Opinia nr 3/2018 (przedstawiona na mocy art. 287 ust. 4 TFUE) w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju (COM(2018) 485 final).

OPINIA NR 3/2018

(przedstawiona na mocy art. 287 ust. 4 TFUE)

w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju (COM(2018) 485 final)

(2018/C 396/01)

(Dz.U.UE C z dnia 31 października 2018 r.)

SPIS TREŚCI

Punkt Strona

Wstęp

Uwaga ogólna

Uwagi szczegółowe

Wsparcie budżetowe

Przegląd poszczególnych fragmentów aktu

Załącznik - Analiza wniosku Komisji i sugestie Trybunału

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 287 ust. 4,

uwzględniając umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy Unii Europejskiej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 , a w szczególności jej art. 10 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 2 ,

uwzględniając opinię Trybunału nr 3/2013 w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do jedenastego Europejskiego Funduszu Rozwoju 3 ,

uwzględniając opinię Trybunału nr 8/2015 w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2015/323 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju 4 ,

uwzględniając opinię Trybunału nr 1/2017 w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 5 ,

uwzględniając sprawozdania roczne Trybunału dotyczące działań finansowanych z ósmego, dziewiątego, dziesiątego i jedenastego Europejskiego Funduszu Rozwoju 6 ,

uwzględniając sprawozdania specjalne Trybunału nr 9/2013 7 , nr 4/2013 8  oraz nr 11/2010 9 ,

uwzględniając wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju 10 ,

uwzględniając otrzymany przez Trybunał Obrachunkowy w dniu 16 lipca 2018 r. wniosek Rady o wydanie opinii na temat wyżej wymienionego wniosku,

PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:

WSTĘP

1.
Celem opiniowanego wniosku jest dostosowanie zasad finansowych Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) do zasad, które mają zastosowanie do budżetu Unii. Obowiązujące rozporządzenie Rady w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) opracowano w formie zbioru odesłań do rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (ogólnego rozporządzenia finansowego), z wyłączeniem lub uzupełnieniem określonych przepisów w celu uwzględnienia specyfiki EFR.
2.
W opinii nr 1/2017 Trybunał przedstawił uwagi i wydał zalecenia na temat wniosku dotyczącego ogólnego rozporządzenia finansowego.
3.
Ponieważ rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 11  - rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do budżetu ogólnego Unii - zostało ostatnio zmienione, konieczne jest dostosowanie rozporządzenia finansowego dotyczącego 11. EFR.

UWAGA OGÓLNA

4.
Projekt rozporządzenia finansowego dotyczącego 11. EFR zawiera w poszczególnych artykułach szereg odesłań do ogólnego rozporządzenia finansowego. Podejście to pozwala uprościć ramy prawne EFR dzięki zmniejszeniu liczby aktów prawnych, które będzie należało zmienić w przypadku przyszłych aktualizacji ogólnego rozporządzenia finansowego. Gwarantuje również spójność między tymi aktami. Niemniej oznacza to, że proponowane rozporządzenie nie jest odrębnym dokumentem, a odbiorcy będą zmuszeni sięgać do ogólnego rozporządzenia finansowego, by móc stosować przepisy dotyczące EFR.

UWAGI SZCZEGÓŁOWE

Wsparcie budżetowe

5.
W art. 236 ogólnego rozporządzenia finansowego ustanowiono warunki udzielenia wsparcia budżetowego państwom trzecim. W rozumieniu Trybunału w proponowanym rozporządzeniu finansowym dotyczącym 11. EFR nie dodaje się żadnych nowych elementów, które byłyby specyficzne dla państw AKP lub krajów lub terytoriów zamorskich (KTZ). W związku z tym Trybunał uważa, że odesłanie do ogólnego rozporządzenia finansowego zawarte w art. 36 akapit pierwszy wniosku jest wciąż w pełni uzasadnione.
6.
Niemniej w akapitach od drugiego do siódmego art. 36 obok parafrazy obowiązujących warunków określonych w art. 236 ogólnego rozporządzenia finansowego dodano nowe warunki. Przykładowo, wspomniany art. 36 stanowi, że wsparcie budżetowe wzmacnia umowne partnerstwa między Unią a państwami AKP lub KTZ w celu m.in. wsparcia zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz wyeliminowania ubóstwa. Cele te nie są zawarte w ogólnym rozporządzeniu finansowym. Trybunał uważa, że te niespójności zwiększają prawdopodobieństwo pojawienia się niejasności lub nieporozumień w interpretacji i stosowaniu przepisów.
7.
Wreszcie, zakres swobody uznania przyznany Komisji w ostatnim akapicie art. 36, jeśli chodzi o udzielanie KTZ wsparcia budżetowego, nie został wyraźnie określony.
8.
Już w opinii nr 3/2013 w sprawie wniosku Komisji dotyczącego poprzedniego rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. EFR Trybunał zalecił Radzie przeanalizowanie artykułu poświęconego wsparciu budżetowemu. Artykuł ten ma w obecnym wniosku podobne brzmienie.

Przegląd poszczególnych fragmentów aktu

9.
Rezultaty szczegółowej analizy przeprowadzonej przez Trybunał i odnośne sugestie zmian zawarto w załączniku.

Niniejsza opinia została przyjęta przez Izbę III, której przewodniczyła Bettina JAKOBSEN, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 25 września 2018 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Klaus-Heiner LEHNE
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Analiza wniosku Komisji i sugestie Trybunału

Część aktu Wniosek Komisji Analiza Trybunału Brzmienie sugerowane przez Trybunał
Motyw 18 Przepisy dotyczące przeprowadzanej przez Trybunał Obrachunkowy kontroli zasobów 11. EFR zarządzanych przez EBI powinny być zgodne z porozumieniem trójstronnym zawartym przez Trybunał Obrachunkowy, EBI i Komisję na mocy art. 248 ust. 4 Traktatu. Nieaktualne odesłanie, wymaga aktualizacji. Przepisy dotyczące przeprowadzanej przez Trybunał Obrachunkowy kontroli zasobów EFR zarządzanych przez EBI powinny być zgodne z porozumieniem trójstronnym zawartym przez Trybunał Obrachunkowy, EBI i Komisję na mocy art. 248 ust. 4 287 ust. 3 Traktatu.
Art. 3 ust. 2 lit. e) Odniesienia do "linii budżetowej" lub "linii w budżecie" w rozporządzeniu (UE, Euratom) nr [nowe rozporządzenie finansowe] odczytuje się w niniejszym rozporządzeniu jako odniesienia do "przydzielonych środków"; W ogólnym rozporządzeniu finansowym z 2018 r. nie stosuje się terminu "linia w budżecie". W związku z tym należy ten termin usunąć. odniesienia do "linii budżetowej" lub "linii w budżecie" w rozporządzeniu (UE, Euratom) nr [nowe rozporządzenie finansowe] odczytuje się w niniejszym rozporządzeniu jako odniesienia do "przydzielonych środków";
Art. 7 Zastosowanie ma art. 20 rozporządzenia (UE, Euratom) nr [nowe rozporządzenie finansowe]. Bez uszczerbku dla art. 8 niniejszego rozporządzenia suma dochodów pokrywa sumę przewidywanych płatności. Aby zapewnić spójność, należy dodać zdanie z art. 20 ogólnego rozporządzenia finansowego: "Bez uszczerbku dla art. 27 wszystkie dochody i wydatki zapisuje się w budżecie w pełnej wysokości, nie wprowadzając jakichkolwiek korekt między nimi".

Jeśli zdanie to nie zostanie dodane, zawarte w art. 20 odesłanie wewnętrzne do art. 27 może nie mieć zastosowania do 11. EFR (zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia finansowego dotyczącego 11. EFR).

Zastosowanie ma art. 20 rozporządzenia (UE, Euratom) nr [nowe rozporządzenie finansowe]. Bez uszczerbku dla art. 8 niniejszego rozporządzenia suma dochodów pokrywa sumę przewidywanych płatności. Bez uszczerbku dla art. 27 rozporządzenia (UE, Euratom) nr [nowe rozporządzenie finansowe].
Art. 8 ust. 2 lit. d) Spłaty i dochody wygenerowane przez instrumenty finansowe oraz gwarancje budżetowe zgodnie z art. 209 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr [nowe rozporządzenie finansowe]; Brzmienie tekstu należy dostosować do art. 21 ust. 3 lit. f) ogólnego rozporządzenia finansowego, w którym mowa jedynie o spłatach. spłaty i dochody wygenerowane przez instrumenty finansowe oraz na rzecz instrumentów finansowych lub gwarancje budżetowe zgodnie z art. 209 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (UE, Euratom) nr [nowe rozporządzenie finansowe];
Art. 8 ust. 4 Zastosowanie mają art. 25-27 rozporządzenia (UE, Euratom) nr [nowe rozporządzenie finansowe] dotyczące darowizn. Przyjęcie darowizny wymaga zatwierdzenia przez Radę. Fragment aktu powinien otrzymać brzmienie "art. 25-26". Artykuł 27 określa zasady dotyczące odpisów oraz korekt z tytułu różnic kursowych.

W akcie należy umieścić również odniesienie do "sponsoringu korporacyjnego", o którym mowa w art. 26.

Zastosowanie mają art. 25-2726 rozporządzenia (UE, Euratom) nr [nowe rozporządzenie finansowe] dotyczące darowizn i sponsoringu korporacyjnego. Przyjęcie darowizny lub sponsoringu korporacyjnego wymaga zatwierdzenia przez Radę.
Część aktu Wniosek Komisji Analiza Trybunału Brzmienie sugerowane przez Trybunał
Art. 20 (dawny art. 22) Pierwotne brzmienie dawnego art. 22 zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE) 2015/323. Tekst wniosku nie odpowiada art. 22 w brzmieniu zmienionym rozporządzeniem Rady (UE) 2016/888. Art. 22 w brzmieniu zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE) 2016/888.
Art. 30 ust. 3 lit. a) "W przypadku wykonywania 11. EFR w ramach zarządzania pośredniego z udziałem państw AKP lub KTZ lub ich organizacji regionalnych, bez uszczerbku dla obowiązków instytucji zamawiających, Komisja:

a) w razie konieczności odzyskuje kwoty należne od odbiorców instytucji zamawiających zgodnie z art. 101-104 rozporządzenia (UE, Euratom) nr [nowe rozporządzenie finansowe], m.in. w drodze decyzji, która podlega wykonaniu na takich samych warunkach co warunki określone w art. 299 TFUE;"

Aby zapewnić spójność z art. 23 ust. 1, tekst powinien otrzymać brzmienie "zgodnie z art. 101-106, z wyjątkiem art. 101 ust. 7-9".

Należy również uwzględnić art. 105 i 106 z myślą o czytelności tekstu i spójności z art. 23 ust. 1.

"W przypadku wykonywania 11. EFR w ramach zarządzania pośredniego z udziałem państw AKP lub KTZ lub ich organizacji regionalnych, bez uszczerbku dla obowiązków instytucji zamawiających, Komisja:

a) w razie konieczności odzyskuje kwoty należne od odbiorców instytucji zamawiających zgodnie z art. 101-104106, z wyjątkiem art. 101 ust. 7-9, rozporządzenia (UE, Euratom) nr [nowe rozporządzenie finansowe], m.in. w drodze decyzji, która podlega wykonaniu na takich samych warunkach co warunki określone w art. 299 TFUE;"

Tytuł art. 39 "Sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z realizacji finansowej" Należy poprawić tytuł, ponieważ artykuł nie dotyczy sprawozdania finansowego, a jedynie sprawozdania z realizacji finansowej. "Sprawozdanie finansowe i sSprawozdanie z realizacji finansowej"
1 Dz.U. L 210 z 6.8.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
3 Dz.U. C 370 z 17.12.2013, s. 1.
4 Dz.U. C 5 z 8.1.2016, s. 6.
5 Dz.U. C 91 z 23.3.2017, s. 1.
6 Dz.U. C 322 z 28.9.2017, s. 281; Dz.U. C 375 z 13.10.2016, s. 287; Dz.U. C 373 z 10.11.2015, s. 289.
7 Sprawozdanie pt. "Wsparcie UE na rzecz sprawowania rządów w Demokratycznej Republice Konga" (http://eca.europa.eu).
8 Sprawozdanie pt. "Współpraca UE i Egiptu w zakresie sprawowania rządów" (http://eca.europa.eu).
9 Sprawozdanie pt. "Zarządzanie przez Komisję ogólnym wsparciem budżetowym w krajach AKP, Ameryki Łacińskiej i Azji" (http://eca. europa.eu).
10 COM(2018) 485 final.
11 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.396.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia nr 3/2018 (przedstawiona na mocy art. 287 ust. 4 TFUE) w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju (COM(2018) 485 final).
Data aktu: 31/10/2018
Data ogłoszenia: 31/10/2018