Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 maja 2016 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek złożony przez Francję - EGF/2015/010 FR/MoryGlobal) (COM(2016)0185 - C8-0136/2016 - 2016/2043(BUD)).

Uruchomienie środków z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek władz francuskich - EGF/2015/010 FR/MoryGlobal)

P8_TA(2016)0229

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 maja 2016 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek złożony przez Francję - EGF/2015/010 FR/MoryGlobal) (COM(2016)0185 - C8-0136/2016 - 2016/2043(BUD))

(2018/C 076/31)

(Dz.U.UE C z dnia 28 lutego 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2016)0185 - C8-0136/2016),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 1  (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3  (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0182/2016),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami poważnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy;
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwolnionych pracowników powinna mieć charakter dynamiczny i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najskuteczniej, zgodnie ze wspólną deklaracją Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji przyjętą na posiedzeniu pojednawczym w dniu 17 lipca 2008 r., a także przy należytym uwzględnieniu porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. w odniesieniu do przyjmowania decyzji o uruchomieniu Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG);
C.
mając na uwadze, że przyjęcie rozporządzenia w sprawie EFG odzwierciedla porozumienie osiągnięte przez Parlament i Radę w sprawie ponownego wprowadzenia kryterium uruchomienia z powodu kryzysu, ustalenia wkładu finansowego Unii na 60 % łącznych szacunkowych kosztów proponowanych działań, poprawy skuteczności rozpatrywania wniosków o uruchomienie EFG przez Komisję oraz przez Parlament i Radę dzięki skróceniu czasu oceny i zatwierdzania, w sprawie rozszerzenia zakresu kwalifikowalnych działań i beneficjentów poprzez włączenie osób samozatrudnionych i osób młodych oraz w sprawie finansowania środków zachęcających do podejmowania własnej działalności gospodarczej;
D.
mając na uwadze, że Francja złożyła wniosek EGF/2015/010 FR/MoryGlobal o przyznanie wkładu finansowego z EFG w związku ze zwolnieniami w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 49 NACE Rev. 2 ("Transport lądowy oraz transport rurociągowy"), a także w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 52 ("Magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport") na całym terytorium Francji metropolitalnej, a także mając na uwadze, że oczekuje się, iż ze środków skorzysta 2 132 zwolnionych pracowników kwalifikujących się w ramach wkładu z EFG; mając na uwadze, że wniosek złożono w następstwie sądowego postępowania likwidacyjnego wobec MoryGlobal oraz w związku z wnioskiem nr EGF/2014/017 FR/ Mory-Ducros;
E.
mając na uwadze, że wniosek został złożony zgodnie z kryterium interwencji określonym w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, które wymaga co najmniej 500 zwolnień w czteromiesięcznym okresie odniesienia, w przedsiębiorstwie w państwie członkowskim, z uwzględnieniem zwolnień pracowników u jego dostawców lub producentów niższego szczebla i osób, które zaprzestały prowadzenia działalności na własny rachunek;
1.
zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że w związku z tym Francja ma prawo do wkładu finansowego w wysokości 5 146 800 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 60 % łącznych kosztów wynoszących 8 528 000 EUR;
2.
zauważa, że Komisja dotrzymała 12-tygodniowego terminu od momentu otrzymania wniosku od władz francuskich w dniu 19 listopada 2015 r. do sfinalizowania oceny zgodności z warunkami przyznania wkładu finansowego w dniu 7 kwietnia 2016 r., którą to ocenę przekazała Parlamentowi tego samego dnia;
3.
uważa, że zwolnienia w przedsiębiorstwie MoryGlobal wiążą się z ogólnym spadkiem produkcji w Europie, który doprowadził do ograniczenia ilości towarów wymagających transportu i spowodował wojnę cenową w sektorze transportu drogowego towarów, w wyniku której od 2007 r. marginesy operacyjne stale się pogarszają oraz dochodzi do licznych strat w tym sektorze we Francji, zaś kolejnym następstwem tej sytuacji jest fala upadłości, która dotknęła między innymi przedsiębiorstwo Mory-Ducros, a później MoryGlobal, które zatrudniło 2 107 byłych pracowników Mory-Ducros;
4.
wskazuje, że wsparcie z EFG dla 2 513 byłych pracowników Mory-Ducros, zatwierdzone w kwietniu 2015 r. 4 , wyniosło 6 052 200 EUR;
5.
zauważa, że jak dotąd sektor transportu lądowego oraz transportu rurociągowego był przedmiotem dwóch innych wniosków o wsparcie z EFG: EGF/2014/017 FR/Mory-Ducros i EGF/2011/001 AT/Nieder- und Oberoesterreich; oba wnioski były uzasadnione światowym kryzysem finansowym i gospodarczym odnoszącym się do liczby 2 804 zwolnień w tym sektorze; zauważa, że w tych dwóch wnioskach jest kilka podobnych środków;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że władze Francji rozpoczęły świadczenie zwalnianym pracownikom zindywidualizowanych usług w dniu 23 kwietnia 2015 r., na długo przed złożeniem wniosku o przyznaniu z EFG pomocy na zaproponowany skoordynowany pakiet;
7.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Francja wdrożyła program socjalny, w którym uczestniczy finansowo także przedsiębiorstwo MoryGlobal, przed uzyskaniem dofinansowania z EFG; docenia, że wnioskowana pomoc z EFG nie obejmuje środków na podstawie art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG, czyli dodatków, ale jest zorientowana na środki o rzeczywistej wartości dodanej mające służyć umożliwieniu powrotu zwolnionych pracowników na rynek pracy;
8.
zauważa, że współfinansowane ze środków EFG zindywidualizowane usługi, które mają być świadczone, obejmują porady i wskazówki udzielane przez zespół wyspecjalizowanych konsultantów, które są uzupełnieniem planu socjalnego oraz umowy dotyczącej zabezpieczenia zawodowego (Contrat de Sécurisation Professionnelle) finansowanych przez państwo francuskie, aby pomóc pracownikom w znalezieniu zatrudnienia; zauważa, że trzy podmioty tworzące zespół konsultantów to te same podmioty, które świadczyły usługi na rzecz pracowników zwolnionych przez przedsiębiorstwo Mory-Ducros; oczekuje, że Komisja i władze francuskie będą ściśle przestrzegały zasady, zgodnie z którą płatności dla agencji dokonywane są na podstawie osiągniętych wyników;
9.
zauważa, że podmioty te (BPI, Sodie i AFPA Transitions) powinny wesprzeć zwolnionych pracowników i pomóc w znalezieniu rozwiązań, które pozwolą im pozostać na rynku pracy i znaleźć nowe miejsca pracy, poprzez zindywidualizowane usługi, takie jak zbiorowe i indywidualne sesje informacyjne, przekwalifikowanie zawodowe oraz udzielanie wsparcia przy poszukiwaniu nowych miejsc pracy;
10.
uważa, że pracownicy w wieku od 55 do 64 lat są bardziej zagrożeni długoterminowym bezrobociem i wykluczeniem z rynku pracy, co może spowodować efekt wykluczenia społecznego; uważa w związku z tym, że ci pracownicy, którzy stanowią ponad 19 % beneficjentów objętych proponowanymi działaniami, mają szczególne potrzeby, jeśli chodzi o zapewnienie im zindywidualizowanego podejścia zgodnie z art. 7 rozporządzenia w sprawie EFG;
11.
zauważa, że Francja wskazała, iż skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług sporządzono w porozumieniu z przedstawicielami osób objętych pomocą i z partnerami społecznymi;
12.
przypomina, że zgodnie z art. 7 rozporządzenia w sprawie EFG przy opracowywaniu skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług należy przewidywać rozwój sytuacji na rynku pracy i potrzebne umiejętności, a pakiet ten powinien ponadto wpisywać się w strategię przechodzenia na zasobooszczędną i zrównoważoną gospodarkę; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Francja przedstawiła wszelkie niezbędne gwarancje, że proponowane działania będą komplementarne z działaniami finansowanymi z funduszy strukturalnych jako środek łączony w celu dostosowania się do globalnych wyzwań, aby osiągnąć trwały wzrost gospodarczy, jak podkreślono w ocenie wdrażania na szczeblu europejskim Funduszu Dostosowania do Globalizacji w latach 2007-2014 5 ;
13.
zauważa, że podmioty tworzące zespół konsultantów to te same podmioty, które świadczyły usługi na rzecz pracowników zwolnionych przez przedsiębiorstwo Mory-Ducros; apeluje do Komisji, by przedstawiła ocenę kosztów i wyników wsparcia udzielanego obecnie pracownikom zwolnionym z przedsiębiorstwa Mory- Ducros, zważywszy że niniejszy wniosek złożono w związku z wnioskiem EGF/2014/017 FR/Mory-Ducros, a zindywidualizowane usługi świadczone są przez te same podmioty;
14.
uwzględnia wrażliwość konkretnego rynku pracy, ponieważ Francja ma największy udział wartości dodanej w UE-28 w sektorze usług transportu lądowego;
15.
zauważa, że władze francuskie potwierdzają, iż proponowane działania nie otrzymują wsparcia finansowego z innych funduszy unijnych lub instrumentów finansowych i uzupełniają działania finansowane z funduszy strukturalnych;
16.
ponownie podkreśla, że wsparcie z EFG jest dodatkowe w stosunku do środków krajowych i nie może zastępować działań, za podjęcie których odpowiedzialne są państwa członkowskie lub przedsiębiorstwa;
17.
docenia udoskonaloną procedurę wprowadzoną przez Komisję w następstwie wniosku Parlamentu o przyspieszone udzielanie dotacji; zwraca uwagę na presję czasu wynikającą z nowego harmonogramu oraz na potencjalne skutki dla skuteczności rozpatrywania spraw;
18.
ponownie apeluje do Komisji o zapewnienie publicznego dostępu do wszystkich dokumentów związanych z pomocą z EFG;
19.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
20.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
21.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia środków z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji

(wniosek Francji - EGF/2015/010 FR/MoryGlobal)

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2016/989.)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
4 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/738 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek EGF/2014/017 FR/Mory-Ducros z Francji) (Dz.U. L 117 z 8.5.2015, s. 47).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.76.158

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 maja 2016 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek złożony przez Francję - EGF/2015/010 FR/MoryGlobal) (COM(2016)0185 - C8-0136/2016 - 2016/2043(BUD)).
Data aktu: 26/05/2016
Data ogłoszenia: 28/02/2018