Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 25 września 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu produktów zbożowych przetworzonych i żywności dla dzieci oraz informacji na ich temat (C(2015)06507 - 2015/2863(DEA)).

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 25 września 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu produktów zbożowych przetworzonych i żywności dla dzieci oraz informacji na ich temat (C(2015)06507 - 2015/2863(DEA))

(2018/C 011/23)

(Dz.U.UE C z dnia 12 stycznia 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2015)06507),
-
uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała oraz uchylające dyrektywę Rady 92/52/ EWG, dyrektywy Komisji 96/8/WE, 1999/21/WE, 2006/125/WE i 2006/141/WE, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 41/2009 i (WE) nr 953/2009 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 1,
-
uwzględniając konwencję Narodów Zjednoczonych o prawach dziecka,
-
uwzględniając Międzynarodowy kodeks wprowadzania do obrotu substancji zastępujących mleko kobiece, przyjęty przez Światowe Zgromadzenie Zdrowia w 1981 r. 2 , i 16 późniejszych stosownych rezolucji Światowego Zgromadzenia Zdrowia oraz, w szczególności, rezolucję nr WHA63.23 z dnia 21 maja 2010 r., w którym apeluje ono do państw członkowskich o "zaprzestanie niewłaściwego propagowania żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz o zapewnienie zakazu stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych w żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci, z wyjątkiem przypadków szczegółowo określonych odpowiednimi normami kodeksu żywnościowego lub ustawodawstwa krajowego",
-
uwzględniając stanowisko Naukowego Komitetu Doradczego ds. Żywienia (SACN) rządu Zjednoczonego Królestwa z dnia 24 września 2007 r. 3 ,
-
uwzględniając art. 5 rozporządzenia (UE) nr 609/2013 oraz zapisaną w nim zasadę ostrożności,
-
uwzględniając projekt rezolucji Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,
-
uwzględniając art. 105 ust. 3 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że Komisja nie przedstawiła Parlamentowi i Radzie sprawozdania na temat preparatów dla małych dzieci wymaganego na podstawie rozporządzenia (UE) nr 609/2013 (art. 12), które stanowi niezbędny warunek opracowania krajowych strategii ograniczenia otyłości u dzieci;
B.
mając na uwadze, że w części 3 załącznika I do rozporządzenia delegowanego zezwala się, aby 30 % wartości energetycznej żywności dla dzieci pochodziła z cukrów (7,5 g cukru/100 kcal oznacza 30 kcal z cukru w 100 kcal łącznej energii);
C.
mając na uwadze, że postanowienie części 3 załącznika I jest sprzeczne z wszelkimi zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) 4  - która zaleca ograniczenie spożycia cukrów prostych do poniżej 10 % całkowitej energii przyjmowanej w pokarmach, a także dalsze ograniczenie do poniżej 5 % całkowitej energii przyjmowanej w pokarmach w celu osiągnięcia dodatkowych korzyści zdrowotnych - oraz komitetów naukowych państw członkowskich, które zalecają znaczne ograniczanie całkowitego spożycia cukru; mając na uwadze, że wprowadzanie takiej żywności - zwłaszcza na tak wczesnym etapie - prawdopodobnie przyczyni się do zwiększenia poziomu otyłości u dzieci i może wpłynąć na kształtujące się upodobania smakowe dzieci; mając na uwadze, że w szczególności w przypadku niemowląt i małych dzieci poziom dodawanego cukru należy ograniczyć do minimum;
D.
mając na uwadze, że nieprawidłowe odżywianie się jest obecnie zdecydowanie najczęstszą przyczyną chorób i zgonów na świecie - częstszą niż tytoń, alkohol i brak aktywności fizycznej łącznie 5 ;
E.
mając na uwadze, że WHO zaleca, aby od szóstego miesiąca życia mleko kobiece było uzupełniane odpowiednimi, bezpiecznymi i bogatymi w składniki odżywcze, różnorodnymi gęstymi pokarmami uzupełniającymi, przy czym do pokarmów uzupełniających nie należy dodawać soli i cukrów 6 ;
F.
mając na uwadze, że wszystkie państwa członkowskie zatwierdziły Międzynarodowy kodeks wprowadzania do obrotu substancji zastępujących mleko kobiece przyjęty przez Światowe Zgromadzenie Zdrowia (WHA) w 1981 r. (zwany dalej "Międzynarodowym kodeksem") oraz 16 późniejszych stosownych rezolucji WHA;
G.
mając na uwadze, że rozporządzenie (UE) nr 609/2013 zostało przyjęte przed opublikowaniem opinii naukowej Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności na temat zasadniczego składu preparatów do początkowego żywienia niemowląt i do dalszego żywienia niemowląt z dnia 5 sierpnia 2014 r. 7 ;
H.
mając na uwadze, że Unia ma obowiązek wspierania wysokiej jakości zasad, norm i prawodawstwa z dziedziny zdrowia publicznego w stosunkach z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi działającymi w obszarze zdrowia publicznego oraz stworzenia skutecznych ram ochrony zdrowia;
I.
mając na uwadze, że niemowlęta i małe dzieci to grupa ludności szczególnie wrażliwa na działanie substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego oraz innych zanieczyszczeń;
J.
mając na uwadze, że Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem - wyspecjalizowana agencja WHO - w dniu 20 marca 2015 r. 8  zaklasyfikowała glifosat jako substancję prawdopodobnie rakotwórczą dla ludzi;
1.
wyraża sprzeciw wobec rozporządzenia delegowanego Komisji;

Otyłość

2.
uważa, że rozporządzenie delegowane nie zawiera środków wystarczających do ochrony niemowląt i małych dzieci przed otyłością oraz że maksymalny dopuszczalny poziom cukru powinien zostać znacznie obniżony zgodnie z zaleceniami WHO;

Powstające technologie

3.
uważa, że zgodnie z zasadą ostrożności powstające technologie takie jak GMO i nanotechnologie, których długoterminowe zagrożenia nie są znane, powinny być zakazane w produktach zbożowych przetworzonych i żywności dla dzieci;

Etykietowanie

4.
jest zdania, że przy uwzględnieniu globalnych zaleceń dotyczących zdrowia publicznego, w tym rezolucji WHA nr 63.23, globalnej strategii karmienia niemowląt i małych dzieci WHA oraz globalnego wpływu wywozu z Unii do państw trzecich, należy wyraźnie określać w etykietowaniu i wprowadzaniu do obrotu żywności dla niemowląt, że produkty te nie są odpowiednie dla niemowląt poniżej szóstego miesiąca życia, i nie podważać zalecenia co do wyłącznego karmienia piersią do szóstego miesiąca życia; uważa zatem, że etykietowanie i wprowadzanie do obrotu należy poddać przeglądowi zgodnie z zaleceniami WHA dotyczącymi żywności dla niemowląt i małych dzieci;

Przejrzystość

5.
uważa, że w celu zapewnienia przejrzystości i zbudowania zaufania publicznego do instytucji unijnych i podejmowania decyzji przez UE należy podać do wiadomości publicznej listę "spotkań dwustronnych" (wraz z ich terminami i listą uczestników) przeprowadzonych przez Komisję z zainteresowanymi stronami podczas przygotowywania rozporządzenia delegowanego;

*

* *

6.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i do powiadomienia jej, że rozporządzenie delegowane nie może wejść w życie;
7.
wzywa Komisję do przedstawienia nowego aktu delegowanego, który uwzględnia ustalenia opracowanego przez EFSA przeglądu wymogów dotyczących składu produktów zbożowych przetworzonych i żywności dla dzieci, a także dane naukowe na temat skutków dodawania cukru i wczesnego wprowadzania żywności przetworzonej z punktu widzenia zaleceń dotyczących optymalnego żywienia niemowląt i dzieci;
8.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.11.152

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 25 września 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu produktów zbożowych przetworzonych i żywności dla dzieci oraz informacji na ich temat (C(2015)06507 - 2015/2863(DEA)).
Data aktu: 20/01/2016
Data ogłoszenia: 12/01/2018