(2019/C 136/07)(Dz.U.UE C z dnia 12 kwietnia 2019 r.)
Zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty 1 w dniu 29 marca 2019 r. Komisja otrzymała od Niderlandów powiadomienie dotyczące projektu dekretu ustanawiającego niderlandzką zasadę podziału ruchu lotniczego między portem lotniczym Schiphol a portem lotniczym Lelystad. Na podstawie proponowanych przepisów, po ich przyjęciu i wejściu w życie, ruch lotniczy między portami lotniczymi Schiphol i Lelystad zostanie podzielony w następujący sposób:
W skrócie, loty transferowe są to loty do miejsc docelowych, w przypadku których średnia stopa transferów (przesiadek) w porcie lotniczym Schiphol wynosi co najmniej 10 %. Loty bezpośrednie są to loty do miejsc docelowych, w przypadku których średnia stopa transferów w porcie lotniczym Schiphol wynosi mniej niż 10 %.
Miejsca docelowe spełniające te kryteria wyszczególniono w załącznikach do dekretu.
Linie lotnicze są w stanie uzasadnić ex ante ministerstwu, że miejsce docelowe, które nie znajduje się w załączniku dotyczącym miejsc docelowych lotów transferowych, będzie obsługiwane ze średnią stopą transferów wynoszącą co najmniej 10 %.
Zasada pierwszeństwa będzie miała zastosowanie w pierwszej kolejności do pierwszych 10 000 przydziałów czasu na start lub lądowanie dostępnych dla lotów komercyjnych w porcie lotniczym Lelystad, a po dokonaniu oceny - i zatwierdzeniu przez Komisję Europejską - do maksymalnie 25 000 przydziałów czasu na start lub lądowanie. W ciągu trzech lat od wejścia w życie zasady podziału ruchu władze niderlandzkie przedstawią Parlamentowi i Komisji Europejskiej sprawozdanie na temat skuteczności, wpływu i proporcjonalności dekretu, kładąc nacisk na dostępną pojemność rynku i dostęp nowych podmiotów do niderlandzkiego rynku lotniczego.
Pełny tekst można znaleźć na stronie internetowej pod następującym adresem:
https://ec.europa.eu/transport/modes/air/consultations/2019-schiphol-lelystad-distribution-rules_en
Komisja zwraca się do zainteresowanych stron o przekazanie uwag w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego komunikatu, na adres:
Directorate-General for Mobility and Transport (Unit E1 aviation policy) (Dyrekcja Generalna ds. Mobilności
i Transportu (dział E1 Polityka w dziedzinie lotnictwa))
European Commission
Office: DM24 05/100
1049 Bruxelles/Brussels
BELGIQUE/BELGIË
MOVE-AIR-SERVICES-REGULATION@ec.europa.eu