Utworzenie unijnej platformy bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 czerwca 2018 r.
w sprawie utworzenia unijnej platformy bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym

(2018/C 232/03)

(Dz.U.UE C z dnia 3 lipca 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 91 ust. 1 lit. a) Traktatu nakłada na Unię i państwa członkowskie zadanie ustanowienia wspólnych reguł mających zastosowanie do transportu międzynarodowego wykonywanego z lub na terytorium państwa członkowskiego lub tranzytu przez terytorium jednego lub większej liczby państw członkowskich. Art. 91 ust. 1 lit. d) upoważnia ponadto Unię do wprowadzenia "wszelkich innych potrzebnych przepisów" na potrzeby ustanowienia wspólnej polityki transportowej.

(2) Art. 26 rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 w sprawie praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym zobowiązuje przedsiębiorstwa kolejowe, zarządców infrastruktury i zarządców stacji, jak również państwa członkowskie, do zapewnienia by pasażerowie w ruchu kolejowym korzystający z systemu kolei Unii Europejskiej byli przewożeni z uwzględnieniem ich bezpieczeństwa osobistego; zobowiązuje ich również do współpracy i wymiany informacji na temat dobrych praktyk w zakresie zapobiegania działaniom, które mogą obniżyć poziom bezpieczeństwa.

(3) Konsultacje przeprowadzone przez Komisję wskazują 1 , że poprawa bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym wymaga zacieśnienia współpracy z państwami członkowskimi i między nimi, w szczególności w odniesieniu do transgranicznego bezpieczeństwa na dworcach kolejowych i w pociągach. W tym celu Komisja musi odwołać się do wiedzy fachowej specjalistów z organu doradczego. W związku z powyższym należy utworzyć grupę ekspertów Komisji oraz określić jej zadania i strukturę. Grupa ta powinna: pomóc w opracowaniu zaleceń służących państwom członkowskim przy koordynacji działań w zakresie bezpieczeństwa kolei w celu skutecznego ograniczenia zagrożeń; udostępniać fachową wiedzę techniczną i pomagać przy sporządzaniu i wdrażaniu metod oceny ryzyka; oraz pomóc w opracowaniu wytycznych w zakresie planów zarządzania ryzykiem.

(4) W skład grupy powinny wchodzić właściwe organy państw członkowskich ds. bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym.

(5) Przy niektórych działaniach grupa powinna korzystać z doświadczenia i wiedzy stosownych podmiotów sektora kolejowego. Przedstawiciele tych podmiotów mogą być powoływani na członków specjalnych podgrup na podstawie publicznego zaproszenia do zgłaszania kandydatur.

(6) Ze względu na szczególne znaczenie bezpieczeństwa kolei, co może przyczynić się znacząco do poprawy ochrony kolei, Agencji Kolejowej Unii Europejskiej należy przyznać status obserwatora.

(7) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.

(8) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .

(9) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji, który powinien wynosić trzy lata. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przedmiot

Ustanawia się unijną platformę bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym (zwaną dalej "grupą").

Artykuł  2

Zadania

Do zadań grupy należy zapewnianie Komisji doradztwa i udostępnianie wiedzy fachowej w kwestiach związanych z bezpieczeństwem pasażerów w ruchu kolejowym w Unii Europejskiej na dworcach kolejowych i w pociągach, a także ułatwianie koordynacji i współpracy z i między państwami członkowskimi w tym zakresie.

Jej zadania obejmują w szczególności:

1)
wspieranie Komisji oraz umożliwienie wymiany informacji i doświadczeń w dziedzinie bezpieczeństwa kolei, poszukiwanie możliwości optymalizacji bezpieczeństwa transgranicznych przewozów kolejowych, jak również opracowanie mechanizmu koordynacji w celu zapewnienia regularnej wymiany informacji, która pozwoli uniknąć podejmowania na szczeblu państw nieskoordynowanych decyzji;
2)
rozwój i dostarczanie informacji o dobrych praktykach i porad technicznych w zakresie:
a)
udzielania pasażerom informacji w przypadkach wystąpienia zdarzeń związanych z bezpieczeństwem;
b)
technologii zabezpieczeń oraz projektowania rozwiązań dostosowanych do specyfiki sektora kolejowego;
c)
procedur kontroli personelu oraz odpowiednich szkoleń na temat bezpieczeństwa;
3)
konsultacje w sprawie opracowania mechanizmu szybkiego przeprowadzenia ocen nowych zagrożeń i incydentów związanych z bezpieczeństwem, zamówionych z niewielkim wyprzedzeniem oraz wypracowania wspólnego zrozumienia i porozumienia operacyjnego co do reakcji koniecznych w celu łagodzenia wszelkich stwierdzonych w oparciu o ten proces nowych rodzajów ryzyka lub zwiększenia poziomu istniejących rodzajów ryzyka;
4)
przyczynianie się do opracowania i aktualizacji wspólnej metody oceny zagrożenia ze strony terroryzmu dla pasażerów w ruchu kolejowym i pracowników kolei, a także informacje na temat wdrażania tej metody;
5)
opracowanie wytycznych dotyczących programów zarządzania ryzykiem, obejmujących środki zapobiegawcze zapewniania bezpieczeństwa kolei oraz operacyjne środki naprawcze, których skalę można dostosowywać do wahań w stosunku do określonych krajowych poziomów zagrożenia;
6)
ustanowienie współpracy z państwami członkowskimi i między nimi w kwestiach dotyczących środków bezpieczeństwa kolei.
Artykuł  3

Konsultacje

Komisja może konsultować się z grupą w każdej sprawie odnoszącej się do bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym i pracowników kolei.

Artykuł  4

Członkostwo

1. 
Członkami są właściwe organy krajowe ds. bezpieczeństwa kolei.
2. 
Każdy z członków wyznacza jednego przedstawiciela i jednego zastępcę. Każdemu przedstawicielowi lub jego zastępcy może towarzyszyć jeden ekspert ds. bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym w celu zapewnienia wysokiego poziomu technicznej wiedzy eksperckiej.
3. 
Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy ekspertów, którzy - zdaniem odpowiednich służb Komisji - nie spełniają warunków określonych w art. 339 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub którzy złożą rezygnację, nie będą już zapraszani do udziału w posiedzeniach grupy i mogą zostać zastąpieni na okres, jaki pozostaje do wygaśnięcia ich kadencji.
Artykuł  5

Przewodniczący

Grupie przewodniczy przedstawiciel Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Mobilności i Transportu ("DG MOVE"), w ścisłej współpracy i w porozumieniu z Dyrekcją Generalną Komisji ds. Migracji i Spraw Wewnętrznych ("DG HOME").

Artykuł  6

Tryb pracy

1. 
Grupa podejmuje działania na wniosek DG MOVE po konsultacji z DG HOME i zgodnie z odpowiednimi przepisami horyzontalnymi Komisji dotyczącymi grup ekspertów ("przepisy horyzontalne") 3 .
2. 
Posiedzenia grupy odbywają się co do zasady w pomieszczeniach Komisji.
3. 
Obsługę sekretariatu zapewnia DG MOVE. Urzędnicy z pozostałych departamentów Komisji zainteresowani określonymi pracami grupy mogą uczestniczyć w posiedzeniach grupy i jej podgrup.
4. 
W porozumieniu z DG MOVE grupa może podjąć decyzję o otwarciu obrad dla publiczności zwykłą większością głosów swoich członków.
5. 
Protokoły z dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad oraz opinie przedstawione przez grupę formułuje się w sposób konstruktywny i wyczerpujący. Sekretariat, pod nadzorem przewodniczącego, sporządza protokoły.
6. 
Grupa przyjmuje opinie, zalecenia lub sprawozdania w drodze konsensusu. W przypadku głosowania o wyniku decyduje zwykła większość głosów członków. Członkowie, którzy zagłosowali przeciwko, mają prawo do załączenia do opinii, zaleceń lub sprawozdań dokumentu uzasadniającego ich stanowisko.
Artykuł  7

Podgrupy

1. 
DG MOVE, w porozumieniu z DG HOME, może ustanowić podgrupy do zbadania konkretnych kwestii, zgodnie z zakresem zadań ustalonym przez DG MOVE, dbając, by nie pokrywał się on z zakresem zadań innych istniejących grup w tej dziedzinie. Podgrupy działają zgodnie z przepisami horyzontalnymi i składają grupie sprawozdania. Zaraz po wypełnieniu swojego mandatu podgrupy są rozwiązywane.
2. 
DG MOVE, w porozumieniu z DG HOME, może wyznaczyć właściwe zainteresowane podmioty jako członków podgrup, na podstawie publicznego zaproszenia do zgłaszania kandydatur.
Artykuł  8

Zaproszeni eksperci

DG MOVE, w porozumieniu z DG HOME, może zapraszać ekspertów posiadających szczególne kompetencje w dziedzinie przewidzianej w porządku obrad do doraźnego udziału w pracach grupy lub podgrup.

Artykuł  9

Obserwatorzy

1. 
Agencji Kolejowej Unii Europejskiej nadaje się status obserwatora. Osoby fizyczne, organizacje lub podmioty publiczne inne niż organy państw członkowskich mogą otrzymać status obserwatora zgodnie z przepisami horyzontalnymi albo na bezpośrednie zaproszenie przewodniczącego, albo w drodze zaproszenia do zgłaszania kandydatur.
2. 
Organizacje i podmioty publiczne posiadające status obserwatora wyznaczają swoich przedstawicieli.
3. 
Przewodniczący może zezwolić obserwatorom i ich przedstawicielom na udział w dyskusjach grupy i udostępnienie ich wiedzy fachowej. Nie mają oni jednak prawa głosu i nie uczestniczą w formułowaniu zaleceń ani porad grupy.
Artykuł  10

Regulamin wewnętrzny

Na wniosek i w porozumieniu z DG MOVE grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny zwykłą większością głosów swoich członków. Odbywa się to na podstawie standardowego regulaminu wewnętrznego grup ekspertów, zgodnie z przepisami horyzontalnymi 4 .

Artykuł  11

Tajemnica służbowa i przetwarzanie informacji niejawnych

Członkowie grupy i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają:

1)
obowiązkowi zachowania tajemnicy służbowej, który - na mocy traktatów i ich przepisów wykonawczych - dotyczy wszystkich członków instytucji i ich pracowników;
2)
przepisom Komisji dotyczącym bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonym w decyzjach Komisji (UE, Euratom) 2015/443 5  i 2015/444 6 .

W przypadku naruszenia przez nich powyższych obowiązków Komisja może zastosować wszelkie właściwe środki.

Artykuł  12

Przejrzystość

1. 
Grupa i jej podgrupy zostają wpisane do rejestru grup ekspertów Komisji i innych podobnych zespołów ("rejestr grup ekspertów").
2. 
W odniesieniu do składu grupy w rejestrze grup ekspertów publikowane są następujące dane:
a)
nazwy organów państw członkowskich;
b)
nazwiska lub nazwy obserwatorów;
c)
nazwiska członków podgrup.
3. 
Wszystkie stosowne dokumenty, takie jak porządki obrad, protokoły i opinie uczestników, są udostępniane w rejestrze grup ekspertów albo za pomocą wskazanego w rejestrze linku do strony internetowej, na której można znaleźć odpowiednie informacje. Dostęp do stron internetowych poświęconych tej tematyce nie wymaga rejestrowania się przez użytkowników ani nie podlega innym ograniczeniom. W szczególności porządek obrad oraz inne istotne dokumenty referencyjne publikuje się w odpowiednim czasie przed posiedzeniem, a protokoły - terminowo po posiedzeniu. Wyjątki od zasady publikowania przewiduje się tylko w przypadkach, gdy ujawnienie dokumentu naruszyłoby ochronę interesu publicznego lub prywatnego w rozumieniu art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady.
Artykuł  13

Koszty posiedzeń

1. 
Osoby uczestniczące w pracach grupy i jej podgrup nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2. 
Koszty podróży służbowych i pobytu ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach grupy i jej podgrup są zwracane przez Komisję. Zwrot kosztów następuje zgodnie z obowiązującymi przepisami Komisji oraz w granicach dostępnych środków przyznanych departamentom Komisji w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  14

Zastosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 13 czerwca 2021 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 czerwca 2018 r.
W imieniu Komisji
Violeta BULC
Członek Komisji
1 Sprawozdanie podsumowujące: Summary of the Consultation on improving the security of rail passengers (Podsumowanie konsultacji w sprawie poprawy bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym), SWD(2018) 400.
2 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
3 Decyzja Komisji C(2016) 3301 z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiająca przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji.
4 Zob. art. 17 przepisów horyzontalnych.
5 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
6 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.232.10

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Utworzenie unijnej platformy bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym.
Data aktu: 29/06/2018
Data ogłoszenia: 03/07/2018