Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 28 czerwca 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.8864 - Vodafone/Certain Liberty Global Assets Sprawozdawca: Łotwa.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 28 czerwca 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.8864 - Vodafone/Certain Liberty Global Assets

Sprawozdawca: Łotwa

(2019/C 382/05)

(Dz.U.UE C z dnia 11 listopada 2019 r.)

Jurysdykcja

1.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .
2.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwych rynków produktowych i geograficznych dla:
a)
detalicznych dostaw usług telefonii stacjonarnej;
b)
detalicznych dostaw usług stacjonarnego dostępu do internetu;
c)
detalicznych dostaw usług telefonii ruchomej;
d)
detalicznych dostaw usług telewizyjnych;
e)
detalicznych dostaw transmisji sygnału telewizyjnego w Niemczech;
f)
detalicznych dostaw usług "multiple play";
g)
detalicznego świadczenia usług komunikacji biznesowej;
h)
detalicznego świadczenia usług hostingowych;
i)
hurtowego świadczenia usług zakańczania połączeń w sieciach stacjonarnych;
j)
hurtowego udostępniania łączy dzierżawionych;
k)
hurtowego świadczenia usług zakańczania i hostingu połączeń na numery niegeograficzne;
l)
hurtowego świadczenia usług tranzytu połączeń krajowych w sieciach stacjonarnych;
m)
hurtowego świadczenia usług połączeń międzynarodowych;
n)
hurtowego świadczenia usług łączności internetowej;
o)
hurtowego świadczenia usług dostępu do sieci telefonii ruchomej i rozpoczynania połączeń w tych sieciach;
p)
hurtowego rynku usług zakańczania połączeń w sieciach telefonii ruchomej;
q)
hurtowego świadczenia międzynarodowych usług roamingu;
r)
hurtowej dostawy i nabywania kanałów telewizyjnych;
s)
hurtowej transmisji sygnału telewizyjnego;
t)
pośredniej transmisji sygnału telewizyjnego w Niemczech;
u)
udzielania licencji i nabywania praw do transmisji programów telewizyjnych.

Ocena wpływu na konkurencję

4.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja znacznie utrudniłaby skuteczną konkurencję wskutek nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na:
a)
rynku detalicznych dostaw usług stacjonarnego dostępu do internetu w Niemczech;
b)
hipotetycznym rynku detalicznych dostaw pakietów "multiple play" obejmujących usługi telefonii stacjonarnej i usługi stacjonarnego dostępu do internetu w Niemczech;
c)
rynku hurtowej dostawy i nabywania kanałów telewizyjnych oraz rynku hurtowej transmisji sygnału telewizyjnego w Niemczech.
5.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie utrudni znacznie skutecznej konkurencji w wyniku:
a)
nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynkach innych niż wskazane4;
b)
skoordynowanych skutków horyzontalnych;
c)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych;
d)
skutków konglomeracyjnych.

Zobowiązania

6.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w dniu 11 czerwca 2019 r. usuwają znaczne zakłócenia skutecznej konkurencji określone w projekcie decyzji.
7.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że w przypadku pełnego wypełnienia ostatecznych zobowiązań zaproponowanych przez stronę zgłaszającą w dniu 11 czerwca 2019 r. zgłoszona transakcja nie powinna znacznie ograniczyć skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na jego istotnej części.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG

8.
Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja musi zatem zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.
Helena LARSSON HAUG
Przewodniczący posiedzenia Komitetu Doradczego
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.382.6

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 28 czerwca 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.8864 - Vodafone/Certain Liberty Global Assets Sprawozdawca: Łotwa.
Data aktu: 11/11/2019
Data ogłoszenia: 11/11/2019