Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów w sprawie zmiany rozporządzenia ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w celu wspierania reform strukturalnych.

Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów w sprawie zmiany rozporządzenia ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w celu wspierania reform strukturalnych

(2018/C 176/02)

(Dz.U.UE C z dnia 23 maja 2018 r.)

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW (KR),

-
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej dotyczący rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wspólnych przepisów (UE) nr 1303/2013 z dnia 6 grudnia 2017 r. 1 ,
-
mając na uwadze:
i)
opinię KR-u w sprawie wniosku Komisji dotyczącego ogólnego rozporządzenia w sprawie funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych z dnia 4 maja 2012 r., w której podkreślono, że władze lokalne i regionalne nie mogą ucierpieć wskutek niespełnienia przez niektóre państwa członkowskie obowiązków w zakresie zarządzania gospodarczego, a zwłaszcza deficytu krajowego;
ii)
opinię KR-u w sprawie programu wspierania reform strukturalnych na lata 2017-2020 z dnia 8 kwietnia 2016 r., w której KR sprzeciwił się podporządkowaniu polityki spójności europejskiemu semestrowi, gdyż polityka spójności jest w pełni uprawniona i zapisana w traktatach europejskich;
iii)
opinię KR-u w sprawie: "Przyszłość polityki spójności po 2020 r. Dla silnej i skutecznej europejskiej polityki spójności po 2020 r. z dnia 12 maja, na której opiera się sojusz #CohesionAlliance i w której podkreślono, że uwzględnianie polityki spójności w krajowych programach reform należy zmienić od szczebla europejskiego w dół w taki sposób, by zachować wymiar terytorialny oraz oparte na partnerstwie, zdecentralizowane podejście;
iv)
opinię KR-u w sprawie: "Ulepszenie zarządzania europejskim semestrem - kodeks postępowania dotyczący udziału władz lokalnych i regionalnych" z dnia 11 maja 2017 r., w której zaapelował o zorganizowany udział władz lokalnych i regionalnych jako partnerów europejskiego semestru w obliczu obecnego podziału uprawnień i kompetencji na wszystkich szczeblach sprawowania rządów w państwach członkowskich UE, by zwiększyć skuteczność europejskiego semestru i odpowiedzialność za niego w terenie;
v)
opinię KR-u w sprawie dokumentu otwierającego debatę na temat pogłębienia unii gospodarczej i walutowej do 2025 r. z dnia 1 grudnia 2017 r., w której poparł strategię konwergencji uzupełniającą istniejące polityki europejskie w celu zwiększenia spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
1.
Zwraca uwagę, że promowanie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej jest celem wszystkich kierunków polityki UE (art. 3 Traktatu UE) i jednocześnie rzeczywistą polityką zapisaną w traktacie (art. 174-177).
2.
Podkreśla, że polityka spójności - zgodnie z jej definicją w Traktacie UE - nie obejmuje zobowiązania do finansowania ogólnych reform strukturalnych w państwach członkowskich.
3.
Akcentuje, że przestrzeganie zasady pomocniczości wymaga, by określono koncepcję i zakres reform strukturalnych kwalifikujących się do europejskiego wsparcia finansowego. Odnotowuje, że należy to uczynić na podstawie analizy europejskiej wartości dodanej, gdyż art. 2a rozporządzenia Rady (WE) nr 1466/97 z lipca 1997 r., do którego odnosi się obecny wniosek, zawiera niestosownie szeroką definicję koncepcji reform strukturalnych.
4.
Odrzuca uzasadnienie zgodności z zasadą pomocniczości, gdyż celem polityki spójności wdrażanej w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, których ogólne ramy prawne określa rozporządzenie w sprawie wspólnych przepisów, nie jest wsparcie reform strukturalnych w państwach członkowskich, lecz zmniejszenie zarówno dysproporcji między poziomem rozwoju różnych regionów, jak i opóźnienia regionów najmniej uprzywilejowanych.
5.
Odnotowuje z zaniepokojeniem, że propozycja bezpośredniego zarządzania wsparciem dla reform strukturalnych i zrezygnowania z wymogów dotyczących współfinansowania tych wydatków sugeruje renacjonalizację polityki spójności, naruszając zasady współfinansowania i zarządzania dzielonego, na których opiera się ta polityka. Te zasady mają kluczowe znaczenie dla zwiększenia współodpowiedzialności, egzekwowania dobrych rządów i zwiększenia stymulującego wpływu polityki spójności.
6.
Podkreśla, że zasada wielopoziomowego sprawowania rządów, która została prawnie zapisana w art. 5 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów, wymaga skoordynowanych działań, zwłaszcza między różnymi szczeblami sprawowania rządów, prowadzonych zgodnie z zasadą pomocniczości i proporcjonalności, w tym poprzez współpracę operacyjną i instytucjonalną odnośnie do przygotowania i wdrażania umowy i programów partnerstwa. Wykorzystanie środków europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych do finansowania reform krajowych wymagałoby zatem skoordynowanych działań różnych szczebli sprawowania rządów, czego nie uwzględniono we wniosku Komisji.
7.
Odnotowuje z zaniepokojeniem, że ustanowienie takiego jak obecnie proponowany system "gotówka za reformy" byłoby sprzeczne z zasadami partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów i nie sprzyjałoby współodpowiedzialności lokalnej i regionalnej za reformy strukturalne istotne dla UE, zważywszy że większość z nich wymaga udziału samorządu lokalnego i regionalnego.
8.
Dostrzega sprzeczność między wykorzystaniem środków z funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w celu finansowania ogólnych reform strukturalnych w państwach członkowskich a zobowiązaniem do koncentracji tematycznej zgodnie z definicją zawartą w art. 18 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów.
9.
Wyraża zaniepokojenie, że Komisja Europejska proponuje, by wprowadzić zmiany w rozporządzeniu ustanawiającym wspólne przepisy i wykorzystać rezerwę wykonania europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych do finansowania niezaproponowanego jeszcze narzędzia realizacji reform, którego szczegółów jak dotąd nie przedstawiono.
10.
Podkreśla, że celem rezerwy wykonania funduszy strukturalnych i inwestycyjnych zgodnie z opisem zawartym w art. 20-22 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów jest wsparcie wyłącznie programów i priorytetów, których cele pośrednie osiągnięto, oraz stworzenie zachęt do pomyślnego zarządzania i wdrażania. Wyraża zaniepokojenie, że proponowane zmniejszenie tych zachęt zniechęciłoby regiony i władze zarządzające odnoszące sukcesy, i tym samym nie zgadza się z propozycją Komisji, by wykorzystać części tej rezerwy wykonania - nawet na zasadzie dobrowolności - do innych celów. Jeśli wniosek Komisji zostanie przyjęty przez Radę i Parlament Europejski, trzeba będzie wyraźnie stwierdzić, że jego wdrażanie odbywa się na zasadzie dobrowolności, by wszelkie zmiany w obecnym systemie programów europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych pozostawić regionom i gminom.
11.
Uważa, że klauzule opt-in oraz dobrowolny udział w programie UE nie mogą być pretekstem do stwierdzenia, że wniosek nie ma znaczenia z punktu widzenia zasady pomocniczości dopóty, dopóki program opiera się na środkach UE ukierunkowanych na realizację zapisanych w traktatach celów, które mają znaczenie dla wszystkich państw członkowskich UE. Wszelkie finansowanie UE musi być przyznawane z myślą o realizacji celów zapisanych w traktatach UE i musi mieć podstawę prawną związaną bezpośrednio z celami, na których realizację jest ukierunkowane.
12.
Wyraża zaniepokojenie, że zmiana rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów na tym etapie wdrażania obecnego okresu programowania, przed weryfikacją skuteczności działania zaplanowaną na 2019 r. (art. 21), może prowadzić do niepewności prawa i dalszych opóźnień w realizacji obecnych programów europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.
13.
Jest również zaniepokojony czasem wprowadzenia nowego narzędzia realizacji, jako że wyniki proponowanej fazy pilotażowej nie mogą zostać uwzględnione we wniosku Komisji w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych, który ma zostać przedstawiony w maju 2018 r. Jeśli projekt pilotażowy ma dopiero zostać zaproponowany i przyjęty przez prawodawców oraz rozpoczęty w 2018 r., niezwykle trudne będzie zebranie dowodów i wyników jego działalności przed majem 2018 r. Jakikolwiek wniosek w sprawie narzędzia realizacji reform w okresie po 2020 r. nie zostałby wówczas poparty jakimikolwiek wcześniejszymi doświadczeniami.
14.
Zauważa, że zasada wykorzystywania europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych do finansowania reform strukturalnych niezwiązanych z celami polityki spójności została już wprowadzona przez program wspierania reform strukturalnych; z kolei środki finansowe na ten program pobierane są z budżetu na pomoc techniczną w ramach EFRR, a państwa członkowskie upoważnione są do wprowadzenia dodatkowych wkładów ze środków przeznaczonych na pomoc techniczną w ramach programów operacyjnych. Podkreśla, że ten niepokojący precedens został obecnie wzmocniony przez pakiet UGW, a konsekwencje tego faktu stawiają pod znakiem zapytania podstawy polityki spójności.
15.
W związku z tym odrzuca propozycję Komisji dotyczącą zmiany rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów w celu wykorzystania rezerwy wykonania na wsparcie reform strukturalnych w państwach członkowskich. Wyraża gotowość do pełnego skorzystania ze swej prerogatywy do zakwestionowania aktu ustawodawczego przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej zgodnie z art. 8 protokołu nr 2 w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności.
16.
Jeżeli chodzi o wieloletnie ramy finansowe i okres programowania po 2020 r., chętnie omówi szczegółowo powiązania między polityką spójności, reformami strukturalnymi istotnymi dla UE i europejskim semestrem. Powiązania te musiałyby stanowić część nadrzędnej strategii UE dotyczącej zarządzania gospodarczego, społecznego i zrównoważonego zgodnie ze strategią "Europa 2020". Zgodnie z postanowieniami kodeksu postępowania KR-u uważa, że pełne zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych na wszystkich etapach takiej strategii jest zasadniczą kwestią.
17.
Zobowiązuje swego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji Europejskiej, Parlamentowi Europejskiemu, prezydencji bułgarskiej w Radzie oraz przewodniczącemu Rady Europejskiej.

Bruksela, dnia 1 lutego 2018 r.

Karl-Heinz LAMBERTZ
Przewodniczący Europejskiego Komitetu Regionów
1 COM(2017) 826 final.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.176.5

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów w sprawie zmiany rozporządzenia ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w celu wspierania reform strukturalnych.
Data aktu: 01/02/2018
Data ogłoszenia: 23/05/2018