Zmiana przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego.

DECYZJA PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 11 czerwca i 2 lipca 2018 r.
zmieniająca przepisy wykonawcze do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego

(2018/C 250/03)

(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2018 r.)

PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 223 ust. 2,

uwzględniając Statut posła do Parlamentu Europejskiego 1 ,

uwzględniając art. 25 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z obecnie obowiązującą wersją art. 12 ust. 1 przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego 2  ("przepisy wykonawcze") nie jest możliwe poświadczenie obecności posłów za pomocą środków elektronicznych. Ponadto centralny rejestr obecności wymaga znacznych zasobów ludzkich i wiąże się z kosztownym ręcznym przetwarzaniem informacji, co często jest źródłem błędów.

(2) Konieczna jest faza dobrowolnych testów, podczas której centralny rejestr obecności będzie wspomagany systemem komputerowym wykorzystującym technologię biometryczną, aby umożliwić weryfikację gwarancji wiarygodności i poufności niezbędnych do uzyskania wystarczającej pewności co do obecności posłów.

(3) Do przepisów wykonawczych należy dodać nowy artykuł, by wprowadzić podstawę prawną umożliwiającą Parlamentowi zapewnienie, aby w przypadku stwierdzenia nękania lub molestowania akredytowanego asystenta parlamentarnego przez posła zobowiązania finansowe wobec tego asystenta były nadal pokrywane z kwoty przyznanej danemu posłowi na koszty pomocy parlamentarnej, mimo że zainteresowany poseł nie będzie uprawniony do korzystania z usług tego asystenta,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W przepisach wykonawczych wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 12 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Poseł poświadcza obecność własnoręcznym podpisem na liście obecności dostępnej w sali posiedzeń plenarnych lub w sali posiedzenia, lub też własnoręcznym podpisem w rejestrze centralnym obecności w godzinach jego otwarcia wyznaczonych przez Prezydium. Zamiast własnoręcznego podpisu można użyć elektronicznego poświadczenia obecności.";

2)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 34a

Konsekwencje finansowe w przypadku stwierdzenia nękania lub molestowania akredytowanego asystenta parlamentarnego

Jeżeli w wyniku kontradyktoryjnego postępowania wewnętrznego w sprawie nękania lub molestowania Przewodniczący stwierdzi, że doszło do nękania psychicznego lub molestowania seksualnego akredytowanego asystenta parlamentarnego przez posła, wszelkie wynikające z umowy z tym akredytowanym asystentem parlamentarnym zobowiązania pieniężne posła, w szczególności wynagrodzenie akredytowanego asystenta parlamentarnego, są, w drodze odstępstwa od art. 33, potrącane przez Parlament z kwoty przeznaczonej na zwrot kosztów pomocy parlamentarnej tego posła, a poseł traci prawo do korzystania z dalszych usług tego asystenta.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 września 2018 r.

1 Decyzja Parlamentu Europejskiego 2005/684/WE, Euratom z dnia 28 września 2005 r. w sprawie przyjęcia Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (Dz.U. L 262 z 7.10.2005, s. 1).
2 Decyzje Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 19 maja i 9 lipca 2008 r. dotyczące przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (Dz.U. C 159 z 13.7.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.250.2

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Zmiana przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego.
Data aktu: 17/07/2018
Data ogłoszenia: 17/07/2018
Data wejścia w życie: 01/09/2018, 18/07/2018