Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lutego 2014 r. w sprawie NAIADES II - programu działań na rzecz żeglugi śródlądowej (2013/3002(RSP)).

NAIADES II: Program działania na rzecz wsparcia śródlądowego transportu wodnego

P7_TA(2014)0106

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lutego 2014 r. w sprawie NAIADES II - programu działań na rzecz żeglugi śródlądowej (2013/3002(RSP))

(2017/C 093/25)

(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
mając na uwadze pytanie wymagające odpowiedzi ustnej skierowane do Komisji w sprawie programu działania NAIADES II mającego na celu wsparcie żeglugi śródlądowej (O-000016/2014 - B7-0104/2014),
-
uwzględniając swą rezolucję z dnia 26 października 2006 r. w sprawie promocji żeglugi śródlądowej "NAIADES", - zintegrowany europejski program działań na rzecz żeglugi śródlądowej 1 ,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 10 września 2013 r. zatytułowany "W kierunku wysokiej jakości śródlądowego transportu wodnego NAIADES II" (COM(2013)0623),
-
uwzględniając swą rezolucję z dnia 15 grudnia 2011 r. w sprawie planu utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu 2 ,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 17 stycznia 2006 r. w sprawie promocji żeglugi śródlądowej "NAIADES" - Zintegrowany europejski Program Działań na Rzecz Żeglugi Śródlądowej (COM(2006)0006),
-
uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 10 września 2013 r. pt. "Ekologizacja floty: zmniejszanie emisji zanieczyszczeń pochodzących z śródlądowego transportu wodnego" (SWD(2013)0324),
-
uwzględniając art. 115 ust. 5 i art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że sektor żeglugi śródlądowej ma duży wkład w unijny system transportu dokonując przewozu towarów pomiędzy portami UE i w głąb lądu;
B.
mając na uwadze, że transport śródlądowy jest energooszczędny i przyczynia się do realizacji celów gospodarki niskowęglowej ustalonych w białej księdze dotyczącej unijnej polityki transportowej;
C.
mając na uwadze, że wykorzystanie pełnego potencjału żeglugi śródlądowej spowoduje, że ten rodzaj transportu będzie kluczowym czynnikiem pozwalającym na rozwiązanie w Europie problemu zatorów transportowych oraz problemów środowiskowych wynikających z importu towarów za pośrednictwem portów morskich;
D.
mając na uwadze, że konieczna będzie modernizacja floty wykorzystywanej w żegludze śródlądowej oraz jej dostosowanie do postępu techniki, aby jeszcze bardziej poprawić charakterystykę ekologiczną statków, poprzez opracowanie m. in. statków przystosowanych do żeglugi rzecznej w ramach zrównoważonej nawigacji (RASSIN), a co za tym idzie, zapewnić przewagę konkurencyjną żeglugi śródlądowej;
E.
mając na uwadze, że niekorzystna koniunktura gospodarcza w Europie odbiła się również na sektorze transportu śródlądowego, jak również to, że sektor transportu śródlądowego znajduje się w trudnej sytuacji gospodarczej;
F.
mając na uwadze, że obserwowana obecnie nadwyżka zdolności przewozowych wywiera druzgoczący wpływ na sektor transportu śródlądowego;
G.
mając na uwadze, że struktura sektora żeglugi śródlądowej opiera się głównie na MŚP, tj. podmiotach gospodarczych będących właścicielami statków, którzy pracują i mieszkają na statkach wraz z rodzinami, oraz że te MŚP są szczególnie podatne na skutki kryzysu;
H.
mając na uwadze, że normy społeczne, takie jak czas pracy, a także edukacja, mają podstawowe znaczenie dla sektora żeglugi śródlądowej;
I.
mając na uwadze, że na sektor żeglugi śródlądowej przeznacza się ograniczone zasoby finansowe, a także fakt, że dostęp do środków finansowych jest coraz trudniejszy;
1.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji polegającą na aktualizacji i unowocześnieniu programu NAIADES do roku 2020;
2.
wspiera konkretne działania zdefiniowane w programie działania NAIADES II na lata 2014-2020;
3.
ubolewa nad faktem, że Komisja nie przeznaczyła na projekt NAIADES II konkretnych środków w odpowiedniej wysokości, które pomogłyby w realizacji celów programu działań, dlatego też domaga się właściwie ukształtowanej polityki z możliwymi do realizacji celami krótko- i średnioterminowymi, a także konkretnego planu działania, w którym wskazane zostaną między innymi zasoby na jego realizację;
4.
wzywa Komisję, aby jak najszybciej zapewniła podjęcie konkretnych działań uwzględniających specyficzny charakter tego sektora, który w głównej mierze bazuje na MŚP;
5.
podkreśla, że wysokiej jakości infrastruktura jest warunkiem rozwoju i integracji żeglugi śródlądowej i portów śródlądowych z transeuropejską siecią transportową, wzywa Komisję i państwa członkowskie do uwzględnienia wszystkich ważnych punktów zatorów transportowych do planów wdrażania korytarzy TEN-T, które mają zostać przyjęte, podkreśla fakt, że w instrumencie "Łącząc Europę" nadaje się priorytetowe znaczenie finansowaniu rozwoju infrastruktury dla ekologicznych rodzajów transportu takich jak śródlądowe drogi wodne;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że śródlądowe drogi wodne włączono do sześciu spośród dziewięciu głównych korytarzy sieci TEN-T i wyraża nadzieję, że poświęci się dostatecznie dużo uwagi problemowi zatorów oraz brakujących połączeń, zważywszy, że priorytetami instrumentu "Łącząc Europę" będą wydatki na likwidację zatorów transportowych, tworzenie brakujących połączeń, a w szczególności ulepszenie transgranicznych sekcji głównych sieci transportowych; przypomina, że w ramach instrumentu "Łącząc Europę" priorytetowo traktowane będzie finansowanie systemów aplikacji telematycznych pełniących funkcję usług informacji rzecznej;
7.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do zwrócenia szczególnej uwagi na rzeki o swobodnym biegu zbliżonym do ich stanu naturalnego, które mogą z tego powodu być przedmiotem szczegółowych środków; podkreśla potrzebę przestrzegania przepisów UE w dziedzinie środowiska, jak wskazano w art. 16 i 36 rozporządzenia (UE) nr 1315/2013 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T);
8.
zwraca uwagę na zobowiązania państw członkowskich do realizacji sieci bazowej, a zwłaszcza na odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniej i niezawodnej infrastruktury w drodze jej regularnej konserwacji, aby utrzymać dobry stan żeglugi z myślą o nadaniu żegludze śródlądowej roli niezawodnego i oszczędnego rodzaju transportu;
9.
zwraca się do Komisji o przyspieszenie integracji usług informacji rzecznej, danych obserwacji rynku żeglugi śródlądowej z narzędziami stosowanymi w obrębie korytarzy TEN-T w celu wsparcia zintegrowanego zarządzania transportem multimodalnym; wspiera ekspansję w dziedzinie wymiany danych w ramach usług informacji rzecznej i włączenie tej wymiany do strumieni informacji innych rodzajów transportu, aby ułatwić integrację żeglugi śródlądowej z innymi rodzajami transportu, wzywa Komisję do szybkiego opracowania kierunków działania umożliwiających taką integrację;
10.
wzywa Komisję, by wspierała korzystanie z wzorcowych praktyk w dziedzinie włączania usług żeglugi śródlądowej do multimodalnych łańcuchów logistycznych;
11.
podkreśla znaczenie przeznaczania odpowiednich środków finansowych na nowe technologie, innowację oraz zrównoważone usługi w dziedzinie transportu towarowego w ramach realizowanych obecnie programów unijnych, takich jak instrument "Łącząc Europę", program "Horyzont 2020" oraz fundusz spójności, co pozwoli na stymulowanie innowacji i ich wykorzystywanie oraz na poprawę wyników w dziedzinie wpływu środowiskowego żeglugi śródlądowej, zwraca się Komisji o opracowanie odpowiednich programów finansowania umożliwiających realizację tego celu;
12.
wzywa Komisję, by zaproponowała możliwości uzyskania dodatkowych korzyści z funduszy rezerwowych poprzez wykorzystywanie ich w powiązaniu z instrumentami finansowymi dostępnymi w ramach istniejących funduszy unijnych, takich jak instrument "Łącząc Europę" oraz fundusze pochodzące z Europejskiego Banku Inwestycyjnego;
13.
zwraca się do państw członkowskich, by nadal rozwijały krajowe strategie polityczne na rzecz pobudzenia rozwoju żeglugi śródlądowej, z uwzględnieniem europejskiego programu działań, a także zachęca władze regionalne, lokalne i portowe, by podejmowały podobne inicjatywy;
14.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
1 Dz.U. C 313 E z 20.12.2006, s. 443.
2 Dz.U. C 168 E z 14.6.2013, s. 72.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.93.145

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lutego 2014 r. w sprawie NAIADES II - programu działań na rzecz żeglugi śródlądowej (2013/3002(RSP)).
Data aktu: 06/02/2014
Data ogłoszenia: 24/03/2017