Dyrekcja Generalna ds. Budżetu (DG BUDG) - Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora (AD 14), Bruksela (art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego) - COM/2018/10380.

Dyrekcja Generalna ds. Budżetu (DG BUDG)
Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora (AD 14), Bruksela

(art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego)

COM/2018/10380

(2018/C 195 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2018 r.)

Reprezentujemy

Dyrekcję Generalną ds. Budżetu (DG BUDG), która jest główną służbą Komisji Europejskiej odpowiedzialną za zarządzanie budżetem UE w cyklu rocznym i wieloletnim, począwszy od przygotowania projektu budżetu rocznego oraz wieloletnich ram finansowych, do ich wdrożenia i udzielenia absolutorium przez Parlament Europejski. DG BUDG odpowiada również za ramy prawne mające zastosowanie do wykonania budżetu UE przez różne instytucje, agencje i państwa członkowskie i odgrywa kluczową rolę we wspieraniu należytego zarządzania finansami i zorientowania na jak najlepsze wykorzystanie środków publicznych w terenie.

Dyrektor ds. wykonania budżetu odpowiada za zagwarantowanie skutecznego i sprawnego działania Działu Rachunkowości i Zasobów Finansowych oraz za kierowanie pracami Dyrekcji Generalnej, aby osiągnąć jej ogólne cele oraz cele samej Komisji. Dyrekcja składa się z 6 działów zatrudniających na stałe ok. 130 pracowników.

Oferujemy

Pracę na stanowisku dyrektora ds. wykonania budżetu w DG BUDG. Dyrektor ds. wykonania budżetu podlega bezpośrednio zastępcy dyrektora generalnego - księgowemu, i służy najwyższej jakości wsparciem dyrekcji generalnej, aby mogła ona właściwie osiągnąć swe cele.

W zakres odpowiedzialności i obowiązków wchodzi obecnie:

-
zapewnianie jakości danych finansowych w departamentach Komisji odpowiedzialnych za wydatki dzięki odpowiednim systemom, narzędziom sprawozdawczym, poradom i wsparciu w celu uzyskania pozytywnego poświadczenia wiarygodności rachunków od Trybunału Obrachunkowego,
-
zarządzanie funkcją związaną z zasobami finansowymi oraz wykonywanie wszystkich płatności i przyjmowanie wpływów dla Komisji, Europejskiego Funduszu Rozwoju oraz około 15 innych organów UE. Dział odpowiedzialny za zasoby finansowe dokonuje rocznie 2,5 mln wypłat na ogólną kwotę około 160 mld EUR,
-
przygotowywanie rocznych sprawozdań finansowych i innych oficjalnych sprawozdań finansowych dla Komisji Europejskiej,
-
odzyskiwanie długów i utrzymywanie kontaktów z urzędnikami zatwierdzającymi i Służbą Prawną Komisji, aby zapewnić ochronę interesów Unii. Dyrekcja odgrywa ważną rolę w odzyskiwaniu grzywien w zakresie konkurencji nakładanych przez Komisję,
-
w ramach rozwoju centralnego systemu rachunkowości (ABAC) dyrekcja, jako kluczowy użytkownik, odgrywa ważną rolę w określaniu, opracowywaniu i wdrażaniu systemu następczego,
-
doradzanie wszystkim departamentom Komisji odpowiedzialnym za wydatki, instytucjom i agencjom UE oraz świadczenie usług rachunkowości na rzecz rosnącej liczby tych jednostek.

Dyrektor może zostać wezwany do reprezentowania Dyrekcji Generalnej na właściwych spotkaniach różnych służb oraz reprezentowania Komisji przed Parlamentem i Radą w kwestiach wchodzących w zakres kompetencji dyrekcji.

Poszukujemy

Idealny kandydat powinien posiadać:

-
doskonałą znajomość zagadnień finansów publicznych, zarządzania zasobami finansowymi, zasad i procedur budżetowych, międzynarodowych standardów rachunkowości i sprawozdawczości finansowej oraz doświadczenie w tych dziedzinach,
-
poświadczone doświadczenie w zakresie systemów informacji finansowych i księgowych oraz umiejętność zrozumienia i stosowania metodologii zarządzania projektami IT,
-
dobrą znajomość zagadnień i procedur związanych z audytem zewnętrznym, kontrolą wewnętrzną i procedurą absolutorium Komisji Europejskiej (decyzją podejmowaną przez upoważniony organ - Parlament - zwalniającą organ wykonawczy - Komisję - z obowiązku wykonania budżetu i zamykającą tym samym cykl budżetowy),
-
udokumentowane osiągnięcia na stanowisku kierowniczym oraz umiejętności przywódcze umożliwiające kierowanie dużymi wielodyscyplinarnymi zespołami wysoko wykwalifikowanych pracowników oraz motywowanie i inspirowanie ich,
-
doskonałe umiejętności rozwiązywania problemów oraz potencjał intelektualny,
-
zdrowy osąd i doskonałe zdolności analityczne i koncepcyjne świadczące o wysoko rozwiniętym strategicznym i kreatywnym myśleniu oraz umiejętność generowania innowacyjnych, spójnych i praktycznych planów działania,
-
rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji i zdolności interpersonalne, umiejętność prowadzenia skutecznych rozmów z wewnętrznymi i zewnętrznymi zainteresowanymi podmiotami, jak również znaczne doświadczenie w koordynowaniu lub negocjowaniu na wysokim szczeblu.

Kandydat musi spełniać następujące wymagania (kryteria kwalifikacyjne):

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

-
obywatelstwo: kandydat musi posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
-
dyplom lub stopień uniwersytecki: kandydat musi posiadać:
(i)
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie 4 lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów;
(ii)
lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym potwierdzony dyplomem ukończenia studiów oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej 3 lata (wspomniane roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od momentu ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej),
-
doświadczenie zawodowe: kandydaci muszą posiadać co najmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje,
-
doświadczenie w zarządzaniu: przynajmniej 5 lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte na wyższym stanowisku kierowniczym 1  i w dziedzinie bezpośrednio związanej z przedmiotowym stanowiskiem,
-
znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 2  oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. oznacza to, że część rozmowy może być prowadzona w tym języku,
-
limit wieku: kandydat nie może jeszcze mieć osiągniętego normalnego wieku emerytalnego, który dla urzędnika Unii Europejskiej rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym urzędnik ten osiąga wiek 66 lat (zob. art. 52 lit. a) regulaminu pracowniczego) 3 .

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Przed objęciem funkcji kandydat ma obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenie dotyczące konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności.

Powołanie i warunki zatrudnienia

Komisja Europejska dokona wyboru i powoła dyrektora zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami selekcji i naboru (zob. również "Compilation Document on Senior Officials Policy", dokument w jęz. angielskim dotyczący postępowania względem urzędników wyższego szczebla 4 ). W trakcie procedury selekcji kandydaci zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną przez działający w Komisji Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania wezmą wcześniej udział w testach przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne.

Ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury selekcji w interesie kandydatów oraz instytucji procedura rekrutacyjna będzie przeprowadzana wyłącznie w języku angielskim lub francuskim 5 .

Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia urzędników Unii Europejskiej w grupie zaszeregowania AD 14 określono w regulaminie pracowniczym. Informujemy kandydatów, że regulamin pracowniczy nakłada na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.

Miejscem pracy dyrektora jest Bruksela.

Polityka równych szans

Komisja Europejska stosuje aktywną politykę równych szans, aby zwiększać liczbę kobiet na stanowiskach kierowniczych, i w szczególności zachęca kobiety do składania kandydatur.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zawodowego oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury selekcji.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/CV_Encadext/index.cfm?fuseaction=premierAcce-s&langue=EN

Należy zastosować się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury.

Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Służy on do identyfikacji ich zgłoszenia oraz do kontaktowania się z kandydatami na poszczególnych etapach trwania procedury selekcji. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków).

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Wiadomość zawierać będzie również numer identyfikacyjny, który będzie wykorzystywany jako numer referencyjny we wszystkich sprawach dotyczących zgłoszenia kandydata. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 5 lipca 2018 r. o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja elektroniczna nie będzie już możliwa.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu.

Ochrona danych osobowych

Komisja zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy UE i o swobodnym przepływie takich danych 6 .

1 Kandydaci powinni w swoim życiorysie wyszczególnić przynajmniej w odniesieniu do wspomnianych 5 lat, podczas których zdobyli doświadczenie na wyższych stanowiskach kierowniczych: 1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; 2) liczbę pracowników nadzorowanych na tych stanowiskach; 3) wielkość budżetów, którymi zarządzali, oraz 4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej ich stanowiska oraz liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.
5 Komisja selekcyjna zadba o to, aby rodzimi użytkownicy tych języków nie odnieśli w związku z tym nienależnej korzyści.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.195A.1

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Dyrekcja Generalna ds. Budżetu (DG BUDG) - Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora (AD 14), Bruksela (art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego) - COM/2018/10380.
Data aktu: 07/06/2018
Data ogłoszenia: 07/06/2018