Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej (COM(2016)0755 - C8-0003/2017 - 2016/0371(CNS))
(Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)
(2018/C 356/53)
(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2018 r.)
Parlament Europejski,
Poprawka 1
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 1 a (nowy)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| (1a) Lukę w podatku VAT w Unii szacuje się na 12,8 %, czyli 152 mld EUR rocznie, w tym 50 mld EUR z powodu transgranicznych oszustw związanych z VAT, co czyni VAT poważnym problemem, którym należy się zająć na szczeblu Unii. |
Poprawka 2
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 5
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| (5) Jako że w ramach procedur szczególnych państwo członkowskie identyfikacji pobiera i kontroluje VAT w imieniu państw członkowskich konsumpcji, należy wprowadzić mechanizm, w którym państwo członkowskie identyfikacji otrzymywałoby od zainteresowanych państw członkowskich konsumpcji opłatę służącą zrekompensowaniu kosztów poboru i kontroli. Ponieważ jednak obecny system, w którym opłata jest potrącana od kwot VAT przekazywanych przez państwo członkowskie identyfikacji do państw członkowskich konsumpcji, spowodował komplikacje dla administracji podatkowych, w szczególności w przypadku zwrotów, opłata taka powinna być obliczana i wypłacana corocznie, poza procedurami szczególnymi. | (5) Jako że w ramach procedur szczególnych państwo członkowskie identyfikacji pobiera i kontroluje VAT w imieniu państw członkowskich konsumpcji, należy wprowadzić mechanizm, w którym państwo członkowskie identyfikacji otrzymywałoby od zainteresowanych państw członkowskich konsumpcji opłatę służącą zrekompensowaniu kosztów poboru i kontroli. Ponieważ jednak obecny system, w którym opłata jest potrącana od kwot VAT przekazywanych przez państwo członkowskie identyfikacji do państw członkowskich konsumpcji, spowodował komplikacje dla administracji podatkowych, w szczególności w przypadku zwrotów, opłata taka powinna być obliczana i wypłacana corocznie, poza procedurami szczególnymi, a w przypadku wypłacania zwrotu w innej walucie krajowej powinien być stosowany obowiązujący kurs wymiany publikowany przez Europejski Bank Centralny. |
Poprawka 3
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 6
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| (6) W celu uproszczenia gromadzenia danych statystycznych dotyczących stosowania procedur szczególnych należy upoważnić Komisję do automatycznego dostępu do ogólnych informacji związanych z procedurami szczególnymi przechowywanych w elektronicznych systemach państw członkowskich, z wyjątkiem danych dotyczących indywidualnych podatników. | (6) W celu uproszczenia gromadzenia danych statystycznych dotyczących stosowania procedur szczególnych należy upoważnić Komisję do automatycznego dostępu do ogólnych informacji związanych z procedurami szczególnymi przechowywanych w elektronicznych systemach państw członkowskich, z wyjątkiem danych dotyczących indywidualnych podatników. Należy zachęcać państwa członkowskie do zapewnienia innym odpowiednim organom krajowym dostępności takich ogólnych informacji, jeżeli nie są one jeszcze dostępne, do celów zwalczania oszustw związanych z VAT i prania pieniędzy. |
Poprawka 4
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 7 a (nowy)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| (7a) Komunikacja między Komisją a państwami członkowskimi powinna być wystarczająca i skuteczna, tak aby można było na czas osiągnąć cele niniejszego rozporządzenia. |
Poprawka 5
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 9 a (nowy)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| (9a) Wykorzystanie technologii informacyjnych do zwalczania oszustw może pozwolić właściwym organom szybciej i bardziej całościowo wykrywać sieci oszustów. Ukierunkowane i wyważone wykorzystanie nowych technologii może ograniczyć konieczność stosowania ogólnych środków zwalczania nadużyć finansowych w państwach członkowskich, a jednocześnie zwiększyć skuteczność polityki zwalczania oszustw. |
Poprawka 6
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 5 - litera b
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Sekcja 3 - podsekcja 1 - artykuł 47a - akapit 1
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| Przepisy niniejszej sekcji stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r. |
Przepisy niniejszej sekcji stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r. Państwa członkowskie niezwłocznie wymieniają się wszystkimi informacjami, o których mowa w podsekcji 2, chyba że przepisy wyraźnie stanowią inaczej. |
Poprawka 7
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 5 - litera b
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Sekcja 3 - podsekcja 3 - artykuł 47j - ustęp 4
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| 4. Każde państwo członkowskie przekazuje pozostałym państwom członkowskim i Komisji dane kompetentnej osoby odpowiedzialnej za koordynację postępowań administracyjnych w tym państwie członkowskim. | 4. Każde państwo członkowskie przekazuje pozostałym państwom członkowskim i Komisji dane kompetentnej osoby odpowiedzialnej za koordynację postępowań administracyjnych w tym państwie członkowskim. Informacje te są publikowane na stronie internetowej Komisji. |
Poprawka 8
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 5 - litera b
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Sekcja 3 - podsekcja 4 - artykuł 47l - akapit 3 a (nowy)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| W ciągu dwóch lat od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia Komisja dokonuje przeglądu w celu zapewnienia rentowności i racjonalności opłat pod względem kosztów i, w razie konieczności, podejmuje działania korygujące. |
Poprawka 9
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 5 - litera b
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Sekcja 3 - podsekcja 5 - artykuł 47m - akapit 1
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| Państwa członkowskie zapewniają Komisji dostęp do informacji statystycznych przechowywanych w swoich systemach elektronicznych zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. d). Informacje te nie zawierają danych osobowych. | Państwa członkowskie zapewniają Komisji dostęp do informacji statystycznych przechowywanych w swoich systemach elektronicznych zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. d). Informacje te nie zawierają danych osobowych i są ograniczone do informacji niezbędnych do odpowiednich celów statystycznych. |
Poprawka 10
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 5 - litera b
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Sekcja 3 - podsekcja 6 - artykuł 47n - akapit 1 - litera f
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| f) informacje, do których dostęp ma mieć Komisja zgodnie z art. 47m, jak również środki techniczne służące do wyszukiwania tych informacji."; | f) informacje, do których dostęp ma mieć Komisja zgodnie z art. 47m, jak również środki techniczne służące do wyszukiwania tych informacji. Komisja zapewnia, aby uzyskiwanie wyciągów danych nie nakładało zbędnych obciążeń administracyjnych na państwa członkowskie. |
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.356.217 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej (COM(2016)0755 - C8-0003/2017 - 2016/0371(CNS)). |
| Data aktu: | 30/11/2017 |
| Data ogłoszenia: | 04/10/2018 |