Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 maja 2016 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek złożony przez Francję - EGF/2015/010 FR/MoryGlobal) (COM(2016)0185 - C8-0136/2016 - 2016/2043(BUD)).

Uruchomienie środków z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek władz francuskich - EGF/2015/010 FR/MoryGlobal)

P8_TA(2016)0229

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 maja 2016 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek złożony przez Francję - EGF/2015/010 FR/MoryGlobal) (COM(2016)0185 - C8-0136/2016 - 2016/2043(BUD))

(2018/C 076/31)

(Dz.U.UE C z dnia 28 lutego 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2016)0185 - C8-0136/2016),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 1  (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3  (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0182/2016),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami poważnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy;
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwolnionych pracowników powinna mieć charakter dynamiczny i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najskuteczniej, zgodnie ze wspólną deklaracją Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji przyjętą na posiedzeniu pojednawczym w dniu 17 lipca 2008 r., a także przy należytym uwzględnieniu porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. w odniesieniu do przyjmowania decyzji o uruchomieniu Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG);
C.
mając na uwadze, że przyjęcie rozporządzenia w sprawie EFG odzwierciedla porozumienie osiągnięte przez Parlament i Radę w sprawie ponownego wprowadzenia kryterium uruchomienia z powodu kryzysu, ustalenia wkładu finansowego Unii na 60 % łącznych szacunkowych kosztów proponowanych działań, poprawy skuteczności rozpatrywania wniosków o uruchomienie EFG przez Komisję oraz przez Parlament i Radę dzięki skróceniu czasu oceny i zatwierdzania, w sprawie rozszerzenia zakresu kwalifikowalnych działań i beneficjentów poprzez włączenie osób samozatrudnionych i osób młodych oraz w sprawie finansowania środków zachęcających do podejmowania własnej działalności gospodarczej;
D.
mając na uwadze, że Francja złożyła wniosek EGF/2015/010 FR/MoryGlobal o przyznanie wkładu finansowego z EFG w związku ze zwolnieniami w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 49 NACE Rev. 2 ("Transport lądowy oraz transport rurociągowy"), a także w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 52 ("Magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport") na całym terytorium Francji metropolitalnej, a także mając na uwadze, że oczekuje się, iż ze środków skorzysta 2 132 zwolnionych pracowników kwalifikujących się w ramach wkładu z EFG; mając na uwadze, że wniosek złożono w następstwie sądowego postępowania likwidacyjnego wobec MoryGlobal oraz w związku z wnioskiem nr EGF/2014/017 FR/ Mory-Ducros;
E.
mając na uwadze, że wniosek został złożony zgodnie z kryterium interwencji określonym w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, które wymaga co najmniej 500 zwolnień w czteromiesięcznym okresie odniesienia, w przedsiębiorstwie w państwie członkowskim, z uwzględnieniem zwolnień pracowników u jego dostawców lub producentów niższego szczebla i osób, które zaprzestały prowadzenia działalności na własny rachunek;
1.
zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że w związku z tym Francja ma prawo do wkładu finansowego w wysokości 5 146 800 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 60 % łącznych kosztów wynoszących 8 528 000 EUR;
2.
zauważa, że Komisja dotrzymała 12-tygodniowego terminu od momentu otrzymania wniosku od władz francuskich w dniu 19 listopada 2015 r. do sfinalizowania oceny zgodności z warunkami przyznania wkładu finansowego w dniu 7 kwietnia 2016 r., którą to ocenę przekazała Parlamentowi tego samego dnia;
3.
uważa, że zwolnienia w przedsiębiorstwie MoryGlobal wiążą się z ogólnym spadkiem produkcji w Europie, który doprowadził do ograniczenia ilości towarów wymagających transportu i spowodował wojnę cenową w sektorze transportu drogowego towarów, w wyniku której od 2007 r. marginesy operacyjne stale się pogarszają oraz dochodzi do licznych strat w tym sektorze we Francji, zaś kolejnym następstwem tej sytuacji jest fala upadłości, która dotknęła między innymi przedsiębiorstwo Mory-Ducros, a później MoryGlobal, które zatrudniło 2 107 byłych pracowników Mory-Ducros;
4.
wskazuje, że wsparcie z EFG dla 2 513 byłych pracowników Mory-Ducros, zatwierdzone w kwietniu 2015 r. 4 , wyniosło 6 052 200 EUR;
5.
zauważa, że jak dotąd sektor transportu lądowego oraz transportu rurociągowego był przedmiotem dwóch innych wniosków o wsparcie z EFG: EGF/2014/017 FR/Mory-Ducros i EGF/2011/001 AT/Nieder- und Oberoesterreich; oba wnioski były uzasadnione światowym kryzysem finansowym i gospodarczym odnoszącym się do liczby 2 804 zwolnień w tym sektorze; zauważa, że w tych dwóch wnioskach jest kilka podobnych środków;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że władze Francji rozpoczęły świadczenie zwalnianym pracownikom zindywidualizowanych usług w dniu 23 kwietnia 2015 r., na długo przed złożeniem wniosku o przyznaniu z EFG pomocy na zaproponowany skoordynowany pakiet;
7.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Francja wdrożyła program socjalny, w którym uczestniczy finansowo także przedsiębiorstwo MoryGlobal, przed uzyskaniem dofinansowania z EFG; docenia, że wnioskowana pomoc z EFG nie obejmuje środków na podstawie art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG, czyli dodatków, ale jest zorientowana na środki o rzeczywistej wartości dodanej mające służyć umożliwieniu powrotu zwolnionych pracowników na rynek pracy;
8.
zauważa, że współfinansowane ze środków EFG zindywidualizowane usługi, które mają być świadczone, obejmują porady i wskazówki udzielane przez zespół wyspecjalizowanych konsultantów, które są uzupełnieniem planu socjalnego oraz umowy dotyczącej zabezpieczenia zawodowego (Contrat de Sécurisation Professionnelle) finansowanych przez państwo francuskie, aby pomóc pracownikom w znalezieniu zatrudnienia; zauważa, że trzy podmioty tworzące zespół konsultantów to te same podmioty, które świadczyły usługi na rzecz pracowników zwolnionych przez przedsiębiorstwo Mory-Ducros; oczekuje, że Komisja i władze francuskie będą ściśle przestrzegały zasady, zgodnie z którą płatności dla agencji dokonywane są na podstawie osiągniętych wyników;
9.
zauważa, że podmioty te (BPI, Sodie i AFPA Transitions) powinny wesprzeć zwolnionych pracowników i pomóc w znalezieniu rozwiązań, które pozwolą im pozostać na rynku pracy i znaleźć nowe miejsca pracy, poprzez zindywidualizowane usługi, takie jak zbiorowe i indywidualne sesje informacyjne, przekwalifikowanie zawodowe oraz udzielanie wsparcia przy poszukiwaniu nowych miejsc pracy;
10.
uważa, że pracownicy w wieku od 55 do 64 lat są bardziej zagrożeni długoterminowym bezrobociem i wykluczeniem z rynku pracy, co może spowodować efekt wykluczenia społecznego; uważa w związku z tym, że ci pracownicy, którzy stanowią ponad 19 % beneficjentów objętych proponowanymi działaniami, mają szczególne potrzeby, jeśli chodzi o zapewnienie im zindywidualizowanego podejścia zgodnie z art. 7 rozporządzenia w sprawie EFG;
11.
zauważa, że Francja wskazała, iż skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług sporządzono w porozumieniu z przedstawicielami osób objętych pomocą i z partnerami społecznymi;
12.
przypomina, że zgodnie z art. 7 rozporządzenia w sprawie EFG przy opracowywaniu skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług należy przewidywać rozwój sytuacji na rynku pracy i potrzebne umiejętności, a pakiet ten powinien ponadto wpisywać się w strategię przechodzenia na zasobooszczędną i zrównoważoną gospodarkę; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Francja przedstawiła wszelkie niezbędne gwarancje, że proponowane działania będą komplementarne z działaniami finansowanymi z funduszy strukturalnych jako środek łączony w celu dostosowania się do globalnych wyzwań, aby osiągnąć trwały wzrost gospodarczy, jak podkreślono w ocenie wdrażania na szczeblu europejskim Funduszu Dostosowania do Globalizacji w latach 2007-2014 5 ;
13.
zauważa, że podmioty tworzące zespół konsultantów to te same podmioty, które świadczyły usługi na rzecz pracowników zwolnionych przez przedsiębiorstwo Mory-Ducros; apeluje do Komisji, by przedstawiła ocenę kosztów i wyników wsparcia udzielanego obecnie pracownikom zwolnionym z przedsiębiorstwa Mory- Ducros, zważywszy że niniejszy wniosek złożono w związku z wnioskiem EGF/2014/017 FR/Mory-Ducros, a zindywidualizowane usługi świadczone są przez te same podmioty;
14.
uwzględnia wrażliwość konkretnego rynku pracy, ponieważ Francja ma największy udział wartości dodanej w UE-28 w sektorze usług transportu lądowego;
15.
zauważa, że władze francuskie potwierdzają, iż proponowane działania nie otrzymują wsparcia finansowego z innych funduszy unijnych lub instrumentów finansowych i uzupełniają działania finansowane z funduszy strukturalnych;
16.
ponownie podkreśla, że wsparcie z EFG jest dodatkowe w stosunku do środków krajowych i nie może zastępować działań, za podjęcie których odpowiedzialne są państwa członkowskie lub przedsiębiorstwa;
17.
docenia udoskonaloną procedurę wprowadzoną przez Komisję w następstwie wniosku Parlamentu o przyspieszone udzielanie dotacji; zwraca uwagę na presję czasu wynikającą z nowego harmonogramu oraz na potencjalne skutki dla skuteczności rozpatrywania spraw;
18.
ponownie apeluje do Komisji o zapewnienie publicznego dostępu do wszystkich dokumentów związanych z pomocą z EFG;
19.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
20.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
21.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia środków z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji

(wniosek Francji - EGF/2015/010 FR/MoryGlobal)

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2016/989.)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
4 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/738 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek EGF/2014/017 FR/Mory-Ducros z Francji) (Dz.U. L 117 z 8.5.2015, s. 47).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.76.158

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 maja 2016 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek złożony przez Francję - EGF/2015/010 FR/MoryGlobal) (COM(2016)0185 - C8-0136/2016 - 2016/2043(BUD)).
Data aktu: 26/05/2016
Data ogłoszenia: 28/02/2018