Sprawa T-361/19: Skarga wniesiona w dniu 21 września 2019 r. - BNetzA/ACER.

Skarga wniesiona w dniu 21 września 2019 r. - BNetzA/ACER
(Sprawa T-361/19)

Język postępowania: niemiecki

(2019/C 383/78)

(Dz.U.UE C z dnia 11 listopada 2019 r.)

Strony

Strona skarżąca: Bundesnetzagentur für Elektrizität, Gas, Telekommunikation, Post und Eisenbahnen (BNetzA) (przedstawiciele: H. Haller, T. Heitling, L. Reiser, N. Gremminger i V. Vacha, Rechtsanwälte)

Strona pozwana: Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER)

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

-
stwierdzenie nieważności wymienionych poniżej następujących przepisów decyzji pozwanej nr 2/2019 z dnia 21 lutego 2019 r. oraz wydanej w odniesieniu do niej decyzji komisji odwoławczej pozwanej agencji nr A-003-2019 z dnia 11 lipca 2019 r.:
(i)
art. 5 ust. 5-9 załącznika I;
(ii)
art. 10 ust. 4 druga część zdania i ust. 5 załącznika I;
(iii)
art. 16 ust. 2 druga część zdania i ust. 3 lit. d) ppkt (vii) załącznika I;
(iv)
art. 5 ust. 5-9 załącznika II;
(v)
art. 17 ust. 3 lit. d) pkt (vii) załącznika II;
(vi)
wszelkie przepisy zawarte w załącznikach I i II, które wyraźnie odnoszą się do przepisów, o których mowa w ppkt (i)-(v);
-
tytułem żądania ewentualnego, stwierdzenie nieważności wydanej decyzji pozwanej nr 2/2019 z dnia 21 lutego 2019 r. w całości oraz wydanej w odniesieniu do niej decyzji komisji odwoławczej pozwanej agencji nr A-003-2019 z dnia 11 lipca 2019 r.;
-
obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi następujące zarzuty.

1.
Zarzut pierwszy: Bezprawność formalna zaskarżonej decyzji

Decyzja ACER jest formalnie niezgodna z prawem, ponieważ wydając zaskarżoną decyzję, ACER przekroczyła granice swojej właściwości.

2.
Zarzut drugi: naruszenie rozporządzenia (UE) 2019/943 Parlamentu Europejskiego i Rady 1 .
-
ACER nie jest uprawniona do ustanowienia mechanizmu, za pomocą którego elementy sieci wewnętrznej są wyłączone z obliczania zdolności przesyłowej w ramach selekcji wstępnej.
-
W swojej decyzji ACER (i) określiła krytyczne elementy sieci, (ii) przewidziała nierównomierne zastosowanie wartości PTDF do elementów sieci wewnętrznej i elementów sieci międzystrefowej oraz (iii) wprowadziła kryterium efektywności dla elementów sieci wewnętrznej. Jest to sprzeczne z art. 16 ust. 4 i 8 rozporządzenia (UE) 2019/943.
-
W zaskarżonej decyzji ACER przewidziała, że kształt obszarów rynkowych powinien zostać poddany przeglądowi zgodnie z określoną metodą i w określonych terminach. Jest to sprzeczne z rozporządzeniem (UE) 2019/943.
-
Operatorzy systemów przesyłowych są de facto zobowiązani do utrzymania 100 % minimalnej zdolności do obrotu i większej dostępności dla handlu transgranicznego na swoich wewnętrznych elementach sieci. Jest to sprzeczne z rozporządzeniem (UE) 2019/943.
-
ACER chce wyłączyć linie wewnętrzne o wartości PTDF mniejszej niż 10 % z długoterminowej kalkulacji przepustowości. Jest to niezgodne z rozporządzeniem (UE) 2019/943.
-
Wprowadzenie kryterium efektywności stanowiło obejście przepisu przejściowego zawartego w art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/943.
-
Decyzja ACER narusza art. 14 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/943, ponieważ nie uwzględnia nowych inwestycji w infrastrukturę sieciową.
-
ACER wymagała szerokiego stosowania środków pomocy związanej z aktywami. Jest to sprzeczne z wymogami rozporządzenia (UE) 2019/943.
-
ACER dopuszcza się obejścia przepisów rozporządzenia (UE) 2019/943 dotyczących owego kształtu obszarów rynkowych.
-
ACER z naruszeniem właściwości wykonała uprawnienia w zakresie nowego kształtu obszarów rynkowych, naruszając tym samym art. 14 ust. 3, 6-8 oraz art. 15 ust. 5 i 7 rozporządzenia (UE) 2019/943.
3.
Zarzut trzeci: naruszenie rozporządzenia Komisji (UE) nr 2015/1222 2
-
Kryterium efektywności wprowadzone przez ACER zmusza państwa członkowskie de facto do zmiany konfiguracji obszarów rynkowych. Jest to sprzeczne z wymogami rozporządzenia (UE) nr 2015/1222.
-
ACER wymaga daleko idącego zastosowania środków zaradczych. Jest to sprzeczne z wymogami rozporządzenia (UE) nr 2015/1222.
4.
Zarzut czwarty: naruszenie zasady proporcjonalności

Decyzja ACER jest nieproporcjonalna, ponieważ nie jest w stanie osiągnąć celów rozporządzenia (UE) nr 2015/1222.

5.
Zarzut piąty: naruszenie zasady niedyskryminacji

Określenie krytycznych elementów sieci i wczesne środki zaradcze mające na celu usunięcie przepływów pierścieniowych doprowadziłyby do pośredniej dyskryminacji ze względu na przynależność państwową.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej (Dz.U. 2019, L 158, s. 54.)
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1222 z dnia 24 lipca 2015 r. ustanawiające wytyczne dotyczące alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi (Dz.U. 2015, L 197, s.24)

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.383.69

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-361/19: Skarga wniesiona w dniu 21 września 2019 r. - BNetzA/ACER.
Data aktu: 11/11/2019
Data ogłoszenia: 11/11/2019