Plan wdrażania PESCO.

ZALECENIE RADY
z dnia 6 marca 2018 r.
dotyczące planu wdrażania PESCO

(2018/C 88/01)

(Dz.U.UE C z dnia 8 marca 2018 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46 ust. 6,

uwzględniając Protokół nr 10 w sprawie stałej współpracy strukturalnej ustanowionej na mocy artykułu 42 Traktatu o Unii Europejskiej, dołączony do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz ustalenia listy uczestniczących w niej państw członkowskich 1 ,

uwzględniając wniosek Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej i Republiki Włoskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska obradująca w czerwcu 2017 r. zgodziła się, że należy rozpocząć inkluzywną i ambitną stałą współpracę strukturalną (PESCO), aby zwiększyć bezpieczeństwo w Europie i wzmocnić jej obronność w celu przyczynienia się do osiągnięcia unijnego poziomu ambicji wynikającego z globalnej strategii UE i określonego w konkluzjach Rady z dnia 14 listopada 2016 r. w sprawie realizacji globalnej strategii UE w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony. Rada Europejska odnotowała, że prace te muszą być spójne z krajowym planowaniem obronnym państw członkowskich oraz z ich zobowiązaniami w zakresie obrony uzgodnionymi w ramach NATO i ONZ przez odnośne państwa członkowskie.

(2) W dniu 13 listopada 2017 r. Rada i Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem") otrzymali, zgodnie z art. 46 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TUE), wspólną notyfikację podpisaną przez 23 państwa członkowskie; w dniu 7 grudnia 2017 r. notyfikację przekazały dwa kolejne państwa członkowskie.

(3) W decyzji (WPZiB) 2017/2315 ustanowiono PESCO i przewidziano, że zarządzanie PESCO będzie odbywać się na szczeblu Rady oraz w ramach projektów wdrażanych przez grupy tych uczestniczących państw członkowskich, które uzgodniły między sobą, że podejmą się takich projektów.

(4) W dniu 11 grudnia 2017 r. państwa członkowskie uczestniczące w PESCO przyjęły także Deklarację, w której wyraziły zamiar przygotowania - w różnych grupach - pierwszych realizowanych na zasadzie współpracy projektów PESCO przedstawionych w załączniku do Deklaracji.

(5) W dniu 14 grudnia 2017 r. Rada Europejska z zadowoleniem przyjęła ustanowienie ambitnej i inkluzywnej (PESCO) i podkreśliła, jak ważna jest szybka realizacja pierwszej grupy projektów, a także wezwała uczestniczące państwa członkowskie, by wypełniały swoje krajowe plany wdrożenia.

(6) W dniu 6 marca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/340 2  ustanawiającą listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO.

(7) Artykuł 4 ust. 2 lit. a) decyzji (WPZiB) 2017/2315 potwierdza, że Rada, stanowiąc zgodnie z art. 46 ust. 6 TUE, może przyjmować decyzje i zalecenia zapewniające strategiczne ukierunkowanie PESCO oraz wytyczne dotyczące tej współpracy.

(8) Rada powinna zatem przyjąć zalecenie zapewniające strategiczne ukierunkowanie PESCO oraz wytyczne dotyczące wdrażania tej współpracy,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

I. 

CELE I ZAKRES

1.
Celem niniejszego zalecenia jest zapewnienie strategicznego ukierunkowania PESCO oraz wytycznych dotyczących wdrażania tej współpracy, tak aby zorganizować niezbędne dalsze prace w zakresie procedur i zarządzania, w tym w odniesieniu do projektów, z myślą o wypełnieniu przez uczestniczące państwa członkowskie zaciągniętych względem siebie nawzajem dalej idących zobowiązań określonych w załączniku do decyzji (WPZiB) 2017/2315.

II. 

WDROŻENIE

Ustalenie kolejności wypełniania zobowiązań i doprecyzowanie bardziej szczegółowych celów
2.
Artykuł 4 ust. 2 lit. b) decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewiduje, że Rada powinna przyjmować decyzje i zalecenia ustalające kolejność wypełniania dalej idących zobowiązań określonych w załączniku do tej decyzji w trakcie dwóch następujących po sobie etapów wstępnych (lata 2018-2020 oraz 2021-2025) oraz precyzujące na początku każdego etapu bardziej szczegółowe cele w odniesieniu do wypełniania dalej idących zobowiązań określonych w załączniku.
3.
Celowe jest zatem, aby Rada - najpóźniej w czerwcu 2018 r. - przyjęła zalecenie w sprawie ustalenia kolejności wypełniania zobowiązań w latach 2018-2020 oraz 2021-2025 i doprecyzowania bardziej szczegółowych celów, w tym zobowiązań, które mają zostać wypełnione przed 2020 r. W niniejszym zaleceniu należy też określić wspólnie uzgodnione wskaźniki w celu wsparcia uczestniczących państw członkowskich w wypełnianiu zobowiązań i w celu oceny postępów w tym zakresie.
4.
Sekretariat PESCO, którego usługi - zgodnie z art. 7 decyzji (WPZiB) 2017/2315 - zapewniają wspólnie Europejska Służba Działań Zewnętrznych, w tym Sztab Wojskowy Unii Europejskiej (EUMS), oraz Europejska Agencja Ochrony, jest proszony o przedstawienie do końca marca 2018 r. wstępnej opinii w sprawie rodzaju, stopnia szczegółowości i struktury informacji zawartych w krajowych planach wdrożenia, przekazanych przez uczestniczące państwa członkowskie w grudniu 2017 r. w związku z realizacją ich zobowiązań. Opinia ta powinna zostać uwzględniona podczas opracowywania zalecenia w sprawie zalecenia w sprawie ustalenia kolejności wypełniania zobowiązań, które Rada ma przyjąć zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) decyzji (WPZiB) 2017/2315. Sekretariat PESCO może także indywidualnie wspierać poszczególne uczestniczące państwa członkowskie, na ich wniosek, w podnoszeniu jakości ich krajowych planów wdrożenia.
5.
W następstwie przyjęcia zalecenia w sprawie ustalenia kolejności wypełniania zobowiązań uczestniczące państwa członkowskie powinny dokonać przeglądu swoich krajowych planów wdrożenia oraz odpowiednio je zaktualizować, a następnie przekazać je sekretariatowi PESCO najpóźniej dnia 10 stycznia 2019 r. zgodnie z art. 3 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315. Od 2020 r. plany te powinny być przedkładane sekretariatowi PESCO co roku najpóźniej dnia 10 stycznia, z uwzględnieniem przeglądu PESCO dokonywanego przez Radę na podstawie rocznego sprawozdania z poprzedniego roku, przedstawianego przez Wysokiego Przedstawiciela zgodnie z art. 6 decyzji (WPZiB) 2017/2315, planu rozwoju zdolności oraz następującego co dwa lata skoordynowanego rocznego przeglądu w zakresie obronności (CARD).
6.
Pod koniec pierwszego etapu Rada - zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. c) decyzji (WPZiB) 2017/2315 - zaktualizuje, a w razie konieczności zwiększy dalej idące zobowiązania określone w tej decyzji w świetle osiągnięć w ramach PESCO w celu odzwierciedlenia zdolności, potrzeb operacyjnych oraz zmieniającego się stanu bezpieczeństwa Unii. Podstawą tej decyzji będzie strategiczny przegląd oceniający wypełnianie zobowiązań w ramach PESCO.
7.
Na początku kolejnego etapu Rada powinna przyjąć drugi zestaw bardziej szczegółowych celów na lata 2021- 2025, uwzględniając art. 4 ust. 2 lit. c) decyzji (WPZiB) 2017/2315.

Lista projektów do zrealizowania w ramach PESCO

8.
W następstwie przyjęcia przez Radę w dniu 6 marca 2018 r. decyzji ustanawiającej listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO, uczestniczące państwa członkowskie powinny dołożyć znacznych starań, by określić cele i harmonogram poszczególnych projektów.
9.
Rada powinna zaktualizować tę listę najpóźniej w listopadzie 2018 r., aby włączyć do niej kolejny zestaw projektów PESCO, zgodnie z procedurą określoną w art. 5 decyzji (WPZiB) 2017/2315.
10.
Następnie, aby zapewnić trwałe i skuteczne wdrażanie PESCO, należy co do zasady przeprowadzać procedurę oceny nowych projektów przedkładanych przez uczestniczące państwa członkowskie co roku w listopadzie, w następstwie zaproszenia do składania propozycji nowych projektów najpóźniej na początku maja tego samego roku. Oceniając proponowane projekty PESCO, sekretariat PESCO powinien stosować przejrzyste kryteria, które będą dotyczyć zarówno zdolności, jak i kwestii operacyjnych, i które należy dopracować z uczestniczącymi państwami członkowskimi. Zgodnie z art. 5 decyzji (WPZiB) 2017/2315 Komitet Wojskowy Unii Europejskiej (EUMC) udzieli doradztwa wojskowego co do wydanego przez Wysokiego Przedstawiciela zalecenia dotyczącego identyfikacji i oceny projektów PESCO.
11.
Uczestniczące państwa członkowskie, które zamierzają zaproponować dany projekt, powinny poinformować pozostałe uczestniczące państwa członkowskie we właściwym czasie przed przedstawieniem swojej propozycji, w celu uzyskania poparcia i umożliwienia tym państwom przyłączenia się do wspólnego przedłożenia propozycji. Szczegółowe propozycje projektów zawierające harmonogram ich wdrożenia należy przedkładać wystarczająco wcześnie, tak aby sekretariat PESCO miał czas ocenić je w świetle zalecenia skierowanego przez Wysokiego Przedstawiciela do Rady zgodnie z art. 5 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2017/2315. Rada zwraca się do sekretariatu PESCO o przygotowanie wzoru do celów przedkładania projektów i ułatwienia uczestniczącym państwom członkowskim dystrybucji poszczególnych proponowanych przez te państwa projektów PESCO wśród innych państw członkowskich.

Wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami

12.
Najpóźniej w czerwcu 2018 r. Rada powinna przyjąć wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami, który przewidziano w art. 4 ust. 2 lit. f) decyzji (WPZiB) 2017/2315 i który uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w danym projekcie mogłyby dostosować w razie potrzeby do tego projektu. Zbiór przepisów powinien stanowić ramy, które zapewnią spójną i konsekwentną realizację projektów PESCO i będą zawierać zasady regularnego informowania Rady o rozwoju poszczególnych projektów, zgodnie z art. 5 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2017/2315, oraz umożliwienia niezbędnego nadzoru ze strony Rady. W tym zakresie należy doprecyzować także role i obowiązki uczestniczących państw członkowskich, w tym między innymi z zasadami dotyczącymi roli obserwatorów w razie potrzeby, oraz sekretariatu PESCO. Ramy te powinny także stanowić ogólne wytyczne dla uczestników co do dokonywania stosownych ustaleń w zakresie zarządzania poszczególnymi projektami, zgodnie z art. 5 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2017/2315. W tym kontekście do czerwca 2018 r. Rada podejmie kwestie koordynacji funkcji uczestnictwa państw członkowskich w poszczególnych projektach.

Ogólne warunki uczestnictwa państwa trzeciego - na zasadzie wyjątku - w poszczególnych projektach

13.
Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. g) oraz art. 9 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2017/2315, Rada przyjmie decyzję określającą we właściwym czasie ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogą - na zasadzie wyjątku - być zapraszane do uczestnictwa w poszczególnych projektach, oraz stwierdzi, zgodnie z art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, czy dane państwo trzecie spełnia te warunki. Prace nad przygotowaniem tych ogólnych warunków powinny rozpocząć się, jak tylko opracowany zostanie wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami oraz zostaną dokonane ustalenia co do wypełniania zobowiązań do czerwca 2018 r.; decyzja, z zastrzeżeniem kolejnej oceny ze strony Rady, powinna co do zasady zostać przyjęta przed końcem 2018 r.

Roczne sprawozdanie Wysokiego Przedstawiciela dla Rady i mechanizm oceny

14.
Zgodnie z art. 6 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2017/2315 i na podstawie zaktualizowanych krajowych planów wdrożenia przedstawionych przez uczestniczące państwa członkowskie, Wysoki Przedstawiciel będzie przedstawiać Radzie roczne sprawozdania opisujące stan wdrażania PESCO, w tym informacje o wypełnianiu przez każde uczestniczące państwo członkowskie swoich zobowiązań, zgodnie z jego krajowym planem wdrożenia. Sprawozdanie powinno dotyczyć przede wszystkich konkretnych działań i zaangażowania uczestniczących państw członkowskich na rzecz wypełniania swoich zobowiązań, w tym w ramach projektów PESCO, i należy w nim uwzględnić bardziej szczegółowe cele oraz kolejność wypełniania zobowiązań ustaloną w odniesieniu do dwóch następujących po sobie wstępnych etapów. W tym kontekście sekretariat PESCO proszony jest o przedstawienie zaktualizowanego wzoru krajowego planu wdrożenia.

Uczestniczące państwa członkowskie powinny włączyć do swoich krajowych planów wdrożenia informacje o konkretnych działaniach i zaangażowaniu na rzecz wypełniania swoich zobowiązań, w tym o przyczynianiu się do realizacji projektów. Ponadto nieformalne konsultacje mogą pomóc w wyjaśnianiu informacji zamieszczanych w planach.

15.
Wysoki Przedstawiciel powinien przedstawić swoje pierwsze roczne sprawozdanie w kwietniu 2019 r. lub przynajmniej przed odpowiednim posiedzeniem Rady do Spraw Zagranicznych w pierwszym półroczu roku, tak aby można było uwzględnić zaktualizowane krajowe plany wdrożenia przedstawione przez uczestniczące państwa członkowskie najpóźniej w dniu 10 stycznia 2019 r. Od 2020 r. roczne sprawozdanie powinno być przedkładane w marcu/kwietniu, z uwzględnieniem zmienionego i zaktualizowanego krajowego planu wdrożenia przedstawionego w styczniu tego samego roku.
16.
Na podstawie sprawozdania przedstawionego przez Wysokiego Przedstawiciela EUMC powinien udzielić Komitetowi Politycznemu i Bezpieczeństwa doradztwa wojskowego i zaleceń, aby umożliwić mu przygotowanie przeglądu, podczas którego najpóźniej w maju każdego roku Rada zweryfikuje, czy uczestniczące państwa członkowskie nadal wypełniają dalej idące zobowiązania. W tym kontekście Rada powinna także przyjrzeć się postępom w osiąganiu unijnego poziomu ambicji, czyli wzmacnianiu zdolności Unii do działania w charakterze podmiotu zapewniającego bezpieczeństwo oraz jej strategicznej autonomii i zdolności do współpracy z partnerami i do ochrony swoich obywateli.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 marca 2018 r.
W imieniu Rady
F. MOGHERINI
Przewodniczący
1 Dz.U. L 331 z 14.12.2017, s. 57.
2 Dz.U. L 65 z 8.3.2018, s. 24.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.88.1

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Plan wdrażania PESCO.
Data aktu: 06/03/2018
Data ogłoszenia: 08/03/2018
Data wejścia w życie: 06/03/2018