Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Dostawy gazu na rynki wyższego szczebla w Europie Środkowo-Wschodniej (AT.39816).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1  Dostawy gazu na rynki wyższego szczebla w Europie Środkowo-Wschodniej (AT.39816)

(2018/C 258/06)

(Dz.U.UE C z dnia 23 lipca 2018 r.)

(1)
Projekt decyzji dotyczącej zobowiązań zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 2  jest skierowany do publicznej spółki akcyjnej Gazprom i jej spółki zależnej należącej do niej w całości Gazprom Export LLC (zwanych wspólnie "Gazprom").
(2)
W następstwie postępowań wyjaśniających prowadzonych z urzędu rozpoczętych dnia 27 września 2011 r. Komisja wszczęła w dniu 31 sierpnia 2012 r. postępowanie przeciwko przedsiębiorstwu Gazprom w związku z podejrzeniem praktyk antykonkurencyjnych dotyczących dostaw gazu na rynki wyższego szczebla w ośmiu państwach Europy Środkowo-Wschodniej.
(3)
W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń z dnia 22 kwietnia 2015 r. Komisja doszła do tymczasowego wniosku, że - poprzez nadużywanie pozycji dominującej na bułgarskim, czeskim, estońskim, węgierskim, łotewskim, litewskim, polskim i słowackim rynku dostaw hurtowych gazu ziemnego przez producentów i eksporterów na rzecz importerów i hurtowników - Gazprom naruszył art. 102 TFUE i art. 54 Porozumienia EOG.
(4)
W dniach 8 maja i 17 czerwca 2015 r. przedsiębiorstwo Gazprom otrzymało dostęp do akt Komisji, a w dniu 28 września 2015 r. przedłożyło swoją odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, kwestionując wstępną ocenę Komisji i wnosząc o możliwość złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym.
(5)
W dniu 15 grudnia 2015 r. na spotkaniu wyjaśniającym odbyło się złożenie ustnych wyjaśnień.
(6)
W dniu 14 lutego 2017 r. przedsiębiorstwo Gazprom przedstawiło zobowiązania ("wstępne zobowiązania"), przy czym nadal kwestionowało wstępną ocenę Komisji przedstawioną w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń.
(7)
W dniu 16 marca 2017 r., zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, Komisja opublikowała komunikat, w którym streszczono sprawę i podsumowano wstępne zobowiązania oraz wezwano strony trzecie do przedstawienia uwag w terminie siedmiu tygodni od daty jego opublikowania.
(8)
Komisja otrzymała 44 uwag. Komisja poinformowała Gazprom o otrzymanych uwagach. W świetle tych uwag, w dniu 15 marca 2018 r., Gazprom przedstawił zmienione zobowiązania ("zobowiązania").
(9)
Komisja doszła obecnie do wniosku, że w związku z przedmiotowymi zobowiązaniami postępowanie w tej sprawie należy zakończyć.
(10)
Nie otrzymałem żadnych wniosków ani skarg dotyczących proponowanych zobowiązań 3 .
(11)
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE sprawdziłem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których Gazprom miał możliwość przedstawienia swojego stanowiska, i stwierdzam, że tak właśnie było.
(12)
Podsumowując, uważam, że przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych przedsiębiorstwa Gazprom.
Bruksela, dnia 2 maja 2018 r.
Wouter WILS
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1) ("rozporządzenie (WE) nr 1/2003").
3 Zgodnie z art. 15 ust. 1 decyzji 2011/695/UE strony postępowania, które proponują zobowiązania na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, mogą na każdym etapie procedury zwrócić się do urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające, aby zapewnić sobie możliwość skutecznego wykonywania praw procesowych.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.258.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Dostawy gazu na rynki wyższego szczebla w Europie Środkowo-Wschodniej (AT.39816).
Data aktu: 02/05/2018
Data ogłoszenia: 23/07/2018