Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 31 stycznia 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.8677 - Siemens/Alstom.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 31 stycznia 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.8677 - Siemens/Alstom

(2019/C 300/05)

Koncentracja

(Dz.U.UE C z dnia 5 września 2019 r.)

1.
Komitet Doradczy (14 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 1 .
2.
Komitet Doradczy (14 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Komitet Doradczy (14 państw członkowskich) zgadza się z następującymi definicjami właściwych rynków produktowych, przedstawionymi przez Komisję:
a)
tabor dużych prędkości (w tym tabor bardzo dużych prędkości) lub tabor bardzo dużych prędkości oddzielnie;
b)
projekty dotyczące istniejących urządzeń pokładowych;
c)
projekty dotyczące urządzeń pokładowych w ETCS;
d)
samodzielne projekty dotyczące urządzeń torowych w systemach ETCS i ATP (tzw. overlay);
e)
projekty dotyczące zmiany sygnalizacji torowej w systemach ETCS i ATP (połączenie projektów dotyczących urządzeń torowych i urządzeń zależnościowych w systemach ETCS i ATP);
f)
samodzielne projekty dotyczące urządzeń zależnościowych; oraz
g)
urządzenia zależnościowe.
4.
Komitet Doradczy (14 państw członkowskich) zgadza się z Komisją co do następujących definicji właściwych rynków geograficznych:
a)
rynek taboru dużych i bardzo dużych prędkości obejmujący EOG lub cały świat (z wyjątkiem Chin, Południowej Korei i Japonii);
b)
rynek krajowy projektów dotyczących istniejących urządzeń pokładowych;
c)
rynek projektów dotyczących urządzeń pokładowych w ETCS obejmujący cały EOG;
d)
rynek samodzielnych projektów dotyczących instalacji urządzeń torowych w systemach ETCS i ATP obejmujący cały EOG;
e)
rynek projektów dotyczących zmiany sygnalizacji torowej w systemach ETCS i ATP obejmujący cały EOG;
f)
rynek krajowy samodzielnych projektów dotyczących urządzeń zależnościowych; oraz
g)
rynek krajowy urządzeń zależnościowych.

Ocena wpływu na konkurencję

5.
Komitet Doradczy (14 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja wywołałaby nieskoordynowane skutki horyzontalne, które w istotny sposób utrudniłyby efektywną konkurencję na rynkach:
a)
taboru dużych (w tym bardzo dużych) prędkości lub taboru bardzo dużych prędkości w EOG lub na całym świecie (z wyjątkiem Chin, Korei Południowej i Japonii);
b)
projektów dotyczących urządzeń pokładowych w ETCS w EOG;
c)
samodzielnych projektów dotyczących instalacji urządzeń torowych w systemach ETCS i ATP w EOG;
d)
projektów dotyczących zmiany sygnalizacji torowej w systemach ETCS i ATP w EOG;
e)
projektów dotyczących istniejących urządzeń pokładowych w Belgii;
f)
samodzielnych projektów dotyczących urządzeń zależnościowych w Belgii, Chorwacji, Grecji, Hiszpanii, Portugalii, Rumunii, na Węgrzech i w Zjednoczonym Królestwie;
g)
urządzeń zależnościowych w Zjednoczonym Królestwie.
6.
Komitet Doradczy ds. Koncentracji (14 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja wywołałaby skutki niehoryzontalne, które w istotny sposób utrudniłyby efektywną konkurencję na rynkach samodzielnych projektów dotyczących urządzeń zależnościowych w Zjednoczonym Królestwie.

Środek zaradczy

7.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zobowiązania zaproponowane przez strony w dniu 25 stycznia 2019 r. ("zobowiązania") nie rozwiązują problemów w zakresie konkurencji stwierdzonych przez Komisję na rynkach:
a)
taboru dużych (w tym bardzo dużych) prędkości lub taboru bardzo dużych prędkości w EOG lub na całym świecie (z wyjątkiem Chin, Korei Południowej i Japonii); 13 państw członkowskich się zgadza, a jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu;
b)
projektów dotyczących urządzeń pokładowych w ETCS w EOG; 14 państw członkowskich się zgadza;
c)
samodzielnych projektów dotyczących instalacji urządzeń torowych w systemach ETCS i ATP w EOG; 14 państw członkowskich się zgadza;
d)
projektów dotyczących zmiany sygnalizacji torowej w systemach ETCS i ATP w EOG; 14 państw członkowskich się zgadza;
e)
projektów dotyczących istniejących urządzeń pokładowych w Belgii; 14 państw członkowskich się zgadza;
f)
samodzielnych projektów dotyczących urządzeń zależnościowych w Belgii, Chorwacji, Grecji, Hiszpanii, Portugalii, Rumunii, na Węgrzech i w Zjednoczonym Królestwie; 14 państw członkowskich się zgadza;
g)
urządzeń zależnościowych w Zjednoczonym Królestwie; 14 państw członkowskich się zgadza.
8.
Komitet Doradczy ds. Koncentracji (13 państw członkowskich) zgadza się z wnioskiem Komisji, że zgłoszona transakcja, z zastrzeżeniem zobowiązań, w znaczący sposób zakłóciłaby efektywną konkurencję na rynku wewnętrznym lub na znacznej jego części. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu.
9.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszoną transakcję należy zatem uznać za niezgodną z rynkiem wewnętrznym zgodnie z art. 2 ust. 3 i art. 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i art. 57 Porozumienia EOG. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1 ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.300.10

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 31 stycznia 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.8677 - Siemens/Alstom.
Data aktu: 05/09/2019
Data ogłoszenia: 05/09/2019