Konkluzje Rady w sprawie standardowego postanowienia UE dotyczącego dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych na potrzeby umów z państwami trzecimi.

Konkluzje Rady w sprawie standardowego postanowienia UE dotyczącego dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych na potrzeby umów z państwami trzecimi

(2018/C 193/04)

(Dz.U.UE C z dnia 6 czerwca 2018 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ:

1.
PRZYWOŁUJE konkluzje Rady z 14 maja 2008 r. w dziedzinie postanowień podatkowych w umowach z państwami trzecimi z myślą o zwalczaniu oszustw podatkowych i uchylania się od opodatkowania oraz o wzmocnieniu działań służących zwalczaniu oszustw podatkowych i uchylania się od opodatkowania w wymiarze transgranicznym, a także ODWOŁUJE SIĘ do szczególnego postanowienia dotyczącego dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, które ma być ujmowane w stosownych umowach zawieranych z państwami trzecimi przez Unię i jej państwa członkowskie i które zostało przy tej okazji przyjęte.
2.
PRZYWOŁUJE konkluzje Rady z 25 maja 2016 r. w sprawie strategii zewnętrznej na rzecz efektywnego opodatkowania i środków przeciwdziałających nadużyciom postanowień konwencji podatkowych, w których zaapelowano o nową standardową regułę zgodnie z rozwojem międzynarodowych standardów w dziedzinie opodatkowania.
3.
PODKREŚLA, jak ważne jest wprowadzenie zaktualizowanego postanowienia dotyczącego dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych w bieżących i przyszłych negocjacjach z państwami trzecimi, w odniesieniu do jak najszerszego obszaru geograficznego, przy jednoczesnym uwzględnieniu konkretnej sytuacji każdego państwa trzeciego. Główne elementy zaktualizowanego postanowienia obejmowałyby globalne standardy dotyczące przejrzystości, wymiany informacji i uczciwego opodatkowania oraz standardy przeciwdziałania erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków. Dobre zarządzanie w kwestiach podatkowych nie tylko jest jednym z podstawowych narzędzi walki z oszustwami podatkowymi i z uchylaniem się od opodatkowania w wymiarze transgranicznym, lecz mogłoby także wesprzeć walkę z praniem pieniędzy, korupcją i finansowaniem terroryzmu.
4.
UZNAJE w związku z tym, że do stosownych umów z państwami trzecimi zawieranych przez Unię i jej państwa członkowskie, bez uszczerbku dla ich odnośnych kompetencji, trzeba włączyć zaktualizowane postanowienie dotyczące dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, i jest zdania, że następujący tekst jest w tym kontekście odpowiedni:

"Strony uznają zasady dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, w tym globalne standardy dotyczące przejrzystości, wymiany informacji i uczciwego opodatkowania, oraz minimalne standardy przeciwdziałania erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków (BEPS), a także zobowiązują się do wdrażania tych zasad i standardów. Strony będą promowały dobre zarządzanie w kwestiach podatkowych, usprawniały współpracę międzynarodową w kwestiach podatkowych i ułatwiały pobór dochodów podatkowych.".

5.
ZAZNACZA, że zależy jej na promowaniu dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych w odniesieniu do bieżących i przyszłych negocjacji.
6.
W ramach mających zastosowanie postanowień TFUE Komisja z należytą starannością i terminowo będzie - stosownie do sytuacji - informować odpowiednie organy Rady o wszelkich kwestiach związanych z powyższym szczególnym postanowieniem dotyczącym dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, które mogą się pojawić podczas negocjowania wspomnianych wyżej międzynarodowych umów, oraz konsultować się w tych kwestiach z odpowiednimi organami Rady.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.193.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady w sprawie standardowego postanowienia UE dotyczącego dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych na potrzeby umów z państwami trzecimi.
Data aktu: 06/06/2018
Data ogłoszenia: 06/06/2018