(Dz.U.UE C z dnia 16 listopada 2018 r.)
URZĄD DS. EUROPEJSKICH PARTII POLITYCZNYCH I EUROPEJSKICH FUNDACJI POLITYCZNYCH,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 1 , w szczególności art. 40a,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 11 września 2017 r. Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych ("Urząd") otrzymał od Przymierza na rzecz Pokoju i Wolności ("APF") wniosek o rejestrację w charakterze europejskiej partii politycznej zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.
(2) W dniu 13 września 2017 r. Komisja Europejska przedłożyła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014 w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 2 .
(3) W dniu 9 lutego 2018 r. Urząd przyjął decyzję o zarejestrowaniu APF w charakterze europejskiej partii politycznej ("decyzja o rejestracji"). W dniu 6 czerwca 2018 r. decyzja ta została opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, a APF uzyskało europejską osobowość prawną.
(4) W dniu 3 maja 2018 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE, Euratom) nr 2018/673 3 zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014. Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 2018/673 weszło w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, tj. w dniu 4 maja 2018 r., i zmieniło m.in. warunki, jakie wnioskodawcy muszą spełnić w celu zarejestrowania w charakterze europejskiej partii politycznej.
(5) Zgodnie z art. 40a ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 europejskie partie polityczne zarejestrowane przed dniem 4 maja 2018 r. musiały przedłożyć dokumenty wykazujące spełnienie warunków określonych w art. 3 ust. 1 lit. b) i ba) zmienionego rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 ("zmienione warunki rejestracji") najpóźniej do dnia 5 lipca 2018 r.
(6) W dniu 4 maja 2018 r. Urząd skierował do wszystkich zarejestrowanych europejskich partii politycznych pismo informujące o zakończeniu procesu ustawodawczego prowadzącego do przyjęcia rozporządzenia (UE, Euratom) nr 2018/673 ("pismo z dnia 4 maja 2018 r."). W piśmie przedstawiono konsekwencje nowych ram prawnych i przypomniano europejskim partiom politycznym o obowiązku przedłożenia dokumentów wykazujących spełnienie zmienionych warunków rejestracji do dnia 5 lipca 2018 r.
(7) W dniu 22 czerwca 2018 r. Urząd otrzymał od partii Kotleba - L'udová Strana Naše Slovensko ("LSNS") dokumenty, z których wynika, że jest ona partią członkowską APF i posiada reprezentację w Radzie Narodowej Republiki Słowackiej.
(8) W dniu 2 lipca 2018 r. Urząd otrzymał od partii Nationaldemokratische Partei Deutschlands ("NPD") dokumenty, z których wynika, że jest ona partią członkowską APF i posiada reprezentację w Parlamencie Europejskim.
(9) Do Urzędu nie wpłynęła żadna dodatkowa dokumentacja ani bezpośrednio od APF, ani od krajowych partii politycznych w imieniu APF do celów wykazania, że APF spełniło zmienione warunki rejestracji do dnia 5 lipca 2018 r.
(10) W dniu 10 sierpnia 2018 r. Urząd skierował do APF wstępną ocenę, żeby umożliwić mu zgłoszenie uwag w trybie art. 34 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 w kwestii zmienionych warunków rejestracji i nieprzedłożenia wystarczających dokumentów do dnia 5 lipca 2018 r.
(11) APF nie zgłosiło uwag do wstępnej oceny Urzędu z dnia 10 sierpnia 2018 r.
(12) Urząd stoi na stanowisku, że APF nie wykazało w terminie określonym przez europejskiego ustawodawcę, że spełniło zmienione wymogi rejestracji. Wynika to z faktu, że APF przedstawiło do dnia 5 lipca 2018 r. niewystarczające dokumenty, tzn. jedynie dokumenty pochodzące od LSNS (Słowacja) i NPD (Niemcy). Dokumenty obu partii nie wystarczają do wykazania, że APF spełniło zmienione wymogi rejestracji w co najmniej jednej czwartej państw członkowskich.
(13) Urząd uważa też, że analiza dokumentów otrzymanych od LSNS i NPD nie jest konieczna, ponieważ nawet gdyby dokumenty te co do zasady potwierdzały w odpowiednim stopniu, że APF spełniło zmienione warunki rejestracji w dwóch państwach członkowskich, nie zmieniłoby to faktu, że do dnia 5 lipca 2018 r. APF przedłożyło niewystarczające dokumenty.
(14) Zgodnie z art. 40a ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 Urząd uznaje, że APF nie zdołało wykazać do dnia 5 lipca 2018 r., iż spełnia warunki rejestracji, oraz że w związku z tym musi zostać usunięte z rejestru,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych
M. ADAM
Dyrektor
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.417.11 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Usunięcie Przymierza na rzecz Pokoju i Wolności z rejestru. |
| Data aktu: | 13/09/2018 |
| Data ogłoszenia: | 16/11/2018 |