Zaproszenie do składania wniosków - EACEA 37/2018 w ramach programu Erasmus+ - KA3 - Wsparcie dla reform politycznych - Sieci i partnerstwa organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego (VET).

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW - EACEA 37/2018
w ramach programu Erasmus+

KA3 - Wsparcie dla reform politycznych Sieci i partnerstwa organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego (VET)

(2018/C 401/09)

(Dz.U.UE C z dnia 7 listopada 2018 r.)

1.
Cel

Celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest wspieranie projektów w zakresie tworzenia ponadnarodowych i krajowych sieci oraz partnerstw organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w ramach systemów wstępnego i ustawicznego kształcenia i szkolenia zawodowego w celu wspierania refleksji nad polityką na szczeblu europejskim, a także promowania świadomości i wdrażania polityki europejskiej w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego na poziomie krajowym i regionalnym.

Ogólnym celem niniejszego zaproszenia jest zachęcenie partnerstw lokalnych do składania wniosków. Partnerstwa te powinny wspomagać tworzenie ponadnarodowych i krajowych sieci i partnerstw organizatorów VET w celu współpracy na poziomie krajowym i europejskim.

Projekty te powinny poprawić jakość i skuteczność kształcenia i szkolenia zawodowego, zwiększyć jego wpływ i znaczenie dla osób uczących się i pracodawców, a także budować współpracę transgraniczną zmierzającą do zapewnienia jakości i atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego.

Wnioski finansowane w ramach niniejszego zaproszenia powinny również sprzyjać komunikacji, rozpowszechnianiu i wspieraniu realizacji agendy polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego na szczeblu unijnym i krajowym, w celu dzielenia się wiedzą, wymiany informacji zwrotnych i doświadczeń w zakresie realizacji polityki oraz wymiany najlepszych praktyk dotyczących doskonałości w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego.

Wnioski należy składać w ramach jednej z następujących dwóch części zaproszenia:

-
Część 1: Krajowe, regionalne lub sektorowe organizacje organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego

Projekty wspierane w ramach części 1 ustanowią lub wzmocnią sieci i partnerstwa między organizatorami kształcenia i szkolenia zawodowego na poziomie krajowym, regionalnym lub sektorowym. Cele te zostaną osiągnięte poprzez projekty ponadnarodowe mające na celu budowanie potencjału i dzielenie się najlepszymi doświadczeniami wśród organizacji organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego, w szczególności w przypadku państw, które mają ograniczone możliwości reprezentacji wśród organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego.

-
Część 2: Europejskie organizacje patronackie organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego

Projekty wspierane w ramach części 2 przyczynią się do zacieśnienia współpracy między europejskimi organizacjami patronackimi organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego, przy jednoczesnym wspieraniu refleksji nad polityką na poziomie europejskim, a także wykorzystaniu możliwości dotarcia do ich krajowych członków lub podmiotów powiązanych. Europejskie organizacje patronackie będą również odgrywać kluczową rolę w podnoszeniu świadomości i wspieraniu wdrażania europejskiej polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego za pośrednictwem krajowych, regionalnych i sektorowych organizacji organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego.

2.
Kwalifikujące się partnerstwa
-
Część 1: Krajowe, regionalne lub sektorowe organizacje organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego

Partnerstwo obejmuje co najmniej dwie krajowe, regionalne lub sektorowe sieci (lub stowarzyszenia) organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego, z co najmniej dwóch różnych krajów uczestniczących w programie Erasmus+ (z których co najmniej jedno musi być państwem członkowskim Unii Europejskiej). Jednym z powyższych partnerów jest organizacja koordynująca, składająca wniosek o przyznanie dotacji w ramach programu Erasmus+ w imieniu partnerstwa.

W przypadku sieci/stowarzyszenia, które nie zostały jeszcze prawnie ustanowione, wniosek może zostać złożony przez organizatora VET, który ją/je reprezentuje.

Dalszy skład partnerstwa powinien odzwierciedlać konkretne działania związane z zaproszeniem do składania wniosków.

-
Część 2: Europejskie organizacje patronackie organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego

Partnerstwo obejmuje co najmniej dwie europejskie organizacje patronackie organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego, z których w każdej są członkowie lub podmioty powiązane w co najmniej pięciu różnych krajach uczestniczących w programie Erasmus+ (z których co najmniej jedno musi być państwem członkowskim Unii Europejskiej). Jedną z europejskich organizacji patronackich będzie organizacja koordynująca, składająca wniosek o dofinansowanie w ramach programu Erasmus+ w imieniu partnerstwa.

Dalszy skład partnerstwa powinien odzwierciedlać konkretne działania związane z zaproszeniem do składania wniosków.

Kraje uczestniczące w programie Erasmus+ to:

-
28 państw członkowskich Unii Europejskiej: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Niderlandy, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Zjednoczone Królestwo 1 , Włochy;
-
Kraje objęte programem, niebędące państwami członkowskimi UE: była jugosłowiańska republika Macedonii, Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Serbia 2 , Turcja.
3.
Działania

Działania muszą rozpocząć się między dniem 1 września 2019 r. a dniem 1 listopada 2019 r.

Czas trwania projektów wynosi 24 miesiące.

Głównym celem tych działań jest wspieranie tworzenia i/lub wzmacniania sieci i partnerstw organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego służących budowaniu zdolności na poziomie lokalnym dla skutecznej realizacji europejskich programów, inicjatyw i priorytetów w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego, w tym tych uzgodnionych w kontekście procesu kopenhaskiego.

W odniesieniu do obu części beneficjenci powinni podjąć następujące działania:

Zacieśnienie współpracy między organizatorami kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez angażowanie się we wzajemne uczenie się, wzajemne doradztwo i budowanie zdolności, mające na celu polepszenie jakości i atrakcyjności oferty kształcenia i szkolenia zawodowego. Sieci i partnerstwa powinny również propagować i wspierać skuteczne wykorzystanie unijnych instrumentów finansowania, a także wspierać wdrażanie i rozpowszechnianie odpowiednich narzędzi i inicjatyw UE w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego, w miarę możliwości w języku(-ach) narodo-wym(-ych). Projekty powinny mieć również na celu angażowanie i docieranie do organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego, którzy jeszcze nie wnoszą wkładu lub nie czerpią korzyści ze współpracy europejskiej.

Ponadto beneficjenci powinni podejmować co najmniej trzy z następujących działań:

1.
Wnoszenie wkładu w Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych, poprzez organizowanie skoordynowanych innowacyjnych wydarzeń i działań na szczeblu krajowym, mających na celu podniesienie atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego, przy jednoczesnym docieraniu do szerokiego grona odbiorców, w tym rodziców, osób uczących się, nauczycieli, przedsiębiorstw, a w szczególności MŚP (Malych i Srednich Przedsiebiorstw).
2.
Wspieranie rozwoju strategii umiędzynarodowienia na poziomie organizatorów, wspieranie mobilności kadry kierowniczej, kadry i osób uczących się w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego, a także tworzenie partnerstw na rzecz współpracy.
3.
Polepszenie jakości kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez mechanizmy pozyskiwania informacji zwrotnych w celu dostosowania kształcenia i szkolenia zawodowego zgodnie z zaleceniem w sprawie monitorowania losów absolwentów oraz zaleceniem w sprawie europejskich ram odniesienia na rzecz zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym (EQAVET). Opracowanie, w stosownych przypadkach, systemów monitorowania losów absolwentów, między innymi poprzez połączenie krajowych lub regionalnych danych statystycznych z danymi gromadzonymi przez organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego lub wykorzystywanie danych dotyczących systemów monitorowania losów absolwentów w celu poprawy kształcenia i szkolenia zawodowego.
i)
dostępność środków przewidzianych w projekcie budżetu na 2019 r. po przyjęciu budżetu Serbii na 2019 r.; ii) zmiana do Umowy między Unią Europejską a Serbią w sprawie udziału Serbii w programie Erasmus+: unijnym programie na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu.
4.
Wsparcie dla mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw w rozwijaniu kapitału ludzkiego poprzez podnoszenie kwalifikacji i przekwalifikowanie pracowników. Może to obejmować określenie potrzeb w zakresie umiejętności lub ocenę umiejętności, walidację i uznawanie umiejętności i/lub ofertę szkoleniową dostosowaną do konkretnych potrzeb, w stosownych przypadkach z uwzględnieniem wniosków grupy roboczej ds. kształcenia dorosłych z lat 2016-2018 w ramach ET2020.
5.
Promowanie innowacyjnego uczenia się kluczowych kompetencji w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego (na przykład umożliwienie elastyczności i dostosowanie do indywidualnych potrzeb w zakresie uczenia się) poprzez dostosowanie projektu i oceny programu.
6.
Promowanie narzędzi i możliwości rozwoju zawodowego nauczycieli, szkoleniowców, opiekunów lub kadry kształcenia i szkolenia zawodowego, aby lepiej przygotować ich na przyszłe wyzwania (np. cyfryzacja), zgodnie z konkluzjami grupy roboczej ds. kształcenia i szkolenia zawodowego w latach 2016-2018 w ramach ET2020.
4.
Kryteria udzielania dotacji

Kwalifikujące się wnioski zostaną ocenione w oparciu o następujące kryteria:

1)
adekwatność projektu (maksymalnie 30 punktów - minimalny próg: 16 punktów);
2)
jakość projektu i jego realizacji (maksymalnie 20 punktów - minimalny próg: 11 punktów);
3)
jakość konsorcjum projektu i ustaleń dotyczących współpracy (maksymalnie 30 punktów - minimalny próg: 16 punktów);
4)
wpływ i rozpowszechnianie (maksymalnie 20 punktów - minimalny próg: 11 punktów).

Aby mieć szansę na uzyskanie dotacji, wniosek musi zdobyć co najmniej 60 punktów (z maksymalnej liczby 100 punktów), z uwzględnieniem minimalnych progów przyjętych dla każdego z czterech powyższych kryteriów.

5.
Budżet

Szacuje się, że całkowity budżet przeznaczony na współfinansowanie projektów wynosi maksymalnie 6 mln EUR, przy orientacyjnym podziale 4 mln EUR na część 1 i 2 mln EUR na część 2. Maksymalna stopa współfinansowania UE wynosi 80 %.

Każda dotacja wyniesie od 300 000 do 500 000 EUR dla części 1 oraz od 600 000 do 800 000 EUR dla części 2.

Agencja zastrzega sobie prawo do nieprzydzielenia wszystkich dostępnych funduszy.

6.
Termin składania wniosków Wnioski muszą spełniać następujące wymogi:
-
należy je złożyć do dnia 31 stycznia 2019 r., do godz. 12.00 (południe czasu brukselskiego),
-
należy je złożyć online przy użyciu właściwego oficjalnego formularza zgłoszeniowego (e-formularza),
-
muszą zostać sporządzone w jednym z języków urzędowych UE,
-
do wniosku należy dołączyć szczegółowy opis projektu, oświadczenie i zbilansowany szacunkowy budżet, sporządzone na oficjalnych formularzach.

Niezastosowanie się do powyższych wymogów będzie skutkować odrzuceniem wniosku.

7.
Szczegółowe informacje

Wytyczne dla wnioskodawców wraz z elektronicznym formularzem zgłoszeniowym są dostępne na stronie internetowej:

https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding/ka3-networks-and-partnerships-of-VET-providers_en Wnioski muszą spełniać wszystkie wymogi wskazane w Wytycznych.

1 Informacja dla brytyjskich wnioskodawców: Należy pamiętać, że kryteria kwalifikowalności muszą być spełniane przez cały okres trwania dotacji. Jeżeli Zjednoczone Królestwo wystąpi z UE w okresie obowiązywania dotacji i nie zawrze z UE porozumienia zapewniającego w szczególności, aby brytyjscy wnioskodawcy nadal się kwalifikowali, przestaną oni otrzymywać finansowanie ze środków UE (w miarę możliwości kontynuując udział w projekcie) lub będą zmuszeni zaprzestać udziału w projekcie na podstawie odpowiednich przepisów umowy o udzielenie dotacji dotyczących jej rozwiązania.
2 Uznanie Serbii za państwo uczestniczące w programie Erasmus+ podlega następującym warunkom:

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.401.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zaproszenie do składania wniosków - EACEA 37/2018 w ramach programu Erasmus+ - KA3 - Wsparcie dla reform politycznych - Sieci i partnerstwa organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego (VET).
Data aktu: 07/11/2018
Data ogłoszenia: 07/11/2018