Plan wdrażania PESCO.

ZALECENIE RADY
z dnia 6 marca 2018 r.
dotyczące planu wdrażania PESCO

(2018/C 88/01)

(Dz.U.UE C z dnia 8 marca 2018 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46 ust. 6,

uwzględniając Protokół nr 10 w sprawie stałej współpracy strukturalnej ustanowionej na mocy artykułu 42 Traktatu o Unii Europejskiej, dołączony do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz ustalenia listy uczestniczących w niej państw członkowskich 1 ,

uwzględniając wniosek Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej i Republiki Włoskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska obradująca w czerwcu 2017 r. zgodziła się, że należy rozpocząć inkluzywną i ambitną stałą współpracę strukturalną (PESCO), aby zwiększyć bezpieczeństwo w Europie i wzmocnić jej obronność w celu przyczynienia się do osiągnięcia unijnego poziomu ambicji wynikającego z globalnej strategii UE i określonego w konkluzjach Rady z dnia 14 listopada 2016 r. w sprawie realizacji globalnej strategii UE w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony. Rada Europejska odnotowała, że prace te muszą być spójne z krajowym planowaniem obronnym państw członkowskich oraz z ich zobowiązaniami w zakresie obrony uzgodnionymi w ramach NATO i ONZ przez odnośne państwa członkowskie.

(2) W dniu 13 listopada 2017 r. Rada i Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem") otrzymali, zgodnie z art. 46 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TUE), wspólną notyfikację podpisaną przez 23 państwa członkowskie; w dniu 7 grudnia 2017 r. notyfikację przekazały dwa kolejne państwa członkowskie.

(3) W decyzji (WPZiB) 2017/2315 ustanowiono PESCO i przewidziano, że zarządzanie PESCO będzie odbywać się na szczeblu Rady oraz w ramach projektów wdrażanych przez grupy tych uczestniczących państw członkowskich, które uzgodniły między sobą, że podejmą się takich projektów.

(4) W dniu 11 grudnia 2017 r. państwa członkowskie uczestniczące w PESCO przyjęły także Deklarację, w której wyraziły zamiar przygotowania - w różnych grupach - pierwszych realizowanych na zasadzie współpracy projektów PESCO przedstawionych w załączniku do Deklaracji.

(5) W dniu 14 grudnia 2017 r. Rada Europejska z zadowoleniem przyjęła ustanowienie ambitnej i inkluzywnej (PESCO) i podkreśliła, jak ważna jest szybka realizacja pierwszej grupy projektów, a także wezwała uczestniczące państwa członkowskie, by wypełniały swoje krajowe plany wdrożenia.

(6) W dniu 6 marca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/340 2  ustanawiającą listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO.

(7) Artykuł 4 ust. 2 lit. a) decyzji (WPZiB) 2017/2315 potwierdza, że Rada, stanowiąc zgodnie z art. 46 ust. 6 TUE, może przyjmować decyzje i zalecenia zapewniające strategiczne ukierunkowanie PESCO oraz wytyczne dotyczące tej współpracy.

(8) Rada powinna zatem przyjąć zalecenie zapewniające strategiczne ukierunkowanie PESCO oraz wytyczne dotyczące wdrażania tej współpracy,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

I. 

CELE I ZAKRES

1.
Celem niniejszego zalecenia jest zapewnienie strategicznego ukierunkowania PESCO oraz wytycznych dotyczących wdrażania tej współpracy, tak aby zorganizować niezbędne dalsze prace w zakresie procedur i zarządzania, w tym w odniesieniu do projektów, z myślą o wypełnieniu przez uczestniczące państwa członkowskie zaciągniętych względem siebie nawzajem dalej idących zobowiązań określonych w załączniku do decyzji (WPZiB) 2017/2315.

II. 

WDROŻENIE

Ustalenie kolejności wypełniania zobowiązań i doprecyzowanie bardziej szczegółowych celów
2.
Artykuł 4 ust. 2 lit. b) decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewiduje, że Rada powinna przyjmować decyzje i zalecenia ustalające kolejność wypełniania dalej idących zobowiązań określonych w załączniku do tej decyzji w trakcie dwóch następujących po sobie etapów wstępnych (lata 2018-2020 oraz 2021-2025) oraz precyzujące na początku każdego etapu bardziej szczegółowe cele w odniesieniu do wypełniania dalej idących zobowiązań określonych w załączniku.
3.
Celowe jest zatem, aby Rada - najpóźniej w czerwcu 2018 r. - przyjęła zalecenie w sprawie ustalenia kolejności wypełniania zobowiązań w latach 2018-2020 oraz 2021-2025 i doprecyzowania bardziej szczegółowych celów, w tym zobowiązań, które mają zostać wypełnione przed 2020 r. W niniejszym zaleceniu należy też określić wspólnie uzgodnione wskaźniki w celu wsparcia uczestniczących państw członkowskich w wypełnianiu zobowiązań i w celu oceny postępów w tym zakresie.
4.
Sekretariat PESCO, którego usługi - zgodnie z art. 7 decyzji (WPZiB) 2017/2315 - zapewniają wspólnie Europejska Służba Działań Zewnętrznych, w tym Sztab Wojskowy Unii Europejskiej (EUMS), oraz Europejska Agencja Ochrony, jest proszony o przedstawienie do końca marca 2018 r. wstępnej opinii w sprawie rodzaju, stopnia szczegółowości i struktury informacji zawartych w krajowych planach wdrożenia, przekazanych przez uczestniczące państwa członkowskie w grudniu 2017 r. w związku z realizacją ich zobowiązań. Opinia ta powinna zostać uwzględniona podczas opracowywania zalecenia w sprawie zalecenia w sprawie ustalenia kolejności wypełniania zobowiązań, które Rada ma przyjąć zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) decyzji (WPZiB) 2017/2315. Sekretariat PESCO może także indywidualnie wspierać poszczególne uczestniczące państwa członkowskie, na ich wniosek, w podnoszeniu jakości ich krajowych planów wdrożenia.
5.
W następstwie przyjęcia zalecenia w sprawie ustalenia kolejności wypełniania zobowiązań uczestniczące państwa członkowskie powinny dokonać przeglądu swoich krajowych planów wdrożenia oraz odpowiednio je zaktualizować, a następnie przekazać je sekretariatowi PESCO najpóźniej dnia 10 stycznia 2019 r. zgodnie z art. 3 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315. Od 2020 r. plany te powinny być przedkładane sekretariatowi PESCO co roku najpóźniej dnia 10 stycznia, z uwzględnieniem przeglądu PESCO dokonywanego przez Radę na podstawie rocznego sprawozdania z poprzedniego roku, przedstawianego przez Wysokiego Przedstawiciela zgodnie z art. 6 decyzji (WPZiB) 2017/2315, planu rozwoju zdolności oraz następującego co dwa lata skoordynowanego rocznego przeglądu w zakresie obronności (CARD).
6.
Pod koniec pierwszego etapu Rada - zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. c) decyzji (WPZiB) 2017/2315 - zaktualizuje, a w razie konieczności zwiększy dalej idące zobowiązania określone w tej decyzji w świetle osiągnięć w ramach PESCO w celu odzwierciedlenia zdolności, potrzeb operacyjnych oraz zmieniającego się stanu bezpieczeństwa Unii. Podstawą tej decyzji będzie strategiczny przegląd oceniający wypełnianie zobowiązań w ramach PESCO.
7.
Na początku kolejnego etapu Rada powinna przyjąć drugi zestaw bardziej szczegółowych celów na lata 2021- 2025, uwzględniając art. 4 ust. 2 lit. c) decyzji (WPZiB) 2017/2315.

Lista projektów do zrealizowania w ramach PESCO

8.
W następstwie przyjęcia przez Radę w dniu 6 marca 2018 r. decyzji ustanawiającej listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO, uczestniczące państwa członkowskie powinny dołożyć znacznych starań, by określić cele i harmonogram poszczególnych projektów.
9.
Rada powinna zaktualizować tę listę najpóźniej w listopadzie 2018 r., aby włączyć do niej kolejny zestaw projektów PESCO, zgodnie z procedurą określoną w art. 5 decyzji (WPZiB) 2017/2315.
10.
Następnie, aby zapewnić trwałe i skuteczne wdrażanie PESCO, należy co do zasady przeprowadzać procedurę oceny nowych projektów przedkładanych przez uczestniczące państwa członkowskie co roku w listopadzie, w następstwie zaproszenia do składania propozycji nowych projektów najpóźniej na początku maja tego samego roku. Oceniając proponowane projekty PESCO, sekretariat PESCO powinien stosować przejrzyste kryteria, które będą dotyczyć zarówno zdolności, jak i kwestii operacyjnych, i które należy dopracować z uczestniczącymi państwami członkowskimi. Zgodnie z art. 5 decyzji (WPZiB) 2017/2315 Komitet Wojskowy Unii Europejskiej (EUMC) udzieli doradztwa wojskowego co do wydanego przez Wysokiego Przedstawiciela zalecenia dotyczącego identyfikacji i oceny projektów PESCO.
11.
Uczestniczące państwa członkowskie, które zamierzają zaproponować dany projekt, powinny poinformować pozostałe uczestniczące państwa członkowskie we właściwym czasie przed przedstawieniem swojej propozycji, w celu uzyskania poparcia i umożliwienia tym państwom przyłączenia się do wspólnego przedłożenia propozycji. Szczegółowe propozycje projektów zawierające harmonogram ich wdrożenia należy przedkładać wystarczająco wcześnie, tak aby sekretariat PESCO miał czas ocenić je w świetle zalecenia skierowanego przez Wysokiego Przedstawiciela do Rady zgodnie z art. 5 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2017/2315. Rada zwraca się do sekretariatu PESCO o przygotowanie wzoru do celów przedkładania projektów i ułatwienia uczestniczącym państwom członkowskim dystrybucji poszczególnych proponowanych przez te państwa projektów PESCO wśród innych państw członkowskich.

Wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami

12.
Najpóźniej w czerwcu 2018 r. Rada powinna przyjąć wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami, który przewidziano w art. 4 ust. 2 lit. f) decyzji (WPZiB) 2017/2315 i który uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w danym projekcie mogłyby dostosować w razie potrzeby do tego projektu. Zbiór przepisów powinien stanowić ramy, które zapewnią spójną i konsekwentną realizację projektów PESCO i będą zawierać zasady regularnego informowania Rady o rozwoju poszczególnych projektów, zgodnie z art. 5 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2017/2315, oraz umożliwienia niezbędnego nadzoru ze strony Rady. W tym zakresie należy doprecyzować także role i obowiązki uczestniczących państw członkowskich, w tym między innymi z zasadami dotyczącymi roli obserwatorów w razie potrzeby, oraz sekretariatu PESCO. Ramy te powinny także stanowić ogólne wytyczne dla uczestników co do dokonywania stosownych ustaleń w zakresie zarządzania poszczególnymi projektami, zgodnie z art. 5 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2017/2315. W tym kontekście do czerwca 2018 r. Rada podejmie kwestie koordynacji funkcji uczestnictwa państw członkowskich w poszczególnych projektach.

Ogólne warunki uczestnictwa państwa trzeciego - na zasadzie wyjątku - w poszczególnych projektach

13.
Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. g) oraz art. 9 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2017/2315, Rada przyjmie decyzję określającą we właściwym czasie ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogą - na zasadzie wyjątku - być zapraszane do uczestnictwa w poszczególnych projektach, oraz stwierdzi, zgodnie z art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, czy dane państwo trzecie spełnia te warunki. Prace nad przygotowaniem tych ogólnych warunków powinny rozpocząć się, jak tylko opracowany zostanie wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami oraz zostaną dokonane ustalenia co do wypełniania zobowiązań do czerwca 2018 r.; decyzja, z zastrzeżeniem kolejnej oceny ze strony Rady, powinna co do zasady zostać przyjęta przed końcem 2018 r.

Roczne sprawozdanie Wysokiego Przedstawiciela dla Rady i mechanizm oceny

14.
Zgodnie z art. 6 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2017/2315 i na podstawie zaktualizowanych krajowych planów wdrożenia przedstawionych przez uczestniczące państwa członkowskie, Wysoki Przedstawiciel będzie przedstawiać Radzie roczne sprawozdania opisujące stan wdrażania PESCO, w tym informacje o wypełnianiu przez każde uczestniczące państwo członkowskie swoich zobowiązań, zgodnie z jego krajowym planem wdrożenia. Sprawozdanie powinno dotyczyć przede wszystkich konkretnych działań i zaangażowania uczestniczących państw członkowskich na rzecz wypełniania swoich zobowiązań, w tym w ramach projektów PESCO, i należy w nim uwzględnić bardziej szczegółowe cele oraz kolejność wypełniania zobowiązań ustaloną w odniesieniu do dwóch następujących po sobie wstępnych etapów. W tym kontekście sekretariat PESCO proszony jest o przedstawienie zaktualizowanego wzoru krajowego planu wdrożenia.

Uczestniczące państwa członkowskie powinny włączyć do swoich krajowych planów wdrożenia informacje o konkretnych działaniach i zaangażowaniu na rzecz wypełniania swoich zobowiązań, w tym o przyczynianiu się do realizacji projektów. Ponadto nieformalne konsultacje mogą pomóc w wyjaśnianiu informacji zamieszczanych w planach.

15.
Wysoki Przedstawiciel powinien przedstawić swoje pierwsze roczne sprawozdanie w kwietniu 2019 r. lub przynajmniej przed odpowiednim posiedzeniem Rady do Spraw Zagranicznych w pierwszym półroczu roku, tak aby można było uwzględnić zaktualizowane krajowe plany wdrożenia przedstawione przez uczestniczące państwa członkowskie najpóźniej w dniu 10 stycznia 2019 r. Od 2020 r. roczne sprawozdanie powinno być przedkładane w marcu/kwietniu, z uwzględnieniem zmienionego i zaktualizowanego krajowego planu wdrożenia przedstawionego w styczniu tego samego roku.
16.
Na podstawie sprawozdania przedstawionego przez Wysokiego Przedstawiciela EUMC powinien udzielić Komitetowi Politycznemu i Bezpieczeństwa doradztwa wojskowego i zaleceń, aby umożliwić mu przygotowanie przeglądu, podczas którego najpóźniej w maju każdego roku Rada zweryfikuje, czy uczestniczące państwa członkowskie nadal wypełniają dalej idące zobowiązania. W tym kontekście Rada powinna także przyjrzeć się postępom w osiąganiu unijnego poziomu ambicji, czyli wzmacnianiu zdolności Unii do działania w charakterze podmiotu zapewniającego bezpieczeństwo oraz jej strategicznej autonomii i zdolności do współpracy z partnerami i do ochrony swoich obywateli.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 marca 2018 r.
W imieniu Rady
F. MOGHERINI
Przewodniczący
1 Dz.U. L 331 z 14.12.2017, s. 57.
2 Dz.U. L 65 z 8.3.2018, s. 24.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024