Konkluzje Rady w sprawie dalszych prac nad rozwojem celnych systemów informatycznych.

Konkluzje Rady w sprawie dalszych prac nad rozwojem celnych systemów informatycznych

(2018/C 4/02)

(Dz.U.UE C z dnia 6 stycznia 2018 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC:

-
konkluzje Rady z dnia 17 czerwca 2016 r. w sprawie działań następczych dotyczących unijnego kodeksu celnego 1 , w których Rada uznała, że od dnia 1 maja 2016 r. zastosowanie ma unijny kodeks celny i powiązane prawodawstwo 2 , i podkreśliła, jak istotne jest to, aby prace, które mają zostać zakończone w okresie przejściowym do 2020 r., w szczególności w zakresie systemów informatycznych, oparte były na realistycznym planowaniu kosztów i terminów oraz by w ramach tych prac poszukiwać sposobów minimalizowania kosztów ponoszonych przez organy celne i sektor handlu, np. poprzez przyjęcie wspólnych rozwiązań informatycznych;
-
konkluzje Rady w sprawie rozwoju unii celnej UE i zarządzania nią 3 , w których Rada zwróciła się do państw członkowskich i Komisji, aby wdrożyły unijny kodeks celny jako najwyższy priorytet i opracowały kompleksową średnio- i długoterminową strategię dotyczącą celnych systemów informatycznych, rozważając między innymi wykorzystanie stałej struktury zarządzania infrastrukturą informatyczną, z uwzględnieniem już opracowanych lub zastosowanych systemów informatycznych;
-
konkluzje Rady w sprawie dalszych prac nad usprawnieniem wymiany informacji i zapewnieniem interoperacyjności unijnych systemów informacyjnych 4 , w których najwyższy priorytet polityczny nadano interoperacyjności systemów bezpieczeństwa i zarządzania granicami oraz systemów celnych;
-
konkluzje Rady w sprawie finansowania organów celnych 5 , w których Rada podkreśliła potrzebę propagowania spójnego i konsekwentnego stosowania przepisów celnych oraz promowania nowoczesnego podejścia do kontroli celnych, a zarazem umożliwienia, w odpowiednich przypadkach, stosowania wspólnej infrastruktury informatycznej, oraz zwróciła się do Komisji, aby do końca 2017 r. opracowała strategię dotyczącą struktury, rozwoju, finansowania celnej infrastruktury informatycznej oraz zarządzania nią, uwzględniając spoczywające na Komisji i państwach członkowskich obowiązki w zakresie rozwoju systemów informatycznych koniecznych do wdrażania przepisów UE;
-
komunikat Komisji pt. "Rozwój unii celnej UE i zarządzanie nią", w którym Komisja odnotowuje wśród państw członkowskich rozbieżność poglądów na temat tego, które usługi należy rozwijać i utrzymywać na poziomie UE;

UZNAJĄC:

-
wysiłki i postępy, które są czynione przez państwa członkowskie i Komisję w przygotowywaniu systemów informatycznych do wdrożenia unijnego kodeksu celnego;
-
potrzebę długoterminowej strategii informatycznej w dziedzinie rozwoju celnych systemów informatycznych;

ODNOTOWUJĄC, ŻE

-
w związku z tym, że rola służb celnych została rozszerzona i oprócz pobierania ceł obejmuje zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony Unii, a w niektórych państwach członkowskich także pobieranie VAT i akcyzy, unia celna powinna lepiej wykorzystywać swój potencjał i zasoby, osiągnąć wyższy poziom współpracy i wypracować skuteczniejsze i wydajniejsze pod względem kosztów procedury;
-
dzisiejsze społeczeństwo wymaga od służb celnych szybkości i zdolności reagowania, z czym wiąże się konieczność terminowego wdrażania przepisów celnych i związanych z nimi systemów informatycznych;
-
przedsiębiorcy wypowiedzieli się pozytywnie na temat potrzeby spójniejszego podejścia do celnych systemów informatycznych w celu zmniejszenia kosztów i obciążenia pracą 6 ;
-
przyszła generacja celnych systemów informatycznych powinna jeszcze bardziej usprawnić jednolite stosowanie unijnych przepisów celnych i zarządzanie ryzykiem, międzyagencyjną współpracę służb celnych i straży granicznej, a także współpracę między agencjami i państwami trzecimi, jak również zapewnić dostosowywanie się systemów informatycznych do szybko zmieniających się technologii informatycznych;

PODKREŚLAJĄC POTRZEBĘ:

-
zbadania i uzgodnienia tego, jak i kiedy korzystać z ogólnounijnego łączenia zasobów lub też łączenia zasobów państw członkowskich w celu rozwoju przyszłych celnych systemów informatycznych przy uwzględnieniu celu i funkcji każdego systemu, umożliwiając unii celnej osiągnięcie jej pełnego potencjału, a także pełne wykorzystanie jej zasobów, aby osiągnąć wyższy poziom współpracy i wypracować skuteczniejsze i wydajniejsze pod względem kosztów procedury służące rozwojowi i utrzymaniu celnych systemów informatycznych;
-
określenia, w razie potrzeby, odpowiednich strumieni finansowania w celu finansowania nowych podejść do rozwoju i eksploatacji przyszłych celnych systemów informatycznych;
-
znalezienia wyważonego podejścia do zmiany lub zastąpienia obecnego modelu rozwoju przy uwzględnieniu istotnych inwestycji poczynionych przez państwa członkowskie i Komisję, a także czasu funkcjonowania istniejących celnych systemów informatycznych oraz ich funkcji, takich jak interoperacyjność z innymi krajowymi systemami informatycznymi;
-
oceny ram prawnych niezbędnych do utorowania drogi dla nowych podejść do rozwoju przyszłych celnych systemów informatycznych przy poszanowaniu podziału kompetencji między państwami członkowskimi a UE;

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE:

-
priorytetowe traktowanie podejścia stopniowego, które powinno przynieść wydajne i opłacalne rozwiązanie dotyczące następnej generacji celnych systemów informatycznych począwszy od 2025 r. w oparciu o strukturę uzgodnioną przez zainteresowane strony;
-
zobowiązanie zainteresowanych państw członkowskich i Komisji do głębszego zbadania nowych podejść do rozwoju i eksploatacji celnych systemów informatycznych, w tym przez rozpoczęcie projektu pilotażowego;

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI I PAŃSTW CZŁONKOWSKICH:

-
aby nadały najwyższy priorytet wdrożeniu przewidzianego w unijnym kodeksie celnym programu prac dotyczącego systemów informatycznych i w stosownych przypadkach opracowały te systemy informatyczne we współpracy w celu zapewnienia pełnego wdrożenia unijnego kodeksu celnego;
-
aby we współpracy z odpowiednimi zainteresowanymi stronami zbadały nowe podejścia do rozwoju i eksploatacji przyszłych celnych systemów informatycznych, pamiętając o tym, że wszelkie rozważania na temat nowych podejść powinny być poprzedzone dogłębniejszą analizą danej idei, w tym, między innymi, zakresu projektu pilotażowego, zainteresowanych stron, finansowania i ewentualnego zaangażowania stałej struktury lub wspólnych dostawców systemów informatycznych, zgodnie z deklaracją z Tallina zawartą w załączniku;
-
aby przeprowadziły analizy kosztów i korzyści, w tym szczegółową analizę opłacalności nowych podejść do przyszłych celnych systemów informatycznych i ich wpływu na władze, handel i przedsiębiorstwa.

ZAŁĄCZNIK

DEKLARACJA Z TALLINA W SPRAWIE ROZWOJU PRZYSZŁYCH CELNYCH SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH

Uczestnicy seminarium wysokiego szczebla ds. celnych systemów informatycznych dla szefów służb celnych państw członkowskich UE, uczestniczących krajów kandydujących oraz Komisji Europejskiej podczas seminarium, które odbyło się w dniach 28-29 września 2017 r. w Tallinie,

UZNAJĄC POTRZEBĘ:

-
opracowania niezbędnych systemów informatycznych w oparciu o długoterminową strategię dotyczącą celnych systemów informatycznych, która spełnia potrzeby podmiotów gospodarczych, służb celnych i innych zainteresowanych stron i będzie towarzyszyć dalszej harmonizacji procedur celnych;
-
dążenia do terminowego, nowoczesnego i efektywnego pod względem kosztów rozwoju i funkcjonowania celnych systemów informatycznych w przyszłości, a także unikania zbędnego powielania wysiłków ze strony państw członkowskich i Komisji;

DEKLARUJĄ, ŻE:

-
konieczne jest kontynuowanie prac nad długoterminową strategią dotyczącą celnych systemów informatycznych w oparciu o jasną wizję przyszłych potrzeb oraz zajęcie się kwestiami wykraczającymi poza ograniczenia obecnych podejść przy zachowaniu priorytetu dla wdrażania unijnego kodeksu celnego;
-
należy dokładniej zbadać potencjał bardziej scentralizowanego lub opartego na współpracy rozwoju i utrzymaniu przyszłych celnych systemów informatycznych jako środka do zwiększenia efektywności i skuteczności przy uwzględnieniu doświadczeń z poprzednich inicjatyw związanych ze współpracą i z obecnych inicjatyw, które należy kontynuować, aby określić pełny potencjał modelu współpracy;
-
oszczędności kosztów i wydajność można osiągnąć poprzez lepsze łączenie zasobów (ogólnounijne lub między państwami członkowskimi);
-
wszelkie łączenie zasobów powinno opierać się na jasnych przypadkach biznesowych, analizach kosztów i korzyści oraz na odpowiednich ramach prawnych;
-
należy określić sposób finansowania nowych podejść do rozwoju i eksploatacji systemów informatycznych przy uwzględnieniu celów w postaci oszczędności i wydajności;
-
celne systemy informatyczne powinny być rozwijane z myślą o świadczeniu najlepszych usług dla zainteresowanych stron z wykorzystaniem potencjału nowych technologii;
-
należy dodatkowo przeanalizować i wziąć pod uwagę doświadczenia związane ze wspólnymi zamówieniami publicznymi, rozwojem i działaniami w innych obszarach polityki;
-
dalsze rozważania na temat nowych podejść do rozwoju i eksploatacji celnych systemów informatycznych powinny być poprzedzone dogłębniejszą analizą danej idei (w tym zakresu projektu pilotażowego, zainteresowanych stron, finansowania, ewentualnego zaangażowania stałej struktury informatycznej itd.); działania te mogą zostać przeprowadzone przez grupę roboczą, w której skład wchodzą zainteresowane państwa członkowskie i Komisja, przy uwzględnieniu potrzeby zidentyfikowania przyszłych modeli operacyjnych.
1 Dz.U. C 357 z 29.9.2016, s. 2.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r., rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r., rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r., rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. oraz decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/578 z dnia 11 kwietnia 2016 r.
3 Dok. 7585/1/17 REV 1.
4 Dok. 10151/17.
5 Dok. 7586/2017.
6 Analiza zewnętrzna z 2013 r. przeprowadzona z udziałem ponad 1 000 przedsiębiorstw: Study on the Evaluation of the EU Customs Union (Analiza oceny unii celnej UE) (Umowa szczegółowa nr 13 wdrażająca umowę ramową nr TAXUD/2010/CC/101); T ISBN 978-92-79-33136-7.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.4.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady w sprawie dalszych prac nad rozwojem celnych systemów informatycznych.
Data aktu: 06/01/2018
Data ogłoszenia: 06/01/2018