united kingdom
ukraine

Pomoc państwa - Republika Słowacka - Pomoc państwa SA.52194 (2018/FC) - Słowacki podatek obrotowy od sprzedaży detalicznej - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Pomoc państwa SA.52194 (2018/FC) - Słowacki podatek obrotowy od sprzedaży detalicznej
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2019/C 194/03)

(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2019 r.)

Pismem z dnia 2 kwietnia 2019 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Słowacką o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Republice Słowackiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

OPIS ŚRODKA, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

W dniu 13 grudnia 2018 r. Rada Narodowa Słowacji przyjęła ustawę o podatku specjalnym od sieci sprzedaży detalicznej ("ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej") 1 , która wprowadza podatek od obrotów sprzedawców detalicznych sprzedających żywność konsumentom końcowym ("podatek od sprzedaży detalicznej"). Podatek od sprzedaży detalicznej wszedł w życie 1 stycznia 2019 r.

Deklarowanym celem podatku od sprzedaży detalicznej jest redystrybucja nieproporcjonalnych zysków, które sieci sprzedaży detalicznej o znaczącej pozycji rynkowej osiągają w łańcuchu dostaw żywności poprzez dyktowanie cen i wywieranie nacisku na lokalnych producentów.

Podatek od sprzedaży detalicznej polega na zastosowaniu stawki podatku w wysokości 2,5 % od całego obrotu sprzedawców detalicznych, jeżeli sprzedaż żywności końcowym konsumentom stanowi co najmniej 25 % ich obrotów oraz jeżeli prowadzą one działalność w co najmniej 15 % wszystkich słowackich okręgów administracyjnych. Franczyzobiorcy i członkowie sojuszy handlowych są traktowani jako odrębne podmioty. Niektóre kategorie sprzedawców detalicznych oraz przychodów są zwolnione z podatku od sprzedaży detalicznej.

OCENA ŚRODKA

Ponieważ podatek od sprzedaży detalicznej wynika z ustawy Rady Narodowej Słowacji, można go przypisać Republice Słowackiej. Republika Słowacka rezygnuje z dochodów, które w przeciwnym razie uzyskiwałaby od przedsiębiorstw całkowicie lub częściowo zwolnionych z podatku od sprzedaży detalicznej. W związku z tym środek pomocy jest finansowany z zasobów państwowych. Zwolnienia z podatku od sprzedaży detalicznej przynoszą korzyść przedsiębiorstwom objętym zwolnieniem, ponieważ nie ponoszą one obciążeń finansowych z tytułu tego podatku.

Celem podatkowym podatku od sprzedaży detalicznej jest opodatkowanie obrotu detalicznych sprzedawców żywności, których sprzedaż jest objęta tym podatkiem i stanowi zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. W świetle tego celu wszyscy detaliczni sprzedawcy żywności znajdują się w porównywalnej sytuacji faktycznej i prawnej. W związku z tym Komisja wstępnie stwierdza, że całkowite lub częściowe zwolnienie z podatku dostępne dla zwolnionych sprzedawców detalicznych stanowi odstępstwo od systemu odniesienia i w związku z tym ma prima facie charakter dyskryminujący.

Na tym etapie można stwierdzić, że dwa przypadki zwolnień z podatku od sprzedaży detalicznej mogą być uzasadnione. Mówiąc bardziej szczegółowo, sklepy firmowe 2  i sklepy detaliczne, w przypadku których kwota podatku nie przekracza 5000 EUR na kwartał, nie są w stanie czerpać nieproporcjonalnych zysków poprzez dyktowanie cen i wywieranie nacisku na producentów. Nie można natomiast wykluczyć, że inne kategorie sprzedawców detalicznych, które są całkowicie lub częściowo zwolnione z podatku od sprzedaży detalicznej, mogłyby dyktować ceny i wywierać nacisk na lokalnych producentów ze względu na swoją pozycję rynkową.

W związku z tym Komisja wstępnie stwierdza, że nie jest uzasadniona dyskryminacja prima facie spowodowana całkowitym lub częściowym zwolnieniem z podatku od sprzedaży detalicznej następujących kategorii sprzedawców detalicznych:

-
członkowie sojuszy handlowych i franczyzobiorcy,
-
sprzedawcy detaliczni prowadzący działalność w mniej niż 15 % okręgów administracyjnych,
-
małe i średnie przedsiębiorstwa,
-
sprzedawcy detaliczni, których co najmniej 80 % obrotów pochodzi ze sprzedaży żywności jednej klasy,
-
zakłady żywienia zbiorowego,
-
sprzedawcy detaliczni generujący przychody w sklepach zatrudniających mniej niż 10 pracowników i znajdujących się w najmniej rozwiniętych okręgach,
-
sprzedawcy detaliczni generujący przychody w sklepach znajdujących się w gminach, gdzie istnieją nie więcej niż trzy sklepy sprzedające żywność, oraz
-
sprzedawcy detaliczni, którzy ze sprzedaży żywności konsumentom końcowym osiągają mniej niż 25 % swoich obrotów.

Środek wzmacnia pozycję przedsiębiorstw zwolnionych z podatku od sprzedaży detalicznej w porównaniu z przedsiębiorstwami, które podlegają temu podatkowi i które konkurują na rynku UE, i w związku z tym może zakłócać konkurencję lub grozić jej zakłóceniem oraz wpływać na handel wewnątrzunijny.

W związku z tym Komisja wstępnie stwierdza, że zwolnienia podatkowe dla wyżej wymienionych kategorii sprzedawców detalicznych stanowią pomoc państwa i że taka pomoc nie jest zgodna z rynkiem wewnętrznym.

Zważywszy, że podatek od sprzedaży detalicznej, a także odnośne zwolnienia podatkowe, niedawno weszły w życie i obowiązują w dniu wydania decyzji, Komisja uznaje za konieczne wydanie nakazu zawieszenia zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 3 . Nakaz zawieszenia stanowi środek tymczasowy, który Komisja może przyjąć, nakazując państwu członkowskiemu zawieszenie wszelkiej pomocy przyznanej bezprawnie do momentu przyjęcia przez Komisję ostatecznej decyzji.

TEKST PISMA

grafika

1 Ustawa nr 385/2018 Coll. z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie podatku specjalnego od sieci sprzedaży detalicznej oraz zmieniająca ustawę nr 595/2003 Coll. w sprawie podatku dochodowego, z późniejszymi zmianami.
2 2 Sprzedawcy detaliczni, którzy są producentami żywności (lub są powiązani z producentami żywności), a odsetek ich obrotów netto pochodzących ze sprzedaży produkowanej przez siebie żywności, na rzecz konsumentów końcowych, wynosi co najmniej 80 %.
3 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Od 17 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 08.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.194.11

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Republika Słowacka - Pomoc państwa SA.52194 (2018/FC) - Słowacki podatek obrotowy od sprzedaży detalicznej - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 07/06/2019
Data ogłoszenia: 07/06/2019