Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 lipca 2018 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40181 - Philips (ograniczenia wertykalne)) (notyfikowana jako dokument numer C(2018)4797 final).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 24 lipca 2018 r.
dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40181 - Philips (ograniczenia wertykalne))

(notyfikowana jako dokument numer C(2018)4797 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2018/C 340/07)

(Dz.U.UE C z dnia 24 września 2018 r.)

Dnia 24 lipca 2018 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy Stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. 

WPROWADZENIE

(1) Niniejsza decyzja skierowana jest do Koninklijke Philips N.V. oraz Philips France S.A.S. (zwanych razem "Philips"). Koninklijke Philips N.V. jest przedsiębiorstwem technologicznym z siedzibą w Niderlandach. W okresie naruszenia przedsiębiorstwo Philips France S.A.S. było spółką zależną należącą w całości do Koninklijke Philips N.V.

(2) Decyzja dotyczy pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"). Naruszeniem art. 101 TFUE było wdrożenie przez Philips France S.A.S. praktyk w odniesieniu do produktów sprzedawanych przez dział Consumer Lifestyle, które to praktyki miały służyć ograniczeniu zdolności sprzedawców detalicznych we Francji do samodzielnego ustalania cen odsprzedaży.

2. 

OPIS SPRAWY

2.1.
Procedura

(3) Sprawa przeciwko Philipsowi zapoczątkowana została niezapowiedzianymi kontrolami w pomieszczeniach spółki Philips w Niderlandach oraz Philips S.p.A. we Włoszech, przeprowadzonymi dnia 3 grudnia 2013 r. w związku z podejrzeniem o narzucanie cen odsprzedaży produktów Philipsa z działu Consumer Lifestyle. W następstwie kontroli Philips wykazał zainteresowanie współpracą z Komisją i przedłożył dalsze dowody dotyczące przedmiotowych praktyk.

(4) W dniu 10 marca 2015 r. Komisja przeprowadziła niezapowiedzianą kontrolę w siedzibie internetowego sprzedawcy detalicznego we Francji, który sprzedawał między innymi produkty Philipsa.

(5) W dniu 2 lutego 2017 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie celem podjęcia decyzji w ramach rozdziału III rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

(6) Następnie Philips złożył formalną ofertę współpracy w świetle przyjęcia decyzji na podstawie art. 7 i art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

(7) W dniu 7 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do spółki Philips. W dniu 15 czerwca 2018 r. Philips przekazał odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.

(8) Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał w tym zakresie pozytywną opinię w dniu 10 lipca 2018 r.

(9) Komisja przyjęła decyzję w dniu 24 lipca 2018 r.

2.2.
Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia przepisów

(10) Poniższe przedsiębiorstwo naruszyło art. 101 TFUE poprzez udział, we wskazanym poniżej okresie, w praktykach antykonkurencyjnych:

Przedsiębiorstwo Czas trwania
Philips France S.A.S. Od dnia 21 listopada 2011 r. do dnia 20 listopada 2013 r.
2.3.
Krótki opis naruszenia

(11) Podmiot zajmujący się sprzedażą lokalną, którego dotyczy postępowanie, to należący do Philipsa dział Consumer Lifestyle, prowadzony w okresie naruszenia przez spółkę Philips France S.A.S.

(12) Pracownicy i kadra kierownicza wyższego szczebla działu Consumer Lifestyle spółki Philips regularnie monitorowali ceny odsprzedaży przez sprzedawców detalicznych i regularnie zwracali się do sprzedawców detalicznych o podwyższenie ich cen odsprzedaży, co było przez tych ostatnich realizowane. Osiągano to, wywierając presję handlową na sprzedawców detalicznych oferujących najniższe ceny, a w niektórych przypadkach - podejmując środki odwetowe wobec sprzedawców detalicznych, którzy nie chcieli się dostosować.

(13) Do tych interwencji przyczyniały się również skargi sprzedawców detalicznych dotyczące cen odsprzedaży stosowanych przez konkurentów.

(14) Ściśle monitorując ceny odsprzedaży stosowane przez swoich sprzedawców detalicznych oraz nakłaniając sprzedawców detalicznych stosujących najniższe ceny do ich podwyższenia, dział Consumer Lifestyle spółki Philips we Francji dążył do uniknięcia lub spowolnienia "erozji" cen w internecie w obrębie całej swojej (internetowej) sieci sprzedaży detalicznej.

2.4.
Środki ochrony prawnej

(15) W przypadku niniejszej decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 2 .

2.4.1.
Podstawowa kwota grzywny

(16) Określając kwotę grzywien, Komisja uwzględniła wartość sprzedaży w 2012 r., który jest ostatnim pełnym rokiem obrotowym, w którym w naruszeniu uczestniczył dział Consumer Lifestyle prowadzony przez Philips France S.A.S.

(17) Komisja wzięła pod uwagę fakt, że narzucanie cen odsprzedaży z samej swojej istoty ogranicza konkurencję w rozumieniu art. 101 ust. 1 TFUE, oraz że porozumienia wertykalne i uzgodnione praktyki ze względu na swój charakter nierzadko w mniejszym stopniu naruszają konkurencję niż porozumienia horyzontalne. Po uwzględnieniu tych czynników oraz w świetle szczególnych okoliczności sprawy stosunek wartości sprzedaży ustalono na poziomie 7 %.

(18) Jak wspomniano powyżej, Komisja uwzględniła czas trwania pojedynczego i ciągłego naruszenia.

2.4.2.
Dostosowania kwoty podstawowej

(19) W niniejszej sprawie nie występują okoliczności obciążające ani łagodzące.

2.4.3.
Zastosowanie limitu 10 % obrotów

(20) Obliczona grzywna nie przekracza 10 % światowego obrotu spółki Philips.

2.4.4.
Zmniejszenie grzywny w świetle współpracy

(21) Komisja uznaje, że w celu odzwierciedlenia faktu, że spółka Philips skutecznie współpracowała z Komisją w zakresie wykraczającym ponad jej prawny obowiązek, grzywna, która w przeciwnym wypadku zostałaby nałożona zgodnie z pkt 37 wytycznych, powinna zostać obniżona o 40 %.

3. 

WNIOSEK

(22) W świetle powyższego ostateczna kwota grzywny nałożonej na spółkę Philips zgodnie z art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2003 za pojedyncze i ciągłe naruszenie wynosi 29 828 000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.340.10

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 lipca 2018 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40181 - Philips (ograniczenia wertykalne)) (notyfikowana jako dokument numer C(2018)4797 final).
Data aktu: 24/09/2018
Data ogłoszenia: 24/09/2018