Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40461 - DE-DK Interconnector.

Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40461 - DE-DK Interconnector

(2018/C 118/07)

(Dz.U.UE C z dnia 4 kwietnia 2018 r.)

1. 

Wprowadzenie

(1)
W przypadkach, w których Komisja zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestanie naruszania prawa i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej ocenie, zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) 1/2003 1 , Komisja może zdecydować o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2. 

Streszczenie sprawy

(2)
W dniu 19 marca 2018 r. Komisja przyjęła ocenę wstępną na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 dotyczącą domniemanego naruszenia przez TenneT TSO GmbH ("TenneT") art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") i art. 54 Porozumienia EOG.
(3)
Z oceny wstępnej Komisji wynika, że TenneT ma pozycję dominującą na rynku przesyłu energii elektrycznej na swoim obszarze regulacyjnym. Komisja wstępnie stwierdza, że TenneT prawdopodobnie nadużył swojej pozycji dominującej na tym rynku z naruszeniem art. 102 TFUE i art. 54 Porozumienia EOG, różnie traktując użytkowników sieci w zależności od ich miejsca zamieszkania, co skutkuje podziałem rynku wewnętrznego.
(4)
Komisja wstępnie stwierdza, że TenneT daje priorytetowy dostęp do swojej sieci krajowym producentom energii elektrycznej, w szczególności w godzinach, kiedy krajowa produkcja wiatrowej energii elektrycznej jest wysoka, ograniczając dostęp dla energii elektrycznej przesyłanej przez połączenie międzysystemowe z zachodniej Danii (DK1) ("połączenie międzysystemowe DE-DK1"). Zostało to wdrożone w drodze bardzo znacznego ograniczenia dostępnej zdolności przesyłowej energii elektrycznej z połączenia międzysystemowego DE-DK1. Ze wstępnej oceny Komisji wynika, że praktyki stosowane przez TenneT mogą tworzyć przeszkody w swobodnym przepływie energii elektrycznej na rynku wewnętrznym.

3. 

Zasadnicza treść zaproponowanych zobowiązań

(5)
TenneT nie zgadza się ze wstępną oceną Komisji. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 zaproponował, że przyjmie zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia Komisji w odniesieniu do naruszenia konkurencji. Poniżej przedstawiono najważniejsze elementy zaproponowanych zobowiązań.
a)
Tennet udostępni dla rynku maksymalną zdolność przesyłową połączenia międzysystemowego DE-DK1, przestrzegając standardów bezpiecznej eksploatacji sieci. Bez względu na okoliczności TenneT będzie oferował minimalną przepustowość godzinową połączenia międzysystemowego DE-DK1 w wysokości 1 300 MW. Poziom 1 300 MW zostanie osiągnięty po etapie wdrażania trwającym do sześciu miesięcy, zwiększając poziom obecnie dostępnej zdolności o 120 MW co miesiąc, począwszy od pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po notyfikacji decyzji Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003. TenneT będzie stosował mechanizmy kontrzakupów i redysponowania w celu optymalizacji dostępnych zdolności.
b)
TenneT będzie mógł ograniczyć oferowaną zdolność do poniżej minimalnego gwarantowanego poziomu w dwóch ściśle określonych wyjątkowych okolicznościach, mianowicie w przypadku wyłączenia określonych krytycznych elementów sieci, wymienionych w załączniku do zobowiązań, lub w przypadku sytuacji nadzwyczajnej spowodowanej przez (i) niewystarczającą zdolność mimo zastosowania mechanizmów kontrzakupów i redysponowania lub (ii) prośbę o pomoc od operatora(-ów) innych sieci w celu utrzymania bezpieczeństwa dostaw.
c)
W obu tych wyjątkowych okolicznościach, kiedy oferowana zdolność może być niższa od minimalnego gwarantowanego poziomu przepustowości godzinowej, ograniczenie nie powinno przekraczać poziomu absolutnie niezbędnego do zapewnienia przez TenneT bezpieczeństwa dostaw. Ponadto w przypadku wyłączenia krytycznego elementu sieci TenneT będzie bez względu na okoliczności oferować przepustowość co najmniej 500 MW.
d)
Zobowiązania będą obowiązywać od dnia notyfikacji decyzji Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przez 9 lat. TenneT wyznaczy też pełnomocnika monitorującego przestrzeganie zobowiązań.
(6)
Zobowiązania powinny uwzględniać zastrzeżenia Komisji i gwarantować dostępność na rynku maksymalnych zdolności przesyłowych połączenia międzysystemowego DE-DK1, z uwzględnieniem uzasadnionych powodów związanych z bezpieczeństwem dostaw. Minimalna gwarantowana przepustowość godzinowa w wysokości 1 300 MW będzie dodatkowym zabezpieczeniem, stanowiącym znaczącą poprawę w stosunku do obecnej sytuacji. Koszty poniesione przez TenneT podczas zapewniania minimalnej gwarantowanej przepustowości godzinowej nie będą podlegać ograniczeniom.
(7)
Pełna wersja wszystkich zobowiązań została opublikowana w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji: http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html.

4. 

Zaproszenie do zgłaszania uwag

(8)
Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji. W razie istotnych zmian w zobowiązaniach przeprowadzone zostanie nowe badanie rynku.
(9)
Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja zwraca się do zainteresowanych stron w szczególności o przedstawianie uwag dotyczących poziomu minimalnej gwarantowanej przepustowości godzinowej oraz wyjątków od przestrzegania przez TenneT tego zobowiązania.
(10)
Prosimy o przesyłanie uzasadnionych odpowiedzi i uwag, przedstawiających istotne fakty. Strony trzecie zachęca się również do przedstawienia uwag co do wszystkich innych aspektów tych zobowiązań. W przypadku stwierdzenia ewentualnego problemu dotyczącego dowolnej części proponowanych zobowiązań prosimy o zasugerowanie możliwego rozwiązania.
(11)
Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".
(12)
Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny AT.40461 - DE-DK Interconnector można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (+32 22950128) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1). Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 TFUE. Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Do celów niniejszego zawiadomienia odniesienia do art. 101 i 102 TFUE należy rozumieć, tam gdzie to stosowne, jako odniesienia do art. 81 i 82 Traktatu WE.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.118.20

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40461 - DE-DK Interconnector.
Data aktu: 04/04/2018
Data ogłoszenia: 04/04/2018