Statut Europejskiej infrastruktury otwartych platform przesiewowych w dziedzinie biologii chemicznej - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EU-OPENSCREEN ERIC).

Statut Europejskiej infrastruktury otwartych platform przesiewowych w dziedzinie biologii chemicznej - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EU-OPENSCREEN ERIC)

(2018/C 111/01)

Spis treści

PREAMBUŁA

ROZDZIAŁ 1 - POSTANOWIENIA OGÓLNE

(Dz.U.UE C z dnia 26 marca 2018 r.)

Artykuł 1: Ustanowienie EU-OPENSCREEN ERIC

Artykuł 2: Definicje

Artykuł 3: Cele i zadania

ROZDZIAŁ 2 - CZŁONKOSTWO

Artykuł 4: Członkostwo i reprezentacja

Artykuł 5: Status obserwatora i reprezentacja

Artykuł 6: Przyjmowanie nowych członków i obserwatorów

Artykuł 7: Wystąpienie członka lub obserwatora z konsorcjum

Artykuł 8: Pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora

ROZDZIAŁ 3 - PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW

Artykuł 9: Prawa i obowiązki członków

Artykuł 10: Prawa i obowiązki obserwatorów

ROZDZIAŁ 4 - PLACÓWKI PARTNERSKIE

Artykuł 11: Placówki partnerskie

ROZDZIAŁ 5 - ZARZĄDZANIE

Artykuł 12: Struktura zarządzania

Artykuł 13: Zgromadzenie członków

Artykuł 14: Podejmowanie decyzji przez zgromadzenie członków

Artykuł 15: Dyrektor generalny

Artykuł 16: Forum placówek partnerskich

Artykuł 17: Rada Konsultacyjna ds. Nauki i Etyki

ROZDZIAŁ 6 - FINANSOWANIE

Artykuł 18: Zasoby EU-OPENSCREEN ERIC

Artykuł 19: Zasady budżetowe i sprawozdania finansowe

Artykuł 20: Odpowiedzialność

ROZDZIAŁ 7 - SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI EUROPEJSKIEJ

Artykuł 21: Składanie sprawozdań Komisji Europejskiej

ROZDZIAŁ 8 - POLITYKA

Artykuł 22: Polityka w zakresie dostępu użytkowników

Artykuł 23: Polityka informacyjna

Artykuł 24: Polityka upowszechniania

Artykuł 25: Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

Artykuł 26: Polityka zatrudnienia

Artykuł 27: Polityka zamówień publicznych i zwolnienie z podatku

ROZDZIAŁ 9 - CZAS TRWANIA I LIKWIDACJA

Artykuł 28: Czas trwania i likwidacja

ROZDZIAŁ 10 - POSTANOWIENIA RÓŻNE

Artykuł 29: Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności

Artykuł 30: Dostępność statutu

ZAŁĄCZNIK 1 - Lista członków i obserwatorów

ZAŁĄCZNIK 2 - Roczne wkłady finansowe członków, obserwatorów i organizacji międzyrządowych

ZAŁĄCZNIK 3 - Polityka dostępu

ZAŁĄCZNIK 4 - Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

ZAŁĄCZNIK 5 - Potencjalne placówki partnerskie

PREAMBUŁA

Republika Czeska

Republika Finlandii

Królestwo Hiszpanii

Republika Łotewska

Republika Federalna Niemiec

Królestwo Norwegii

Rzeczpospolita Polska

zwane dalej "członkami założycielami",

a)
PRAGNĄC wzmocnić pozycję Europy, a w szczególności członków założycieli, na świecie i ułatwiać współpracę międzynarodową w dziedzinie biologii chemicznej;
b)
BIORĄC POD UWAGĘ nieskończoną różnorodność potencjalnych struktur chemicznych oraz złożoność nauk biologicznych;
c)
BIORĄC POD UWAGĘ, że większość europejskich badaczy w dziedzinie biologii chemicznej posiada często ograniczony dostęp do najbardziej zaawansowanych technologii oraz do zasobów w dziedzinie chemii, biologii i informatyki, a także do wiedzy ogólnej i fachowej;
d)
STWIERDZAJĄC, że kraje europejskie muszą przezwyciężyć tę fragmentację i zapewnić otwarty dostęp, wzmacniając w ten sposób konkurencyjność Europy w dziedzinie biologii chemicznej i w ogólnie pojętych naukach o życiu;
e)
OPIERAJĄC SIĘ na planie działania Europejskiego Forum Strategii ds. Infrastruktur Badawczych (ESFRI), w którym Europejską infrastrukturę otwartych platform przesiewowych w dziedzinie biologii chemicznej (EU-OPENSCREEN) określono jako rozproszoną infrastrukturę badawczą wspierającą w Europie biologię chemiczną i powiązane nauki o życiu przez zapewnianie ponadnarodowego dostępu do technologii, wiedzy fachowej, danych oraz programów szkoleniowych i edukacyjnych; promowanie wymiany danych; wdrażanie wspólnych wysokich standardów jakości; zacieśnianie współpracy badaczy ze środowiska akademickiego i sektora przemysłu; oraz zachęcanie do ustrukturyzowania infrastruktury krajowej;
f)
UZNAJĄC, że członkostwo w EU-OPENSCREEN ERIC umożliwia specjalistom w dziedzinie chemii, biologii, medycyny, inżynierii i technologii informacyjnych współpracę przy wykorzystaniu zbioru związków chemicznych i bazy danych w ramach EU-OPENSCREEN ERIC i tym samym zwiększa atrakcyjność i konkurencyjność działań badawczych podejmowanych w dziedzinie biologii chemicznej na szczeblu krajowym i wywierających duży wpływ na potencjał badawczy, innowacje i zdrowie;
g)
ZAPRASZAJĄC inne kraje do udziału we wspólnych działaniach na podstawie poniższego statutu,

UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:

ROZDZIAŁ  1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Artykuł  1

Ustanowienie EU-OPENSCREEN ERIC

1. 
Ustanawia się Europejską infrastrukturę otwartych platform przesiewowych w dziedzinie biologii chemicznej, "EU-OPENSCREEN". Formą prawną EU-OPENSCREEN jest konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC), dalej zwane "EU-OPENSCREEN ERIC".
2. 
Siedzibą statutową EU-OPENSCREEN ERIC jest Berlin, Niemcy.
3. 
Językiem roboczym EU-OPENSCREEN ERIC jest język angielski.
Artykuł  2

Definicje

W niniejszym statucie następujące słowa lub wyrażenia mają następujące znaczenie, o ile nie wynika inaczej z kontekstu:

"członek" oznacza podmiot zgodnie z art. 4;

"członek założyciel" oznacza podmiot zgodnie z art. 4;

"obserwator" oznacza podmiot zgodnie z art. 5;

"placówka partnerska" oznacza podmiot zgodnie z art. 11;

"użytkownik" oznacza podmiot prawny, którego naukowcy zabiegają o uzyskanie dostępu do usług i zasobów EU-OPENSCREEN ERIC. "Użytkownik" nie musi koniecznie znajdować się w kraju będącym członkiem lub obserwatorem;

"użytkownik dostarczający próbę" oznacza podmiot prawny, którego naukowcy dostarczają system testowania (próbę), który będzie stosowany do badań przesiewowych zbioru związków chemicznych w ramach EU-OPENSCREEN;

"użytkownik dostarczający związki chemiczne" oznacza podmiot prawny, którego naukowcy dostarczają związki chemiczne, które zostaną włączone do zbioru związków chemicznych w ramach EU-OPENSCREEN;

"użytkownik bazy danych" oznacza podmiot prawny, którego naukowcy korzystają z bazy danych EU-OPENSCREEN;

"węzeł krajowy" oznacza placówkę partnerską, która została wyznaczona przez kraj jej siedziby, aby służyć jako łącznik między EU-OPENSCREEN ERIC i lokalną społecznością naukową, wzmacniać powiązania między krajowym środowiskiem naukowym (użytkownikami) i rozproszoną infrastrukturą badawczą oraz aby budować zaufanie w zakresie infrastruktury i stymulować uczestnictwo naukowców (np. użytkowników dostarczających próbę, użytkowników dostarczających związki chemiczne);

"centralne biuro" oznacza biuro EU-OPENSCREEN ERIC znajdujące się w Berlinie. Wszystkie procesy związane z organizacją i realizacją zadań EU-OPENSCREEN ERIC są zarządzane przez personel biura;

"państwo członkowskie siedziby" oznacza kraj, w którym znajduje się siedziba statutowa EU-OPENSCREEN ERIC;

"Regulamin wewnętrzny" oznacza wewnętrzny dokument o charakterze dodatkowym i pomocniczym w stosunku do niniejszego statutu zgodnie z art. 13 ust. 5, stanowiący kompleksowy zbiór przepisów regulujących wszystkie operacje w ramach EU-OPENSCREEN ERIC.

Artykuł  3

Cele i zadania

1. 
EU-OPENSCREEN ERIC ustanawia, obsługuje i rozwija europejską rozproszoną infrastrukturę badawczą składającą się z platform przesiewowych, jak również obiektów do badań w dziedzinie chemii i biologii, w celu ułatwienia dostępu badaczy do zasobów, narzędzi i obiektów oraz wspierania wysokiej jakości badań nad molekularnymi mechanizmami procesów biologicznych.
2. 
EU-OPENSCREEN ERIC eksploatuje infrastrukturę na zasadzie niedochodowej. EU-OPENSCREEN ERIC może w ograniczonym zakresie prowadzić działalność gospodarczą, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z głównym zadaniem EU-OPENSCREEN ERIC i nie zagraża jego realizacji.
3. 
W celu wykonania swoich zadań EU-OPENSCREEN ERIC podejmuje i koordynuje działania, takie jak:
a)
utworzenie, rozwijanie i utrzymywanie Europejskiej Biblioteki Związków w dziedzinie Biologii Chemicznej;
b)
utworzenie, rozwijanie i utrzymywanie centralnej bazy danych dotyczących wyników badań przesiewowych;
c)
utworzenie i utrzymywanie centralnego biura ds. koordynacji działań;
d)
organizowanie i koordynowanie wysokiej jakości usług infrastrukturalnych opierających się na zharmonizowanych procedurach i standardach jakości;
e)
przyznawanie badaczom rzeczywistego dostępu do zasobów i usług EU-OPENSCREEN ERIC i jego placówek partnerskich zgodnie z przepisami niniejszego statutu;
f)
ustanowienie współpracy z innymi europejskimi i międzynarodowymi infrastrukturami badawczymi, aby służyć społeczności naukowej w badaniach interdyscyplinarnych;
g)
rozpowszechnianie narzędzi i danych do użytku publicznego;
h)
angażowanie się w wymianę z odpowiednimi sektorami przemysłu, nie naruszając art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009 1 .

ROZDZIAŁ  2

CZŁONKOSTWO

Artykuł  4

Członkostwo i reprezentacja

1. 
W EU-OPENSCREEN ERIC mogą uczestniczyć w charakterze członków lub obserwatorów podmioty określone w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 723/2009. Podmioty będące członkami w momencie nadania przez Komisję Europejską EU-OPENSCREEN statusu ERIC określa się "członkami założycielami".
2. 
Każdy członek może wyznaczyć podmiot reprezentujący. Podmiot reprezentujący jest upoważniony do reprezentowania członka we wszystkich wewnętrznych kwestiach EU-OPENSCREEN ERIC. Członek informuje dyrektora generalnego o każdej zmianie swego podmiotu reprezentującego.
3. 
Członkowie oraz podmioty ich reprezentujące są wymienione w załączniku 1 do statutu. Załącznik jest aktualizowany przez dyrektora generalnego.
Artykuł  5

Status obserwatora i reprezentacja

1. 
Podmioty pragnące zostać członkami EU-OPENSCREEN ERIC, ale nie mogące jeszcze przystąpić do niego w charakterze członków, mogą zostać obserwatorami o ograniczonych prawach i obowiązkach określonych w art. 10. Udział w EU-OPENSCREEN ERIC w charakterze obserwatora jest ograniczony do trzech lat. Decyzja o przedłużeniu tego okresu może zostać podjęta przez zgromadzenie członków w każdym indywidualnym przypadku.
2. 
Każdy obserwator może wyznaczyć podmiot reprezentujący. Podmiot reprezentujący jest upoważniony do reprezentowania obserwatora we wszystkich wewnętrznych kwestiach EU-OPENSCREEN ERIC. Obserwator informuje dyrektora generalnego o każdej zmianie swego podmiotu reprezentującego.
3. 
Obserwatorzy oraz podmioty ich reprezentujące są wymienione w załączniku 1 do statutu. Załącznik jest aktualizowany przez dyrektora generalnego.
Artykuł  6

Przyjmowanie nowych członków i obserwatorów

Nowi członkowie i obserwatorzy przyjmowani są na następujących warunkach:

a)
przyjęcie wymaga zgody zgromadzenia członków zgodnie z większościami głosów określonymi w art. 14;
b)
w pisemnym wniosku należy opisać, w jaki sposób wnioskodawca przyczyni się do realizacji celów i zadań EU-OPENSCREEN ERIC określonych w art. 3 oraz w jaki sposób wypełni obowiązki, o których mowa odpowiednio w art. 9 lub 10.
Artykuł  7

Wystąpienie członka lub obserwatora z konsorcjum

1. 
Członek może wystąpić z konsorcjum na pisemny wniosek złożony dwanaście miesięcy przed wystąpieniem. W ciągu pierwszych pięciu lat trwania członkostwa żaden członek nie może wystąpić z konsorcjum, chyba że członkostwo zostało nadane na określony krótszy okres.
2. 
Obserwator może wystąpić z konsorcjum na pisemny wniosek złożony dwanaście miesięcy przed wystąpieniem.
3. 
Członkowie i obserwatorzy występujący z konsorcjum wypełniają wszystkie obowiązki, o których mowa w art. 9 ust. 2 lub art. 10 ust. 2, gdy proces występowania jest w toku.
Artykuł  8

Pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora

1. 
Zgromadzenie członków, po wysłuchaniu danego członka lub obserwatora, może pozbawić go członkostwa lub statusu obserwatora, jeżeli członek lub obserwator:
a)
popełnił poważne naruszenie co najmniej jednego ze swoich obowiązków wynikających z niniejszego statutu lub
b)
powoduje lub może spowodować poważne zakłócenie w funkcjonowaniu EU-OPENSCREEN ERIC, które mogłyby doprowadzić do paraliżu procedur wewnętrznych lub utrudnień w świadczeniu usług przez EU-OPENSCREEN ERIC.
2. 
Jeżeli pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora jest poddawane pod głosowanie, członek, którego to dotyczy, nie ma prawa głosu w odniesieniu do proponowanej decyzji i większości głosów podane w art. 14 należy odpowiednio skorygować.
3. 
Członkowie i obserwatorzy wypełniają wszystkie obowiązki, o których mowa w art. 9 ust. 2 lub w art. 10 ust. 2, w trakcie procedury pozbawienia członkostwa lub statusu obserwatora. Niemniej jednak pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora staje się skuteczne, nawet jeśli obowiązki te nie są wypełniane.

ROZDZIAŁ  3

PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW

Artykuł  9

Prawa i obowiązki członków

1. 
Prawa członków:
a)
każdy członek może brać udział w zgromadzeniu członków z prawem do głosowania. Członkowie określają w akcie nominacji nazwiska delegatów, którzy posiadają prawo do głosowania;
b)
każdy członek może uczestniczyć we wszystkich procedurach oraz w procesie podejmowania decyzji we wszystkich sprawach dotyczących EU-OPENSCREEN ERIC;
c)
użytkownicy znajdujący się w kraju będącym członkiem mają dostęp do usług i wsparcia EU-OPENSCREEN ERIC oraz wydarzeń przez nie organizowanych. Dostęp ten podlega warunkom określonym w ramach polityki dostępu zgodnie z załącznikiem 3 do statutu;
d)
każdy członek może wyznaczyć węzeł krajowy i dodatkowe punkty kontaktowe, jeśli zostanie to uznane za niezbędne na szczeblu krajowym. Szczegółowe zasady ustanawia się w regulaminie wewnętrznym.
2. 
Obowiązki członków:
a)
każdy członek uiszcza roczny wkład ustalony przez zgromadzenie członków zgodnie z zasadami dotyczącymi wkładu członkowskiego określonymi w załączniku 2 do statutu;
b)
każdy członek wyznacza co najmniej jedną krajową placówkę partnerską. Każdy członek wspiera swoje placówki partnerskie w oferowaniu przez nie usług zgodnie z art. 11.
Artykuł  10

Prawa i obowiązki obserwatorów

1. 
Prawa obserwatorów:
a)
każdy obserwator może brać udział w zgromadzeniu członków bez prawa do głosowania;
b)
użytkownicy znajdujący się w kraju posiadającym status obserwatora mają dostęp do usług i wsparcia EU-OPENSCREEN ERIC oraz wydarzeń przez nie organizowanych. Dostęp ten podlega warunkom określonym w ramach polityki dostępu zgodnie z załącznikiem 3 do statutu;
c)
każdy obserwator może wyznaczyć punkty kontaktowe, jeśli zostanie to uznane za niezbędne na szczeblu krajowym. Szczegółowe zasady ustanawia się w regulaminie wewnętrznym.
2. 
Obowiązki obserwatorów:

każdy obserwator uiszcza roczny wkład ustalony przez zgromadzenie członków zgodnie z zasadami określonymi w załączniku 2 do statutu.

ROZDZIAŁ  4

PLACÓWKI PARTNERSKIE

Artykuł  11

Placówki partnerskie

1. 
Placówki partnerskie są podmiotami posiadającymi możliwości naukowe i techniczne oraz posiadającymi, samodzielnie lub za pośrednictwem organizacji, do której należą, zdolność prawną do podpisywania wiążących umów o gwarantowanym poziomie usług z EU-OPENSCREEN ERIC. Świadczą one usługi na rzecz badaczy, takie jak badania przesiewowe, opracowanie próby lub chemiczna optymalizacja związków aktywnych biologicznie.
2. 
Warunki akceptacji placówki partnerskiej są następujące:
a)
placówka partnerska musi zostać wyznaczona przez członka lub kandydata na członka. Musi być ona zlokalizowana w kraju wyznaczającego;
b)
członek lub kandydat na członka, który wyznacza placówkę partnerską, przedkłada pisemną propozycję zgromadzeniu członków;
c)
propozycję ocenia komisja oceniająca, która jest powoływana przez zgromadzenie członków. Komisja oceniająca jest niezależną strukturą ad hoc składającą się z międzynarodowych specjalistów naukowych. Szczegółowe zasady ustanawia się w regulaminie wewnętrznym. Komisja oceniająca bierze pod uwagę następujące kryteria:
(i)
jakość naukową, doskonałość i dobrą praktykę naukową;
(ii)
możliwości i zasoby oraz ich dostępność w kontekście świadczenia usług w ramach EU-OPENSCREEN ERIC;
(iii)
strategię na rzecz zapewnienia trwałego rozwoju;
(iv)
oczekiwaną wartość dodaną do EU-OPENSCREEN ERIC, taką jak dodanie nowych lub zwiększenie istniejących zdolności;
d)
zgromadzenie członków podejmuje decyzję w sprawie propozycji na podstawie wyniku oceny. Decyzje dotyczące placówek partnerskich zaproponowanych przez kandydatów na członków mogą zostać podjęte dopiero po podjęciu decyzji w sprawie członkostwa danego kandydata na członka;
e)
placówka partnerska podpisuje, samodzielnie lub za pośrednictwem organizacji, do której należy, umowę o gwarantowanym poziomie usług z EU-OPENSCREEN ERIC, w której określa się prawa i obowiązki leżące u podstaw ich wzajemnych stosunków, obejmującą umowę dotyczącą postępowania w zakresie praw własności intelektualnej.
3. 
Placówki partnerskie wyznaczone przez członków założycieli mogą zostać zainaugurowane na posiedzeniu założycielskim EU-OPENSCREEN ERIC, pod warunkiem że:
a)
zostały uprzednio ocenione według kryteriów określonych w art. 11 ust. 2 lit. c);
b)
wynik oceny był pozytywny i został zatwierdzony przez zgromadzenie członków. Wyznaczone placówki partnerskie są wymienione w załączniku 5 do niniejszego statutu.
4. 
Placówka partnerska:
a)
świadczy określone usługi zgodnie z opisem w umowie o gwarantowanym poziomie usług;
b)
konsultuje się z innymi placówkami partnerskimi w kwestii udostępniania badaczom zasobów, narzędzi i usług;
c)
uczestniczy w forum placówek partnerskich, jak określono w art. 16.
5. 
Warunki rozwiązania umowy z placówką partnerską lub jej wycofania się określa się w regulaminie wewnętrznym.

ROZDZIAŁ  5

ZARZĄDZANIE

Artykuł  12

Struktura zarządzania

Zarząd obejmuje następujące organy:

a)
zgromadzenie członków;
b)
dyrektora generalnego.
Artykuł  13

Zgromadzenie członków

1. 
Zgromadzenie członków jest najwyższym organem zarządzającym EU-OPENSCREEN ERIC i dysponuje pełnią uprawnień decyzyjnych. Zgromadzenie członków odpowiada zgodnie z postanowieniami niniejszego statutu za ogólne kierownictwo EU-OPENSCREEN ERIC i nadzór nad nim.
2. 
Zgromadzenie członków konstytuuje się podczas pierwszego posiedzenia członków po ustanowieniu EU-OPENSCREEN ERIC.
3. 
Zgromadzenie członków składa się z przedstawicieli członków i obserwatorów. Każdy członek lub obserwator wyznacza maksymalnie dwóch delegatów na zgromadzenie członków, przy czym każdy delegat może być reprezentowany przez pełnomocnika. Każdemu członkowi przysługuje jeden głos. Obserwatorzy nie mają prawa do głosowania.
4. 
Posiedzenia zgromadzenia członków odbywają się co najmniej raz w roku. Przewodniczący zwołuje dodatkowe posiedzenia na wniosek co najmniej jednej trzeciej członków lub dyrektora generalnego.
5. 
Zgromadzenie członków:
a)
sporządza i zmienia regulamin wewnętrzny;
b)
omawia i zmienia strategię, strukturę zarządzania i politykę w zakresie praw własności intelektualnej oraz podejmuje decyzje w ich sprawie;
c)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach, które są ściśle powiązane z kwestiami budżetowymi, takich jak określenie wkładu finansowego wymaganego w przypadku członkostwa lub statusu obserwatora;
d)
zatwierdza sprawozdanie roczne i plan prac, w tym roczny budżet i zbadane sprawozdanie finansowe;
e)
podejmuje decyzje w sprawie wniosków dotyczących zmian statutu i przedkłada je do zatwierdzenia Komisji Europejskiej;
f)
nadaje status członka i obserwatora oraz decyduje o pozbawieniu takiego statusu, a także podejmuje decyzję w sprawie likwidacji EU-OPENSCREEN ERIC;
g)
wybiera, zatwierdza i odwołuje przewodniczącego i wiceprzewodniczącego zgromadzenia członków oraz określa ich kadencję;
h)
wyznacza, zawiesza lub zwalnia dyrektora generalnego oraz zapewnia wytyczne i udziela instrukcji dyrektorowi generalnemu;
i)
powołuje lub odwołuje członków Rady Konsultacyjnej ds. Nauki i Etyki;
j)
ustanawia dalsze organy i struktury na szczeblu roboczym i grupy doradcze oraz określa ich zadania oraz dotyczące ich zasady, jeśli uzna to za konieczne;
k)
podejmuje decyzje dotyczące polityki dostępu użytkowników w ramach zasad zawartych w załączniku 3 do niniejszego statutu;
l)
oraz podejmuje decyzje w sprawie wszelkich innych kwestii, które są niezbędne do wypełniania zadań EU-OPENSCREEN ERIC.
Artykuł  14

Podejmowanie decyzji przez zgromadzenie członków

1. 
Kworum zostaje osiągnięte, jeżeli obecnych jest co najmniej 75 % członków reprezentujących co najmniej 75 % obowiązkowych rocznych wkładów. Jeżeli nie osiągnięto kworum, zwołuje się jak najszybciej drugie posiedzenie, wystosowując nowe zaproszenie zawierające ten sam porządek obrad.
2. 
Zgromadzenie członków dokłada wszelkich starań, aby we wszystkich podejmowanych decyzjach osiągnąć konsensus. Wstrzymanie się od głosu jest możliwe. Wstrzymanie się od głosu nie jest uznawane za utrudnianie osiągnięcia konsensusu.
3. 
W przypadku braku konsensusu do podjęcia decyzji wystarcza większość zwykła członków obecnych i biorących udział w głosowaniu, chyba że postanowienia art. 14 ust. 5 lub 6 wyraźnie stanowią inaczej.
4. 
W przypadku równego rozkładu głosów decydujący głos mają członkowie wnoszący większą część wkładów obowiązkowych.
5. 
Konsensusu wymagają decyzje dotyczące następujących kwestii:
a)
propozycje zmian statutu;
b)
długoterminowy plan prac i plan finansowy;
c)
zmiany załącznika 2 do statutu.
6. 
Decyzje dotyczące następujących kwestii wymagają zgody co najmniej 75 % wszystkich członków reprezentujących co najmniej 75 % obowiązkowych rocznych wkładów:
a)
przyjęcie regulaminu wewnętrznego lub jego zmiana;
b)
zatwierdzenie i zmiana rocznego planu prac i budżetu;
c)
zatwierdzenie sprawozdania rocznego i zbadanego sprawozdania finansowego;
d)
likwidacja EU-OPENSCREEN ERIC;
e)
przyjęcie członka lub obserwatora, przedłużenie lub pozbawienie członkostwa bądź statusu obserwatora;
f)
powołanie, ponowne powołanie, zawieszenie lub odwołanie dyrektora generalnego.
7. 
Członek, który zalega z uiszczeniem wkładu członkowskiego na końcu roku budżetowego, nie ma prawa do głosowania. Kworum i większości głosów zostają odpowiednio dostosowane.
Artykuł  15

Dyrektor generalny

1. 
Dyrektor generalny jest przedstawicielem prawnym EU-OPENSCREEN ERIC odpowiadającym za bieżące zarządzanie.
2. 
Dyrektora generalnego powołuje zgromadzenie członków na maksymalnie pięcioletnią kadencję z możliwością jednorazowego ponownego mianowania. Szczegółowe zasady ustanawia się w regulaminie wewnętrznym.
3. 
Pełniąc swoje obowiązki, dyrektor generalny działa zgodnie z wytycznymi i decyzjami zgromadzenia członków.
4. 
Dyrektora generalnego wspomaga personel centralnego biura.
5. 
Dyrektor generalny:
a)
jest odpowiedzialny za sprawne zarządzanie EU-OPENSCREEN ERIC oraz za zapewnienie wykonania decyzji podejmowanych przez zgromadzenie członków;
b)
nadzoruje realizację planu prac, w tym ustanowienie usług EU-OPENSCREEN ERIC, a także wydatków budżetowych;
c)
zawiera umowy i prowadzi inne postępowania sądowe i administracyjne;
d)
mianuje, nadzoruje i zwalnia pracowników EU-OPENSCREEN ERIC;
e)
składa sprawozdanie zgromadzeniu członków i odpowiada za finanse EU-OPENSCREEN ERIC oraz za przestrzeganie wszystkich wymogów prawnych w kontekście realizacji jego zadań i działań;
f)
przygotowuje i przedstawia zgromadzeniu członków, po konsultacji z forum placówek partnerskich, projekt rocznego planu prac i budżetu, jak również długoterminowy plan prac i plan finansowy EU-OPENSCREEN ERIC;
g)
nie później niż trzy miesiące po zakończeniu każdego roku budżetowego przedstawia zgromadzeniu członków sprawozdanie roczne dotyczące planu prac, w tym rozliczenia finansowe, zadania zrealizowane i niezrealizowane oraz stosowne wyjaśnienia lub środki korygujące;
h)
za zgodą zgromadzenia członków przygotowuje i przedstawia wszelkie dokumenty, o które wnioskuje Komisja Europejska;
i)
przygotowuje posiedzenia zgromadzenia członków i w nich uczestniczy;
j)
uczestniczy w posiedzeniach forum placówek partnerskich.
Artykuł  16

Forum placówek partnerskich

1. 
Forum placówek partnerskich jest stałym organem i składa się z jednego przedstawiciela każdej placówki partnerskiej i, w stosownych przypadkach, jednego przedstawiciela każdego węzła krajowego. Każda placówka partnerska wyznacza swojego przedstawiciela. Przedstawiciele placówek partnerskich wyznaczają spośród siebie przewodniczącego.
2. 
Forum placówek partnerskich:
a)
doradza dyrektorowi generalnemu w opracowaniu rocznego planu prac oraz budżetu i w innych kwestiach na wniosek dyrektora generalnego;
b)
wspiera dyrektora generalnego w realizacji rocznego planu prac i wykonywaniu budżetu, aby umożliwiać skuteczną interakcję między placówkami partnerskimi;
c)
jest rzecznikiem potrzeb placówek partnerskich w ramach EU-OPENSCREEN ERIC;
d)
forum placówek partnerskich może przyjąć własny regulamin wewnętrzny, który jest zatwierdzany przez zgromadzenie członków.
Artykuł  17

Rada Konsultacyjna ds. Nauki i Etyki

1. 
Rada Konsultacyjna ds. Nauki i Etyki składa się z niezależnych i uznanych na forum międzynarodowym naukowców lub ekspertów działających jako osoby prywatne.
2. 
Rada Konsultacyjna ds. Nauki i Etyki udziela porad we wszelkich sprawach, z jakimi zwróci się do niej zgromadzenie członków, w tym w kwestiach dotyczących etyki. Szczegółowe zasady ustanawia się w regulaminie wewnętrznym.
3. 
Zgromadzenie członków powołuje członków Rady Konsultacyjnej ds. Nauki i Etyki na trzy lata. Zgromadzenie członków może jeden raz ponownie powołać tego samego członka na taki sam okres.

ROZDZIAŁ  6

FINANSOWANIE

Artykuł  18

Zasoby EU-OPENSCREEN ERIC

Zasoby EU-OPENSCREEN ERIC składają się z następujących elementów:

a)
wkładów członków i obserwatorów, jak opisano w załączniku 2 do niniejszego statutu;
b)
innych zasobów w granicach prawa i na warunkach zatwierdzonych przez zgromadzenie członków.
Artykuł  19

Zasady budżetowe i sprawozdania finansowe

1. 
Zwykłym rokiem budżetowym EU-OPENSCREEN ERIC jest rok kalendarzowy.
2. 
Budżet uchwala się i wykonuje, a sprawozdanie finansowe przedstawia się zgodnie z zasadami przejrzystości i należytego zarządzania finansami.
3. 
Wszystkie pozycje dochodów i wydatków EU-OPENSCREEN ERIC zamieszcza się w preliminarzu przygotowywanym na każdy rok budżetowy i wykazuje w budżecie rocznym.
4. 
Do sprawozdania finansowego EU-OPENSCREEN ERIC dołącza się sprawozdanie z wyników oraz z zarządzania budżetem i finansami za dany rok budżetowy.
5. 
EU-OPENSCREEN ERIC prowadzi oddzielną ewidencję dotyczącą działalności gospodarczej, jak i niegospodarczej.
Artykuł  20

Odpowiedzialność

1. 
Odpowiedzialność członków i obserwatorów za długi EU-OPENSCREEN ERIC ogranicza się do wysokości ich wkładów.
2. 
EU-OPENSCREEN ERIC zawiera odpowiednią i proporcjonalną umowę ubezpieczenia obejmującego elementy ryzyka charakterystyczne dla struktury i działania EU-OPENSCREEN ERIC.

ROZDZIAŁ  7

SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI EUROPEJSKIEJ

Artykuł  21

Składanie sprawozdań Komisji Europejskiej

EU-OPENSCREEN ERIC przedkłada roczne sprawozdanie z działalności zawierające w szczególności aspekty naukowe, operacyjne i finansowe jego działalności. Sprawozdanie to jest zatwierdzane przez zgromadzenie członków i przekazywane Komisji Europejskiej oraz odpowiednim organom publicznym w ciągu sześciu miesięcy od końca danego roku budżetowego. Sprawozdanie jest podawane do wiadomości publicznej na stronie internetowej EU-OPENSCREEN ERIC.

ROZDZIAŁ  8

POLITYKA

Artykuł  22

Polityka w zakresie dostępu użytkowników

1. 
EU-OPENSCREEN ERIC zapewnia użytkownikom dostęp do usług i zasobów zgodnie z zasadami ustanowionymi w załączniku 3 do statutu.
2. 
Istnieją różne kategorie użytkowników. Zgromadzenie członków podejmuje decyzje w sprawie zróżnicowanych opłat i zakresu dostępu dla różnych kategorii użytkowników.
Artykuł  23

Polityka informacyjna

1. 
EU-OPENSCREEN ERIC promuje budowę w Europie sieci i społeczności w zakresie biologii chemicznej i zachęca badaczy do realizacji nowych i innowacyjnych projektów w dziedzinie nauk o życiu oraz do wykorzystywania EU-OPENSCREEN ERIC w szkolnictwie wyższym.
2. 
EU-OPENSCREEN ERIC promuje wysokiej jakości badania i wspiera kulturę "najlepszych praktyk", w tym poprzez szkolenia.
Artykuł  24

Polityka upowszechniania

Użytkownicy usług i zasobów EU-OPENSCREEN ERIC udostępniają wyniki swoich badań w centralnej bazie danych EU-OPENSCREEN ERIC po okresie karencji wynoszącym dwa lata. Na wniosek możliwe jest przedłużenie tego okresu do maksymalnie trzech lat ogółem. Niezależnie od powyższych przepisów należy przestrzegać obowiązujących praw i obowiązków.

Artykuł  25

Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

1. 
Pojęcie "własności intelektualnej" rozumie się zgodnie z art. 2 Konwencji o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, podpisanej w dniu 14 lipca 1967 r.
2. 
EU-OPENSCREEN ERIC może posiadać prawa własności intelektualnej w każdym przypadku, gdy wkład EU-OPENSCREEN ERIC obejmuje proces innowacji. Dalsze szczegółowe zasady dotyczące polityki w dziedzinie praw własności intelektualnej EU-OPENSCREEN ERIC są określone w załączniku 4 do niniejszego statutu i w regulaminie wewnętrznym.
3. 
Dochody wygenerowane przez własność intelektualną wytworzoną przez EU-OPENSCREEN ERIC wykorzystuje się do prowadzenia działalności EU-OPENSCREEN ERIC do wysokości pułapu określonego w regulaminie wewnętrznym. Wykorzystanie dochodów powyżej tego pułapu jest przedmiotem decyzji zgromadzenia członków.
4. 
Żadnego z postanowień niniejszego statutu nie należy rozumieć jako mającego na celu zmianę zakresu i stosowania praw własności intelektualnej oraz umów dotyczących podziału korzyści, jak określono we właściwych przepisach ustawowych i wykonawczych członków i obserwatorów oraz w umowach międzynarodowych, których członkowie i obserwatorzy są stroną.
Artykuł  26

Polityka zatrudnienia

1. 
EU-OPENSCREEN ERIC jako pracodawca stosuje politykę równości szans. Na każde stanowisko EU-OPENSCREEN ERIC wybiera najlepszego kandydata. Politykę zatrudnienia EU-OPENSCREEN ERIC regulują przepisy państwa, w którym zatrudnia się pracowników.
2. 
Procedury wyboru kandydatów na pracowników EU-OPENSCREEN ERIC są zgodne z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i poszanowania równości szans. Rekrutacja i zatrudnienie nie mogą mieć charakteru dyskryminującego.
Artykuł  27

Polityka zamówień publicznych i zwolnienie z podatku

1. 
EU-OPENSCREEN ERIC zapewnia równe i niedyskryminacyjne traktowanie kandydatów i oferentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia, bez względu na to, czy ich siedziba znajduje się w Unii Europejskiej czy poza nią. Wszelkie postępowania o udzielenie zamówienia powinny być zgodne z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji. Można wprowadzić kryterium dotyczące wspierania innowacyjności przez zamówienia publiczne. Szczegółowe zasady ustanawia się w regulaminie wewnętrznym.
2. 
Udzielanie zamówień publicznych przez placówki partnerskie musi być zgodne z potrzebami EU-OPENSCREEN ERIC oraz z wymogami technicznymi i specyfikacjami wydanymi przez właściwe organy. Szczegółowe zasady ustanawia się w regulaminie wewnętrznym. W umowie między placówką partnerską a EU-OPENSCREEN ERIC uwzględnia się klauzulę dotyczącą dostosowania.
3. 
Zwolnienia podatkowe na podstawie art. 143 ust. 1 lit. g) i art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE 2  oraz zgodne z art. 50 i 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 3  stosuje się do zakupów towarów i usług, które są przeznaczone do użytku służbowego przez EU-OPENSCREEN ERIC, są przez konsorcjum nabywane i opłacane oraz w przypadku których kwoty podatku VAT do zwrotu przekraczają łączną kwotę 25 EUR na fakturę. Zwolnienia te nie obejmują zamówień dokonywanych przez poszczególnych członków. Nie przyznaje się żadnych zwolnień od podatku na towary i usługi przeznaczone na użytek własny pracowników EU-OPENSCREEN ERIC lub osób trzecich.
4. 
Wyrobom akcyzowym określonym w art. 1 ust. 1 lit. b) i c) dyrektywy Rady 2008/118/WE 4  może zostać udzielone zwolnienie z podatku akcyzowego zgodnie z art. 12 ust. 1 lit. b) tej dyrektywy, pod warunkiem że te wyroby akcyzowe są przeznaczone wyłącznie do użytku służbowego przez ERIC i są nabywane i opłacane przez nie. Nie przyznaje się zwolnienia z podatku akcyzowego na wyroby akcyzowe przeznaczone na użytek własny pracowników EU-OPENSCREEN ERIC lub osób trzecich.
5. 
Podatek płacony za produkty energetyczne i energię elektryczną zgodnie z definicją w art. 1 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2008/118/WE może zostać zwrócony zgodnie z art. 12 ust. 1 lit. b) i art. 12 ust. 2 tej dyrektywy, pod warunkiem że te produkty energetyczne i energia elektryczna są przeznaczone wyłącznie do użytku służbowego EU-OPENSCREEN ERIC i są przez nie zamawiane i opłacane oraz że kwota należnego podatku przekracza łączną kwotę 25 EUR na fakturę. Nie przyznaje się żadnych zwolnień od podatku na produkty energetyczne i energię elektryczną przeznaczone na użytek własny pracowników EU-OPENSCREEN ERIC lub osób trzecich.

ROZDZIAŁ  9

CZAS TRWANIA I LIKWIDACJA

Artykuł  28

Czas trwania i likwidacja

1. 
EU-OPENSCREEN ERIC ustanawia się na czas nieokreślony.
2. 
Likwidacja EU-OPENSCREEN ERIC następuje wskutek decyzji zgromadzenia członków podjętej zgodnie z art. 14 ust. 6 lub jeżeli liczba członków spadnie poniżej minimum ustanowionego w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 723/2009.
3. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu dni od przyjęcia decyzji o likwidacji EU-OPENSCREEN ERIC, EU-OPENSCREEN ERIC zawiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.
4. 
Aktywa pozostałe po spłacie zadłużenia EU-OPENSCREEN ERIC rozdziela się pomiędzy członków i obserwatorów w momencie likwidacji proporcjonalnie do ich skumulowanego rocznego wkładu w EU-OPENSCREEN ERIC.
5. 
EU-OPENSCREEN ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

ROZDZIAŁ  10

POSTANOWIENIA RÓŻNE

Artykuł  29

Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności

1. 
Państwo członkowskie siedziby zwołuje w najwcześniejszym możliwym terminie posiedzenie założycielskie zgromadzenia członków, jednak nie później niż 45 dni kalendarzowych po opublikowaniu decyzji Komisji Europejskiej o ustanowieniu EU-OPENSCREEN ERIC w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i po tym, gdy decyzja ta stała się skuteczna.
2. 
Państwo członkowskie siedziby powiadamia członków założycieli o wszelkich określonych pilnych czynnościach prawnych, które należy podjąć w imieniu EU-OPENSCREEN ERIC przed posiedzeniem założycielskim. Jeżeli żaden członek założyciel nie złoży sprzeciwu w ciągu 15 dni kalendarzowych od powiadomienia, osoba właściwie umocowana przez państwo członkowskie siedziby przeprowadza takie czynności prawne.
Artykuł  30

Dostępność statutu

Zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 niniejszy statut jest dostępny publicznie na stronie internetowej EU-OPENSCREEN ERIC oraz w jego siedzibie statutowej.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Lista członków i obserwatorów

Niniejszy załącznik zawiera listę członków i obserwatorów oraz podmiotów ich reprezentujących. Załącznik 1 jest aktualizowany przez dyrektora generalnego po odwołaniu lub wystąpieniu członka lub obserwatora z konsorcjum albo po przyjęciu członka bądź obserwatora.

Członkowie

Państwo lub organizacja międzyrządowa Urzędowy(-e) podmiot(-y) reprezentujący(-e)
Republika Federalna Niemiec Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych (BMBF)
Królestwo Norwegii Norweska Rada ds. Badań Naukowych (RCN)
Republika Czeska Ministerstwo Edukacji, Młodzieży i Sportu (MEYS)
Republika Finlandii Ministerstwo Edukacji i Kultury w imieniu rządu Finlandii
Republika Łotewska Łotewski Instytut Syntezy Organicznej (LIOS)
Rzeczpospolita Polska Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW)
Królestwo Hiszpanii Instituto de Salud Carlos III (ISCIII)

Obserwatorzy

Państwo lub organizacja międzyrządowa Urzędowy(-e) podmiot(-y) reprezentujący(-e)

ZAŁĄCZNIK  2

Roczne wkłady finansowe członków, obserwatorów i organizacji międzyrządowych

1)
W niniejszym załączniku ustanawia się mechanizm obliczania wkładów członków i obserwatorów. Łączną kwotę wkładów członków i obserwatorów, jako część dochodów EU-OPENSCREEN ERIC, określa się w projekcie rocznego planu prac i budżetu EU-OPENSCREEN ERIC.
2)
Decyzja dotycząca wkładów członkowskich organizacji międzyrządowych jest podejmowana przez zgromadzenie członków indywidualnie w każdym przypadku.
3)
Po odjęciu wkładów zgodnie z pkt 2) jedną czwartą całkowitej pozostałej części wkładów ustala się zgodnie z pkt 4), a trzy czwarte zgodnie z pkt 5).
4)
Każdy członek wpłaca równą część wkładu. Państwo członkowskie siedziby wpłaca podwójny wkład członka. Obserwator wpłaca 30 % wkładu członka.
5)
Wysokość wkładów ustala się według następującego wskaźnika: (PKB_na_mieszkańca-8000) x liczba ludności x wskaźnik dotyczący_statusu, gdzie PKB_na_mieszkańca podano w EUR/rok, a wskaźnik dotyczący_statusu = 1 dla członków, 0,3 dla obserwatorów i 2 dla kraju siedziby.
6)
Żaden z członków nie wpłaca więcej niż 50 % łącznej kwoty wkładów wnoszonych przez członków założycieli/ obserwatorów albo wczesnych członków/obserwatorów. Jeżeli zgodnie z powyższym modelem wkładów członkowskich wkład członka przekroczyłby ten poziom, wówczas różnicę rozdziela się między innych członków/obserwatorów zgodnie z pkt 3), 4) i 5).
7)
Co najmniej 50 % wkładu nowego członka lub obserwatora zostanie przeznaczone na zmniejszenie wkładu starych członków i obserwatorów zgodnie z pkt 3), 4) i 5).

ZAŁĄCZNIK  3

Polityka dostępu

1)
W niniejszym załączniku przedstawiono politykę w zakresie dostępu użytkowników do infrastruktury badawczej EU-OPENSCREEN ERIC.
2)
EU-OPENSCREEN ERIC stanowi źródło o światowym znaczeniu i przyciąga użytkowników reprezentujących różne dyscypliny naukowe i obszary geograficzne.
3)
EU-OPENSCREEN ERIC dokłada starań, aby stosować przejrzystą i bezstronną politykę dostępu w celu ułatwienia wprowadzania na platformy najbardziej obiecujących projektów. Centralne biuro EU-OPENSCREEN ERIC oraz odpowiednie placówki partnerskie oceniają wszystkie projekty pod kątem ich wykonalności technicznej.
4)
Centralne biuro służy użytkownikom jako pojedynczy punkt dostępu do wiedzy fachowej oraz obiektów EU-OPENSCREEN ERIC, a także wspiera potencjalnych użytkowników w celu zapewnienia finansowania projektów.
5)
Wszyscy potencjalni użytkownicy są informowani przez centralne biuro EU-OPENSCREEN ERIC na temat wymogów naukowych, technicznych, administracyjnych i finansowych, które muszą zostać spełnione w celu uzyskania dostępu do infrastruktury badawczej. Wymogi te są uzgadniane przez zgromadzenie członków.
6)
Przewidziano różne tryby dostępu dla trzech głównych grup użytkowników infrastruktury badawczej: użytkownik dostarczający próbę, użytkownik dostarczający związki chemiczne i użytkownik bazy danych:
a)
dostęp w oparciu o kryterium doskonałości; projekty użytkowników dostarczających próbę oraz użytkowników dostarczających związki chemiczne do zbioru związków chemicznych EU-OPENSCREEN ERIC uzyskują dostęp zgodnie z procedurą opierającą się na kryterium doskonałości;
b)
dostęp w oparciu o zasady rynkowe i bez uwzględnienia wzajemnej oceny: projekty użytkowników przemysłowych i innych użytkowników, które nie zostały poddane niezależnej wzajemnej ocenie naukowej, uzyskują dostęp w oparciu o zasady rynkowe i bez uwzględnienia wzajemnej oceny; oraz
c)
szeroki dostęp: w celu maksymalizacji skutków, dostępności i możliwości ponownego wykorzystania wytworzonych danych użytkownicy bazy danych mają dostęp do bazy danych EU-OPENSCREEN ERIC zgodnie z procedurą szerokiego dostępu. Jednocześnie należy zadbać o to, by autor danych był należycie uznany.
7)
Aby kwalifikować się do dostępu w oparciu o kryterium doskonałości, w przypadku projektów użytkowników dostarczających próbę należy przedstawić w centralnym biurze EU-OPENSCREEN ERIC dokumentację potwierdzającą, że projekt uzyskał pozytywną ocenę w procedurze niezależnego przeglądu naukowego. Ogólnie rzecz biorąc, pozytywna ocena powinna skutkować przyznaniem finansowania dla danego projektu przez ustanowione zgodnie z prawem międzynarodowe, europejskie, krajowe, regionalne, charytatywne, instytucjonalne lub podobne podmioty oferujące dotacje.
8)
Aby kwalifikować się do dostępu w oparciu o kryterium doskonałości, podmioty dostarczające związki chemiczne dostarczają związki, które są przedmiotem kontroli jakościowej pod względem czystości i tożsamości, oraz w wystarczających ilościach fizycznych umożliwiających badanie przesiewowe projektów użytkownika.
9)
Użytkownicy z państw członkowskich EU-OPENSCREEN ERIC, państw posiadających status obserwatora oraz państw, które jeszcze nie są związane z EU-OPENSCREEN ERIC, uiszczają różne opłaty za dostęp do korzystania z usług w zakresie badań przesiewowych w ramach infrastruktury badawczej.
10)
Wszyscy użytkownicy muszą przestrzegać zasady "otwartego dostępu" do EU-OPENSCREEN ERIC (tj. terminowego wprowadzenia danych do bazy danych EU-OPENSCREEN ERIC).

ZAŁĄCZNIK  4

Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

1)
W niniejszym załączniku przedstawiono politykę w zakresie praw własności intelektualnej dla użytkowników posiadających dostęp do infrastruktury badawczej EU-OPENSCREEN ERIC.
2)
Polityka EU-OPENSCREEN ERIC w zakresie praw własności intelektualnej ułatwia promowanie tworzenia wiedzy i innowacji w europejskiej przestrzeni badawczej przez maksymalizację wpływu i zachowywanie możliwości ponownego wykorzystania danych z korzyścią dla społeczności.
3)
EU-OPENSCREEN ERIC dokłada starań, aby:
a)
w najszerszym możliwym zakresie wykorzystywać dane dzięki ich publicznemu udostępnianiu i rozpowszechnianiu;
b)
osiągnąć ochronę własności intelektualnej przeznaczonej do późniejszego wykorzystania;
c)
osiągnąć wysokie standardy bezpieczeństwa i identyfikowalności praw własności intelektualnej;
d)
zachęcić międzynarodowe laboratoria badawcze do zapewnienia materiału, informacji i danych, w stosunku do których obowiązują prawa własności intelektualnej.
4)
Polityka EU-OPENSCREEN ERIC w zakresie praw własności intelektualnej wspomaga twórców praw własności intelektualnej w ochronie, rozwijaniu i wykorzystywaniu wyników badań przesiewowych i będących ich rezultatem wynalazków.
5)
EU-OPENSCREEN ERIC chroni i uwzględnia prawa własności intelektualnej użytkowników dostarczających związki chemiczne, próby biologiczne, technologie (informacyjne) lub powiązaną wiedzę ekspercką w sposób, dzięki któremu będą oni chętni do dzielenia się swoimi prawami własności intelektualnej w ramach EU-OPENSCREEN ERIC.
6)
EU-OPENSCREEN ERIC zawiera prawnie wiążące umowy z użytkownikami dostarczającymi związki chemiczne.
7)
Stosunki prawne między EU-OPENSCREEN ERIC i placówkami partnerskimi są regulowane dwustronnymi umowami o świadczenie usług.
8)
EU-OPENSCREEN ERIC dba o to, by placówki partnerskie ustanowiły w swoich umowach o świadczenie usług zawieranych z użytkownikami obowiązek uiszczania przez użytkowników opłaty z tytułu uzupełnienia zużytych związków chemicznych oraz obowiązek rozpowszechniania w odpowiednim czasie wyników za pośrednictwem europejskiej bazy danych w dziedzinie biologii chemicznej.
9)
Statut EU-OPENSCREEN ERIC oraz umowy dotyczące projektów nie zmieniają zakresu ani stosowania praw własności intelektualnej ani umów o podziale korzyści, jak określono we właściwych przepisach ustawowych i wykonawczych oraz umowach międzynarodowych zawieranych między członkami EU-OPENSCREEN ERIC.
10)
Regulacje prawne między EU-OPENSCREEN ERIC i placówkami partnerskimi chronią prawa własności intelektualnej użytkowników odnoszące się do istniejącej i nowej wiedzy.
11)
Użytkownicy dostarczający związki chemiczne przekazują EU-OPENSCREEN ERIC związki przeznaczone do badań przesiewowych w ramach porozumienia o transferze materiału (MTA), które gwarantuje dzielenie się danymi oraz prawo odmowy zawarcia przyszłego partnerstwa z użytkownikami dostarczającymi próbę.
12)
Użytkownicy dostarczający próbę współpracują z EU-OPENSCREEN ERIC zgodnie z umowami dotyczącymi projektów.
13)
Użytkownicy bazy danych korzystający z publicznej bazy danych muszą zaakceptować licencję (podobną do Creative Commons lub Open Database License) związaną z bazą danych.
14)
Zezwolenie na przeszukiwanie części bazy danych EU-OPENSCREEN ERIC niedostępnych publicznie wymaga podpisania umowy o poufności z EU-OPENSCREEN ERIC i użytkownikiem lub użytkownikami, którzy są autorami odnośnej części bazy danych.
15)
Każdy użytkownik w ramach projektu EU-OPENSCREEN przestrzega odpowiednich procedur służących ochronie wszelkich poufnych informacji, które udostępniono do wglądu jego kolegom lub pracownikom.
16)
Prawa własności intelektualnej odnoszące się do istniejącej wiedzy i dotyczące związków prawnie zastrzeżonych w akademickim zbiorze EU-OPENSCREEN ERIC zachowuje użytkownik dostarczający związki chemiczne, który przekazał dany związek za pośrednictwem węzła krajowego lub bezpośrednio do EU-OPENSCREEN ERIC.
17)
Prawa własności intelektualnej odnoszące się do istniejącej wiedzy i dotyczące prób dostarczonych przez użytkownika dostarczającego próbę zachowuje użytkownik dostarczający próbę.
18)
Prawa własności intelektualnej w odniesieniu do istniejącej wiedzy wytworzone w ramach EU-OPENSCREEN ERIC lub w placówce partnerskiej (np. dotyczące związków chemicznych, technologii, programów komputerowych) zachowuje EU-OPENSCREEN ERIC lub placówka partnerska.
19)
W umowach zawieranych między EU-OPENSCREEN ERIC i użytkownikami dostarczającymi związki chemiczne określa się szczegółowo, w jaki sposób należy traktować prawa własności intelektualnej odnoszące się do istniejącej wiedzy.
20)
Użytkownicy informują EU-OPENSCREEN ERIC o wszelkich patentach, znakach towarowych, prawach autorskich lub innych prawach własności intelektualnej każdej ze stron, mogących mieć związek z projektem, i odwrotnie.
21)
Jeżeli wykrytymi związkami są związki prawnie zastrzeżone, zarówno użytkownik dostarczający próbę, jak i użytkownik dostarczający związki chemiczne jest właścicielem wytworzonych praw własności intelektualnej. Ogólnie rzecz biorąc, użytkownik dostarczający związki chemiczne jest współtwórcą patentów wraz z użytkownikiem dostarczającym próbę, oraz jest współwłaścicielem wszelkich nowych praw własności intelektualnej wytworzonych przy wykorzystaniu dostarczonego przez niego związku chemicznego.
22)
Zgodnie z zaleceniami dotyczącymi przeprowadzania, zgłaszania, edytowania i publikacji prac naukowych w czasopismach medycznych (zwanymi powszechnie konwencją z Vancouver) opracowanymi przez Międzynarodowy Komitet Wydawców Czasopism Medycznych (ICMJE) i ostatnio zaktualizowanymi w grudniu 2017 r. użytkownik dostarczający związki chemiczne staje się współautorem pierwszej publikacji akademickiej.
23)
Użytkownicy dostarczający próbę uzyskują potwierdzone wyniki ich badań przesiewowych, natomiast użytkownicy dostarczający związki chemiczne są regularnie i automatycznie informowani przez EU-OPENSCREEN ERIC, kiedy ich związki zostały poddane badaniu przesiewowemu.
24)
Ogólnie rzecz biorąc, prawa własności intelektualnej odnoszące się do nowej wiedzy należą do użytkownika lub użytkowników, którzy je wytworzyli.
25)
"Prawa własności intelektualnej odnoszące się do nowej wiedzy" oznaczają wyniki, w tym dane (np. wykryte związki), wiedzę ekspercką oraz informacje wygenerowane przez użytkownika w pierwszej fazie projektu (badanie przesiewowe) lub w jego drugiej fazie (optymalizacja wykrytych związków (ang. hit-to tool compound optimisation)).
26)
EU-OPENSCREEN ERIC lub placówka partnerska mogą posiadać prawa własności intelektualnej odnoszące się do nowej wiedzy, jeżeli ich wkład jest uznawany za innowacyjny.
27)
W przypadku gdy wyniki wytworzone w ramach EU-OPENSCREEN ERIC należą do więcej niż jednego użytkownika, użytkownicy uzgadniają w dobrej wierze warunki ochrony z korzyścią dla wszystkich właścicieli, także w odniesieniu do patentów i wspólnych publikacji. Udział we własności powinien odzwierciedlać wkład w osiągnięcie wyniku.
28)
Użytkownik dostarczający próbę jest zobowiązany skontaktować się z użytkownikiem dostarczającym związki chemiczne, aby ustalić kwestie dotyczące przyszłych praw własności intelektualnej, w tym strategii w odniesieniu do patentów i publikacji. Właściciele wyników zapewniają ich odpowiednią i skuteczną ochronę, zgodnie ze wszystkimi odpowiednimi przepisami prawa, pod warunkiem że wyniki te mogą mieć zastosowanie przemysłowe lub handlowe.
29)
W przypadku gdy co najmniej dwóch użytkowników rości sobie prawo do praw własności intelektualnej wytworzonych w ramach EU-OPENSCREEN ERIC i/lub placówki partnerskiej, żaden z nich nie może przeszkadzać w uzyskaniu tej ochrony (np. poprzez odroczenie publikacji). Taki przypadek może mieć miejsce, gdy dwóch różnych użytkowników dostarczających próbę rości sobie prawo do praw własności intelektualnej wraz z użytkownikiem dostarczającym związki chemiczne i właścicielem wspólnego wykrytego związku.
30)
Użytkownik lub użytkownicy, którzy wytworzyli prawa własności intelektualnej, dbają o to, by prawo do dysponowania prawami własności intelektualnej związanymi z wszelkimi wynikami osiągniętymi przez pracowników lub podwykonawców było przekazywane takim pracownikom lub podwykonawcom albo cedowane na ich rzecz zgodnie z mającymi zastosowanie wymogami prawnymi lub na podstawie odrębnych umów w sprawie przekazania.

ZAŁĄCZNIK  5

Potencjalne placówki partnerskie

Republika Czeska
1)
Masarykova univerzita, Žerotinovo nám. 617/9, 601 77 Brno
2)
Ústav molekulární a translační medicíny (IMTM), Hněvotínská, 5, 77900 Olomouc
3)
Ústav molekulární genetiky AV ČR, v. v. i. (IMG), Vídeňská 1083, 142 20 Praha 4

Finlandia

1)
University of Helsinki, P.O. Box 56 (Viikinkaari 5 E), FI-00014 Helsinki
2)
Institute for Molecular Medicine Finland (FIMM), University of Helsinki, Biomedicum Helsinki, Building 2U, Tukhol-mankatu 8, P.O. Box 20, FI-00014 Helsinki
3)
CSC - IT Center for Science Ltd., P.O. Box 405, FI-02101 Espoo

Niemcy

1)
Leibniz-Forschungsinstitut für Molekulare Pharmakologie Robert-Roessle-Strasse 10, 13125 Berlin
2)
Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin (MDC), Robert-Rössle-Straße 10, 13125 Berlin
3)
Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung GmbH (HZI), Inhoffenstraße 7, 38124 Braunschweig
4)
Fraunhofer-Institut für Molekularbiologie und Angewandte Oekologie (IME), Screening Port, Schnackenburgallee 114, 22525 Hamburg

Łotwa

1)
Latvijas Organiskās sintēzes institūts, Aizkraukles 21, LV-1006, Rīga

Norwegia

1)
Universitetet i Bergen (UIB), Jonas Lies vei 91, NO-5009 Bergen
2)
NCMM-Bioteknologi, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo, Postboks 1125 Blindern, NO-0317 Oslo
3)
UiT- Norges arktiske universitet, Postboks 6050 Langnes, NO-9037 Tromsø
4)
Stiftelsen SINTEF, Postboks 4760 Sluppen, NO-7465 Trondheim

Polska

1)
Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych Polskiej Akademii Nauk (CMMS PAS), ul. Sienkiewicza 112, 90-363 Łódź
2)
Instytut Biologii Medycznej Polskiej Akademii Nauk (IMB PAS), ul. Lodowa 106, 93-232 Łódź
3)
Instytut Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk (IBCh PAS), ul. Z. Noskowskiego 12/14, 61-704 Poznań
4)
Instytut Biochemii i Biofizyki Polskiej Akademii Nauk (IBB PAS), ul. Pawińskiego 5a, 02-106 Warszawa
5)
Instytut Farmaceutyczny (PRI), ul. Rydygiera 8, 01-793 Warszawa

Hiszpania

1)
IMIM (Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques), Fundació Institut Mar d'Investigacions Mèdiques, Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (despatx 106), Barcelona, BARCELONA
2)
Universitat de Barcelona, Travessera de les corts, 131-159, 08028 Barcelona, BARCELONA
3)
Fundación Centro de Excelencia en Investigación de Medicamentos Innovadores en Andalucía, MEDINA (Fundación MEDINA), Avda Conocimiento 34, Parque Tecnológico Ciencias de la Salud, 18016 Armilla, Granada, GRANADA
4)
Centro de Investigaciones Biologicas-CSIC c/Ramiro de Maeztu 9, 28040 Madrid, MADRID
5)
Universidade de Santiago de Compostela, Colexio de San Xerome, Praza do Obradoiro, s/n 15782 Santiago de Compostela, A CORUÑA
6)
Príncipe Felipe Research Center (CIPF), Av. Eduardo Primo Yúfera 3, 46012 Valencia, VALENCIA
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) (Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1).
2 Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1).
3 Rozporządzenie WYKONAWCZE Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 77 z 23.3.2011, s. 1).
4 Dyrektywa Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG (Dz.U. L 9 z 14.1.2009, s. 12).

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.111.1

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Statut Europejskiej infrastruktury otwartych platform przesiewowych w dziedzinie biologii chemicznej - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EU-OPENSCREEN ERIC).
Data aktu: 26/03/2018
Data ogłoszenia: 26/03/2018
Data wejścia w życie: 26/03/2018