(Dz.U.UE C z dnia 3 lipca 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 91 ust. 1 lit. a) Traktatu nakłada na Unię i państwa członkowskie zadanie ustanowienia wspólnych reguł mających zastosowanie do transportu międzynarodowego wykonywanego z lub na terytorium państwa członkowskiego lub tranzytu przez terytorium jednego lub większej liczby państw członkowskich. Art. 91 ust. 1 lit. d) upoważnia ponadto Unię do wprowadzenia "wszelkich innych potrzebnych przepisów" na potrzeby ustanowienia wspólnej polityki transportowej.
(2) Art. 26 rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 w sprawie praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym zobowiązuje przedsiębiorstwa kolejowe, zarządców infrastruktury i zarządców stacji, jak również państwa członkowskie, do zapewnienia by pasażerowie w ruchu kolejowym korzystający z systemu kolei Unii Europejskiej byli przewożeni z uwzględnieniem ich bezpieczeństwa osobistego; zobowiązuje ich również do współpracy i wymiany informacji na temat dobrych praktyk w zakresie zapobiegania działaniom, które mogą obniżyć poziom bezpieczeństwa.
(3) Konsultacje przeprowadzone przez Komisję wskazują 1 , że poprawa bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym wymaga zacieśnienia współpracy z państwami członkowskimi i między nimi, w szczególności w odniesieniu do transgranicznego bezpieczeństwa na dworcach kolejowych i w pociągach. W tym celu Komisja musi odwołać się do wiedzy fachowej specjalistów z organu doradczego. W związku z powyższym należy utworzyć grupę ekspertów Komisji oraz określić jej zadania i strukturę. Grupa ta powinna: pomóc w opracowaniu zaleceń służących państwom członkowskim przy koordynacji działań w zakresie bezpieczeństwa kolei w celu skutecznego ograniczenia zagrożeń; udostępniać fachową wiedzę techniczną i pomagać przy sporządzaniu i wdrażaniu metod oceny ryzyka; oraz pomóc w opracowaniu wytycznych w zakresie planów zarządzania ryzykiem.
(4) W skład grupy powinny wchodzić właściwe organy państw członkowskich ds. bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym.
(5) Przy niektórych działaniach grupa powinna korzystać z doświadczenia i wiedzy stosownych podmiotów sektora kolejowego. Przedstawiciele tych podmiotów mogą być powoływani na członków specjalnych podgrup na podstawie publicznego zaproszenia do zgłaszania kandydatur.
(6) Ze względu na szczególne znaczenie bezpieczeństwa kolei, co może przyczynić się znacząco do poprawy ochrony kolei, Agencji Kolejowej Unii Europejskiej należy przyznać status obserwatora.
(7) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.
(8) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
(9) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji, który powinien wynosić trzy lata. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
| W imieniu Komisji | |
| Violeta BULC | |
| Członek Komisji |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.232.10 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Utworzenie unijnej platformy bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym. |
| Data aktu: | 29/06/2018 |
| Data ogłoszenia: | 03/07/2018 |