(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu)(2017/C 9/04)
(Dz.U.UE C z dnia 12 stycznia 2017 r.)
Od kilku lat Europa boryka się z poważnym kryzysem migracyjnym i uchodźczym, który w 2015 r. stał się jeszcze większym wyzwaniem. Komisja zaproponowała zatem przeprowadzenie reformy rozporządzenia dublińskiego, aby dostosować jego przepisy do aktualnej sytuacji. Reforma jest powiązana z wnioskiem dotyczącym utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Azylu, której zadaniem jest wsparcie państw członkowskich w wykonywaniu ich obowiązków w zakresie azylu.
Eurodac, od czasu jego utworzenia, dostarczał dowody daktyloskopijne w celu określania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrywanie wniosku o udzielenie azylu złożonego w UE.
Komisja złożyła również wniosek dotyczący przekształcenia rozporządzenia Eurodac. Główna zmiana w rozporządzeniu dotyczy rozszerzenia zakresu systemu Eurodac w celu rejestrowania obywateli państw trzecich nielegalnie przebywających w państwach członkowskich lub zatrzymanych w związku z nielegalnym przekroczeniem granicy pomiędzy państwem członkowskim a państwem trzecim.
Europejski Inspektor Ochrony Danych dostrzega potrzebę skuteczniejszego zarządzania migracją i sprawami w zakresie azylu w UE. Zaleca jednak wprowadzenie istotnych poprawek, aby w większym stopniu uwzględnić uzasadnione prawa i interesy poszczególnych osób, których dane osobowe są przetwarzane, w szczególności grup szczególnie wrażliwych wymagających szczególnej ochrony, takich jak migranci i uchodźcy.
W treści swojej opinii Europejski Inspektor Ochrony Danych zaleca, między innymi, następujące główne punkty:
W opinii wskazano ponadto inne uchybienia w poszczególnych wnioskach i przedstawiono dodatkowe zalecenia odnośnie do ochrony danych i prywatności, które należy uwzględnić w procesie legislacyjnym.