(2018/C 232/03)(Dz.U.UE C z dnia 3 lipca 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 91 ust. 1 lit. a) Traktatu nakłada na Unię i państwa członkowskie zadanie ustanowienia wspólnych reguł mających zastosowanie do transportu międzynarodowego wykonywanego z lub na terytorium państwa członkowskiego lub tranzytu przez terytorium jednego lub większej liczby państw członkowskich. Art. 91 ust. 1 lit. d) upoważnia ponadto Unię do wprowadzenia "wszelkich innych potrzebnych przepisów" na potrzeby ustanowienia wspólnej polityki transportowej.
(2) Art. 26 rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 w sprawie praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym zobowiązuje przedsiębiorstwa kolejowe, zarządców infrastruktury i zarządców stacji, jak również państwa członkowskie, do zapewnienia by pasażerowie w ruchu kolejowym korzystający z systemu kolei Unii Europejskiej byli przewożeni z uwzględnieniem ich bezpieczeństwa osobistego; zobowiązuje ich również do współpracy i wymiany informacji na temat dobrych praktyk w zakresie zapobiegania działaniom, które mogą obniżyć poziom bezpieczeństwa.
(3) Konsultacje przeprowadzone przez Komisję wskazują 1 , że poprawa bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym wymaga zacieśnienia współpracy z państwami członkowskimi i między nimi, w szczególności w odniesieniu do transgranicznego bezpieczeństwa na dworcach kolejowych i w pociągach. W tym celu Komisja musi odwołać się do wiedzy fachowej specjalistów z organu doradczego. W związku z powyższym należy utworzyć grupę ekspertów Komisji oraz określić jej zadania i strukturę. Grupa ta powinna: pomóc w opracowaniu zaleceń służących państwom członkowskim przy koordynacji działań w zakresie bezpieczeństwa kolei w celu skutecznego ograniczenia zagrożeń; udostępniać fachową wiedzę techniczną i pomagać przy sporządzaniu i wdrażaniu metod oceny ryzyka; oraz pomóc w opracowaniu wytycznych w zakresie planów zarządzania ryzykiem.
(4) W skład grupy powinny wchodzić właściwe organy państw członkowskich ds. bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym.
(5) Przy niektórych działaniach grupa powinna korzystać z doświadczenia i wiedzy stosownych podmiotów sektora kolejowego. Przedstawiciele tych podmiotów mogą być powoływani na członków specjalnych podgrup na podstawie publicznego zaproszenia do zgłaszania kandydatur.
(6) Ze względu na szczególne znaczenie bezpieczeństwa kolei, co może przyczynić się znacząco do poprawy ochrony kolei, Agencji Kolejowej Unii Europejskiej należy przyznać status obserwatora.
(7) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.
(8) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
(9) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji, który powinien wynosić trzy lata. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 czerwca 2018 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Violeta BULC |
|
Członek Komisji |
1 Sprawozdanie podsumowujące: Summary of the Consultation on improving the security of rail passengers (Podsumowanie konsultacji w sprawie poprawy bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym), SWD(2018) 400.
2 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
3 Decyzja Komisji C(2016) 3301 z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiająca przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji.
4 Zob. art. 17 przepisów horyzontalnych.
5 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
6 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).