Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie wyzwań dotyczących bezpieczeństwa w krajach należących do Partnerstwa Wschodniego oraz w sprawie zwiększenia roli UE w zaradzaniu tym wyzwaniom.

Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie wyzwań dotyczących bezpieczeństwa w krajach należących do Partnerstwa Wschodniego oraz w sprawie zwiększenia roli UE w zaradzaniu tym wyzwaniom

(2018/C 343/01)

(Dz.U.UE C z dnia 25 września 2018 r.)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

-
uwzględniając akt ustanawiający Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z dnia 3 maja 2011 r.,
-
uwzględniając wspólne oświadczenie przyjęte w Brukseli podczas szczytu Partnerstwa Wschodniego w dniu 24 listopada 2017 r. oraz wcześniejsze oświadczenia przyjęte w ramach tego partnerstwa,
-
uwzględniając globalną strategię na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej z czerwca 2016 r. zatytułowaną "Wspólna wizja, wspólne działanie: silniejsza Europa",
-
uwzględniając wspólny dokument roboczy służb Komisji i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) z dnia 9 czerwca 2017 r. zatytułowany "Partnerstwo Wschodnie - 20 celów na 2020 rok: Kluczowe priorytety i wymierne rezultaty" (SWD(2017)0300),
-
uwzględniając wspólne sprawozdanie Komisji i wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z dnia 18 maja 2017 r. z wdrażania przeglądu europejskiej polityki sąsiedztwa (JOIN(2017)0018),
-
uwzględniając zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 15 listopada 2017 r. dla Rady, Komisji i ESDZ w sprawie Partnerstwa Wschodniego w perspektywie szczytu organizowanego w listopadzie 2017 r. 1 ,
-
uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2016 r. w sprawie unijnej komunikacji strategicznej w celu przeciwdziałania wrogiej propagandzie stron trzecich 2 ,
-
uwzględniając sporządzoną przez dwie partie rezolucję parlamentu Gruzji z dnia 21 marca 2018 r. w sprawie poważnych naruszeń praw człowieka w okupowanej Abchazji i w regionie Cchinwali oraz tzw. listę Otchozorii-Tatunaszwilego,
-
uwzględniając konkluzje z szóstego posiedzenia plenarnego Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest, które odbyło się w Kijowie w dniach 31 października i 1 listopada 2017 r., w szczególności w odniesieniu do kwestii cyberbezpieczeństwa,
A.
mając na uwadze, że UE i jej partnerów wschodnich łączy żywotnie zainteresowanie zapewnieniem w Europie pokoju i bezpieczeństwa, które są warunkiem wstępnym ich stabilności, dobrobytu i rozwoju;
B.
mając na uwadze, że bezpieczeństwo wewnętrzne, stabilność i pokój w UE i krajach partnerów wschodnich wymagają przestrzegania i zachowania międzynarodowego prawa i porządku, suwerenności i podstawowych wartości, jakimi są demokracja, praworządność i poszanowanie praw człowieka i podstawowych wolności;
C.
mając na uwadze, że Partnerstwo Wschodnie dąży do osiągania wspólnych celów dotyczących promowania stabilności, budowy zaufania i współpracy, wspierania reform demokratycznych, umacniania i konsolidacji instytucji demokratycznych, stosunków dobrosąsiedzkich, pokojowego rozstrzygania konfliktów i prowadzenia współpracy regionalnej, zacieśniania kontaktów międzyludzkich i zwiększania handlu, aby zintensyfikować dialog polityczny i umocnić stowarzyszenie polityczne oraz pogłębić współpracę i integrację gospodarczą; mając na uwadze, że w myśl zasady zróżnicowania każdemu krajowi partnerskiemu oferuje się możliwość zacieśnienia stosunków politycznych i gospodarczych z UE w zakresie, jaki odpowiada jego aspiracjom; mając na uwadze, że zgodnie z art. 49 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) oraz deklaracją rzymską z dnia 25 marca 2017 r. każde państwo europejskie może ubiegać się o członkostwo w UE, o ile spełnia kryteria kopenhaskie, przestrzega zasad demokracji oraz respektuje podstawowe wolności i prawa człowieka, w tym prawa człowieka przysługujące osobom należącym do mniejszości, a także szanuje praworządność;
D.
mając na uwadze, że wszyscy partnerzy wschodni jako suwerenne państwa powinni móc swobodnie decydować o kierunku swojej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, nie będąc poddawani naciskom z zewnątrz ani nie narażając się na ryzyko odwetu wojskowego czy gospodarczego, jak stanowi prawo międzynarodowe;
E.
mając na uwadze, że podczas brukselskiego szczytu Partnerstwa Wschodniego, który zorganizowano w 2017 r., uczestnicy zwrócili uwagę na rolę Partnerstwa Wschodniego we wzmacnianiu państwowej, gospodarczej i społecznej odporności w sąsiedztwie UE, co również podkreśla się w globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa UE i w przeglądzie europejskiej polityki sąsiedztwa;
F.
mając na uwadze, że dobre rządy i postępy w stronę demokracji, praworządność i poszanowanie praw człowieka, a także zrównoważony rozwój gospodarczy i ograniczanie ubóstwa są ważnymi czynnikami zapewnienia stabilności i zwiększania bezpieczeństwa wewnętrznego oraz podnoszenia odporności krajów partnerskich, pomagającymi im w tworzeniu warunków sprzyjających rozwojowi bardziej odpornych i konkurencyjnych gospodarek, a także mające na uwadze, że dynamiczne i niezależne społeczeństwo obywatelskie oraz niezależne media są niezbędne do powstania odpornych społeczeństw;
G.
mając na uwadze, że Europa stanęła w obliczu bezprecedensowych zagrożeń dla bezpieczeństwa, obejmujących zarówno wojnę konwencjonalną, jak i hybrydową, ekstremizm i radykalizację, cyberprzestępczość, terroryzm i przestępczość zorganizowaną, a zagrożeniom tym nie można zaradzić bez solidarnej odpowiedzialności i współpracy;
H.
mając na uwadze, że UE ponowiła swoje zobowiązanie na rzecz propagowania stabilizacji i odporności swoich partnerów i na ten cel przeznaczyła dodatkowe zasoby w ramach polityki wschodniego sąsiedztwa; mając na uwadze, że UE umieściła walkę z cyberprzestępczością i korupcją oraz współpracę wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych wśród swoich priorytetów w dziedzinie bezpieczeństwa; mając na uwadze, że niezwykle ważne jest, by w unijnych wieloletnich ramach finansowych na okres po 2020 roku utrzymać odrębny instrument finansowy na rzecz sąsiedztwa jako wyraźny dowód na to, że region ten ma dla UE duże znaczenie polityczne, i by zapewnić długofalowy wymierny wpływ reform;
I.
mając na uwadze, że zarówno w UE, jak w krajach partnerów wschodnich, obywatele, przedsiębiorstwa i administracja w dużej mierze polegają na technologiach informacyjno-komunikacyjnych, a przez to coraz bardziej zagraża im cyberprzestępczość; mając na uwadze, że reagowanie na cyberincydenty wymaga zdolności, wiedzy fachowej, technologii i danych wywiadowczych, które należy rozwijać w państwach członkowskich UE i w krajach partnerów wschodnich; mając na uwadze, że oczywistym jest, że to rosyjski rząd odpowiada za cyberataki na wiele państw UE i krajów partnerskich;
J.
mając na uwadze, że od listopada 2017 r. Komisja prowadzi konsultacje dotyczące zarówno problemów wynikających z szerzenia się nieprawdziwych informacji za pośrednictwem mediów tradycyjnych i społecznościowych, jak i najskuteczniejszych sposobów przeciwdziałania temu zjawisku;
K.
mając na uwadze, że we wrześniu 2015 r. UE ustanowiła grupę zadaniową ds. komunikacji strategicznej ukierunkowaną na kraje wschodniego sąsiedztwa (East StratCom), która ma przeciwdziałać rosyjskiej propagandzie i dezinformacji; na działania grupy wciąż przeznacza się niedostateczne środki finansowe;
L.
mając na uwadze, że nierozwiązane konflikty toczące się w Armenii, Azerbejdżanie, Gruzji i Mołdawii, a także bieżąca wojskowa ofensywa Rosji we wschodniej Ukrainie powodują wiele ofiar śmiertelnych i pozostają poważnym wyzwaniem dla demokratycznego rozwoju i bezpieczeństwa w regionie;
M.
mając na uwadze, że Rosja sprowokowała i podsyca niektóre z tych konfliktów, jako część swojej strategii odgrywania dominującej regionalnej roli w Europie Wschodniej, a także wywierania nacisku na kraje partnerskie przy pomocy obecności wojskowej, w sprzeczności z międzynarodowymi zobowiązaniami tego państwa na rzecz respektowania międzynarodowego porządku prawnego; mając na uwadze, że rosyjskie oddziały wojskowe nadal bezprawnie stacjonują na okupowanych terytoriach i w regionach separatystycznych w Gruzji i Mołdawii i że Rosja zapewnia kierownictwo, personel i sprzęt wojskowy oddziałom separatystów na Ukrainie; mając na uwadze, że oddziały wojskowe Rosji, a także znaczne ilości dostarczonych przez nią amunicji i sprzętu wojskowego nadal bezprawnie rozmieszczone są na okupowanym terytorium i w regionie separatystycznym Naddniestrza w Republice Mołdawii i że Rosja przeprowadza wspólne ćwiczenia wojskowe z wojskowymi oddziałami naddniestrzańskiego reżimu;
N.
mając na uwadze, że okupacja przez Federację Rosyjską gruzińskich regionów Abchazji i regionu Cchinwali/Osetii Południowej w następstwie wojny rosyjsko-gruzińskiej z 2008 r. oraz zajęcie Półwyspu Krymskiego przez Federację Rosyjską w 2014 r. stały się jaskrawym pokazem lekceważenia prawa międzynarodowego; mając na uwadze, że całkowita militaryzacja wspomnianych terytoriów przez okupacyjne władze rosyjskie stwarza znaczne zagrożenie dla bezpieczeństwa regionu i całej Europy; mając na uwadze, że na okupowanych terytoriach wyraźnie widać pogorszenie sytuacji w dziedzinie praw człowieka, w szczególności z uwagi na zabójstwa i prześladowania polityczne obywateli gruzińskich i ukraińskich, zwłaszcza Tatarów krymskich;
O.
mając na uwadze, że UE opowiada się za pełnym i faktycznym wdrożeniem porozumień mińskich we wschodniej Ukrainie oraz za przedłużeniem sankcji aż do momentu pełnego wdrożenia porozumień; mając na uwadze, że UE popiera przyjętą na szczycie Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) w Stambule w 1999 r. decyzję dotyczącą Republiki Mołdawii, a także przekształcenia obecnej operacji utrzymywania pokoju nad Dniestrem w misję cywilną dysponującą mandatem międzynarodowym, oraz mając na uwadze, że UE popiera także wysiłki działającej pod auspicjami OBWE Grupy Mińskiej i jej współprzewodniczących na rzecz rozwiązania konfliktu w Górskim Karabachu i uniknięcia nowego wybuchu przemocy i walk wojskowych; mając na uwadze, że UE nalega na pełne wdrożenie przez Federację Rosyjską porozumienia o zawieszeniu broni, w którego zawarciu pośredniczyła, między Gruzją i Rosją oraz popiera międzynarodowe rozmowy genewskie (GID) podjęte w celu zaradzenia skutkom rosyjsko-gruzińskiej wojny z 2008 r. za pomocą instrumentów rozwiązywania konfliktów, takich jak współprzewodnictwo GID, rozmieszczenie unijnej misji obserwacyjnej (EUMM) na okupowanych terytoriach Gruzji, pełne poparcie dla polityki nieuznawania i polityki angażowania się oraz odwrócenie skutków czystki etnicznej prowadzonej przez Federację Rosyjską;
P.
mając na uwadze, że UE prowadzi działania, które mają być uzupełnieniem tych starań, poprzez propagowanie działań budowania zaufania i pokoju w skonfliktowanych społecznościach, m.in. poprzez wysiłki Specjalnego Przedstawiciela UE w Regionie Kaukazu Południowego i wdrożenie programu europejskiego partnerstwa na rzecz pokojowego rozwiązania konfliktu w Górskim Karabachu, który ma zbliżyć do siebie społeczeństwo obywatelskie po obu stronach konfliktu;
Q.
mając na uwadze, że zagrożenia spowodowane materiałami chemicznymi, biologicznymi, radiologicznymi i jądrowymi (CBRJ) budzą poważne zaniepokojenie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo ludności; mając na uwadze, że zamach na byłego oficera wywiadu Siergieja Skripala i jego córkę Julię Skripal za pomocą środka paralityczno-drgawkowego w Salisbury 4 marca 2018 r., przeprowadzony przez rosyjski rząd, należy postrzegać jako zagrożenie dla bezpieczeństwa europejskiego jako takiego;
R.
mając na uwadze, że bardziej spójne i asertywne podejście UE oraz niezłomne i jednolite stanowisko wobec Federacji Rosyjskiej, a także wykorzystanie wszystkich instrumentów, którymi dysponuje UE, w szczególności stawianie warunków i wprowadzanie sankcji, mogą sprawić, że UE będzie skuteczniej przeciwdziałać zagrożeniom dla bezpieczeństwa, przed którymi stają partnerzy wschodni;

Zwiększanie stabilności poprzez wzmacnianie demokratycznych rządów oraz przyspieszanie rozwoju gospodarczo-społecznego w krajach partnerów wschodnich

1.
podkreśla, że postępy na drodze do dobrych demokratycznych rządów, poszanowania praw człowieka, praworządności, niezależności sądów oraz ukrócenia korupcji w krajach partnerów wschodnich mają kluczowe znaczenie dla utrzymania ich bezpieczeństwa i zmniejszenia podatności ich społeczeństw na próby destabilizacji od wewnątrz i z zewnątrz; apeluje do partnerów wschodnich, by kontynuowali realizację reform politycznych lub rozpoczynali kolejne reformy na podstawie zasad demokratycznych i praworządności i jednocześnie mieli na uwadze, że reformy te są niezbędne dla budowania zaufania obywateli do instytucji państwowych; apeluje do partnerów wschodnich i do UE, by zadbali o równe prawa dla wszystkich obywateli, w tym osób należących do mniejszości narodowych i ich języków;
2.
podkreśla, że zachowanie dobrych rządów w ramach instytucji ścigania, bezpieczeństwa i obrony ma kluczowe znaczenie dla ochrony partnerów wschodnich przez próbami destabilizacji; apeluje, by parlamenty krajów partnerskich w pełni korzystały z przysługującego im prawa demokratycznego nadzoru nad organami ścigania oraz służbami wojskowymi i służbami bezpieczeństwa;
3.
podkreśla rolę organizacji obrońców praw człowieka, niezależnych mediów i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w przyczynianiu się do procesów demokratyzacji i sprawowaniu nadzoru obywatelskiego; apeluje do krajów partnerskich, by instytucje te były należycie chronione; nakłania kraje partnerskie, by w pełni wykonały pozostałe wyroki Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, w szczególności wyroki odnoszące się do naruszenia art. 18 europejskiej konwencji praw człowieka;
4.
popiera wysiłki krajów partnerskich zmierzające do rozwijania lub przekształcenia ich gospodarek, usuwania monopoli i koncentracji własności w sektorze prywatnym, zagwarantowania stabilnych ram gospodarczych i prawnych, propagowania handlu międzynarodowego oraz przyciągnięcia zagranicznych inwestorów; jest zdania, że kraje partnerskie powinny ożywić reformy gospodarcze, by poczynić postępy na drodze ku dobrze działającym i zrównoważonym społecznym gospodarkom rynkowym; podkreśla, że należy rozważyć kolejne działania na rzecz pogłębienia dwustronnej i wielostronnej integracji regionalnej między partnerami wschodnimi, w stosownych przypadkach, oraz na rzecz wzmocnienia infrastruktury regionalnej, w tym energetycznej;
5.
zachęca Komisję i rządy krajów partnerskich, by zaangażowały się w dyskusje o możliwościach udzielania krajom partnerskim pomocy w działaniach, które mają je przybliżyć do realizacji ich europejskich aspiracji, poprzez poszukiwanie nowych sposobów pogłębionej integracji, co - przykładowo i w zależności od rozmiaru i zakresu ambicji poszczególnych krajów partnerskich - mogłoby zaowocować przystąpieniem krajów stowarzyszonych do działającej w UE unii celnej, unii energetycznej i unii cyfrowej, z obopólną korzyścią;
6.
podkreśla, że unijne wsparcie finansowe dla krajów partnerskich powinno zależeć od faktycznych postępów we wdrażaniu konkretnych reform, a z podejścia UE opartego na zachętach nadal korzyść czerpać będą kraje partnerskie najbardziej zaangażowane w ambitne reformy - w myśl zasady "więcej za więcej"; ponadto kładzie nacisk na fakt, że wsparcie UE powinno być dostosowane do poziomu wspólnych ambicji odnośnie do współpracy z poszczególnymi krajami partnerskimi; w tym kontekście wzywa Komisję, by wzmocniła programy przeznaczone dla krajów stowarzyszonych, tak by energicznie wesprzeć złożone reformy podejmowane przez stowarzyszone kraje partnerskie, zwłaszcza by wesprzeć zbliżenie przepisów i działania na rzecz integracji sektorowej;
7.
zaleca, by parlamentarzyści i urzędnicy z administracji centralnej i wymiaru sprawiedliwości krajów partnerskich w jak największym stopniu wykorzystywali zapewniony przez Komisję instrument pomocy technicznej i wymiany informacji (TAIEX) w procesie dostosowywania krajowych przepisów ustawowych i wykonawczych oraz standardów jakości do przepisów i standardów państw członkowskich UE;

Wzmacnianie współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony

8.
zachęca do zacieśnienia, w stosownych przypadkach, dialogu w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony między, z jednej strony, UE i jej państwami członkowskimi, a, z drugiej strony - partnerami wschodnimi, oraz do dalszej współpracy w dziedzinie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa/wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPZiB/WPBiO); z zadowoleniem przyjmuje oparte na unijnych wartościach zaangażowanie w wiele misji z dziedziny WPBiO, np. EUMM w Gruzji i misja graniczna UE dla Mołdawii i Ukrainy (EUBAM) na Ukrainie; z zadowoleniem przyjmuje wkłady krajów partnerskich, zwłaszcza Gruzji, Mołdawii i Ukrainy, w WPBiO;
9.
wyraża głębokie zaniepokojenie stosowaniem broni CBRJ i udziałem Rosji w zamachu na byłego agenta wywiadu Siergieja Skripala i jego córkę Julię Skripal 4 marca 2018 r.; apeluje do Rosji, by przestrzegała swojego zobowiązania wynikającego z konwencji o broni chemicznej z 1997 r., która zakazuje produkcji, składowania i użycia broni chemicznej i jej prekursorów; apeluje do UE, by wzmocniła współpracę ze swoimi partnerami w celu przeciwdziałania zagrożeniom powodowanym przez materiały CBRJ i powiązaną wiedzą fachową;

Postępy na drodze ku pokojowemu rozwiązywaniu konfliktów regionalnych

10.
ponownie stwierdza, że suwerenność, niepodległość i pokojowe rozwiązywanie sporów to kluczowe zasady porządku, na którym opiera się bezpieczeństwo w Europie; podkreśla, że rozwiązanie konfliktów w Europie Wschodniej ma zasadnicze znaczenie dla zwiększenia bezpieczeństwa i stabilności całego kontynentu; uważa, że konflikty te pozostają głównym zagrożeniem dla niepodległości i suwerenności krajów partnerskich, a także bezpieczeństwa w regionie i poza nim oraz są potencjalnym źródłem niestabilności dla całej Europy; nadal zdecydowanie popiera zasadę integralności terytorialnej krajów partnerskich w obrębie ich granic uznanych na arenie międzynarodowej; twierdzi, że zasady zapisane w Karcie Narodów Zjednoczonych, w akcie końcowym z Helsinek z 1975 r. i w przyjętej przez OBWE w 1990 r. Karcie paryskiej stanowią podstawę pokoju na kontynencie europejskim;
11.
wyraża opinię, że UE powinna w większym stopniu przejąć odpowiedzialność za rozwiązywanie kryzysów w zakresie bezpieczeństwa w swoim sąsiedztwie; apeluje o wzmożone zaangażowanie ze strony UE w mediację w konfliktach - w gremiach, w których UE jest już obecna; uważa, że UE, w szczególności wiceprzewodnicząca Komisji/wysoka przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, powinna aktywniej i z lepszym skutkiem uczestniczyć w rozwiązywaniu konfliktów i budowaniu pokoju; zdecydowanie popiera świadczenie przez UE pomocy krajom partnerskim w budowaniu ich zdolności i wspieraniu odporności, w tym w odniesieniu do walki z terroryzmem, komunikacji strategicznej, cyberobrony, składowania amunicji oraz reformy sektora bezpieczeństwa; apeluje, aby podczas zbliżających się negocjacji w sprawie instrumentów finansowych UE na okres po 2020 r. przeznaczonych na europejską politykę sąsiedztwa należycie uwzględnić potrzeby w tym zakresie;
12.
potępia rosyjską politykę zagraniczną, której celem jest dalsze wywieranie wpływu na kształtowanie polityki jej sąsiadów poprzez zachęcanie i wspieranie samozwańczych władz regionów separatystycznych na Ukrainie i w Mołdawii oraz okupowanych terytoriów Gruzji; tym samym utrudnia ona tym krajom odzyskanie suwerennej władzy nad tymi regionami i integralności terytorialnej oraz uniemożliwia bezpieczny i godny powrót osób wewnętrznie przesiedlonych; uważa, że obecna wojskowa ofensywa Rosji na wschodzie Ukrainy to największe wyzwanie dla bezpieczeństwa w Europie; przypomina o swoim poparciu dla pełnej realizacji porozumień mińskich, a jednocześnie wyraża rozczarowanie brakiem postępów; odnotowuje rozmowy prowadzone między specjalnymi przedstawicielami USA i Rosji o ewentualnym rozmieszczeniu na wschodzie Ukrainy operacji utrzymywania pokoju pod egidą ONZ; zachęca przywódców czwórki normandzkiej do zaangażowania się w dyskusje na temat takiego rozwiązania i podjęcia nowych inicjatyw; nadal popiera wszelkie wysiłki na rzecz znalezienia trwałego pokojowego rozwiązania, w poszanowaniu jedności, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy, w szczególności poprzez rozmieszczenie - za zgodą ukraińskich władz - misji budowy i utrzymywania pokoju na całym terytorium Ukrainy; apeluje o bezpieczny i nieograniczony dostęp międzynarodowych podmiotów monitorujących do całej granicy ukraińsko-rosyjskiej;
13.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że UE konsekwentnie prowadzi politykę nieuznawania terytoriów Gruzji i Ukrainy okupowanych przez Federację Rosyjską; apeluje, by wszystkie podmioty polityczne z UE i krajów partnerskich powstrzymały się od udziału w inicjatywach, które mogłyby podważyć politykę nieuznawania;
14.
jest zdania, że przedłużenie sankcji wobec osób i podmiotów w Rosji to nieunikniona konsekwencja niezrealizowania porozumień mińskich, i nadal uważa, że ich wdrożenie przez wszystkie strony stanowi podstawę trwałego politycznego rozwiązania konfliktu wywołanego wojskową napaścią Rosji na wschodnią Ukrainę; nalega, by UE nie wykluczała rozwiązania polegającego na stopniowym wprowadzaniu kolejnych sankcji, jeśli Rosja nadal będzie naruszać prawo międzynarodowe ze szkodą dla jej sąsiadów; podkreśla, że przyłączenie Krymu do Federacji Rosyjskiej jest nadal bezprawne w świetle prawa międzynarodowego; apeluje do społeczności międzynarodowej, by wypracowała międzynarodowy format negocjacji służących zakończeniu okupacji półwyspu (zgodnie z rezolucją Parlamentu Europejskiego z dnia 16 marca 2017 r. 3 ); stanowczo potępia w związku z tym systematyczne łamanie praw człowieka obywateli Gruzji przez przedstawicieli sił okupacyjnych Federacji Rosyjskiej, w tym morderstwa, tortury i porwania, a jednocześnie z zadowoleniem odnosi się do przyjęcia sporządzonej przez dwie partie rezolucji parlamentu Gruzji z dnia 21 marca 2018 r. w sprawie poważnych naruszeń praw człowieka w okupowanej Abchazji i w regionie Cchinwali oraz przyjęcia tzw. listy Otchozorii-Tatunaszwilego, która stanowi czarną listę sprawców takich naruszeń i osób odpowiedzialnych za ich tuszowanie, oraz wzywa państwa członkowskie i Radę do wciągnięcia na czarną listę - czyli objęcia krajowymi i unijnymi sankcjami -tych, którzy figurują bądź mogą figurować na liście Otchozorii-Tatunaszwilego;
15.
potępia nieustanne naruszanie podstawowych praw człowieka, w tym swobody poruszania się i zamieszkania oraz prawa własności i prawa do edukacji w języku ojczystym, którego dopuszczają się samozwańcze władze Naddniestrza;
16.
wzywa UE, by nasiliła działania dyplomatyczne w ramach międzynarodowych rozmów genewskich dotyczących skutków konfliktu rosyjsko-gruzińskiego, a w gronie 5 + 2 - w odniesieniu do procesu poszukiwania rozwiązania dla konfliktu w Naddniestrzu; z zadowoleniem przyjmuje wszelkie wysiłki na rzecz pokojowego rozwiązywania konfliktów i inicjatywy na rzecz ułatwienia pojednania, budowy zaufania i zaangażowania w społeczeństwach, które zostały podzielone konfliktem i liniami okupacyjnymi, poprzez zapewnienie większych możliwości handlu i edukacji i poprawy poziomu życia;
17.
potępia dalsze zwiększanie przez Federację Rosyjską potencjału wojskowego na okupowanych terytoriach Gruzji, umocnienie linii okupacyjnej za pomocą zasieków z drutu kolczastego i innych sztucznych barier, nieustanne naruszanie podstawowych praw człowieka, w tym prawa do życia, swobody poruszania się i zamieszkania, prawa własności i prawa do edukacji w języku ojczystym, a także arbitralne zatrzymania i uprowadzenia; potępia zabójstwo Archila Tatunaszwilego w areszcie w Cchinwali 22 lutego 2018 r. i zabójstwo innego Gruzina, Gigi Otchozorii, przy linii okupacyjnej w Abchazji w 2016 r.; podkreśla, że setki tysięcy osób wewnętrznie przesiedlonych i uchodźców wciąż pozbawione są prawa do bezpiecznego i godnego powrotu do swoich domów, a etniczni Gruzini na okupowanych terytoriach Gruzji nadal padają ofiarą zintensyfikowanej polityki dyskryminacji ze względu na pochodzenie etniczne;
18.
wzywa Federację Rosyjską, by zaprzestała uznawania tzw. niepodległości gruzińskich regionów Abchazji i Regionu Cchinwali/Osetii Południowej oraz wywiązała się ze swoich zobowiązań międzynarodowych - w tym na mocy porozumienia między Gruzją a Rosją o zawieszeniu broni, w którego zawarciu pośredniczyła UE - m.in. poprzez wycofanie swoich oddziałów wojskowych z terytorium Gruzji; nalega, by Federacja Rosyjska niezwłocznie umożliwiła misji EUMM niezakłócony dostęp do gruzińskich regionów Abchazji i regionu Cchinwali/Osetii Południowej;
19.
jest zdania, że podstawą rozwiązania konfliktu w Górskim Karabachu powinny być prawo międzynarodowe i podstawowe zasady z 2009 r. opracowane przez współprzewodniczących działającej pod auspicjami OBWE Grupy Mińskiej, które to zasady są z kolei oparte na zasadach zawartych w akcie końcowym z Helsinek; nalega, by wszystkie zainteresowane strony dołożyły starań, by negocjacje prowadzone były na najwyższym szczeblu i miały na celu wytyczenie harmonogramu konkretnych działań służących rozwiązaniu konfliktu; apeluje do stron konfliktu, by przestrzegały zawieszenia broni, ograniczały tarcia na linii kontaktu i wdrażały środki budowy zaufania;
20.
apeluje o ściślejszą współpracę i dalszą koordynację między UE, OBWE i Programem Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) przy wdrażaniu działań terenowych, które mają doprowadzić do pokojowego rozstrzygnięcia konfliktów w Europie Wschodniej;
21.
zwraca uwagę, że gospodarki okupowanych terytoriów Gruzji i separatystycznych regionów Mołdawii są nadal w dużej mierze zależne od Rosji; uważa, że UE powinna ułatwiać gospodarcze, kulturalne i społeczne związki między tymi regionami a danymi krajami partnerskimi, proponując konkretne rozwiązania handlowe, które byłyby zgodne z zasadami i przepisami unijno-mołdawskiej i unijno-gruzińskiej pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu, i znajdując sposoby na uwzględnienie ich w niektórych programach unijnych;
22.
docenia wysiłki Parlamentu Europejskiego na rzecz zbliżenia między młodymi przywódcami i przedstawicielami organizacji pozarządowych z Armenii i Azerbejdżanu, po to by ułatwiać dialog, wspierać wzajemne zrozumienie i utorować drogę ku pokojowemu rozwiązaniu konfliktu w Górskim Karabachu; uważa, że taka inicjatywa powinna mieć miejsce regularnie i że należy rozpocząć podobne inicjatywy, w tym w odniesieniu do przedłużających się konfliktów w Gruzji i Mołdawii;

Zwycięstwo w walce informacyjnej

23.
ponownie potępia wywrotową politykę propagandy, dezinformacji i infiltracji mediów społecznościowych mającą na celu osłabienie społeczeństw demokratycznych przez dyskredytowanie instytucji, manipulowanie opinią publiczną, rozpowszechnianie nieprawdziwych relacji, podsycanie napięć społecznych i wzbudzanie ogólnego braku zaufania do mediów; w tym kontekście otwarcie oskarża Rosję, że prowadzi walkę informacyjną z jej sąsiadami, wykorzystując państwowe środki przekazu do celowego rozpowszechniania fałszywych informacji, po to by wywierać wpływ na politykę wewnętrzną określonych państw, w tym na wybory, i by osłabiać Partnerstwo Wschodnie;
24.
wyraża uznanie dla wysiłków grupy East StratCom służących wyjaśnianiu i analizowaniu prowadzonej przez Rosję kampanii dezinformacyjnej i ostrzeganiu przed nią; apeluje do UE i jej państw członkowskich, by przeznaczyły więcej zasobów ludzkich i finansowych na działania tej grupy zadaniowej, by zwiększyć jej zdolności w zakresie gromadzenia i analizowania danych i zapewniania odpowiednim organom krajowym państw członkowskich UE i krajów partnerskich wiedzy fachowej z dziedziny przeciwdziałania dezinformacji;
25.
apeluje do ESDZ i delegatur UE, by nasiliły działania służące przeciwdziałaniu nieprawdziwym informacjom rozpowszechnianym w krajach partnerskich, poprzez zapewnienie wsparcia miejscowym mediom oraz przekazywanie opartych na faktach informacji w odpowiedzi na ujawnione przekłamania;
26.
przyjmuje do wiadomości zaproponowane przez Komisję nowe inicjatywy polityczne, które mają przeciwdziałać nieprawdziwym informacjom i szerzeniu dezinformacji w internecie, po przeprowadzeniu konsultacji publicznych i dokonaniu przeglądu przez ekspertów wysokiego szczebla; apeluje do Komisji, by dzieliła się wiedzą, w tym wiedzą fachową, przekazywaną przez odpowiednie organy w krajach partnerskich;
27.
apeluje do krajów partnerskich, by podjęły działania mające odeprzeć rosyjskie kampanie dezinformacyjne i propagandę poprzez konkretne środki polityczne i kroki legislacyjne; w tym kontekście wyraża opinię, że dezinformacji należy przeciwdziałać skutecznie, gwarantując wolność wypowiedzi i unikając cenzury, a także chroniąc wolność mediów i poprawiając ich odporność na zewnętrzne naciski; apeluje do UE i jej krajów partnerskich, by ustanowiły usystematyzowaną współpracę w zakresie kwestii ustawodawczych i regulacyjnych mających związek z mediami i platformami społecznościowymi, w tym w zakresie sankcji karnych, które można zastosować w przypadku działań dezinformacyjnych i które można nakładać na osoby odpowiedzialne za takie działania; w tym kontekście jest zdania, że sankcje karne powinny być ukierunkowane przede wszystkim na platformy, które rozpowszechniają mowę nienawiści, oraz na osoby finansujące takie platformy;
28.
proponuje nałożyć nowe sankcje na rosyjskich oligarchów, którzy ukrywają i piorą nielegalne środki finansowe w państwach członkowskich i tym samym pomagają Rosji prowadzić jej antydemokratyczne działania, i którzy finansują i pomagają ukryć operacje o wartości wielu miliardów euro, takie jak ingerencja w wybory, cyberataki, nieprawdziwe informacje i kampanie propagandowe, i takimi operacjami kierują;
29.
apeluje do krajów partnerskich, by opracowały programy i kampanie edukacyjne przeznaczone dla ogółu społeczeństwa, z myślą o podnoszeniu świadomości na temat celowego manipulowania opinią publiczną i uczeniu rozpoznawania mediów uprawiających propagandę;

Zwiększanie obrony w zakresie cyberbezpieczeństwa

30.
podkreśla coraz bardziej agresywny charakter i wyrafinowanie celowych cyberataków na systemy informatyczne służących zdestabilizowaniu publicznej i prywatnej infrastruktury łączności;
31.
z zadowoleniem przyjmuje pakiet dotyczący cyberbezpieczeństwa przyjęty przez Komisję 13 września 2017 r., który ma na celu dalsze zwiększenie cyberodporności UE i jej zdolności reagowania na zagrożenia cybernetyczne; docenia jego wymiar zewnętrzny, w tym cel, jakim jest ustanowienie dialogów poświęconych cyberprzestrzeni z krajami spoza UE, tak by ułatwić współpracę w zakresie cyberbezpieczeństwa; jest zdania, że nawiązanie wspomnianych dialogów z krajami partnerskimi należy potraktować priorytetowo;
32.
wyraża poparcie dla ram wspólnej unijnej reakcji dyplomatycznej - czyli zestawu narzędzi dla dyplomacji cyfrowej - na szkodliwe działania cybernetyczne; z zadowoleniem przyjmuje rozwijanie przez UE Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA) w celu promowania cyberkultury i wspierania prawidłowego funkcjonowania wewnętrznego rynku treści cyfrowych, a także stworzenie Europejskiego Centrum ds. Zwalczania Zagrożeń Hybrydowych w ramach współpracy UE-NATO;
33.
z zadowoleniem przyjmuje różnorodne inne inicjatywy na szczeblu międzynarodowym, które mają ograniczyć ryzyko cyberataków i podnieść krajowy potencjał w zakresie cyberobrony, w szczególności ustanowienie ONZ-owskiej grupy ekspertów rządowych ds. sytuacji w dziedzinie informacji i telekomunikacji w kontekście bezpieczeństwa międzynarodowego oraz podejmowane pod egidą OBWE środki budowy zaufania wspierające dyplomację cyfrową;
34.
apeluje do UE, jej państw członkowskich i ich krajów partnerskich, by zwiększały cyberbezpieczeństwo i cyberodporność poprzez tworzenie nowych zdolności służących przeciwdziałaniu zagrożeniom dla cyberbezpieczeństwa, odstraszaniu potencjalnych napastników, analizowaniu cyberincydentów i cyberataków oraz inwestowaniu w badania nad nowymi narzędziami cyberobrony; zaleca, by Komisja ustanowiła lub rozwijała działania dotyczące współpracy w zakresie cyberobrony z krajami partnerskimi, w tym poprzez skuteczne użytkowanie ENISA i Europejskiego Centrum ds. Zwalczania Zagrożeń Hybrydowych, po to by rozwijać wspólną wiedzę fachową, mechanizmy reagowania i interoperacyjność w przypadku cyberataków;
35.
wyraża zaniepokojenie, że różne podmioty państwowe, takie jak Rosja, angażują się w szkodliwe działania w cyberprzestrzeni służące realizacji celów politycznych, gospodarczych lub w zakresie bezpieczeństwa, które obejmują ataki na infrastrukturę krytyczną, cyberszpiegostwo, kampanie dezinformacyjne czy ograniczanie dostępu do internetu; podkreśla, że takie działania mogą być uznane za przestępstwo na mocy prawa międzynarodowego i spowodować wspólną unijną reakcję, np. przy użyciu unijnego zestawu narzędzi dla dyplomacji cyfrowej;
36.
zobowiązuje swoich współprzewodniczących do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącemu Parlamentu Europejskiego, Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącej Komisji/wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, komisarzowi do spraw europejskiej polityki sąsiedztwa i negocjacji w sprawie rozszerzenia, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz rządom i parlamentom państw członkowskich UE i krajów Partnerstwa Wschodniego.
1 Teksty przyjęte, P8_TA(2017)0440.
2 Dz.U. C 224 z 27.6.2018, s. 58.
3 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie ukraińskich więźniów w Rosji oraz sytuacji na Krymie, teksty przyjęte, P8_TA(2017)0087.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.343.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie wyzwań dotyczących bezpieczeństwa w krajach należących do Partnerstwa Wschodniego oraz w sprawie zwiększenia roli UE w zaradzaniu tym wyzwaniom.
Data aktu: 25/09/2018
Data ogłoszenia: 25/09/2018