Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie stawienia czoła wyzwaniom związanym z wdrożeniem unijnego kodeksu celnego (2016/3024(RSP)).

Stawienie czoła wyzwaniom związanym z wdrożeniem unijnego kodeksu celnego

P8_TA(2017)0011

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie stawienia czoła wyzwaniom związanym z wdrożeniem unijnego kodeksu celnego (2016/3024(RSP))

(2018/C 242/06)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lipca 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1  (UKC) oraz powiązany akt delegowany (rozporządzenie delegowane Komisji nr 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. 2 ), akt wykonawczy (rozporządzenie wykonawcze Komisji nr 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. 3 ), przejściowy akt delegowany (rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. 4 .) i program prac (decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/578 z dnia 11 kwietnia 2016 r. 5 );
-
uwzględniając wniosek Komisji dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie unijnych ram prawnych dotyczących naruszeń przepisów prawa celnego oraz sankcji (COM(2013)0884),
-
uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zatytułowany "Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy"(COM(2015)0192),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 608/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej przez organy celne oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1383/ 2003 6 ,
-
uwzględniając ratyfikację przez UE porozumienia Światowej Organizacji Handlu (WTO) o ułatwieniach w handlu,
-
uwzględniając art. 123 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że unia celna stanowi fundament Unii Europejskiej, będącej jednym z największych bloków handlowych na świecie, i mając na uwadze, że ma ona zasadnicze znaczenie dla właściwego funkcjonowania jednolitego rynku z korzyścią zarówno dla przedsiębiorców, jak i obywateli UE;
B.
mając na uwadze, że jednolity rynek cyfrowy ma na celu zapewnienie konsumentom i przedsiębiorstwom łatwiejszego dostępu do towarów i usług cyfrowych w całej Europie;
C.
mając na uwadze, że unia celna powinna nadal ułatwiać taki dostęp w celu maksymalizacji możliwości, jakie stwarza handel światowy;
D.
mając na uwadze, że skomplikowane przepisy i procedury celne są szczególnie szkodliwe dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP);
E.
mając na uwadze, że istnienie różnych systemów celnych, zwłaszcza jeśli chodzi o cła i odprawę celną, powoduje rozdrobnienie, dodatkowe obciążenie administracyjne i opóźnienia, które z kolei prowadzą do niepewności i rozbieżności rynkowych i mogą utrudniać przestrzeganie unijnego prawa celnego przez podmioty gospodarcze;
F.
mając na uwadze, że podstawowe przepisy unijnego kodeksu celnego weszły w życie dnia 1 maja 2016 r., a obecnie trwa dla nich okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2020 r., w którym to terminie wszystkie państwa członkowskie muszą przystosować swoją infrastrukturę informatyczną do elektronicznego obiegu danych celnych;
G.
mając na uwadze, że Komisja zaproponowała już Parlamentowi zmiany do unijnych przepisów celnych (np. niedawno przyjęte zmiany w odniesieniu do towarów, które czasowo opuściły obszar celny Unii drogą morską lub powietrzną), mając też na uwadze, że ostatecznie w najbliższej przyszłości Komisja nadal będzie proponowała dalsze zmiany;
H.
mając na uwadze, że ze względu na technikę przekształcenia unijny kodeks celny nie został poddany analizie kosztów i korzyści, mając też na uwadze, że powiązany z nim akt delegowany (rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446), akt wykonawczy (rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2447), przejściowy akt delegowany (rozporządzenie delegowane (UE) 2016/341) i program prac (decyzja wykonawcza (UE) 2016/578) nie zostały poddane uprzedniej ocenie skutków;
I.
mając na uwadze, że skuteczna współpraca celna między administracjami celnymi państw członkowskich, z państwami trzecimi i na szczeblu wielostronnym odgrywa istotną rolę ze względu na znaczącą wielkość handlu oraz nowe wyzwania, przed jakimi staje unia celna od chwili jej utworzenia;
J.
mając na uwadze, że Komisja przedstawiła też wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie unijnych ram prawnych dotyczących naruszeń przepisów prawa celnego oraz sankcji;
1.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do opracowania jasnej, spójnej i ambitnej strategii oraz harmonogramu w celu zapewnienia objęcia wszelkich elementów niezbędnych do egzekwowania unijnych systemów celnych odpowiednimi wnioskami, które będą dostosowane i dopasowane do celu obecnego poziomu rozwoju światowego handlu oraz realizacji unijnej polityki handlowej;
2.
sugeruje w szczególności nasilenie działań na rzecz opracowania bardziej ujednoliconych wymogów elektronicznych i programów oceny ryzyka w dziedzinie ceł na szczeblu UE w terminie określonym w unijnym kodeksie celnym w celu zadbania o to, by przywóz, tranzyt i wywóz towarów był rejestrowany w UE w jak najskuteczniejszy sposób - i bez uszczerbku dla bezpieczeństwa - poprzez połączenie systemów państw członkowskich w spójny system elektroniczny oparty na tym samym modelu danych i wspólnych systemach przepływu; uważa, że Komisja powinna przyjąć aktywne podejście w tym zakresie, w szczególności poprzez uzgodnienia w zakresie współfinansowania, aby zapewnić rozwój interoperacyjnych systemów informatycznych oraz zagwarantować interoperacyjność z innymi systemami informatycznymi dotyczącymi świadectw zdrowia osób i zwierząt;
3.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do ścisłej współpracy z podmiotami gospodarczymi na każdym etapie wdrażania unijnego kodeksu celnego, a także w procesie wprowadzania zmian w systemie aktów delegowanych dotyczących unijnego kodeksu celnego, i popiera regularne konsultacje na ten temat z grupą kontaktową ds. handlu;
4.
przypomina Komisji o zobowiązaniu UE na rzecz ułatwienia przepływu towarów przez granice, zmniejszenia kosztów handlu na granicach i zacieśnienia efektywnej współpracy między członkami organizacji w zakresie ułatwień w handlu oraz kwestii zgodności z przepisami celnymi;
5.
przypomina Komisji o jej zobowiązaniu do stworzenia prawdziwego jednolitego rynku cyfrowego, którego kluczowym elementem powinno być ułatwianie handlu elektronicznego; podkreśla przy tym, że każdy podmiot gospodarczy powinien przestrzegać norm dotyczących procesów celnych w celu zapobiegania powstawaniu luk w procedurach celnych, i przyznaje, że obecne uproszczone procedury celne nie powinny zostać odebrane podmiotom gospodarczym, jeżeli są one zgodne z wymogami dotyczącymi bezpieczeństwa, ochrony i praw własności intelektualnej, na przykład w przypadku dostawców przesyłek ekspresowych o niskiej wartości, którzy w myśl przepisów unijnego kodeksu celnego będą podlegać standardowym procedurom celnym, które mogłyby prowadzić do biurokracji i utrudniać rozwój handlu elektronicznego;
6.
zwraca się do Komisji, by przy okazji obecnego opracowywania środków wykonawczych zajęła się wyżej wspomnianymi celami i niezwłocznie usunęła wszelkie luki prawne w celu optymalizacji możliwości, jakie stwarza unia celna;
7.
sugeruje Komisji sprecyzowanie, że dług celny wynikający z nieprzestrzegania przepisów może również zostać umorzony w przypadkach, w których udowodni się brak usiłowania popełnienia oszustwa, np. w przypadkach czasowego składowania i wprowadzania towarów nieunijnych na obszar celny Unii;
8.
wzywa Komisję do przedstawienia do 2017 r. sprawozdania śródokresowego kompleksowo oceniającego politykę celną UE (łącznie z pełnym przeglądem wszystkich problemów, pokrywających się przepisów, luk, niespójności i zidentyfikowanych przestarzałych środków, skarg wniesionych do organów celnych i naruszeń unijnego kodeksu celnego, które były wynikiem błędów i luk w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013 i zostały sprostowane po dniu 1 maja 2016 r.), a do 2021 r. kontroli sprawności, w tym niezależnej oceny skutków, aby zapewnić skuteczność, proporcjonalność i adekwatność ram regulacyjnych polityki celnej UE, w tym nowego unijnego kodeksu celnego, zarówno dla państw członkowskich, jak i podmiotów gospodarczych;
9.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i Radzie.
1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1.
3 Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558.
4 Dz.U. L 69 z 15.3.2016, s. 1.
5 Dz.U. L 99 z 15.4.2016, s. 6.
6 Dz.U. L 181 z 29.6.2013, s. 15.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.242.41

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie stawienia czoła wyzwaniom związanym z wdrożeniem unijnego kodeksu celnego (2016/3024(RSP)).
Data aktu: 10/07/2018
Data ogłoszenia: 10/07/2018