Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 maja 2016 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek Grecji nr EGF/2015/011 GR/Supermarket Larissa) (COM(2016)0210 - C8-0149/2016 - 2016/2050(BUD)).

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek Grecji nr EGF/2015/011 GR/Supermarket Larissa)

P8_TA(2016)0230

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 maja 2016 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek Grecji nr EGF/2015/011 GR/Supermarket Larissa) (COM(2016)0210 - C8-0149/2016 - 2016/2050(BUD))

(2018/C 076/32)

(Dz.U.UE C z dnia 28 lutego 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2016)0210 - C8-0149/2016),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 1  (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3  (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
-
uwzględniając pięć wcześniejszych wniosków o wkład z EFG odnoszących się do sektora detalicznego,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EGF/2016/000 TA 2016 - Pomoc techniczna z inicjatywy Komisji) 4 ,
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0181/2016),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami poważnych zmian w strukturze światowego handlu lub skutkami światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy; mając na uwadze, że Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG) wspiera pracowników, którzy zostali zwolnieni z małych i średnich przedsiębiorstw oraz przedsiębiorstw wielonarodowych, niezależnie od strategii czy interesów, jakie uzasadniały decyzję o zamknięciu, zwłaszcza tych ostatnich; mając na uwadze, że rozporządzenie w sprawie EFG oraz unijna polityka handlowa powinny bardziej koncentrować się na tym, jak chronić miejsca pracy, produkcję i know-how w Unii;
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla potrzebujących pracowników powinna mieć charakter dynamiczny i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najskuteczniej, zgodnie ze wspólną deklaracją Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji przyjętą na posiedzeniu pojednawczym w dniu 17 lipca 2008 r., a także przy należytym uwzględnieniu porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. w odniesieniu do przyjmowania decyzji o uruchomieniu EFG;
C.
mając na uwadze, że Grecja złożyła wniosek EGF/2015/011 GR/Supermarket Larissa o przyznanie wkładu finansowego z EFG w związku ze zwolnieniami, do których doszło w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 47 NACE Rev. 2 ("Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi i motocyklami") w regionach poziomu NUTS 2 w Macedonii Środkowej (Κεντρική Μακεδονία) (EL12) oraz Tesalii (Θεσσαλία) (EL14), a także mając na uwadze, że oczekuje się, iż ze środków skorzysta 557 zwolnionych pracowników oraz 543 pochodzące z tych regionów młode osoby niekształcące się, niepracujące ani nieszkolące się (młodzież NEET) w wieku poniżej 30 lat; mając na uwadze, że pracowników zwolniono w następstwie upadłości i zamknięcia przedsiębiorstwa Supermarket Larissa ABEE;
D.
mając na uwadze, że wniosek został złożony zgodnie z kryterium interwencji określonym w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, które wymaga co najmniej 500 zwolnień w czteromiesięcznym okresie odniesienia, w przedsiębiorstwie w państwie członkowskim, z uwzględnieniem zwolnień pracowników u jego dostawców i producentów niższego szczebla lub osób, które zaprzestały prowadzenia działalności na własny rachunek;
1.
zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że w związku z tym Grecja ma prawo do wkładu finansowego w wysokości 6 468 000 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 60 % łącznych kosztów wynoszących 10 780 000 EUR;
2.
zauważa, że wkład finansowy zostanie wykorzystany na rzecz 557 zwolnionych pracowników, w tym 194 mężczyzn i 363 kobiety;
3.
przypomina, że w ramach Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych można zapewnić zindywidualizowane usługi, takie jak poradnictwo zawodowe, kolejnym 543 młodym osobom poniżej 30 roku życia z tego samego regionu, które nie pracują, nie kształcą się ani nie szkolą się;
4.
zauważa, że Komisja dotrzymała 12-tygodniowego terminu od otrzymania wniosku wystosowanego przez władze greckie w dniu 26 listopada 2015 r., sfinalizowała ocenę jego zgodności z warunkami zapewnienia wkładu finansowego w dniu 14 kwietnia 2016 r. i przekazała ją Parlamentowi w dniu 15 kwietnia 2016 r.;
5.
zauważa, że przewiduje się, iż oprócz 557 zwolnionych pracowników dodatkowo 543 młode osoby poniżej 30 roku życia z tego samego regionu, które nie pracują, nie kształcą się ani nie szkolą się (młodzież NEET), skorzystają ze środków i zindywidualizowanych usług współfinansowanych przez EFG; zauważa, że wniosek władz greckich, aby w podejmowanych środkach uwzględnić młodzież NEET, wynika z braku miejsc pracy w przedmiotowym regionie w stosunku do dużej liczby osób poszukujących pracy - w Tesalii 73,5 % osób bezrobotnych pozostaje bez pracy od ponad 12 miesięcy (Eurostat);
6.
zwraca uwagę, że w następstwie głębokiej recesji gospodarki greckiej, po której nastąpił spadek spożycia w sektorze gospodarstw domowych i obniżenie siły nabywczej, w 2015 r. wielkość sprzedaży detalicznej żywności, napojów i wyrobów tytoniowych była niższa o ponad 30 % od wielkości notowanej na początku kryzysu, w 2008 r.; zauważa, że Supermarket Larissa odnotował taką samą tendencję spadkową;
7.
zauważa w związku z tym, że przedsiębiorstwo Supermarket Larissa, spółdzielnia małych sklepów spożywczych utworzona w 1986 r., które posiadało 42 sklepy i zatrudniało 600 pracowników, nie zdołało zaradzić stratom i musiało pozamykać swoje sklepy w drugim kwartale 2014 r.; wskazuje, że nie zapobiegły temu środki oszczędnościowe, zwłaszcza cięcia wynagrodzeń (-30 %), renegocjacja umów leasingu i przesuwanie terminów rozliczania rachunków; odnotowuje, że sytuacja ta wynika również z radykalnego ograniczenia kredytowania przedsiębiorstw w sytuacji, gdy nie udało się ożywić kredytów dzięki luzowaniu ilościowemu Europejskiego Banku Centralnego; zauważa, że sytuacja ta jest tragicznym skutkiem ciągłej presji wywieranej przez kredytodawców na Grecję oraz europejskiej polityki oszczędnościowej;
8.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że władze Grecji rozpoczęły świadczenie zwalnianym pracownikom zindywidualizowanych usług w dniu 26 lutego 2016 r., zanim zapała decyzja o przyznaniu z EFG pomocy na zaproponowany skoordynowany pakiet;
9.
zauważa, że środki wspierania dochodu będą ściśle ograniczone do maksymalnej kwoty 35 % całego pakietu zindywidualizowanych usług, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie EFG, i że działania te są uzależnione od czynnego uczestnictwa objętych pomocą beneficjentów w poszukiwaniu pracy lub szkoleniach;
10.
zwraca uwagę, że choć spółdzielnia zastosowała pewne środki oszczędnościowe, takie jak cięcia wynagrodzeń, renegocjacja umów leasingu, przesuwanie terminów rozliczania rachunków, oferowanie tańszych produktów i obniżenie kosztów operacyjnych, musiała zacząć zamykać kolejno swoje sklepy;
11.
zauważa, że środki planowane przez Grecję dla zwolnionych pracowników i młodzieży NEET podzielone są na następujące kategorie: poradnictwo zawodowe; szkolenie, nabywanie nowych kwalifikacji zawodowych i szkolenie zawodowe; pomoc na założenie działalności gospodarczej; dodatek z tytułu uczestnictwa i dodatek na szkolenia; dodatek na koszty przeprowadzki;
12.
zwraca uwagę na dość wysoką kwotę (15 000 EUR), która zostanie przyznana w ramach zindywidualizowanych usług dla pracowników lub młodzieży NEET, którzy rozpoczną własną działalność gospodarczą; zauważa jednocześnie, że duża liczba zwolnionych pracowników ma już doświadczenie w dziedzinie przedsiębiorczości, co zwiększa ich szanse na odniesienie sukcesu w tym sektorze;
13.
zauważa, że możliwe jest przyjmowanie przez niektóre tworzone przedsiębiorstwa formy spółdzielni socjalnych, i z zadowoleniem przyjmuje w tym kontekście wysiłki władz greckich na rzecz wsparcia sektora gospodarki społecznej w Grecji;
14.
zwraca uwagę na znaczenie zainicjowania kampanii informacyjnej w celu dodarcia do młodzieży NEET, która mogłyby kwalifikować się do otrzymania wspomnianych środków; przypomina swoje stanowisko w sprawie konieczności wsparcia młodzieży NEET w trwały i zrównoważony sposób;
15.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług ustanowiono w drodze dalszych konsultacji z przedstawicielami osób objętych pomocą i z partnerami społecznymi;
16.
przypomina, że zgodnie z art. 7 rozporządzenia w sprawie EFG przy opracowywaniu skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług należy przewidywać przyszłe perspektywy rynku pracy i potrzebne umiejętności, a pakiet ten powinien ponadto wpisywać się w strategię przechodzenia na zasobooszczędną i zrównoważoną gospodarkę;
17.
podkreśla potrzebę zwiększenia szans wszystkich pracowników na zatrudnienie poprzez odpowiednie szkolenia i oczekuje, że szkolenia oferowane w ramach skoordynowanego pakietu będą dostosowane zarówno do potrzeb pracowników, jak i do sytuacji gospodarczej;
18.
zwraca się do Komisji, by w przyszłych wnioskach podawała więcej informacji o sektorach mających potencjał wzrostu, a więc mogących zatrudniać pracowników, oraz by gromadziła poparte dowodami dane dotyczące wpływu finansowania z EFG, w tym dotyczące współczynnika reintegracji i jakości miejsc pracy uzyskanych dzięki EFG;
19.
zauważa, że władze Grecji potwierdzają, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą w ramach innych instrumentów finansowych UE;
20.
docenia udoskonaloną procedurę wprowadzoną przez Komisję w następstwie wniosku Parlamentu o przyspieszone udzielanie dotacji; zwraca uwagę na presję czasu wynikającą z nowego harmonogramu oraz na potencjalne skutki dla skuteczności rozpatrywania spraw;
21.
ponownie apeluje do Komisji o zapewnienie publicznego dostępu do wszystkich dokumentów związanych z pomocą z EFG;
22.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
23.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
24.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji

(wniosek Grecji - EGF/2015/011 GR/Supermarket Larissa)

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2016/990.)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
4 Teksty przyjęte, P8_TA(2016)0112.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.76.162

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 maja 2016 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek Grecji nr EGF/2015/011 GR/Supermarket Larissa) (COM(2016)0210 - C8-0149/2016 - 2016/2050(BUD)).
Data aktu: 26/05/2016
Data ogłoszenia: 28/02/2018