Finansowanie i przyjęcie programu prac na lata 2019 i 2020 w zakresie wdrażania środków nadzwyczajnych służących zwalczaniu określonych chorób zwierząt i szkodników roślin.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 15 lutego 2019 r.
w sprawie finansowania i przyjęcia programu prac na lata 2019 i 2020 w zakresie wdrażania środków nadzwyczajnych służących zwalczaniu określonych chorób zwierząt i szkodników roślin

(2019/C 66/10)

(Dz.U.UE C z dnia 19 lutego 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii ("rozporządzenie finansowe" lub "RF"), zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 110,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiające przepisy w zakresie zarządzania wydatkami odnoszącymi się do łańcucha żywnościowego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz dotyczącymi zdrowia roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, zmieniające dyrektywy Rady 98/56/WE, 2000/29/WE i 2008/90/WE, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002, (WE) nr 882/2004 i (WE) nr 396/2005, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające decyzje Rady 66/399/EWG, 76/894/EWG i 2009/470/WE 2 , w szczególności jego art. 36 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby zapewnić wdrożenie środków nadzwyczajnych służących zwalczaniu określonych chorób zwierząt i szkodników roślin, konieczne jest przyjęcie wieloletniej decyzji w sprawie finansowania ustanawiającej wieloletni program prac na lata 2019 i 2020. W art. 110 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym") określono szczegółowe zasady dotyczące decyzji w sprawie finansowania.

(2) Należy zezwolić na przyznawanie dotacji bez zaproszenia do składania wniosków oraz określić warunki przyznawania tych dotacji.

(3) Należy zezwolić na wypłatę odsetek za zwłokę w płatnościach na podstawie art. 116 ust. 5 rozporządzenia finansowego.

(4) Aby umożliwić elastyczne wdrażanie programu prac, należy zezwolić na wprowadzanie zmian, które nie powinny być uznawane za istotne do celów art. 110 ust. 5 rozporządzenia finansowego.

(5) Art. 6 rozporządzenia (UE) nr 652/2014 stanowi, że dotacje mogą zostać przyznane państwom członkowskim do maksymalnych stawek ustalonych w art. 5 ust. 1- 3 powyższego rozporządzenia na środki wprowadzane w przypadku potwierdzenia wystąpienia jednej z chorób zwierząt wyszczególnionych na podstawie art. 7 tego samego rozporządzenia, pod warunkiem że środki te zastosowano niezwłocznie i że przestrzegano mającego zastosowanie prawa Unii. Dotacje mogą także zostać przyznane państwom członkowskim, państwom trzecim lub organizacjom międzynarodowym na środki ochrony wprowadzone w przypadku bezpośredniego zagrożenia dla statusu zdrowotnego w Unii w wyniku wystąpienia lub rozwoju na terytorium państwa trzeciego lub państwa członkowskiego jednej z chorób zwierząt lub chorób odzwierzęcych wyszczególnionych na podstawie art. 7 lub art. 10 wyżej wspomnianego rozporządzenia.

(6) Art. 16 rozporządzenia (UE) nr 652/2014 stanowi, że państwom członkowskim lub organizacjom międzynarodowym mogą być udzielane dotacje do maksymalnych stawek określonych w art. 5 ust. 1-3 powyższego rozporządzenia na środki służące zwalczaniu lub ograniczaniu rozprzestrzeniania szkodników roślin oraz środki ochronne przeciwko tym szkodnikom, z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 17 tego samego rozporządzenia.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Program prac

Przyjmuje się wieloletnią decyzję w sprawie finansowania, stanowiącą wieloletni program prac na rzecz wdrażania środków nadzwyczajnych służących zwalczaniu określonych chorób zwierząt i szkodników roślin na lata 2019 i 2020, jak określono w załączniku.

Artykuł  2

Wkład Unii

Maksymalny wkład Unii na realizację programu w roku wykonania budżetu 2019 ustala się na 50 000 000 EUR, a w roku wykonania budżetu 2020 - na 20 000 000 EUR i jest on finansowany ze środków ujętych w następujących liniach budżetu ogólnego Unii:

a)
na 2019 r.: linia budżetowa 17 04 04: 50 000 000 EUR;
b)
na 2020 r.: linia budżetowa 17 04 04; 20 000 000 EUR

Środki określone w akapicie pierwszym mogą również obejmować odsetki za zwłokę w płatnościach.

Wykonanie niniejszej decyzji zależy od dostępności środków przewidzianych w budżecie ogólnym Unii na rok 2020 po przyjęciu tego budżetu przez władzę budżetową.

Wkład finansowy Unii stanowi 50 %, 75 % lub 100 % i jest ustalany indywidualnie dla każdego beneficjenta, zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) nr 652/2014.

Artykuł  3

Klauzula elastyczności

Zmian, które dotyczą środków przydzielonych na konkretne działania i łącznie nie przekraczają 20 % rocznego maksymalnego wkładu Unii określonego w art. 2 akapit pierwszy niniejszej decyzji, nie uznaje się za istotne w rozumieniu art. 110 ust. 5 rozporządzenia finansowego, jeżeli nie wywierają one znaczącego wpływu na charakter działań i cel programu prac.

Zmiany, o których mowa w akapicie pierwszym, może wprowadzić właściwy urzędnik zatwierdzający. Zmiany takie wprowadza się zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami i proporcjonalności.

Artykuł  4

Dotacje

Dotacje mogą być przyznawane bez zaproszenia do składania wniosków, zgodnie z warunkami określonymi w załączniku. Dotacje mogą być przyznawane organom, o których mowa w załączniku, wybranym zgodnie z pkt 2.1 załącznika.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 lutego 2019 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Program prac na lata 2019 i 2020 w zakresie wdrażania środków nadzwyczajnych służących zwalczaniu określonych chorób zwierząt i szkodników roślin

1.
Wprowadzenie

Niniejszy program prac opiera się na celach określonych w art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 z dnia 15 maja 2014 r. i określa działania, które będą finansowane, oraz podział środków budżetowych na lata 2019 i 2020 na dotacje realizowane w ramach zarządzania bezpośredniego.

a)
Podstawa prawna
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 z dnia 15 maja 2014 r.

Linia budżetowa

17 04 04

Zamierzone cele

Celem działań jest zwalczanie chorób zwierząt lub szkodników roślin przy zastosowaniu środków nadzwyczajnych zgodnie z art. 6 i art. 16 rozporządzenia (UE) nr 652/2014.

Oczekiwane wyniki

Komisja oczekuje, że efektem działania, o którym mowa w rubryce "zamierzone cele", będzie zatrzymanie dalszego rozprzestrzeniania się chorób zwierząt i szkodników roślin oraz, w przypadku gdy wystąpią one na terytorium Unii, ich szybkie zwalczanie.
2.
Dotacje

Ogólna pula środków budżetowych przeznaczona na dotacje w ramach niniejszego programu prac wynosi 50 000 000 EUR na 2019 r. i 20 000 000 EUR na 2020 r.

2.1.
Środki nadzwyczajne służące zwalczaniu określonych chorób zwierząt i szkodników roślin w formie dotacji bez zaproszenia do składania wniosków

Dotacje mogą być udzielane bez zaproszenia do składnia wniosków następującym wnioskodawcom:

a) organom wskazanym jako beneficjenci w akcie podstawowym w rozumieniu art. 58 rozporządzenia finansowego lub organom wyznaczonym przez państwa członkowskie, na ich odpowiedzialność, w przypadku gdy te państwa członkowskie są wskazane w akcie podstawowym jako beneficjenci;
b) organom, które mają monopol faktyczny lub prawny, lub organom wyznaczonym przez państwa członkowskie, na ich odpowiedzialność, w przypadku gdy te państwa członkowskie znajdują się w sytuacji monopolu faktycznego lub prawnego;
c) na działania o cechach szczególnych, wymagające określonego rodzaju podmiotu ze względu na jego kompetencje techniczne, wysoki stopień specjalizacji lub uprawnienia administracyjne, pod warunkiem że dane działania nie wchodzą w zakres zaproszenia do składania wniosków.

Opis działań, które mają być finansowane z dotacji przyznawanej bez zaproszenia do składania wniosków na podstawie art. 195 rozporządzenia finansowego

a) W art. 6 rozporządzenia (UE) nr 652/2014 określono, że dotacje mogą zostać przyznane państwom członkowskim do maksymalnych stawek ustalonych w art. 5 ust. 1-3 przedmiotowego rozporządzenia na środki wprowadzane w przypadku potwierdzenia wystąpienia jednej z chorób zwierząt wyszczególnionych na podstawie art. 7 tego samego rozporządzenia, pod warunkiem że środki te zastosowano niezwłocznie i że przestrzegano mającego zastosowanie prawa Unii. Dotacje mogą także zostać przyznane państwom członkowskim, państwom trzecim i organizacjom międzynarodowym na środki ochrony wprowadzone w przypadku bezpośredniego zagrożenia dla statusu zdrowotnego w Unii w wyniku wystąpienia lub rozwoju na terytorium państwa trzeciego lub państwa członkowskiego jednej z chorób zwierząt lub chorób odzwierzęcych wyszczególnionych na podstawie art. 7 lub art. 10 wyżej wspomnianego rozporządzenia.
b) W art. 16 rozporządzenia (UE) nr 652/2014 określono, że państwom członkowskim lub organizacjom międzynarodowym mogą być udzielane dotacje do maksymalnych stawek określonych w art. 5 ust. 1-3 przedmiotowego rozporządzenia na środki służące zwalczaniu i ograniczaniu rozprzestrzeniania szkodników roślin i środki ochronne przeciwko tym szkodnikom, z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 17 tego rozporządzenia.
c) Art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 652/2014 stanowi, że w przypadku gdy dotacje udzielane są właściwym organom państw członkowskich, uważa się je za wskazanych beneficjentów w rozumieniu art. 195 lit. c) rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046. Dotacje takie mogą być udzielane bez zaproszenia do składania wniosków.
d) Zgodnie z art. 6 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 652/2014 Komisja może przyznać wkład finansowy Unii na utworzenie zapasów produktów biologicznych lub zakup dawek szczepionek, jeżeli wystąpienie albo rozwój w państwie trzecim lub państwie członkowskim jednej z chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych wyszczególnionych w załącznikach I i II do wyżej wspomnianego rozporządzenia może stanowić zagrożenie dla Unii.

Realizacja

Realizacja przez DG SANTE

Koszty kwalifikowalne

Wkład finansowy Unii pokrywa następujące koszty kwalifikowalne poniesione w celu zwalczania chorób zwierząt, zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) nr 652/2014:
a) koszty odszkodowań dla właścicieli za wartość zwierząt poddanych ubojowi lub zabiciu;
b) koszty uboju lub zabicia zwierząt oraz powiązane koszty transportu;
c) koszty odszkodowań dla właścicieli za wartość zniszczonych produktów pochodzenia zwierzęcego, w granicach wartości rynkowej tych produktów bezpośrednio przed podejrzeniem wystąpienia lub potwierdzeniem wystąpienia choroby;
d) koszty czyszczenia, dezynsekcji i odkażania gospodarstwa i wyposażenia, w zależności od epidemiologii i właściwości patogenu;
e) koszty transportu i zniszczenia skażonych pasz i, gdy nie ma możliwości odkażania, skażonego wyposażenia;
f) koszty zakupu, przechowywania, zarządzania lub dystrybucji szczepionek i przynęt oraz koszty samego szczepienia, jeśli działania te wynikają z decyzji lub zatwierdzenia Komisji;
g) koszty transportu i unieszkodliwienia zwłok;
h) w wyjątkowych i należycie uzasadnionych przypadkach:
(i) koszty pobierania próbek;
(ii) koszty badań;
(iii) koszty kampanii informacyjnych;
(iv) inne koszty niezbędne do zwalczania choroby, w zależności od epidemiologii i właściwości patogenu.
Wkład finansowy Unii pokrywa następujące koszty kwalifikowalne poniesione w celu zwalczania szkodników roślin, zgodnie z art. 18 rozporządzenia (UE) nr 652/2014:
a) koszty personelu, bez względu na jego status, bezpośrednio zaangażowanego w realizację środków, jak również koszty wynajmu sprzętu, materiałów eksploatacyjnych i wszelkich innych niezbędnych materiałów, produktów do obróbki, pobierania próbek i badań laboratoryjnych;
b) koszty zamówień na usługi udzielonych osobom trzecim w celu wykonania części tych środków;
c) koszty odszkodowań dla zainteresowanych podmiotów lub właścicieli za poddanie zabiegom, zniszczenie i usunięcie roślin, produktów roślinnych i przedmiotów oraz czyszczenie i dezynfekcję terenów, gruntów, wody, gleby, podłoży uprawowych, obiektów, maszyn i sprzętu;
d) od dnia 1 stycznia 2017 r. koszty zrekompensowania zainteresowanym właścicielom strat odpowiadające wartości zniszczonych roślin, produktów roślinnych lub innych produktów objętych środkami, o których mowa w art. 16 dyrektywy 2000/29/WE, do wysokości wartości rynkowej, jaką miałyby takie rośliny, produkty roślinne lub inne produkty, gdyby nie zostały poddane takim środkom; wartość końcowa, jeśli taka występuje, jest odliczana od wysokości rekompensaty;
e) w wyjątkowych i należycie uzasadnionych przypadkach:
(i) koszty kampanii informacyjnych;
(ii) inne koszty niezbędne do zwalczania lub ograniczania rozprzestrzeniania szkodników roślin lub koszty związane z dodatkowymi środkami ochronnymi przeciwko rozprzestrzenianiu się szkodników roślin, w zależności od epidemiologii i właściwości patogenu.

Kryteria przyznawania

Kryteria przyznawania wkładu finansowego Unii:
a) przestrzeganie wymogów określonych w odpowiednich przepisach UE;
b) adekwatność planowanych działań do celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się chorób zwierząt i szkodników roślin lub ich zwalczania.
1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 189 z 27.6.2014, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.66.11

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Finansowanie i przyjęcie programu prac na lata 2019 i 2020 w zakresie wdrażania środków nadzwyczajnych służących zwalczaniu określonych chorób zwierząt i szkodników roślin.
Data aktu: 15/02/2019
Data ogłoszenia: 19/02/2019
Data wejścia w życie: 15/02/2019