Powiadomienie ze strony Niderlandów o zastosowaniu art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, dotyczącego zasad podziału ruchu lotniczego, w odniesieniu do portu lotniczego Schiphol i portu lotniczego Lelystad.

Powiadomienie ze strony Niderlandów o zastosowaniu art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, dotyczącego zasad podziału ruchu lotniczego, w odniesieniu do portu lotniczego Schiphol i portu lotniczego Lelystad
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2019/C 136/07)

(Dz.U.UE C z dnia 12 kwietnia 2019 r.)

Zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty 1  w dniu 29 marca 2019 r. Komisja otrzymała od Niderlandów powiadomienie dotyczące projektu dekretu ustanawiającego niderlandzką zasadę podziału ruchu lotniczego między portem lotniczym Schiphol a portem lotniczym Lelystad. Na podstawie proponowanych przepisów, po ich przyjęciu i wejściu w życie, ruch lotniczy między portami lotniczymi Schiphol i Lelystad zostanie podzielony w następujący sposób:

-
Port lotniczy Lelystad zostanie wyznaczony jako koordynowany port lotniczy w rozumieniu rozporządzenia Rady (EWG) nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty 2  od dnia wejścia w życie tego dekretu.
-
Linia lotnicza, która dobrowolnie przenosi bezpośredni lot z portu lotniczego Schiphol do portu lotniczego Lelystad otrzyma, bez uszczerbku dla rozporządzenia w sprawie przydzielania czasu na start lub lądowanie, pierwszeństwo uzyskania przydziału czasu na start lub lądowanie w porcie lotniczym Lelystad. Jedynie w przypadku jednakowego pierwszeństwa na podstawie rozporządzenia w sprawie przydzielania czasu na start lub lądowanie pierwszeństwo otrzymają loty rozpoczynające się w Schiphol.
-
Przydział czasu na start lub lądowanie w porcie lotniczym Schiphol udostępniony w wyniku przeniesienia lotu bezpośredniego do portu lotniczego Lelystad musi zostać wykorzystany w Schiphol na potrzeby lotu transferowego. Czas na start lub lądowanie jest udostępniany w porcie lotniczym Schiphol, gdy linia lotnicza dobrowolnie przekazuje go koordynatorowi przydziałów czasu na start lub lądowanie lub innemu przedsiębiorstwu lotniczemu bądź od tego momentu wykorzystuje go do wykonywania lotów transferowych.

W skrócie, loty transferowe są to loty do miejsc docelowych, w przypadku których średnia stopa transferów (przesiadek) w porcie lotniczym Schiphol wynosi co najmniej 10 %. Loty bezpośrednie są to loty do miejsc docelowych, w przypadku których średnia stopa transferów w porcie lotniczym Schiphol wynosi mniej niż 10 %.

Miejsca docelowe spełniające te kryteria wyszczególniono w załącznikach do dekretu.

Linie lotnicze są w stanie uzasadnić ex ante ministerstwu, że miejsce docelowe, które nie znajduje się w załączniku dotyczącym miejsc docelowych lotów transferowych, będzie obsługiwane ze średnią stopą transferów wynoszącą co najmniej 10 %.

Zasada pierwszeństwa będzie miała zastosowanie w pierwszej kolejności do pierwszych 10 000 przydziałów czasu na start lub lądowanie dostępnych dla lotów komercyjnych w porcie lotniczym Lelystad, a po dokonaniu oceny - i zatwierdzeniu przez Komisję Europejską - do maksymalnie 25 000 przydziałów czasu na start lub lądowanie. W ciągu trzech lat od wejścia w życie zasady podziału ruchu władze niderlandzkie przedstawią Parlamentowi i Komisji Europejskiej sprawozdanie na temat skuteczności, wpływu i proporcjonalności dekretu, kładąc nacisk na dostępną pojemność rynku i dostęp nowych podmiotów do niderlandzkiego rynku lotniczego.

Pełny tekst można znaleźć na stronie internetowej pod następującym adresem:

https://ec.europa.eu/transport/modes/air/consultations/2019-schiphol-lelystad-distribution-rules_en

Komisja zwraca się do zainteresowanych stron o przekazanie uwag w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego komunikatu, na adres:

Directorate-General for Mobility and Transport (Unit E1 aviation policy) (Dyrekcja Generalna ds. Mobilności

i Transportu (dział E1 Polityka w dziedzinie lotnictwa))

European Commission

Office: DM24 05/100

1049 Bruxelles/Brussels

BELGIQUE/BELGIË

MOVE-AIR-SERVICES-REGULATION@ec.europa.eu

1 Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 3.
2 Dz.U. L 14 z 22.1.1993, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.136.26

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Powiadomienie ze strony Niderlandów o zastosowaniu art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, dotyczącego zasad podziału ruchu lotniczego, w odniesieniu do portu lotniczego Schiphol i portu lotniczego Lelystad.
Data aktu: 12/04/2019
Data ogłoszenia: 12/04/2019