Zaproszenie do składania wniosków - EACEA 37/2018 w ramach programu Erasmus+ - KA3 - Wsparcie dla reform politycznych - Sieci i partnerstwa organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego (VET).

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW - EACEA 37/2018
w ramach programu Erasmus+

KA3 - Wsparcie dla reform politycznych Sieci i partnerstwa organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego (VET)

(2018/C 401/09)

(Dz.U.UE C z dnia 7 listopada 2018 r.)

1.
Cel

Celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest wspieranie projektów w zakresie tworzenia ponadnarodowych i krajowych sieci oraz partnerstw organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w ramach systemów wstępnego i ustawicznego kształcenia i szkolenia zawodowego w celu wspierania refleksji nad polityką na szczeblu europejskim, a także promowania świadomości i wdrażania polityki europejskiej w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego na poziomie krajowym i regionalnym.

Ogólnym celem niniejszego zaproszenia jest zachęcenie partnerstw lokalnych do składania wniosków. Partnerstwa te powinny wspomagać tworzenie ponadnarodowych i krajowych sieci i partnerstw organizatorów VET w celu współpracy na poziomie krajowym i europejskim.

Projekty te powinny poprawić jakość i skuteczność kształcenia i szkolenia zawodowego, zwiększyć jego wpływ i znaczenie dla osób uczących się i pracodawców, a także budować współpracę transgraniczną zmierzającą do zapewnienia jakości i atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego.

Wnioski finansowane w ramach niniejszego zaproszenia powinny również sprzyjać komunikacji, rozpowszechnianiu i wspieraniu realizacji agendy polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego na szczeblu unijnym i krajowym, w celu dzielenia się wiedzą, wymiany informacji zwrotnych i doświadczeń w zakresie realizacji polityki oraz wymiany najlepszych praktyk dotyczących doskonałości w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego.

Wnioski należy składać w ramach jednej z następujących dwóch części zaproszenia:

-
Część 1: Krajowe, regionalne lub sektorowe organizacje organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego

Projekty wspierane w ramach części 1 ustanowią lub wzmocnią sieci i partnerstwa między organizatorami kształcenia i szkolenia zawodowego na poziomie krajowym, regionalnym lub sektorowym. Cele te zostaną osiągnięte poprzez projekty ponadnarodowe mające na celu budowanie potencjału i dzielenie się najlepszymi doświadczeniami wśród organizacji organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego, w szczególności w przypadku państw, które mają ograniczone możliwości reprezentacji wśród organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego.

-
Część 2: Europejskie organizacje patronackie organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego

Projekty wspierane w ramach części 2 przyczynią się do zacieśnienia współpracy między europejskimi organizacjami patronackimi organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego, przy jednoczesnym wspieraniu refleksji nad polityką na poziomie europejskim, a także wykorzystaniu możliwości dotarcia do ich krajowych członków lub podmiotów powiązanych. Europejskie organizacje patronackie będą również odgrywać kluczową rolę w podnoszeniu świadomości i wspieraniu wdrażania europejskiej polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego za pośrednictwem krajowych, regionalnych i sektorowych organizacji organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego.

2.
Kwalifikujące się partnerstwa
-
Część 1: Krajowe, regionalne lub sektorowe organizacje organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego

Partnerstwo obejmuje co najmniej dwie krajowe, regionalne lub sektorowe sieci (lub stowarzyszenia) organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego, z co najmniej dwóch różnych krajów uczestniczących w programie Erasmus+ (z których co najmniej jedno musi być państwem członkowskim Unii Europejskiej). Jednym z powyższych partnerów jest organizacja koordynująca, składająca wniosek o przyznanie dotacji w ramach programu Erasmus+ w imieniu partnerstwa.

W przypadku sieci/stowarzyszenia, które nie zostały jeszcze prawnie ustanowione, wniosek może zostać złożony przez organizatora VET, który ją/je reprezentuje.

Dalszy skład partnerstwa powinien odzwierciedlać konkretne działania związane z zaproszeniem do składania wniosków.

-
Część 2: Europejskie organizacje patronackie organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego

Partnerstwo obejmuje co najmniej dwie europejskie organizacje patronackie organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego, z których w każdej są członkowie lub podmioty powiązane w co najmniej pięciu różnych krajach uczestniczących w programie Erasmus+ (z których co najmniej jedno musi być państwem członkowskim Unii Europejskiej). Jedną z europejskich organizacji patronackich będzie organizacja koordynująca, składająca wniosek o dofinansowanie w ramach programu Erasmus+ w imieniu partnerstwa.

Dalszy skład partnerstwa powinien odzwierciedlać konkretne działania związane z zaproszeniem do składania wniosków.

Kraje uczestniczące w programie Erasmus+ to:

-
28 państw członkowskich Unii Europejskiej: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Niderlandy, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Zjednoczone Królestwo 1 , Włochy;
-
Kraje objęte programem, niebędące państwami członkowskimi UE: była jugosłowiańska republika Macedonii, Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Serbia 2 , Turcja.
3.
Działania

Działania muszą rozpocząć się między dniem 1 września 2019 r. a dniem 1 listopada 2019 r.

Czas trwania projektów wynosi 24 miesiące.

Głównym celem tych działań jest wspieranie tworzenia i/lub wzmacniania sieci i partnerstw organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego służących budowaniu zdolności na poziomie lokalnym dla skutecznej realizacji europejskich programów, inicjatyw i priorytetów w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego, w tym tych uzgodnionych w kontekście procesu kopenhaskiego.

W odniesieniu do obu części beneficjenci powinni podjąć następujące działania:

Zacieśnienie współpracy między organizatorami kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez angażowanie się we wzajemne uczenie się, wzajemne doradztwo i budowanie zdolności, mające na celu polepszenie jakości i atrakcyjności oferty kształcenia i szkolenia zawodowego. Sieci i partnerstwa powinny również propagować i wspierać skuteczne wykorzystanie unijnych instrumentów finansowania, a także wspierać wdrażanie i rozpowszechnianie odpowiednich narzędzi i inicjatyw UE w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego, w miarę możliwości w języku(-ach) narodo-wym(-ych). Projekty powinny mieć również na celu angażowanie i docieranie do organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego, którzy jeszcze nie wnoszą wkładu lub nie czerpią korzyści ze współpracy europejskiej.

Ponadto beneficjenci powinni podejmować co najmniej trzy z następujących działań:

1.
Wnoszenie wkładu w Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych, poprzez organizowanie skoordynowanych innowacyjnych wydarzeń i działań na szczeblu krajowym, mających na celu podniesienie atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego, przy jednoczesnym docieraniu do szerokiego grona odbiorców, w tym rodziców, osób uczących się, nauczycieli, przedsiębiorstw, a w szczególności MŚP (Malych i Srednich Przedsiebiorstw).
2.
Wspieranie rozwoju strategii umiędzynarodowienia na poziomie organizatorów, wspieranie mobilności kadry kierowniczej, kadry i osób uczących się w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego, a także tworzenie partnerstw na rzecz współpracy.
3.
Polepszenie jakości kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez mechanizmy pozyskiwania informacji zwrotnych w celu dostosowania kształcenia i szkolenia zawodowego zgodnie z zaleceniem w sprawie monitorowania losów absolwentów oraz zaleceniem w sprawie europejskich ram odniesienia na rzecz zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym (EQAVET). Opracowanie, w stosownych przypadkach, systemów monitorowania losów absolwentów, między innymi poprzez połączenie krajowych lub regionalnych danych statystycznych z danymi gromadzonymi przez organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego lub wykorzystywanie danych dotyczących systemów monitorowania losów absolwentów w celu poprawy kształcenia i szkolenia zawodowego.
i)
dostępność środków przewidzianych w projekcie budżetu na 2019 r. po przyjęciu budżetu Serbii na 2019 r.; ii) zmiana do Umowy między Unią Europejską a Serbią w sprawie udziału Serbii w programie Erasmus+: unijnym programie na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu.
4.
Wsparcie dla mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw w rozwijaniu kapitału ludzkiego poprzez podnoszenie kwalifikacji i przekwalifikowanie pracowników. Może to obejmować określenie potrzeb w zakresie umiejętności lub ocenę umiejętności, walidację i uznawanie umiejętności i/lub ofertę szkoleniową dostosowaną do konkretnych potrzeb, w stosownych przypadkach z uwzględnieniem wniosków grupy roboczej ds. kształcenia dorosłych z lat 2016-2018 w ramach ET2020.
5.
Promowanie innowacyjnego uczenia się kluczowych kompetencji w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego (na przykład umożliwienie elastyczności i dostosowanie do indywidualnych potrzeb w zakresie uczenia się) poprzez dostosowanie projektu i oceny programu.
6.
Promowanie narzędzi i możliwości rozwoju zawodowego nauczycieli, szkoleniowców, opiekunów lub kadry kształcenia i szkolenia zawodowego, aby lepiej przygotować ich na przyszłe wyzwania (np. cyfryzacja), zgodnie z konkluzjami grupy roboczej ds. kształcenia i szkolenia zawodowego w latach 2016-2018 w ramach ET2020.
4.
Kryteria udzielania dotacji

Kwalifikujące się wnioski zostaną ocenione w oparciu o następujące kryteria:

1)
adekwatność projektu (maksymalnie 30 punktów - minimalny próg: 16 punktów);
2)
jakość projektu i jego realizacji (maksymalnie 20 punktów - minimalny próg: 11 punktów);
3)
jakość konsorcjum projektu i ustaleń dotyczących współpracy (maksymalnie 30 punktów - minimalny próg: 16 punktów);
4)
wpływ i rozpowszechnianie (maksymalnie 20 punktów - minimalny próg: 11 punktów).

Aby mieć szansę na uzyskanie dotacji, wniosek musi zdobyć co najmniej 60 punktów (z maksymalnej liczby 100 punktów), z uwzględnieniem minimalnych progów przyjętych dla każdego z czterech powyższych kryteriów.

5.
Budżet

Szacuje się, że całkowity budżet przeznaczony na współfinansowanie projektów wynosi maksymalnie 6 mln EUR, przy orientacyjnym podziale 4 mln EUR na część 1 i 2 mln EUR na część 2. Maksymalna stopa współfinansowania UE wynosi 80 %.

Każda dotacja wyniesie od 300 000 do 500 000 EUR dla części 1 oraz od 600 000 do 800 000 EUR dla części 2.

Agencja zastrzega sobie prawo do nieprzydzielenia wszystkich dostępnych funduszy.

6.
Termin składania wniosków Wnioski muszą spełniać następujące wymogi:
-
należy je złożyć do dnia 31 stycznia 2019 r., do godz. 12.00 (południe czasu brukselskiego),
-
należy je złożyć online przy użyciu właściwego oficjalnego formularza zgłoszeniowego (e-formularza),
-
muszą zostać sporządzone w jednym z języków urzędowych UE,
-
do wniosku należy dołączyć szczegółowy opis projektu, oświadczenie i zbilansowany szacunkowy budżet, sporządzone na oficjalnych formularzach.

Niezastosowanie się do powyższych wymogów będzie skutkować odrzuceniem wniosku.

7.
Szczegółowe informacje

Wytyczne dla wnioskodawców wraz z elektronicznym formularzem zgłoszeniowym są dostępne na stronie internetowej:

https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding/ka3-networks-and-partnerships-of-VET-providers_en Wnioski muszą spełniać wszystkie wymogi wskazane w Wytycznych.

1 Informacja dla brytyjskich wnioskodawców: Należy pamiętać, że kryteria kwalifikowalności muszą być spełniane przez cały okres trwania dotacji. Jeżeli Zjednoczone Królestwo wystąpi z UE w okresie obowiązywania dotacji i nie zawrze z UE porozumienia zapewniającego w szczególności, aby brytyjscy wnioskodawcy nadal się kwalifikowali, przestaną oni otrzymywać finansowanie ze środków UE (w miarę możliwości kontynuując udział w projekcie) lub będą zmuszeni zaprzestać udziału w projekcie na podstawie odpowiednich przepisów umowy o udzielenie dotacji dotyczących jej rozwiązania.
2 Uznanie Serbii za państwo uczestniczące w programie Erasmus+ podlega następującym warunkom:

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024