Udział krajowego organu regulacyjnego Republiki Macedonii Północnej w Organie Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 18 marca 2019 r.
w sprawie udziału krajowego organu regulacyjnego Republiki Macedonii Północnej w Organie Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej

(2019/C 115/06)

(Dz.U.UE C z dnia 27 marca 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

1)
Art. 17 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej wymienia uprawnienia Komisji i stanowi, że Komisja wspiera ogólny interes Unii i podejmuje w tym celu odpowiednie inicjatywy, pełni funkcje koordynacyjne, wykonawcze i zarządzające, zgodnie z warunkami przewidzianymi w Traktatach, oraz zapewnia reprezentację Unii na zewnątrz, z wyjątkiem wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz innych przypadków przewidzianych w Traktatach.
2)
Zgodnie z art. 35 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 1  Rada Organów Regulacyjnych, grupy robocze i Zarząd są otwarte na udział organów regulacyjnych państw trzecich, które ponoszą główną odpowiedzialność za kwestie łączności elektronicznej, o ile te państwa trzecie zawarły w tym celu odpowiednie umowy z Unią. Przepis ten przewiduje również, że na podstawie odpowiednich postanowień tych umów opracowuje się porozumienia robocze dotyczące w szczególności charakteru, zakresu i sposobu, w jaki te organy regulacyjne państw trzecich będą uczestniczyć - bez prawa głosu - w pracach Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) i Urzędu BEREC, zawierające postanowienia dotyczące udziału w inicjatywach BEREC, oraz wkładów finansowych i personelu Urzędu BEREC.
3)
Zgodnie z art. 95 Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Macedonii Północnej, z drugiej strony 2 , strony umacniają współpracę w dziedzinie infrastruktury łączności elektronicznej i związanych z tym usług. Obszary priorytetowe obejmują między innymi: rozwój polityki, aspekty prawne i regulacyjne oraz rozwój instytucjonalny do celów zliberalizowanego otoczenia. W związku z tym Unia i Republika Macedonii Północnej zawarły umowę w rozumieniu art. 35 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1971.
4)
Dalszy udział organu regulacyjnego Republiki Macedonii Północnej w BEREC i Urzędzie BEREC jest w pełni zgodny ze strategią dla Bałkanów Zachodnich 3 , w której wzywa się do podjęcia działań na rzecz rozwoju społeczeństwa cyfrowego, w tym do rozwoju sieci szerokopasmowych i obniżenia kosztów roamingu, a także do dostosowania przepisów tych krajów do prawodawstwa unijnego. Jak wskazano w agendzie cyfrowej dla Bałkanów Zachodnich 4 , bliższe stosunki między Unią a krajowymi organami regulacyjnymi Bałkanów Zachodnich powinny pomóc w zbliżeniu praktyki regulacyjnej w regionie do praktyki stosowanej w Unii.
5)
Ze względu na interes, jaki Unia ma we wzmacnianiu współpracy z Republiką Macedonii Północnej oraz we wspieraniu przyjęcia przez Republikę Macedonii Północnej unijnego systemu regulacyjnego w dziedzinie łączności elektronicznej, należy przyjąć porozumienie robocze dotyczące udziału organu regulacyjnego Republiki Macedonii Północnej w Radzie Organów Regulacyjnych i grupach roboczych BEREC oraz Zarządzie Urzędu BEREC,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Krajowy organ regulacyjny Republiki Macedonii Północnej odpowiedzialny w pierwszej kolejności za nadzór nad bieżącym funkcjonowaniem rynków sieci i usług łączności elektronicznej może uczestniczyć w pracach Rady Organów Regulacyjnych i grup roboczych Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Zarządu Urzędu BEREC.

Regulamin dotyczący udziału krajowego organu regulacyjnego Republiki Macedonii Północnej określono w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 marca 2019 r.
W imieniu Komisji
Mariya GABRIEL
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN

1.
Udział w Radzie Organów Regulacyjnych BEREC
1.
Krajowy organ regulacyjny Republiki Macedonii Północnej może uczestniczyć w pracach Rady Organów Regulacyjnych BEREC.
2.
Krajowy organ regulacyjny Republiki Macedonii Północnej wyznacza przedstawiciela do udziału w obradach Rady Organów Regulacyjnych spośród grona obejmującego szefa krajowego organu regulacyjnego, członków jego organu kolegialnego lub zastępców tych osób.
3.
Krajowy organ regulacyjny Republiki Macedonii Północnej wyznacza również zastępcę, który zastępuje przedstawiciela w razie jego nieobecności. Zastępca jest powoływany spośród grona obejmującego szefa krajowego organu regulacyjnego, członków jego organu kolegialnego, zastępców tych osób lub członków personelu krajowego organu regulacyjnego.
4.
Przedstawiciela krajowego organu regulacyjnego Republiki Macedonii Północnej i zastępcę powołuje się przez wzgląd na ich wiedzę w dziedzinie łączności elektronicznej, biorąc pod uwagę odpowiednie umiejętności menedżerskie, administracyjne i budżetowe. W celu zapewnienia maksymalnej korzyści z udziału krajowy organ regulacyjny dokłada starań, by ograniczyć rotację swoich przedstawicieli oraz, w miarę możliwości, ich zastępców.
5.
Uczestnik z ramienia krajowego organu regulacyjnego Republiki Macedonii Północnej ma prawo do wyrażenia opinii we wszystkich dyskusjach bez względu na to, czy odbywają się one na posiedzeniu Rady Organów Regulacyjnych BEREC czy w jakikolwiek inny sposób. Opinię tę należy odpowiednio odnotować w protokole, zgodnie z zasadami i metodami pracy Rady Organów Regulacyjnych.
6.
Nazwisko przedstawiciela krajowego organu regulacyjnego Republiki Macedonii Północnej oraz jego zastępcy zostaje wpisane do wykazu członków Rady Organów Regulacyjnych publikowanego zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/1971 5 .
7.
Podczas uczestnictwa w pracach Rady Organów Regulacyjnych przedstawiciel krajowego organu regulacyjnego Republiki Macedonii Północnej oraz zastępca nie zwracają się o instrukcje do żadnego rządu ani instytucji, osoby lub organu ani też nie przyjmują od nich instrukcji.
2.
Udział w grupach roboczych
1.
Krajowy organ regulacyjny Republiki Macedonii Północnej może wyznaczyć ekspertów do udziału w grupach roboczych BEREC.
2.
Eksperci tacy mogą uczestniczyć we wszystkich działaniach grup roboczych zgodnie z zasadami i metodami pracy BEREC. Mogą oni wyrażać swoją opinię we wszystkich kontaktach, bez względu na to, czy odbywają się one na posiedzeniu grup roboczych czy w jakikolwiek inny sposób.
3.
Udział w Zarządzie Urzędu BEREC
1.
Krajowy organ regulacyjny Republiki Macedonii Północnej może uczestniczyć w pracach Zarządu Urzędu BEREC.
2.
Krajowy organ regulacyjny Republiki Macedonii Północnej wyznacza osobę mianowaną jako przedstawiciela w Radzie Organów Regulacyjnych do udziału w pracach Zarządu Urzędu BEREC lub osobę inną niż przedstawiciel w Radzie Organów Regulacyjnych spośród grona obejmującego szefa krajowego organu regulacyjnego, członków jego organu kolegialnego lub zastępców tych osób.
3.
Krajowy organ regulacyjny Republiki Macedonii Północnej mianuje również jako zastępcę osobę wyznaczoną jako zastępca przedstawiciela w Radzie Organów Regulacyjnych lub inną osobę spośród grona obejmującego szefa krajowego organu regulacyjnego, członków jego organu kolegialnego lub zastępców tych osób lub personel krajowego organu regulacyjnego, która to osoba zastępuje przedstawiciela w razie jego nieobecności.
4.
Uczestnik z ramienia krajowego organu regulacyjnego Republiki Macedonii Północnej ma prawo do wyrażenia opinii we wszystkich dyskusjach bez względu na to, czy odbywają się one na posiedzeniu Zarządu Urzędu BEREC czy w jakikolwiek inny sposób. Opinię tę należy odpowiednio odnotować w protokole, zgodnie z zasadami i metodami pracy Zarządu Urzędu BEREC.
5.
Nazwisko przedstawiciela krajowego organu regulacyjnego Republiki Macedonii Północnej oraz jego zastępcy zostaje wpisane do wykazu członków Zarządu Urzędu BEREC publikowanego zgodnie z art. 15 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1971.
6.
Podczas uczestnictwa w pracach Zarządu Urzędu BEREC przedstawiciel krajowego organu regulacyjnego Republiki Macedonii Północnej oraz zastępca nie zwracają się o instrukcje do żadnego rządu ani instytucji, osoby lub organu ani też nie przyjmują od nich instrukcji.
4.
Deklaracje o braku konfliktu interesów
1.
Przedstawiciele krajowego organu regulacyjnego Republiki Macedonii Północnej w Radzie Organów Regulacyjnych oraz w Zarządzie Urzędu BEREC i ich zastępcy składają pisemną deklarację o swoich zobowiązaniach oraz o braku lub istnieniu bezpośrednich lub pośrednich interesów, które mogłyby zostać uznane za wpływające na ich niezależność. Takie deklaracje składane są z chwilą podjęcia obowiązków i są publikowane. Muszą być dokładne i kompletne oraz muszą być aktualizowane w przypadku ryzyka zaistnienia jakichkolwiek bezpośrednich lub pośrednich interesów, które mogłyby zostać uznane za wpływające na niezależność osoby składającej deklarację.
5.
Personel
1.
Urząd BEREC może korzystać z personelu z Republiki Macedonii Północnej, w tym oddelegowanych ekspertów krajowych i innych pracowników niezatrudnionych przez Urząd BEREC, na mocy decyzji wydanej przez Zarząd Urzędu BEREC.
6.
Wkład finansowy krajowego organu regulacyjnego Republiki Macedonii Północnej do Urzędu BEREC
1.
Wkład finansowy do budżetu Urzędu BEREC, który krajowy organ regulacyjny Republiki Macedonii Północnej ma wnieść w celu udziału w pracach BEREC, odpowiada pełnym kosztom udziału tego organu zgodnie z pkt 1, 2 i 3 niniejszego załącznika. Kwoty zostaną określone zgodnie z pkt 6.2 poniżej.
2.
Wkład finansowy, który krajowy organ regulacyjny Republiki Macedonii Północnej ma wnieść zgodnie z pkt 6.1, obejmuje następujące koszty:
-
Koszty zwrotu kosztów podróży przedstawicieli krajowego organu regulacyjnego na posiedzenia BEREC, zgodnie z zasadami BEREC dotyczącymi zwrotu poniesionych kosztów.
-
Koszty administracyjne związane z ww. zwrotem kosztów podróży, wynoszące maksymalnie 3 % kwot wypłaconych tytułem zwrotu kosztów podróży.
-
Koszty administracyjne związane z ogólnym udziałem krajowego organu regulacyjnego w pracach BEREC.

Kwota wkładu finansowego jest określana przez BEREC, z uwzględnieniem między innymi przewidywanych wyjazdów służbowych na nadchodzący rok oraz faktycznych wyjazdów i zwrotów ich kosztów za miniony rok (minione lata).

3.
Wkład krajowego organu regulacyjnego będzie realizowany zgodnie z przepisami finansowymi Urzędu BEREC przyjętymi na podstawie art. 29 rozporządzenia (UE) 2018/1971.
4.
Koszty podróży i koszty utrzymania ponoszone przez przedstawicieli i ekspertów krajowego organu regulacyjnego Republiki Macedonii Północnej w celu udziału w pracach BEREC i Urzędu BEREC, w tym koszty związane z posiedzeniami, są zwracane przez Urząd BEREC zgodnie z zasadami określonymi w decyzji Komitetu Zarządzającego Urzędu BEREC w sprawie zwrotu kosztów podróży, utrzymania i innych wydatków poniesionych w trakcie podróży przez osoby niezatrudnione przez Urząd BEREC 6 .
5.
Po wejściu w życie niniejszej decyzji i na początku każdego następnego roku Urząd BEREC przesyła krajowemu organowi regulacyjnemu wezwanie do wniesienia środków odpowiadających jego wkładowi na rzecz Agencji na mocy niniejszej decyzji.
6.
Wkład ten wyrażony jest w EUR i wpłacany jest na prowadzony w EUR rachunek bankowy Urzędu BEREC.
7.
Krajowy organ regulacyjny Republiki Macedonii Północnej wpłaca swój wkład na podstawie wezwania do zapłaty w terminie 30 dni od daty wystosowania przez Urząd BEREC wezwania do zapłaty.
8.
Jakiekolwiek opóźnienie we wniesieniu wkładu powoduje obowiązek zapłacenia przez krajowy organ regulacyjny odsetek od zaległej kwoty naliczanych od dnia, w którym przypada termin płatności. Stopa odsetek odpowiada stopie stosowanej przez Europejski Bank Centralny, w terminie wymagalności, w odniesieniu do jego operacji w EUR, powiększonej o 1,5 punktu procentowego.
7.
Szczegółowe ustalenia robocze
1.
Rada Organów Regulacyjnych oraz Zarząd Urzędu BEREC przyjmują szczegółowe porozumienie robocze dotyczące udziału krajowego organu regulacyjnego Republiki Macedonii Północnej, w razie potrzeby, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1971 i niniejszym regulaminem.
2.
Krajowy organ regulacyjny Republiki Macedonii Północnej może uczestniczyć w pracach BEREC, w tym Rady Organów Regulacyjnych i grup roboczych, oraz Zarządu Urzędu BEREC od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, niezależnie od finalizacji szczegółowego porozumienia roboczego, o którym mowa w pkt 7.1 powyżej.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Agencję Wsparcia BEREC (Urząd BEREC), zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1211/2009 (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 1).
2 Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a byłą jugosłowiańską republiką Macedonii, z drugiej strony (Dz.U. L 84 z 20.3.2004, s. 13).
3 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. "Wiarygodna perspektywa rozszerzenia dla Bałkanów Zachodnich oraz zwiększone zaangażowanie UE w tym regionie", (COM(2018) 65 final z 6.2.2018).
4 SWD(2018) 360 final, dokument roboczy służb Komisji, "Środki wspierające agendę cyfrową dla Bałkanów Zachodnich".
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Agencję Wsparcia BEREC (Urząd BEREC), zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1211/2009 (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 1).
6 Decyzja Komitetu Zarządzającego Urzędu BEREC w sprawie zwrotu kosztów podróży, utrzymania i innych wydatków poniesionych w trakcie podróży przez osoby niezatrudnione przez Urząd BEREC i uchylająca wcześniejszą decyzję Komitetu Zarządzającego nr MC/2013/05 z dnia 6 czerwca 2013 r. (MC/2015/13)

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.115.11

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Udział krajowego organu regulacyjnego Republiki Macedonii Północnej w Organie Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej.
Data aktu: 18/03/2019
Data ogłoszenia: 27/03/2019
Data wejścia w życie: 18/03/2019