Opinia Komisji z dnia 27 lipca 2018 r. zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 1301/2014 w sprawie zaproponowanego przez SNCF Réseau nowatorskiego rozwiązania dotyczącego konstrukcji sieci trakcyjnej, umożliwiającego rozwijanie prędkości eksploatacyjnych do 360 km/h.

OPINIA KOMISJI
z dnia 27 lipca 2018 r.
zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 1301/2014 w sprawie zaproponowanego przez SNCF Réseau nowatorskiego rozwiązania dotyczącego konstrukcji sieci trakcyjnej, umożliwiającego rozwijanie prędkości eksploatacyjnych do 360 km/h

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(2018/C 269/01)

(Dz.U.UE C z dnia 31 lipca 2018 r.)

Poniższą analizę przeprowadzono zgodnie z przepisami dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei 1  oraz rozporządzenia Komisji (UE) nr 1301/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu "Energia" systemu kolei w Unii 2 .

W dniu 2 lutego 2018 r. zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 1301/2014 Komisja otrzymała od SNCF Réseau wniosek o wydanie opinii Komisji w sprawie propozycji nowatorskiego rozwiązania dotyczącego konstrukcji sieci trakcyjnej, umożliwiającego rozwijanie prędkości eksploatacyjnych do 360 km/h.

Wniosek SNCF Réseau dotyczy rozszerzenia zastosowania krzywej średniej siły nacisku, o której mowa w pkt 4.2.11 rozporządzenia (UE) nr 1301/2014 z 320 km/h na 360 km/h.

Po złożeniu przez Komisję wniosku o ocenę rozwiązania technicznego zaproponowanego przez SNCF Réseau w dniu 16 kwietnia 2018 r. Agencja Kolejowa Unii Europejskiej ("agencja") wydała opinię na temat zgodności zaproponowanego przez SNCF Réseau nowatorskiego rozwiązania dotyczącego konstrukcji sieci trakcyjnej umożliwiającego rozwijanie prędkości eksploatacyjnych do 360 km/h z zasadniczymi wymogami dyrektywy (UE) 2016/797.

W swojej opinii agencja wyraża przekonanie, że wyniki symulacji i pomiarów przedstawione przez SNCF Réseau są wystarczające i potwierdzają, że wymóg określony w pkt 4.2.11 rozporządzenia (UE) nr 1301/2014 można rozszerzyć na prędkości do 360 km/h dla systemów zasilania sieci trakcyjnej prądem przemiennym.

Na podstawie opinii agencji i po wymianie poglądów z komitetem ustanowionym zgodnie z art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797 Komisja jest zdania, że zaproponowane przez SNCF Réseau rozwiązanie techniczne konstrukcji sieci trakcyjnej umożliwia eksploatację pociągów przy prędkościach do 360 km/h zgodnie z dyrektywą (UE) 2016/797.

Podsumowując, Komisja jest zdania, że wdrożenie wspomnianego wyżej nowatorskiego rozwiązania stanowi dopuszczalny sposób spełnienia zasadniczych wymogów dyrektywy (UE) 2016/797 i w związku z tym może być wykorzystywane do oceny projektów.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 lipca 2018 r.
W imieniu Komisji
Violeta BULC
Członek Komisji
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 179.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.269.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komisji z dnia 27 lipca 2018 r. zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 1301/2014 w sprawie zaproponowanego przez SNCF Réseau nowatorskiego rozwiązania dotyczącego konstrukcji sieci trakcyjnej, umożliwiającego rozwijanie prędkości eksploatacyjnych do 360 km/h.
Data aktu: 27/07/2018
Data ogłoszenia: 31/07/2018