianie społeczności lokalnych oraz rozwiązanie problemu ubóstwa i wykluczenia społecznego;
1.
podkreśla znaczenie obszarów wiejskich, górskich i oddalonych dla zrównoważonego rozwoju terytorialnego w Europie oraz potrzebę ich wzmocnienia przez uwzględnienie ich szczególnych potrzeb za pomocą unijnych strategii politycznych;
2.
uważa, że wspieranie rozwoju lokalnego jest niezbędne do ustabilizowania i zniwelowania negatywnych tendencji na rynkach lokalnych, a także w zakresie dynamiki demograficznej i zasobów naturalnych;
3.
wzywa ponadto do koordynacji unijnych strategii politycznych w celu zapewnienia rozwoju obszarów wiejskich;
4.
podkreśla konieczność inwestycji ukierunkowanych na zintegrowanie obszarów wiejskich, górskich i oddalonych z wszystkimi strategiami politycznymi, tak aby zrealizować unijne priorytety obejmujące między innymi inteligentny, trwały i sprzyjający włączeniu społecznemu wzrost gospodarczy, bezpieczeństwo żywności i bezpieczeństwo żywnościowe, włączenie społeczne, równouprawnienie płci, walkę ze zmianą klimatu, tworzenie miejsc pracy, cyfryzację i wydajny rynek wewnętrzny;
5.
apeluje o wdrożenie Planu działania UE na rzecz obszarów wiejskich, górskich i oddalonych w celu promowania rozwoju społeczno-gospodarczego, wzrostu gospodarczego i dywersyfikacji, dobrobytu społecznego, ochrony środowiska naturalnego oraz współpracy i wzajemnego połączenia z obszarami miejskimi, aby wspierać spójność i przeciwdziałać ryzyku rozdrobnienia terytorialnego; wzywa do przyjęcia porozumienia w sprawie inteligentnych wsi w celu zapewnienia skuteczniejszego, bardziej zintegrowanego i skoordynowanego podejścia do unijnych strategii politycznych mających wpływ na obszary wiejskie, angażującego władze na wszystkich szczeblach rządowych, zgodnie z zasadą pomocniczości oraz Programem rozwoju miast określonym w pakcie amsterdamskim;
6.
domaga się także, aby Plan działania UE na rzecz obszarów wiejskich, górskich i oddalonych uwzględniał strategiczne ramy rozwoju obszarów wiejskich, górskich i oddalonych oraz był skoordynowany ze strategiami ukierunkowanymi na regiony słabiej rozwinięte i peryferyjne, aby osiągnąć cele dotyczące weryfikacji wpływu polityki na rozwój obszarów wiejskich (tzw. "rural proo-fing"), inteligentnych wsi, dostępu do usług publicznych, cyfryzacji, szkolenia i innowacji; wzywa ponadto do wzmocnienia inteligentnej współpracy i partnerstw między obszarami wiejskimi i miejskimi, aby przywrócić równowagę w relacjach między tymi obszarami;
7.
zachęca obszary wiejskie i zamieszkujące je społeczności do rozwijania projektów takich jak inteligentne wsie, bazując na ich aktualnych mocnych stronach i atutach i stwarzając nowe szanse, takie jak zdecentralizowane usługi, rozwiązania w dziedzinie energii oraz technologie i innowacje cyfrowe;
8.
podkreśla potrzebę wsparcia dalszego rozwoju turystyki na obszarach wiejskich i agroturystyki górskiej, przy jednoczesnym zachowaniu specyficznego charakteru tych regionów, np. tradycji i tradycyjnych produktów lokalnych, ponieważ turystyka ma główny wpływ na społeczeństwo, gospodarkę i kulturę;
9.
podkreśla potencjał wulkanicznych regionów górskich oraz wulkanów, zwłaszcza pod względem wkładu wulkanologii w osiąganie celów w dziedzinie energii odnawialnej oraz przeciwdziałania katastrofom naturalnym, np. erupcjom wulkanicznym, a także zarządzania nimi;
10.
wzywa Komisję do uwzględnienia w przyszłych wnioskach ustawodawczych przepisów dotyczących specyficznego charakteru tych regionów oraz zapewnienia odpowiedniego finansowania, zwłaszcza z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, na rzecz polityki spójności po 2020 r.;
11.
podkreśla, że Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w istotny sposób przyczynia się do spójności gospodarczej i społecznej, zwłaszcza na obszarach wiejskich, i ma ważny wymiar terytorialny; zaleca zatem, aby finansowanie z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich było nadal powiązane z polityką spójności także w celu ułatwienia zintegrowanego i dodatkowego finansowania oraz uproszczenia procedur dla beneficjentów, tak aby regiony mogły pozyskiwać fundusze z różnych źródeł UE w celu optymalizacji możliwości finansowania i inwestycji na obszarach wiejskich;
12.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Komitetowi Regionów i państwom członkowskim.
1 Dz.U. C 76 z 28.2.2018, s. 11.
2 Teksty przyjęte, P8_TA(2017)0254.
3 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0105.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.11.15

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 października 2018 r. w sprawie uwzględnienia szczególnych potrzeb obszarów wiejskich, górskich i oddalonych (2018/2720(RSP)).
Data aktu: 03/10/2018
Data ogłoszenia: 13/01/2020