(2018/C 213/02)(Dz.U.UE C z dnia 18 czerwca 2018 r.)
SPIS TREŚCI
O NINIEJSZYM DOKUMENCIE
Cel
Struktura i treść
Charakter niniejszego dokumentu
1. ODNOWIONA INFRASTRUKTURA ENERGETYCZNA DLA EUROPY
1.1. Potrzeba odnowionej infrastruktury energetycznej w Europie
1.2. Wyzwania w zakresie infrastruktury
1.2.1. Sieci przesyłowe i magazynowanie energii elektrycznej
1.2.2. Sieci gazu ziemnego i magazynowanie gazu ziemnego
1.2.3. Transport ropy i olefin oraz infrastruktura rafineryjna
1.2.4. Wychwytywanie, transport i składowanie dwutlenku węgla (CCS)
1.3. Rodzaje użytkowanych instalacji przesyłu i dystrybucji energii
1.3.1. Instalacje przesyłu i dystrybucji gazu i ropy naftowej
1.3.2. Instalacje przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej
1.4. Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania (PWZ)
2. UNIJNE PRAWODAWSTWO W DZIEDZINIE OCHRONY PRZYRODY
2.1. Wprowadzenie
2.2. Dyrektywy ptasia i siedliskowa
2.3. Zarządzanie obszarami Natura 2000 i ich ochrona
2.3.1. Podejmowanie pozytywnych środków ochronnych i zapobieganie pogarszaniu się sytuacji
2.3.2. Procedura wydawania pozwoleń na plany i przedsięwzięcia wywierające wpływ na obszary Natura 2000
2.4. Przepisy dotyczące ochrony gatunków
3. POTENCJALNE SKUTKI INSTALACJI PRZESYŁU ENERGII DLA SIECI NATURA 2000 I GATUNKÓW CHRONIONYCH W UE
3.1. Wprowadzenie
3.2. Potrzeba stosowania indywidualnego podejścia
3.3. Przegląd potencjalnych skutków dla gatunków i siedlisk chronionych w UE
3.3.1. Utrata, degradacja lub rozdrobnienie siedlisk
3.3.2. Niepokojenie i przesiedlenie
3.3.3. Ryzyko kolizji i porażenia prądem elektrycznym
3.3.4. "Efekt bariery"
3.4. Rozróżnianie skutków istotnych od nieistotnych
3.5. Skutki skumulowane
4. POTENCJALNE SKUTKI INFRASTRUKTURY SIECI ELEKTROENERGETYCZNYCH DLA DZIKIEGO PTACTWA
4.1. Wprowadzenie
4.2. Infrastruktura sieci elektroenergetycznych
4.3. Potencjalne negatywne skutki infrastruktury elektroenergetycznej dla dzikiego ptactwa
4.3.1. Porażenie prądem elektrycznym
4.3.2. Kolizje
4.3.3. Utrata i rozdrobnienie siedlisk
4.3.4. Płoszenie/przemieszczenia
4.3.5. Pola elektromagnetyczne
4.4. Potencjalne pozytywne skutki infrastruktury elektroenergetycznej dla dzikiego ptactwa
5. POTENCJALNE ŚRODKI ŁAGODZĄCE SKUTKI WYWIERANE PRZEZ INFRASTRUKTURĘ ELEKTROENERGETYCZNĄ NA DZIKIE PTACTWO
5.1. O jakie środki łagodzące chodzi?
5.2. Potencjalne środki łagodzące negatywne skutki planów lub przedsięwzięć elektroenergetycznych dla gatunków dzikiego ptactwa
5.2.1. Wprowadzanie środków zapobiegawczych na etapie planowania
5.2.2. Badanie potencjalnych środków łagodzących skutki i środków zapobiegawczych na poziomie przedsięwzięcia
5.3. Szczegółowe zalecenia techniczne dotyczące działań zaradczych i środków łagodzących
5.3.1. Zmniejszenie ryzyka porażenia prądem elektrycznym
5.3.2. Zmniejszenie ryzyka kolizji
6. ZNACZENIE STOSOWANIA STRATEGICZNEGO PODEJŚCIA DO PLANOWANIA
6.1. Korzyści zintegrowanego planowania
6.2. Określenie dogodnych lokalizacji dla urządzeń energetycznej sieci przesyłowej
6.3. Szukanie sposobów uproszczenia procedur udzielania pozwoleń dotyczących urządzeń przesyłowych
6.3.1. Wczesne planowanie, przygotowywanie planów działania i ustalanie zakresów ocen
6.3.2. Wczesne i skuteczne uwzględnianie ocen oddziaływania na środowisko i innych wymogów środowiskowych
6.3.3. Koordynacja procedur i terminów ich realizacji
6.3.4. Jakość raportów
6.3.5. Współpraca transgraniczna
6.3.6. Wczesny i skuteczny udział społeczeństwa
7. PROCEDURA WYDAWANIA POZWOLEŃ NA PODSTAWIE ART. 6 DYREKTYWY SIEDLISKOWEJ
7.1. Wprowadzenie
7.2. Zakres procedury udzielania pozwoleń określonej w art. 6
7.3. Procedura przeprowadzania odpowiednich ocen krok po kroku
7.3.1. Krok pierwszy: rozpoznanie
7.3.2. Krok drugi: odpowiednia ocena
7.3.3. Krok trzeci: zatwierdzenie lub odrzucenie planu lub przedsięwzięcia w świetle wniosków wynikających z odpowiedniej oceny
7.4. Procedura odstępstwa na podstawie art. 6 ust. 4
8. INFRASTRUKTURA PRZESYŁU ENERGII W ŚRODOWISKU MORSKIM
8.1. Przegląd infrastruktury pozyskiwania energii prądów morskich w UE
8.1.1. Ropa naftowa i gaz
8.1.2. Morska energia wiatru, fal i prądów pływowych
8.1.3. Wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla (CCS)
8.1.4. Sieci przesyłowe
8.1.5. Założenia dotyczące przyszłości
8.2. Sieć Natura 2000 w środowisku morskim
8.2.1. Ochrona środowiska morskiego oraz siedlisk i gatunków morskich
8.2.2. Środki wspierające i użyteczne źródła informacji
8.3. Potencjalne skutki i podejścia do środków łagodzących
8.3.1. Instalacja
8.3.2. Eksploatacja
8.3.3. Likwidacja
8.3.4. Skutki skumulowane
8.3.5. Potencjalne środki łagodzące
8.4. Znaczenie planowania strategicznego
BIBLIOGRAFIA
ZAŁĄCZNIK 1 - INICJATYWY KRAJOWE I MIĘDZYNARODOWE
ZAŁĄCZNIK 2 - SYSTEMATYCZNA, HIERARCHICZNA LISTA SKUTKÓW INTERAKCJI PTAKÓW Z LINIAMI ENERGETYCZNYMI (BIRDLIFE, 2013)
ZAŁĄCZNIK 3 - PODSUMOWANIE DOWODÓW WPŁYWU LINII ENERGETYCZNYCH NA POZIOM POPULACJI GATUNKÓW PTAKÓW ZAGROŻONYCH W SKALI ŚWIATOWEJ (MIĘDZYNARODOWA UNIA OCHRONY PRZYRODY, 2012)
ZAŁĄCZNIK 4 - PRZYKŁADY SKUTKÓW LINII ENERGETYCZNYCH DLA METAPOPULACJI GATUNKÓW WYMIENIONYCH W ZAŁĄCZNIKU I DO DYREKTYWY PTASIEJ
ZAŁĄCZNIK 5 - PROPONOWANA LISTA GATUNKÓW O ZNACZENIU PRIORYTETOWYM W KONTEKŚCIE ZAPOBIEGANIA SKUTKOM I ŁAGODZENIA SKUTKÓW LINII ENERGETYCZNYCH W UE
ZAŁĄCZNIK 6 - PORÓWNANIE PROCEDUR ODPOWIEDNIEJ OCENY (OO), OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO (OOŚ) I STRATEGICZNEJ OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO (SOOŚ)
O NINIEJSZYM DOKUMENCIE
Cel
W listopadzie 2010 r. Komisja Europejska opublikowała komunikat "Priorytety w odniesieniu do infrastruktury energetycznej na 2020 r. i w dalszej perspektywie - Plan działania na rzecz zintegrowanej europejskiej sieci energetycznej". Zawiera on wezwanie do znacznego powiększenia infrastruktury przesyłu energii w celu zapewnienia w całej Europie bezpiecznych i zrównoważonych dostaw energii po przystępnych cenach przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji CO2.
Nowe rozporządzenie TEN-E (UE) nr 347/2013 ustanawia ogólnounijne ramy planowania i realizacji infrastruktury energetycznej w UE. Ustanowiono w nim dziewięć priorytetowych korytarzy infrastruktury strategicznej w zakresie energii elektrycznej, gazu i ropy, a także trzy ogólnounijne priorytetowe obszary tematyczne dla autostrad elektroenergetycznych, inteligentnych sieci i sieci przesyłu dwutlenku węgla. Wprowadzono w nim także przejrzysty i globalny proces identyfikacji i wyboru projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania (PWZ) niezbędnych do realizacji priorytetowych korytarzy.
Jak wszystkie działania w zakresie rozwoju w obrębie UE, infrastruktura przesyłu energii musi być w pełni zgodna z polityką UE w dziedzinie środowiska, w tym z dyrektywami siedliskową i ptasią (dyrektywami UE dotyczącymi ochrony przyrody). Niniejszy dokument zawiera wytyczne dotyczące najlepszych sposobów osiągnięcia tego w praktyce. Poświęcono w nim szczególną uwagę prawidłowemu stosowaniu procedury wydawania pozwoleń na podstawie art. 6 dyrektywy siedliskowej, która wymaga, aby wszystkie plany i przedsięwzięcia, które mogą mieć znaczące negatywne skutki dla obszaru Natura 2000, były poddawane odpowiedniej ocenie przed wydaniem dotyczącego ich pozwolenia. Odniesiono się w nim także do wymagań w zakresie ochrony gatunków w ramach szerzej pojętego obszaru.
Obszary Natura 2000 nie są pomyślane jako strefy zakazu wstępu i realizowanie w nich nowych przedsięwzięć nie jest wykluczone. Należy je jednak realizować w sposób zapewniający ochronę rzadkich oraz zagrożonych gatunków i typów siedlisk, ze względu na które wyznaczono dany obszar. Często można to osiągnąć przez staranne planowanie, dobry i pluralistyczny dialog oraz w stosownych przypadkach przez zastosowanie odpowiednich środków łagodzących skutki, tak aby już na początku wyeliminować wszelkie potencjalne negatywne skutki poszczególnych przedsięwzięć oraz skumulowany wpływ na cele w zakresie ochrony danego obszaru lub skutkom tym zapobiec.
Niniejszy dokument jest przeznaczony głównie dla podmiotów realizujących przedsięwzięcia w dziedzinie infrastruktury energetycznej, operatorów systemów przesyłowych (OSP) i organów odpowiedzialnych za wydawanie pozwoleń na plany i przedsięwzięcia z zakresu przesyłu energii, ale powinien zainteresować również konsultantów w dziedzinie oceny skutków, zarządzających obszarami Natura 2000, organizacje pozarządowe i wszelkich innych praktyków zainteresowanych lub uczestniczących w planowaniu, projektowaniu, realizacji lub zatwierdzaniu planów i przedsięwzięć w zakresie infrastruktury energetycznej. Ma on w zamierzeniu zapewnić im przegląd skutków propozycji w zakresie infrastruktury energetycznej dla gatunków i siedlisk chronionych w UE w ramach sieci Natura 2000 oraz przegląd podejść do łagodzenia wszelkich negatywnych skutków.
Niniejszy dokument może być także przydatny w procedurach oceny planów i przedsięwzięć dotyczących instalacji służących do przesyłu energii, realizowanych na podstawie dyrektywy w sprawie oceny oddziaływania na środowisko oraz dyrektywy w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, w odniesieniu do których zostało ustalone, że przeprowadzenie odpowiedniej oceny ich oddziaływania na sieć Natura 2000 nie jest niezbędne.
Zakres
W niniejszym dokumencie podano wytyczne oraz najlepsze praktyki w zakresie instalacji, eksploatacji i likwidacji instalacji przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej, gazu i ropy naftowej w odniesieniu do obszarów Natura 2000 oraz gatunków chronionych na mocy unijnych dyrektyw siedliskowej i ptasiej, w ramach szerzej pojętego obszaru. Skupiono się tylko na infrastrukturze przesyłu energii, a nie na obiektach wytwarzania energii takich jak platformy do wydobycia ropy naftowej, zapory elektrowni wodnych, turbiny wiatrowe, elektrownie itd.
Uwzględniono takie rodzaje infrastruktury przesyłu energii jak gazociągi i ropociągi, a także elektroenergetyczne przewody przesyłowe wysokiego i średniego napięcia oraz instalacje dystrybucyjne, przy czym w odniesieniu do tych ostatnich skupiono się na instalacjach lądowych. Osobny rozdział poświęcono infrastrukturze przesyłu energii w środowisku morskim.
Struktura i treść
Dokument składa się z ośmiu rozdziałów:
W całym dokumencie, tam gdzie to możliwe, podawane są przykłady dobrych praktyk, w celu pokazania, jak można w praktyce pogodzić instalacje przesyłu energii i unijne prawodawstwo w dziedzinie ochrony przyrody. Przykłady stanowią użyteczne źródło pomysłów w zakresie różnych możliwych do wykorzystania rodzajów technik i podejść.
Charakter niniejszego dokumentu
Celem niniejszych wytycznych jest wyjaśnienie przepisów dyrektyw siedliskowej i ptasiej oraz osadzenie ich w szczególności w kontekście rozwoju i eksploatacji sieci przesyłu energii. Dokument ten nie ma charakteru prawodawczego; podano w nim raczej praktyczne wytyczne i najlepsze praktyki w zakresie stosowania istniejących przepisów. Stanowi on zatem jedynie odzwierciedlenie poglądów służb Komisji. Ostatecznej wykładni dyrektyw UE dokonuje Trybunał Sprawiedliwości.
Niniejszy dokument stanowi uzupełnienie istniejących ogólnych wytycznych interpretacyjnych i metodycznych Komisji dotyczących art. 6 dyrektywy siedliskowej 1 . Zaleca się, aby czytać te wytyczne w związku z niniejszym dokumentem.
Wreszcie w niniejszym dokumencie uznaje się w pełni, że dwie dyrektywy dotyczące ochrony przyrody są wpisane w zasadę pomocniczości, i to państwa członkowskie określają, w jaki sposób najlepiej realizować wynikające z nich wymogi proceduralne. Opisane w niniejszym dokumencie procedury w zakresie dobrych praktyk oraz proponowane metody nie mają zatem charakteru normatywnego, lecz mają stanowić przydatne porady, pomysły i propozycje oparte na informacjach zwrotnych i danych pochodzących od właściwych organów, przedstawicieli przedsiębiorstw z sektora energii, organizacji pozarządowych oraz innych ekspertów i zainteresowanych stron.
Komisja dziękuje za cenny wkład oraz wypowiedzi wszystkim, którzy uczestniczyli w przygotowaniu niniejszych wytycznych.
Zalecane metody zmniejszania ryzyka
Słupy z izolatorami stojącymi
Słupy z izolatorami odciągowymi
Słupy mocne i rozgałęźne
Transformatory i konstrukcje krańcowe
Słupy z odłącznikami
Przebudowa linii