Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (Sprawa M.8451 - Tronox/Cristal).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1  (Sprawa M.8451 - Tronox/Cristal)

(2018/C 441/06)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2018 r.)

Wprowadzenie

1.
W dniu 15 listopada 2017 r., po odesłaniu sprawy zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw"), Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji zgodnie z art. 4 tego rozporządzenia, w wyniku której spółka Tronox Limited ("spółka Tronox" lub "strona zgłaszająca") miała przejąć, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, kontrolę nad działalnością spółki The National Titanium Dioxide Company Ltd. ("spółka Cristal") w zakresie ditlenku tytanu, w drodze nabycia udziałów ("proponowana transakcja"). Na potrzeby niniejszego sprawozdania końcowego Tronox i Cristal są wspólnie określane jako "strony".

Procedura

2.
Na pierwszym etapie postępowania wyjaśniającego Komisja wyraziła poważne wątpliwości co do zgodności proponowanej transakcji z rynkiem wewnętrznym i z funkcjonowaniem rynku EOG. W dniu 20 grudnia 2017 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie wszczęcia postępowania zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, na którą spółka Tronox udzieliła odpowiedzi w dniu 8 stycznia 2018 r.
3.
W dniu 19 stycznia 2018 r., na wniosek spółki Tronox, Komisja przyjęła decyzję o przedłużeniu terminu podjęcia ostatecznej decyzji w tej sprawie o 10 dni roboczych.
4.
W dniu 22 lutego 2018 r., na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 9 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 802/2004, Komisja przyjęła decyzję w sprawie zawieszenia terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, ze skutkiem od dnia 20 lutego 2018 r. Zawieszenie terminu wygasło w dniu 27 lutego 2018 r., po przedłożeniu przez stronę zgłaszającą wymaganych informacji.
5.
W dniu 14 marca 2018 r. Komisja zwołała posiedzenie na temat stanu prac w celu poinformowania strony zgłaszającej o wstępnych wynikach etapu II badania rynku.
6.
W dniu 16 marca 2018 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, o którym strona zgłaszająca została powiadomiona tego samego dnia. Zgodnie z pisemnym zgłoszeniem zastrzeżeń proponowana transakcja znacznie zakłóciłaby skuteczną konkurencję w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG:
(i)
na rynku EOG pigmentu ditlenku tytanu na bazie chlorku, stosowanego w laminatach papierowych w wyniku nieskoordynowanych skutków, oraz
(ii)
na rynku EOG pigmentu rutylu ditlenku tytanu do zastosowań w powłokach i tworzywach sztucznych (oraz ich ewentualnych podrynkach) oraz na rynku EOG pigmentu ditlenku tytanu na bazie chlorku, stosowanego w laminatach papierowych w wyniku skoordynowanych skutków. Ze wstępnych wniosków Komisji wynika zatem, że zgłoszona koncentracja nie była zgodna z rynkiem wewnętrznym ani z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
7.
Strona zgłaszająca uzyskała dostęp do akt w dniu 19 marca 2018 r., a następnie dostęp taki zapewniano na bieżąco.
8.
Następnie, w kilku różnych wiadomościach elektronicznych skierowanych do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji ("DG ds. Konkurencji"), strona zgłaszająca podnosiła kwestie dalszego dostępu do niektórych dokumentów znajdujących się w aktach Komisji. W następstwie skarg strony zgłaszającej dotyczących niewystarczającego dostępu DG ds. Konkurencji przyznała dalszy dostęp do niektórych z tych dokumentów.
9.
W dniu 16 kwietnia 2018 r. otrzymałem e-mail od stron, w którym zwrócono moją uwagę na kwestie z zakresu prawa do obrony. W szczególności poproszono mnie o zapewnienie, zgodnie z art. 7 zakresu wymagań i obowiązków, dalszego dostępu do niektórych konkretnych informacji. W związku z tym w pierwszej kolejności zwróciłem się do DG ds. Konkurencji o (ponowne) przeanalizowanie wniosku stron. W dniu 18 kwietnia 2018 r. DG ds. Konkurencji udzieliła dalszego dostępu do niektórych informacji, o które wnioskowano, a w dniu 25 kwietnia 2018 r. strony poinformowały mnie, że nie domagają się już dostępu do pozostałej części wniosku.
10.
Dopuściłem do udziału w postępowaniach w przedmiotowej stronie w charakterze zainteresowanych stron trzecich dwa przedsiębiorstwa będące klientami przedsiębiorstw Tronox i Cristtal. Obu zainteresowanym stronom trzecim przekazano wersję jawną pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń i wyznaczono termin na udzielenie odpowiedzi.
11.
Formalne spotkanie wyjaśniające odbyło się w dniu 10 kwietnia 2018 r. z udziałem Stron, jak również ich zewnętrznych doradców prawnych i ekonomicznych, właściwych służb Komisji, przedstawicieli organów ochrony konkurencji trzech państw członkowskich (Belgii, Niemiec i Zjednoczonego Królestwa) oraz Urzędu Nadzoru EFTA. Żadna z dwóch zainteresowanych stron trzecich, które dopuściłem do udziału w postępowaniach, nie uczestniczyła w formalnym spotkaniu wyjaśniającym.
12.
W dniu 24 kwietnia 2018 r., na wniosek strony zgłaszającej, Komisja przedłużyła termin wydania ostatecznej decyzji o 10 dni roboczych w celu ułatwienia dyskusji na temat środków zaradczych.

Projekt decyzji

13.
W dniu 16 maja 2018 r. strona zgłaszająca przedstawiła pierwszy zestaw zobowiązań. W związku z tym okres badania został przedłużony zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Na podstawie informacji zwrotnej uzyskanej w wyniku badania rynku, któremu poddano zobowiązania, w dniu 1 czerwca 2018 r. strona zgłaszająca przedstawiła ostateczny zestaw zobowiązań ("zobowiązania ostateczne").
14.
W projekcie decyzji Komisja stwierdza, że proponowana transakcja znacznie zakłóciłaby skuteczną konkurencję na rynku EOG pigmentu ditlenku tytanu na bazie chlorku, stosowanego w laminatach papierowych, w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG w wyniku nieskoordynowanych skutków. W projekcie decyzji stwierdzono, że zakres zobowiązań ostatecznych jest wystarczający i że pozwalają one wyeliminować znaczące zakłócenia skutecznej konkurencji, które spowodowałaby proponowana transakcja. Zobowiązania ostateczne zapewniają zatem zgodność proponowanej transakcji z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG.
15.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE dokonałem przeglądu projektu decyzji i uważam, że dotyczy on jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.

Wniosek

16.
Stwierdzam, że w niniejszym postępowaniu strony miały możliwość skutecznego skorzystania ze swoich praw procesowych.

Bruksela, dnia 22 czerwca 2018 r.

Joos STRAGIER

1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej 2011/695/UE z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji, Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29, ("zakres uprawnień").

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.441.13

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (Sprawa M.8451 - Tronox/Cristal).
Data aktu: 07/12/2018
Data ogłoszenia: 07/12/2018