Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (M.8677 - Siemens/Alstom).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
(M.8677 - Siemens/Alstom)

(2019/C 300/06)

(Dz.U.UE C z dnia 5 września 2019 r.)

1.
W dniu 8 czerwca 2018 r. Komisja Europejska ("Komisja") otrzymała zgłoszenie proponowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Siemens AG ("Siemens" lub "strona zgłaszająca") przejęłoby wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem Alstom SA ("Alstom") poprzez wniesienie do Alstomu wkładu w postaci działalności w zakresie mobilności w zamian za nowo wyemitowane akcje Alstomu ("transakcja"). Przedsiębiorstwa Siemens i Alstom zwane są wspólnie "stronami".
2.
W dniu 13 lipca 2018 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2  ("decyzja wydana na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c)"). W decyzji tej Komisja wskazała, że transakcja ma wymiar unijny i wchodzi w zakres rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz budzi poważne wątpliwości co do jej zgodności z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
3.
W dniu 16 lipca 2018 r., zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi zdanie pierwsze rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, przedłużono termin przyjęcia ostatecznej decyzji o 20 dni roboczych.
4.
W dniu 6 sierpnia 2018 r. strony przedstawiły uwagi na piśmie dotyczące decyzji wydanej na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c), w których zakwestionowały ocenę Komisji przedstawioną w decyzji wydanej na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c).
5.
W dniu 8 sierpnia 2018 r. Komisja przyjęła dwie decyzje na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w związku z niedostarczeniem zarówno przez przedsiębiorstwo Siemens, jak i przez przedsiębiorstwo Alstom kompletnych informacji w odpowiedzi na odrębne wnioski Komisji o udzielenie informacji. Na mocy tych decyzji zawieszono terminy, o których mowa w art. 10 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, od dnia 7 sierpnia 2018 r. Przedsiębiorstwa Siemens i Alstom odpowiedziały na odnośny wniosek o udzielenie informacji w dniu 4 września 2018 r., a zawieszenie wygasło z końcem tego dnia.
6.
W dniu 29 października 2018 r. Komisja wydała pisemne zgłoszenie zastrzeżeń zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 3 , o którym tego samego dnia powiadomiono przedsiębiorstwo Siemens. Alstom otrzymał kopię pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Zgodnie z pisemnym zgłoszeniem zastrzeżeń Komisja wstępnie uznała, że transakcja prawdopodobnie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w odniesieniu do różnych rynków taboru kolejowego, rynków sygnalizacji na liniach głównych i sygnalizacji miejskiej oraz na niektórych rynkach elektryfikacji kolei na całym świecie, w obrębie EOG lub na niektórych rynkach krajowych, w zależności od konkretnego właściwego rynku produktowego.
7.
Strony uzyskały po raz pierwszy dostęp do akt w dniu 29 października 2018 r., po przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Dalszy dostęp do akt przyznawano na bieżąco do dnia 31 stycznia 2019 r., również w odpowiedzi na różne wnioski stron.
8.
Strony udzieliły odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w dniu 14 listopada 2018 r. Nie złożyły wniosku o rozpatrzenie ich argumentów w ramach formalnego złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym zgodnie z art. 14 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
9.
W okresie od dnia 19 lipca do dnia 27 listopada 2018 r. - na uzasadniony wniosek - dopuściłem 24 zainteresowane osoby trzecie zgodnie z art. 5 decyzji 2011/695/UE. Wśród nich znaleźli się konkurenci, klienci, dostawcy i związki zawodowe. 14 spośród tych osób przedstawiło uwagi na temat pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.
10.
W dniu 12 grudnia 2018 r. strona zgłaszająca formalnie przedstawiła pierwszy zestaw zobowiązań, które Komisja poddała badaniu rynku w dniu 17 grudnia 2018 r. Komisja poinformowała strony o wstępnych wynikach badania rynku w dniu 21 grudnia 2018 r. oraz o dalszych wynikach otrzymanych od tego czasu - w dniu 4 stycznia 2019 r. W dniach 9 i 25 stycznia 2019 r. strona zgłaszająca przedstawiła zmienione zobowiązania.
11.
W dniu 23 stycznia 2019 r. Komisja wystosowała do strony zgłaszającej pismo przedstawiające okoliczności faktyczne ("pismo przedstawiające okoliczności faktyczne"). Odpowiedź z dnia 28 stycznia 2019 r. na pismo przedstawiające okoliczności faktyczne zawiera ogólne uwagi, zgodnie z którymi strony miały za mało czasu i informacji, aby móc skutecznie wyrazić swoje stanowisko. Nie otrzymałem od stron żadnych bezpośrednich wniosków ani skarg w tym zakresie. Ponadto pragnę zauważyć, że odpowiedź na pismo przedstawiające okoliczności faktyczne zawiera szczegółowe argumenty w odniesieniu do każdej sekcji pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne, o czym należycie poinformowano również Komitet Doradczy. Nie wydaje mi się, by w przedmiotowym zakresie doszło do naruszenia prawa stron do bycia wysłuchanym.
12.
W projekcie decyzji - chociaż zastrzeżenia dotyczące niektórych rynków właściwych nie zostały podtrzymane - Komisja stwierdza, że zobowiązania nie eliminują wszystkich stwierdzonych problemów w zakresie konkurencji. W związku z powyższym w projekcie decyzji stwierdza się, że zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw przedmiotowa transakcja jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym i z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
13.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk. Stwierdzam, że tak istotnie jest.
14.
Podsumowując, uznaję, że w niniejszym postępowaniu przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.

Bruksela, dnia 1 lutego 2019 r.

Joos STRAGIER
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji, Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29 ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1) ("rozporządzenie wykonawcze do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.300.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (M.8677 - Siemens/Alstom).
Data aktu: 05/09/2019
Data ogłoszenia: 05/09/2019