Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2017 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 5/2017 na rok budżetowy 2017, zapewniającego finansowanie Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (EFZR) oraz zwiększenie rezerwy na pomoc nadzwyczajną w następstwie zmiany rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych (12441/2017 - C8-0351/2017 - 2017/2135(BUD)).

Projekt budżetu korygującego nr 5/2017: Zapewnienie finansowania Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju oraz zwiększenie rezerwy na pomoc nadzwyczajną

P8_TA(2017)0399

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2017 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 5/2017 na rok budżetowy 2017, zapewniającego finansowanie Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (EFZR) oraz zwiększenie rezerwy na pomoc nadzwyczajną w następstwie zmiany rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych (12441/2017 - C8-0351/2017 - 2017/2135(BUD))

(2018/C 346/49)

(Dz.U.UE C z dnia 27 września 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 41,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2017, przyjęty w dniu 1 grudnia 2016 r. 2 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 3  (rozporządzenie w sprawie wieloletnich ram finansowych),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2017/1123 z dnia 20 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1311/2013 określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 4 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 5 ,
-
uwzględniając decyzję Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 6 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 5/2017 przyjęty przez Komisję dnia 28 lipca 2017 r. (COM(2017)0485),
-
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2017, przyjęte przez Radę w dniu 10 października 2017 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 11 października 2017 r. (12441/2017 - C8-0351/2017),
-
uwzględniając art. 88 i 91 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0301/2017),
A.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 5/2017 ma na celu zapewnienie finansowania EFZR w następstwie przyjęcia odpowiedniej podstawy prawnej oraz ujęcie w budżecie ogólnym na rok 2017 zmian wynikających ze śródokresowej rewizji rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych w odniesieniu do kwestii podwyższenia rocznej kwoty rezerwy na pomoc nadzwyczajną z 280 do 300 mln EUR (po cenach z 2011 r.);
B.
mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 5/2017 zapisano 275 mln EUR w środkach na zobowiązania i środkach na płatności na rzecz EFZR, które zostaną w pełni udostępnione za pośrednictwem instrumentu elastyczności ze względu na brak marginesu w ramach pułapu zobowiązań w dziale 4 ("Globalny wymiar Europy");
C.
mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 5/2017 przewidziano jednocześnie obniżenie środków na płatności w dziale 3 ("Bezpieczeństwo i obywatelstwo"), przewidzianych dla Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, o 275 mln EUR, co wynika ze spodziewanego niedostatecznego wykonania budżetu z powodu późnego przyjęcia podstaw prawnych i opóźnień w procesie programowania;
D.
mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 5/2017 przewiduje się ponadto dodatkową kwotę w wysokości 22,8 mln EUR (po cenach bieżących) w środkach na zobowiązania z przeznaczeniem na rezerwę na pomoc nadzwyczajną, co odpowiada śródokresowym zmianom wprowadzonym do rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych;
E.
mając na uwadze, że projektowi budżetu korygującego nr 5/2017 towarzyszy wniosek dotyczący decyzji w sprawie uruchomienia instrumentu elastyczności na kwotę 275 mln EUR w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności w dziale 4 w celu zapewnienia finansowania EFZR (COM(2017)0480);
F.
mając na uwadze, że w ramach procedury budżetowej 2017 Parlament Europejski i Rada zwróciły się do Komisji o wystąpienie z wnioskiem o niezbędne środki na finansowanie EFZR, w postaci budżetu korygującego, jak tylko zostanie przyjęta podstawa prawna, a także zobowiązały się do szybkiego rozpatrzenia projektu budżetu korygującego na rok 2017, przedstawionego przez Komisję;
1.
przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 5/2017, przedstawiony przez Komisję;
2.
wyraża zadowolenie z powodu terminowego przyjęcia i wejścia w życie rozporządzenia (UE) nr 2017/1601 w sprawie EFZR 7  oraz apeluje o jego sprawne wdrożenie z pełnym poszanowaniem zasad i priorytetów ustanowionych przez prawodawcę, a także o zwrócenie szczególnej uwagi na postanowienia dotyczące rozliczalności;
3.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że śródokresowy przegląd wieloletnich ram finansowych umożliwia finansowanie EFZR za pośrednictwem rozszerzonego instrumentu elastyczności przy jednoczesnym podniesieniu środków w rezerwie na pomoc nadzwyczajną;
4.
wyraża ubolewanie z powodu niskiego wskaźnika wykonania przez państwa członkowskie budżetu Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz budżetu Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego; przypomina, że w wyniku przesunięcia środków budżetowych (DEC 18/2017) obniżono już środki na płatności w dziale 3 ("Bezpieczeństwo i obywatelstwo") o 284 mln EUR, a Fundusz Azylu, Migracji i Integracji oraz Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego wykorzystano jako źródło dodatkowych środków w innym dziale; apeluje do państw członkowskich o przestrzeganie porozumień politycznych i dołożenie wszelkich starań, w ramach przysługujących im kompetencji, aby oddać znaczenie tego unijnego priorytetu;
5.
zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2017;
6.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 5/2017 został ostatecznie przyjęty i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
7.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz parlamentom narodowym.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 51 z 28.2.2017.
3 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
4 Dz.U. L 163 z 24.6.2017, s. 1.
5 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
6 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105.
7 Dz.U. L 249 z 27.9.2017, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.346.364

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2017 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 5/2017 na rok budżetowy 2017, zapewniającego finansowanie Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (EFZR) oraz zwiększenie rezerwy na pomoc nadzwyczajną w następstwie zmiany rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych (12441/2017 - C8-0351/2017 - 2017/2135(BUD)).
Data aktu: 24/10/2017
Data ogłoszenia: 27/09/2018