Statut Europejskiej Infrastruktury e-Nauki i Technologii na rzecz Badań w dziedzinie Różnorodności Biologicznej i Ekosystemów - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej LifeWatch ERIC.

Statut Europejskiej Infrastruktury e-Nauki i Technologii na rzecz Badań w dziedzinie Różnorodności Biologicznej i Ekosystemów - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej "LifeWatch ERIC"

(2017/C 89/01)

(Dz.U.UE C z dnia 22 marca 2017 r.)

Spis treści

ROZDZIAŁ 1 - PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł 1 - Nazwa, siedziba, lokalizacja i język roboczy

Artykuł 2 - Zadanie i działalność, komponenty ERIC

ROZDZIAŁ 2 - CZŁONKOSTWO

Artykuł 3 - Członkostwo i podmiot reprezentujący

Artykuł 4 - Przyjmowanie członków i obserwatorów

Artykuł 5 - Wystąpienie członka/Zakończenie członkostwa lub statusu obserwatora

ROZDZIAŁ 3 - PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW

Artykuł 6 - Członkowie

Artykuł 7 - Obserwatorzy

ROZDZIAŁ 4 - ZARZĄDZANIE

Artykuł 8 - Walne zgromadzenie

Artykuł 9 - Zarząd

Artykuł 10 - Organy pomocnicze

ROZDZIAŁ 5 - SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI

Artykuł 11 - Składanie sprawozdań Komisji

ROZDZIAŁ 6 - POLITYKA

Artykuł 12 - Polityka zatrudnienia

Artykuł 13 - Zamówienia publiczne i zwolnienia podatkowe

Artykuł 14 - Zasoby, polityka budżetowa, odpowiedzialność i ubezpieczenia

Artykuł 15 - Dostęp do obiektów ERIC LifeWatch i polityka upowszechniania informacji

Artykuł 16 - Oceny naukowe i techniczne

Artykuł 17 - Polityka w zakresie dostępu do danych i własności intelektualnej

ROZDZIAŁ 7 - CZAS TRWANIA, LIKWIDACJA, SPORY, PRAWO WŁAŚCIWE I PRZEPISY DOTYCZĄCE WPROWADZANIA ZMIAN

Artykuł 18 - Czas trwania

Artykuł 19 - Likwidacja i niewypłacalność

Artykuł 20 - Prawo właściwe

Artykuł 21 - Spory

Artykuł 22 - Dostępność statutu

Artykuł 23 - Zmiany statutu

ROZDZIAŁ 8 - PRZEPISY DOTYCZĄCE ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI I PRZEPISY PRZEJŚCIOWE

Artykuł 24 - Przepisy dotyczące rozpoczęcia działalności

Artykuł 25 - Przepis przejściowy

ZAŁĄCZNIK 1 - LISTA CZŁONKÓW, OBSERWATORÓW I PODMIOTÓW REPREZENTUJĄCYCH

ZAŁĄCZNIK 2 - WKŁADY FINANSOWE I RZECZOWE

ROZDZIAŁ  1

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Nazwa, siedziba, lokalizacja i język roboczy

1. 
Niniejszym powołuje się Europejską Infrastrukturę e-Nauki i Technologii na rzecz Badań w dziedzinie Różnorodności Biologicznej i Ekosystemów - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej, zwaną dalej "LifeWatch ERIC", utworzoną jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009 1 .
2. 
LifeWatch ERIC jest rozproszoną infrastrukturą badawczą, zorganizowaną zgodnie z art. 2 ust. 3 i art. 2 ust. 4.
3. 
Siedzibą statutową LifeWatch ERIC jest Sewilla, Królestwo Hiszpanii (zwane dalej "przyjmującym państwem członkowskim").
4. 
Językiem roboczym LifeWatch ERIC jest język angielski.
Artykuł  2

Zadanie i działalność, komponenty ERIC

1. 
Głównym zadaniem LifeWatch ERIC jest utworzenie i eksploatacja infrastruktury i systemów informatycznych niezbędnych do gromadzenia i integracji danych i algorytmów na potrzeby badań w dziedzinie różnorodności biologicznej i ekosystemów, w tym w zakresie poprawy zrozumienia problemów oraz powiązań i synergii z innymi wyzwaniami społecznymi, takimi jak przystosowanie się do zmiany klimatu i łagodzenie jej skutków, oraz na potrzeby zapewnienia możliwości analitycznych.
2. 
Aby osiągnąć ten cel, LifeWatch ERIC podejmuje i koordynuje szereg różnorodnych działań, w tym między innymi:
a)
Eksploatację rozproszonej infrastruktury badawczej, która obejmuje potencjał wyjściowy dla gromadzenia dostosowanych do zapotrzebowania danych w zakresie różnorodności biologicznej; zintegrowany dostęp do rozproszonych zasobów danych; świadczenie usług w zakresie wyszukiwania, analizy, modelowania i wizualizacji danych; internetowe i lokalne wsparcie dla użytkowników oraz środowiska cyfrowe na potrzeby współpracy naukowej i doświadczeń naukowych.
b)
Wsparcie dla krajowych i międzynarodowych obiektów i współpracę z nimi, na podstawie umów o gwarantowanym poziomie usług, w odniesieniu do gromadzenia i współdzielenia danych; mocy obliczeniowej oraz rozwoju nowych możliwości infrastrukturalnych - w tym poprzez odgrywanie roli pośrednika koordynującego wymogi i plany realizacji między obiektami krajowymi i międzynarodowymi, instytucjami i organizacjami, na ich ewentualne żądanie.
c)
Budowanie zdolności w celu wspierania nowych możliwości rozwoju naukowego na dużą skalę; umożliwienia szybszego pozyskiwania danych dzięki nowym technologiom; wspierania procesu decyzyjnego opartego na wiedzy w zarządzaniu różnorodnością biologiczną i ekosystemami oraz wspierania programów szkoleniowych.
d)
Utrzymanie zdolności do modernizacji infrastruktury badawczej, innowacji i podnoszenia wartości wiedzy i technologii, a także rozwoju nowych możliwości analitycznych.
e)
Wykonywanie wszelkich innych zadań ściśle związanych z określoną powyżej działalnością, o których zdecydować może walne zgromadzenie.
3. 
LifeWatch ERIC obejmuje:
a)
Obiekty wspólne, wspierane przez członków. Główne części obiektów wspólnych mieszczą się w Hiszpanii (stosunki instytucjonalne, w tym organizacje działające w charakterze dostawców danych, koordynacja obiektów monitorujących, obsługa administracyjna, prawna i finansowa LifeWatch ERIC, organizacja i koordynacja głównej działalności ICT oraz rozproszonej struktury i działalności); we Włoszech (organizacja i koordynacja usług LifeWatch dla społeczności zajmującej się różnorodnością biologiczną) i w Niderlandach (koordynacja wirtualnych laboratoriów i innowacji), bez uszczerbku dla możliwości utworzenia części wspólnych obiektów na terytorium innych członków.
b)
Ośrodki rozproszone LifeWatch, inne niż obiekty wspólne, w ramach LifeWatch ERIC, utworzone na warunkach określonych przez walne zgromadzenie dla członka, na którego terytorium się mieszczą. Warunki takie obejmują przepisy odnoszące się do zobowiązań finansowych i odpowiedzialności członka, na którego terytorium mieści się dany ośrodek rozproszony.
4. 
LifeWatch ERIC zawiera umowy o gwarantowanym poziomie usług z członkami, ośrodkami lub podmiotami prawnymi w celu uregulowania ich działalności i usług na rzecz LifeWatch ERIC na zasadzie współpracy, bez uszczerbku dla możliwości świadczenia tych usług w formie wkładów rzeczowych.
5. 
LifeWatch ERIC realizuje swoje główne zadanie na zasadzie niezarobkowej. LifeWatch ERIC może w ograniczonym zakresie prowadzić działalność zarobkową ściśle związaną z jego zadaniem, pod warunkiem że nie zagraża to realizacji na zasadzie niezarobkowej jego podstawowych celów.
6. 
LifeWatch ERIC może wspierać wykorzystywanie danych i produktów z programu Copernicus - programu Unii Europejskiej na rzecz monitorowania Ziemi. Informacje dotyczące środowiska mają kluczowe znaczenie w zrozumieniu, w jaki sposób zmieniają się nasza planeta i jej ekosystemy.

ROZDZIAŁ  2

CZŁONKOSTWO

Artykuł  3

Członkostwo i podmiot reprezentujący

1. 
Następujące podmioty mogą zostać członkami LifeWatch ERIC lub obserwatorami bez prawa głosu:
a)
państwa członkowskie Unii Europejskiej (zwane dalej "państwami członkowskimi");
b)
państwa stowarzyszone;
c)
państwa trzecie inne niż państwa stowarzyszone;
d)
organizacje międzyrządowe.
2. 
Lista członków i obserwatorów LifeWatch ERIC oraz podmiotów ich reprezentujących znajduje się w załączniku 1. Lista członków i obserwatorów w załączniku 1 jest aktualizowana przez walne zgromadzenie, a lista reprezentujących ich podmiotów jest aktualizowana przez dyrektora generalnego po otrzymaniu odpowiedniego powiadomienia od wyznaczającego członka zgodnie z wymogami określonymi w przepisach wykonawczych. Członkowie i obserwatorzy mogą być reprezentowani przez jeden lub więcej, lecz nie więcej niż trzy podmioty publiczne, w tym regiony, lub podmioty prywatne realizujące misję publiczną. Reprezentujące podmioty są wyznaczane zgodnie z własnymi regułami i procedurami członka. Członkowie i obserwatorzy określają długość mandatu swoich przedstawicieli, jak również ich uprawnienia do wykonywania określonych praw i obowiązków.
3. 
Walne zgromadzenie zapewnia, aby państwa członkowskie lub państwa stowarzyszone miały wspólnie większość praw głosu w walnym zgromadzeniu oraz większość członków w stałym komitecie. Walne zgromadzenie określa wszelkie zmiany w prawach głosu, które są niezbędne do zapewnienia ciągłego spełniania tego wymogu przez LifeWatch ERIC.
4. 
Członkowie posiadający status członka w czasie utworzenia LifeWatch ERIC nazywani są "członkami założycielami".
Artykuł  4

Przyjmowanie członków i obserwatorów

1. 
Nowi członkowie przyjmowani są na następujących warunkach:
a)
Państwa członkowskie, państwa stowarzyszone i państwa trzecie inne niż państwa stowarzyszone składają pisemny wniosek o członkostwo do przewodniczącego walnego zgromadzenia.
b)
Wniosek o członkostwo obejmuje maksymalnie trzy podmioty, które reprezentują członka w walnym zgromadzeniu.
c)
We wniosku opisuje się, w jaki sposób wnioskodawca przyczyni się do realizacji celów i działań LifeWatch ERIC, o których mowa w art. 2, oraz w jaki sposób będzie wypełniał swoje zobowiązania.
d)
Państwa stowarzyszone przyjmowane są przez walne zgromadzenie zwykłą większością głosów. Państwa trzecie inne niż państwa stowarzyszone przyjmowane są bezwzględną większością głosów walnego zgromadzenia.
e)
Decyzja o przyjęciu nowego członka może zostać podjęta przez walne zgromadzenie po otrzymaniu sprawozdania zarządu zawierającego warunki i zasady, na których wnioskodawca może przystąpić do LifeWatch ERIC.
2. 
Organizacja międzyrządowa składa wniosek o członkostwo do przewodniczącego walnego zgromadzenia i może zostać przyjęta kwalifikowaną większością głosów na warunkach ustalonych przez walne zgromadzenie po otrzymaniu sprawozdania zarządu, wspomnianego w powyższym ust. 1 lit. e).
3. 
Nowy członek LifeWatch ERIC nie może wystąpić przez co najmniej pozostały czas pięcioletniego okresu obowiązującego w momencie jego przystąpienia. Jeżeli nowy członek zostaje przyjęty po upływie pierwszych trzech lat pięcioletniego okresu planowania, pozostaje on członkiem przez co najmniej pozostały czas pięcioletniego okresu obowiązującego w momencie jego przystąpienia oraz przez kolejne pięcioletnie okresy planowania, chyba że na dany pięcioletni okres złożony zostanie wniosek o wystąpienie zgodnie z art. 5 ust. 2.
4. 
Państwa członkowskie, państwa stowarzyszone, państwa trzecie inne niż państwa stowarzyszone lub organizacje międzyrządowe, które chcą wnieść swój wkład w LifeWatch ERIC, ale nie są jeszcze gotowe do przystąpienia w charakterze członków, składają pisemny wniosek o status obserwatora do przewodniczącego walnego zgromadzenia.
5. 
Obserwatorzy przyjmowani są na następujących warunkach:
a)
Obserwatorzy przyjmowani są na okres dwóch lat. Okres ten może zostać przedłużony o nie więcej niż dwa kolejne lata. Przed końcem danego okresu obserwator występuje o członkostwo lub opuszcza LifeWatch ERIC. W wyjątkowych przypadkach walne zgromadzenie może zdecydować zwykłą większością głosów o przedłużeniu statusu obserwatora o maksymalnie kolejny dodatkowy okres dwuletni.
b)
Przyjęcie obserwatorów wymaga zgody walnego zgromadzenia zwykłą większością głosów.
Artykuł  5

Wystąpienie członka/Zakończenie członkostwa lub statusu obserwatora

1. 
Członkostwo trwa przez okres co najmniej pięciu lat i jest przedłużane na kolejne okresy pięcioletnie przez cały czas trwania LifeWatch ERIC. Pięcioletnie zobowiązanie finansowe realizowane jest zgodnie z wieloletnim planem pracy i orientacyjnym budżetem, jak opisano w załączniku 2.
2. 
Członek może wystąpić z końcem trzeciego roku pięcioletniego okresu, jeżeli złoży oświadczenie o zamiarze wystąpienia przed końcem drugiego roku danego pięcioletniego okresu. Członkowie są informowani o każdym wniosku o wystąpienie w terminie 15 dni od otrzymania wniosku.
3. 
Zobowiązania finansowe i inne zobowiązania występującego członka muszą zostać dopełnione, zanim wystąpienie stanie się skuteczne. Jeżeli wspólne obiekty lub rozproszone ośrodki lub inne zasoby LifeWatch ERIC są zlokalizowane na terytorium występującego członka, członek ten może odzyskać te zasoby za godziwą rekompensatą zatwierdzoną przez walne zgromadzenie.
4. 
Walne zgromadzenie zawiesza prawo głosu członka, jeżeli dany członek zalega z należnościami o jeden rok po rozpoczęciu roku budżetowego.
5. 
Walne zgromadzenie może zakończyć członkostwo lub status obserwatora, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a)
Członek lub obserwator dopuścił się poważnego naruszenia co najmniej jednego ze swoich obowiązków wynikających z niniejszego statutu.
b)
Członek lub obserwator nie naprawił takiego naruszenia w ciągu sześciu miesięcy od pisemnego powiadomienia przez przewodniczącego walnego zgromadzenia, po przyjęciu protokołu walnego zgromadzenia potwierdzającego naruszenie.

Zarząd powiadamia walne zgromadzenie o fakcie, że członek lub obserwator nadal narusza obowiązki wynikające z niniejszego statutu i zwraca się do członka lub obserwatora o dopełnienie obowiązków. Jeżeli członek lub obserwator nie dostosuje się w okresie sześciu miesięcy, zarząd proponuje walnemu zgromadzeniu zakończenie członkostwa lub statusu obserwatora.

Członek lub obserwator ma prawo do wyjaśnienia walnemu zgromadzeniu swojego stanowiska, zanim walne zgromadzenie podejmie jakąkolwiek decyzję w danej sprawie.

Walne zgromadzenie decyduje kwalifikowaną większością głosów o zakończeniu członkostwa lub statusu obserwatora.

ROZDZIAŁ  3

PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW

Artykuł  6

Członkowie

1. 
Prawa członków obejmują prawo:
a)
do uczestniczenia i głosowania w walnym zgromadzeniu;
b)
do dostępu do informacji i usług zapewnianych przez LifeWatch ERIC oraz
c)
wszelkie inne prawa wymienione w niniejszym statucie lub zawarte w przepisach wykonawczych.
2. 
Każdy członek:
a)
wspiera cele, zadania i zarządzanie LifeWatch ERIC oraz ułatwia ich realizację;
b)
określa podmioty reprezentujące członka;
c)
tworzy i utrzymuje krajowy komitet wsparcia LifeWatch w celu wspierania przyjmowania odpowiednich norm w krajowych projektach dotyczących zasobów i narzędzi; promuje wykorzystywanie usług w środowiskach naukowych i pośród badaczy w różnych dziedzinach związanych z różnorodnością biologiczną, w tym w naukach o ekosystemie i w bioinformatyce, gromadząc również opinie i komentarze usługodawców i użytkowników;
d)
opłaca wkład zgodnie z załącznikiem 2; oraz
e)
wspiera wszelkie inne działania uzgodnione w ramach LifeWatch ERIC wynikające ze statutu lub przepisów wykonawczych.
Artykuł  7

Obserwatorzy

1. 
Prawa obserwatorów obejmują:
a)
uczestnictwo w walnym zgromadzeniu bez prawa głosu;
b)
umożliwianie swojej społeczności naukowej, po stawkach preferencyjnych, uczestnictwa w wydarzeniach LifeWatch ERIC, takich jak warsztaty, konferencje i szkolenia, w miarę dostępności miejsc;
c)
umożliwianie swojej społeczności naukowej dostępu do wsparcia LifeWatch ERIC przy przygotowywaniu odpowiednich systemów, procesów i usług.
2. 
Każdy obserwator wyznacza reprezentujący go podmiot.

ROZDZIAŁ  4

ZARZĄDZANIE

Artykuł  8

Walne zgromadzenie

1. 
Najwyższym organem zarządzającym LifeWatch ERIC jest walne zgromadzenie.
2. 
Walne zgromadzenie odpowiada za ogólne zarządzanie i nadzór nad LifeWatch ERIC.
3. 
Walne zgromadzenie podejmuje decyzje w sprawach:
a)
umów o poziomie świadczonych usług i wszelkich innych umów z osobami trzecimi;
b)
nadania i pozbawienia członkostwa lub statusu obserwatora;
c)
zatwierdzenia przepisów wykonawczych, wytycznych lub innych decyzji niezbędnych do zapewnienia realizacji zadań i działalności LifeWatch ERIC;
d)
zatwierdzenia sprawozdania rocznego;
e)
przyjęcia przepisów wykonawczych dotyczących wkładów rzeczowych;
f)
zatwierdzenia, co pięć lat, wieloletniego programu pracy oraz orientacyjnego budżetu, a także ich zmiany lub dostosowania, jeżeli zmiany we wkładach członków są na tyle istotne, by uzasadniać ponowne zaplanowanie obu dokumentów;
g)
zatwierdzenia rocznego budżetu;
h)
mianowania członków stałego komitetu;
i)
mianowania członków zarządu, w tym dyrektora generalnego, oraz wniosków o wotum nieufności;
j)
utworzenia organów pomocniczych wymaganych dla prawidłowego funkcjonowania LifeWatch ERIC;
k)
zatwierdzenia wytycznych dotyczących elementów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w zakresie krajowych komitetów wsparcia LifeWatch;
l)
współpracy z organizacjami i sieciami międzynarodowymi, które zajmują się podobnymi celami i zadaniami, oraz warunków, na których zarząd może nawiązać stosunki robocze z rządami i organizacjami, krajowymi i międzynarodowymi, rządowymi i pozarządowymi;
m)
lokalizacji wspólnych obiektów;
n)
propozycji zmian statutu;
o)
zakończenia LifeWatch ERIC;
p)
wszelkich innych spraw przypisanych walnemu zgromadzeniu na mocy niniejszego statutu lub przepisów wykonawczych oraz
q)
wszelkich innych kwestii niezbędnych LifeWatch ERIC do realizacji jego zadań i działalności.
4. 
Walne zgromadzenie składa się z przedstawicieli członków i obserwatorów. Obserwatorzy mogą zabierać głos za zgodą przewodniczącego walnego zgromadzenia. Bez uszczerbku dla większości wymaganej na podstawie art. 3 ust. 3 każdy członek ma jeden głos w walnym zgromadzeniu. Członek wyznacza przewodniczącego delegacji, który ma prawo głosować za wszystkie podmioty reprezentujące wyznaczone przed danego członka.
5. 
Posiedzenia walnego zgromadzenia odbywają się co najmniej raz w roku. Zarząd i stały komitet mogą zwołać nadzwyczajne posiedzenie walnego zgromadzenia, jeżeli wystąpią istotne kwestie, których nie można odłożyć do czasu następnego zaplanowanego posiedzenia walnego zgromadzenia. Nadzwyczajne posiedzenie walnego zgromadzenia można zwołać kwalifikowaną większością głosów wszystkich członków. W nadzwyczajnych posiedzeniach walnego zgromadzenia głosować można również za pośrednictwem poczty lub środków telekomunikacyjnych zgodnie z przepisami wykonawczymi określającymi procedury walnego zgromadzenia.
6. 
Walne zgromadzenie wybiera spośród delegacji członków przewodniczącego i wiceprzewodniczącego, który zastępuje przewodniczącego w przypadku jego nieobecności oraz w przypadku wystąpienia konfliktu interesów, na okres dwóch lat z możliwością przedłużenia kadencji na kolejne dwa lata. Przewodniczący ustala miejsce, datę i porządek obrad walnego zgromadzenia, o czym powiadamia się członków z trzymiesięcznym wyprzedzeniem. Członkowie walnego zgromadzenia mogą składać propozycje punktów porządku obrad zgodnie z przepisami wykonawczymi określającymi procedury walnego zgromadzenia.
7. 
Do osiągnięcia kworum na posiedzeniu walnego zgromadzenia wymagana jest obecność 50 % członków reprezentujących co najmniej 50 % wkładów pieniężnych. Jeżeli nie osiągnięto kworum, przewodniczący może zwołać nowe posiedzenie, o którym powiadamia się członków na piśmie z jednomiesięcznym wyprzedzeniem i na którym wymagane jest takie samo kworum.
8. 
Członek może być reprezentowany przez innego członka, jeżeli zostanie to zgłoszone przewodniczącemu walnego zgromadzenia przed posiedzeniem.
9. 
Walne zgromadzenie próbuje podejmować decyzje w drodze konsensusu. Jeżeli nie można osiągnąć konsensusu, decyzje podejmuje się w drodze głosowania odpowiednio do rodzaju większości głosów wymaganej w przepisach wykonawczych określających regulamin walnego zgromadzenia. W przepisach tych określa się wymaganą większość głosów, bez uszczerbku dla przepisów art. 3 ust. 3 oraz szczególnych większości głosów wymaganych na mocy niniejszego statutu.

Większość kwalifikowana jest wymagana do przyjęcia następujących decyzji:

a)
przyjmowanie organizacji międzyrządowych jako członków zgodnie z art. 4 ust. 2;
b)
zakończenie członkostwa lub statusu obserwatora zgodnie z art. 5 ust. 5;
c)
zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia walnego zgromadzenia zgodnie z art. 8 ust. 5;
d)
likwidacja LifeWatch ERIC zgodnie z art. 19 ust. 1;
e)
propozycja zmian statutu zgodnie z art. 23 ust. 1;
f)
zmiana lokalizacji siedziby statutowej zgodnie z art. 23 ust. 2;
g)
program pracy i budżet;
h)
podstawowe wkłady finansowe członków;
i)
zatwierdzenie sprawozdania rocznego i rocznego sprawozdania finansowego;
j)
powołanie lub odwołanie dyrektora generalnego i innych członków zarządu;
k)
wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczącego walnego zgromadzenia;
l)
przyjęcie i zmiana przepisów wykonawczych.
10. 
Do określenia większości głosów wymaganych w statucie lub przepisach wykonawczych stosuje się następującą interpretację:
a)
"konsensus" oznacza zatwierdzenie przez wszystkich członków bez jakiegokolwiek sprzeciwu formalnego i bez konieczności głosowania nad propozycją, niezależnie od prawa do uwzględnienia w protokole posiedzenia niewiążących zastrzeżeń lub ustaleń. Jeżeli dowolny członek zgłasza sprzeciw, walne zgromadzenie przystępuje do formalnego głosowania zgodnie z zasadami większości głosów określonymi dla różnych kwestii, których dotyczy decyzja;
b)
"większość zwykła" oznacza większość głosów członków obecnych na posiedzeniu;
c)
"większość bezwzględna" oznacza więcej niż 1/2 głosów członków obecnych lub reprezentowanych przez pełnomocnika na posiedzeniu, reprezentujących ponad 50 % wkładów pieniężnych;
d)
"większość kwalifikowana" oznacza co najmniej 2/3 głosów członków obecnych lub reprezentowanych przez pełnomocnika na posiedzeniu, reprezentujących ponad 50 % wkładów pieniężnych.
Artykuł  9

Zarząd

1. 
Zarząd LifeWatch ERIC odpowiada za bieżące zarządzanie.
2. 
Zarząd przygotowuje posiedzenia walnego zgromadzenia, wdraża jego decyzje oraz koordynuje ogólną działalność LifeWatch ERIC i zarządza nią.
3. 
Zarząd zapewnia spójność i stabilność usług infrastrukturalnych poprzez decyzje dotyczące wdrażania, jak również koordynację działalności wspólnych obiektów i ośrodków rozproszonych.
4. 
Członków zarządu mianuje walne zgromadzenie. Zarząd składa się z co najwyżej pięciu i co najmniej trzech członków: dyrektor generalny (CEO), dyrektor finansowy (CFO) i dyrektor ds. technologii informacyjnych i komunikacyjnych (CTO), przy czym wszyscy trzej są pracownikami LifeWatch ERIC. Dyrektor generalny jest przewodniczącym zarządu. Kadencja członków zarządu wynosi 5 lat i jest odnawialna. Walne zgromadzenie zatwierdza protokoły dotyczące konfliktów interesów w odniesieniu do członków zarządu. Dyrektor generalny jest przedstawicielem prawnym LifeWatch ERIC.
5. 
Walne zgromadzenie może określić warunki wykonywania zadań przez zarząd.
6. 
Zarząd odpowiada za swoją działalność zbiorowo przed walnym zgromadzeniem. Jeżeli przyjęty zostaje wniosek o wotum nieufności, dyrektor generalny i wszyscy członkowie zarządu składają rezygnację, chyba że wniosek jest skierowany do określonych członków zarządu, w którym to przypadku rezygnacja jest obowiązkowa dla tych członków.
7. 
W okresie pierwszych pięciu lat po utworzeniu LifeWatch ERIC i do czasu jego pełnej operacyjności walne zgromadzenie może zdecydować o przekazaniu dyrektorowi generalnemu całości lub części uprawnień zarządu.
Artykuł  10

Organy pomocnicze

1. 
Walne zgromadzenie powołuje stały komitet, komitet finansowy, naukowo-techniczną radę doradczą, komitet ds. etyki, a także wszelkie inne komitety niezbędne do właściwego funkcjonowania LifeWatch ERIC. Walne zgromadzenie zatwierdza przepisy wykonawcze i wytyczne, w tym przepisy wykonawcze dotyczące procedur ich odpowiedniego przygotowania i funkcjonowania.

W skład stałego komitetu wchodzą przewodniczący delegacji państw członkowskich na podstawie art. 8 ust. 4 i nie więcej niż dziesięciu członków. Są oni wybierani przez walne zgromadzenie na okres trzech lat z możliwością przedłużenia. Przewodniczący walnego zgromadzenia i komitetu finansowego są członkami stałego komitetu z urzędu. Stały komitet spotyka się co najmniej trzy razy w roku z zarządem, jak określono w przepisach wykonawczych.

2. 
Stały komitet:
a)
odpowiada za nadzór i kontrolę zarządzania LifeWatch ERIC przez zarząd w okresach między sesjami walnego zgromadzenia zgodnie art. 8 ust. 5;
b)
jest informowany o wszystkich kwestiach dotyczących zarządzania LifeWatch ERIC na wniosek któregokolwiek z jego członków i informuje o nich walne zgromadzenie, w szczególności o wszelkich istotnych odstępstwach budżetowych i technicznych od rocznego i wieloletniego programu budżetu i działalności;
c)
przedkłada dyrektorowi finansowemu zalecenia dotyczące opracowania projektu budżetów na podstawie art. 14.
3. 
Przepisy wykonawcze regulują powołanie członków i warunki, na których komitet ds. etyki wykonuje swoje zadania. Walne zgromadzenie, stały komitet lub zarząd mogą zwrócić się do komitetu ds. etyki o wydanie zaleceń w sprawie konkretnych kwestii dotyczących polityki LifeWatch ERIC opisanych w art. 9 ust. 4, art. 12, 13, 15 i 17.

ROZDZIAŁ  5

SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI

Artykuł  11

Składanie sprawozdań Komisji Europejskiej

1. 
LifeWatch ERIC przedkłada roczne sprawozdanie z działalności zawierające w szczególności aspekty naukowe, operacyjne i finansowe działalności. Sprawozdanie zatwierdzane jest przez walne zgromadzenie i przekazywane Komisji Europejskiej oraz odpowiednim organom publicznym w ciągu sześciu miesięcy od końca danego roku budżetowego. Sprawozdanie podaje się do wiadomości publicznej.
2. 
LifeWatch ERIC informuje Komisję o wszelkich okolicznościach, które mogą w poważnym stopniu utrudnić realizację zadań LifeWatch ERIC lub przeszkodzić LifeWatch ERIC w wypełnieniu wymogów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 723/2009.

ROZDZIAŁ  6

POLITYKA

Artykuł  12

Polityka zatrudnienia

1. 
LifeWatch ERIC nie stosuje dyskryminacji ze względu na rasę, pochodzenie etniczne, religię, płeć, wiek, niepełnosprawność fizyczną lub umysłową, orientację seksualną, stan cywilny ani posiadanie dzieci. Polityka ta dotyczy wszystkich praw, przywilejów i działań pracowników. LifeWatch ERIC może angażować się w politykę dyskryminacji pozytywnej w zakresie zatrudnienia kobiet; w tym celu walne zgromadzenie zatwierdza plan dyskryminacji pozytywnej, zanim ogłoszona zostanie jakakolwiek umowa o zatrudnieniu.
2. 
Dyrektor generalny posiada uprawnienia w zakresie zarządzania personelem i jest odpowiedzialny za warunki zatrudnienia oraz za każde stanowisko ogłoszone do obsadzenia, z zachowaniem limitów budżetowych zatwierdzonych przez walne zgromadzenie, przepisów wykonawczych, wytycznych i decyzji politycznych przyjętych przez walne zgromadzenie. Dyrektor generalny, o ile nie określono inaczej, może delegować konkretne funkcje jednemu członkowi lub większej liczbie członków zarządu.
3. 
Działalność LifeWatch ERIC w zakresie rekrutacji, przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych, zatrudniania i awansu/degradacji odbywa się w sposób spójny z zasadami określonymi w ust. 1 i z zachowaniem zasad i ograniczeń dotyczących zatrudnienia określonych w przepisach wykonawczych, wytycznych lub ogólnych mandatach i strategiach zatwierdzonych przez walne zgromadzenie.
4. 
Polityka zatrudnienia określona w przepisach wykonawczych opiera się na zasadach i warunkach przyjętych przez walne zgromadzenie i podlega odpowiednim przepisom ustawowym i wykonawczym przyjmującego państwa członkowskiego lub przepisom państwa, w którym prowadzona jest działalność LifeWatch ERIC.
Artykuł  13

Zamówienia publiczne i zwolnienia podatkowe

1. 
Informacje o wszystkich przetargach są publikowane na stronie internetowej LifeWatch ERIC oraz na terytoriach członków i obserwatorów. LifeWatch ERIC zawiera deklarację o udzielonych zamówieniach w rocznym sprawozdaniu z działalności.
2. 
Walne zgromadzenie zatwierdza przepisy wykonawcze dotyczące zamówień publicznych, które określają minimalną kwotę, powyżej której zamówienia są udzielane wyłącznie po uzyskaniu opinii naukowo-technicznej rady doradczej.
3. 
Polityka LifeWatch ERIC w zakresie zamówień opiera się na zasadach przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji, z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia, aby oferty spełniały jak najwyższe wymogi techniczne, finansowe i realizacyjne, przy jednoczesnym powiadamianiu przemysłu i usługodawców z wyprzedzeniem o wymaganych specyfikacjach.

Zwolnienia podatkowe zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 723/2009 ograniczają się do nabycia przez LifeWatch ERIC, w tym przez wspólne obiekty zdefiniowane w art. 2 ust. 3, towarów i usług koniecznych w celach służbowych i w działalności niemającej charakteru zarobkowego, o znacznej wartości, przez co rozumie się przypadki, w których podstawa opodatkowania operacji udokumentowanej w odpowiedniej fakturze jest równa kwocie 300,50 EUR lub wyższa i jest w całości do zapłaty przez LifeWatch ERIC. Inne ograniczenia nie mają zastosowania.

Artykuł  14

Zasoby, polityka budżetowa, odpowiedzialność i ubezpieczenia

1. 
Zasoby LifeWatch ERIC obejmują wkłady członków, granty, dotacje, kontrakty i wszelkie inne źródła związane z działalnością niemającą charakteru zarobkowego, bez uszczerbku dla ust. 2 i 3. Działalność zarobkowa musi być ściśle związana z jego zadaniem i działalnością i nie powinna zagrażać ich realizacji. Przychody z działalności zarobkowej są zapisywane oddzielnie na podstawie ceny rynkowej lub, jeżeli nie można jej ustalić, pełnych kosztów powiększonych o rozsądną marżę.
2. 
Budżet LifeWatch ERIC jest przygotowywany dla zarządu przez dyrektora finansowego, na podstawie zaleceń stałego komitetu, po czym przedkładany on jest przez zarząd do zatwierdzenia przez walne zgromadzenie na podstawie zaleceń stałego komitetu. Budżetem zarządza zarząd, na podstawie zaleceń komitetu finansowego, zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami, równowagi budżetowej i przejrzystości. Komitet finansowy składa się z przedstawicieli członków mianowanych zgodnie z procedurą określoną w przepisach wykonawczych zatwierdzonych przez walne zgromadzenie.

W celu zapewnienia zgodności z tymi zasadami zarząd:

a)
zapewnia prowadzenie rzetelnej i dokładnej rachunkowości wszystkich dochodów i wydatków;
b)
ustanawia kontrole, w tym audyty wewnętrzne, aby poprawić skuteczność i wydajność wykorzystania zasobów;
c)
raz do roku przedkłada rachunki LifeWatch ERIC do badania przez audytorów wyznaczonych przez walne zgromadzenie, których pisemne sprawozdanie wraz z komentarzami dyrektora generalnego i członków zarządu jest rozsyłane do wszystkich członków zarządu.
3. 
LifeWatch ERIC odpowiada za swoje długi. Członkowie nie ponoszą zbiorowo odpowiedzialności za długi Life-Watch ERIC. Odpowiedzialność członków za długi LifeWatch ERIC jest ograniczona do wysokości ich wkładów.
4. 
Zarząd zawiera odpowiednie ubezpieczenie pokrywające szczególne ryzyko związane ze strukturą i działalnością LifeWatch ERIC.
Artykuł  15

Dostęp do obiektów LifeWatch ERIC i polityka upowszechniania informacji

1. 
LifeWatch ERIC ułatwia prowadzenie badań naukowych i uczenie się i nie ogranicza dostępu do dostępnych danych i algorytmów, o ile nie jest on sprzeczny z warunkami korzystania z góry ustalonymi z ich właścicielem(-ami).
2. 
LifeWatch tworzy i eksploatuje infrastrukturę badawczą na rzecz różnorodności biologicznej i ekosystemów na poziomie europejskim. Świadczone usługi ustala się w drodze decyzji walnego zgromadzenia, w której może być wprowadzone rozróżnienie na usługi świadczone dla członków i nieczłonków oraz ich naukowców.
3. 
Decyzje dotyczące priorytetyzacji danych usług świadczonych przez LifeWatch ERIC przyjmowane są przez walne zgromadzenie z uwzględnieniem wyników niezależnej oceny przeprowadzonej przez naukowo-techniczną radę doradczą.
4. 
Jeżeli możliwości udzielenia dostępu są ograniczone ze względów finansowych lub technicznych, walne zgromadzenie tworzy, w miarę dostępności zasobów, konkurencyjne programy dotacji umożliwiające wnioskodawcom korzystanie z proponowanych możliwości. Wnioski ze wszystkich państw świata są poddawane ocenie przez niezależne komitety oceniające powołane przez zarząd zgodnie z sugestiami naukowo-technicznej rady doradczej. Programy dotacji, procedura oceny i warunki, które może określić walne zgromadzenie, muszą być zgodne z ogólnymi wymogami doskonałości naukowej i uczciwych praktyk.
5. 
Zarząd może zaproponować walnemu zgromadzeniu zasady dotyczące wymogów w zakresie ogólnych i doraźnych relacji z użytkownikami danych. Możliwe jest udzielenie dostępu dla szerokiego zakresu odbiorców, jeżeli usługi lub zasoby nie są ograniczone warunkami licencyjnymi nałożonymi przez właścicieli. LifeWatch ERIC postępuje zgodnie z odpowiednimi politykami i regulacjami Unii Europejskiej.
6. 
Walne zgromadzenie, z zastrzeżeniem art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009, może zdecydować bezwzględną większością głosów o pobieraniu opłat za ogólny dostęp od określonych społeczności lub od wszystkich społeczności w odniesieniu do konkretnych usług świadczonych przez LifeWatch ERIC, a także o udzielaniu licencji na własne narzędzia lub produktów w formie zasobów współdzielonych lub objętych licencją.
7. 
Polityka LifeWatch ERIC w zakresie dostępu do danych i upowszechniania musi być zgodna z najlepszymi praktykami międzynarodowymi w odniesieniu do danych publicznych, takich jak te określone przez Unię Europejską, musi uznawać prawa właścicieli danych i algorytmów oraz w pełni uwzględniać jakiekolwiek powiązane kwestie etyczne i prawne. LifeWatch ERIC promuje doskonałość w zakresie badań, nauczania i uczenia się i wspiera kulturę "najlepszych praktyk" poprzez działania szkoleniowe i promocyjne.
8. 
LifeWatch ERIC zachęca naukowców korzystających z LifeWatch ERIC do publicznego udostępniania wyników ich badań oraz zwraca się do naukowców z państw będących jego członkami o udostępnianie wyników poprzez LifeWatch ERIC.
9. 
LifeWatch ERIC identyfikuje różne grupy docelowe polityki informacyjnej oraz wykorzystuje różne kanały celem dotarcia do tych grup, takie jak portale internetowe, biuletyny informacyjne, warsztaty, obecność na konferencjach, artykuły w czasopismach i gazetach codziennych.
Artykuł  16

Oceny naukowe i techniczne

1. 
LifeWatch ERIC tworzy naukowo-techniczną radę doradczą jako niezależny organ wykwalifikowanych naukowców i ekspertów. Jej warunki funkcjonowania są przedkładane do zatwierdzenia walnemu zgromadzeniu przez zarząd. Członkowie naukowo-technicznej rady doradczej są mianowani na cztery lata z możliwością przedłużenia kadencji. Naukowo-techniczna rada doradcza może wydawać zarządowi zalecenia. Zalecenia te muszą być w pełni ujawniane walnemu zgromadzeniu, które może wydać przepisy wykonawcze lub wytyczne w zakresie dalszych wskazówek dla zarządu.
2. 
Walne zgromadzenie może zatwierdzić odpowiednie wynagrodzenie za zadania wykonywane przez członków naukowo-technicznej rady doradczej i komitetów oceniających.
3. 
Komitet oceniający ad hoc powołuje się w czwartym roku każdego pięcioletniego okresu planowania w celu oceny ogólnych wyników naukowo-technicznych LifeWatch ERIC oraz przedstawiania strategicznych zaleceń na kolejny okres pięcioletni. Jego członkowie są mianowani przez walne zgromadzenie z uwzględnieniem zaleceń naukowo-technicznej rady doradczej. Są oni powoływani osobiście i nie reprezentują żadnego konkretnego państwa ani instytucji.
Artykuł  17

Polityka w zakresie dostępu do danych i własności intelektualnej

1. 
LifeWatch ERIC uznaje, że część jego wartości jako infrastruktury opiera się na zwiększeniu korzyści wynikających z wiedzy, która jest własnością publiczną. Przestrzega się zasad otwartego oprogramowania i otwartego dostępu.
2. 
LifeWatch ERIC dostarcza naukowcom wytycznych pozwalających zapewnić, aby badania z wykorzystaniem materiałów udostępnionych poprzez LifeWatch ERIC były prowadzone w ramach umożliwiających przestrzeganie praw właścicieli danych oraz prywatności osób. Zapewnia się kontrolę pochodzenia danych, a polityka dostępu do danych Life-Watch ERIC, w razie korzystania z zewnętrznych zasobów danych lub innych infrastruktur, podlega uzgodnieniu z tymi partnerami zgodnie z niniejszym artykułem, przy czym zarządza nią jeden z członków zarządu wskazany przez walne zgromadzenie.
3. 
Użytkownicy i usługodawcy, mający dostęp do danych, wiedzy specjalistycznej lub innych zasobów objętych prawami własności intelektualnej, pozostających w posiadaniu LifeWatch ERIC lub przez niego wygenerowanych, uznają prawa własności intelektualnej i inne prawa właścicieli określone w protokołach dotyczących przekazania informacji lub umowach i protokołach ustaleń. Użytkownicy danych i usługodawcy LifeWatch ERIC muszą wykazać należytą staranność, zapewniając, aby właściwie zarządzano prawami do danych przez nich posiadanych.
4. 
LifeWatch ERIC zapewnia wyrażenie przez użytkowników zgody na warunki udzielania dostępu oraz istnienie stosownych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa przechowywania i przetwarzania danych.
5. 
LifeWatch ERIC publikuje ustalenia dotyczące badania i rozstrzygania zarzutów dotyczących wewnętrznych wykroczeń zawodowych oraz przypadków naruszenia bezpieczeństwa lub poufności danych i usług będących w jego posiadaniu.

ROZDZIAŁ  7

CZAS TRWANIA, LIKWIDACJA, SPORY, PRAWO WŁAŚCIWE I PRZEPISY DOTYCZĄCE WPROWADZANIA ZMIAN

Artykuł  18

Czas trwania

LifeWatch ERIC ustanawia się na czas nieokreślony.

Artykuł  19

Likwidacja i niewypłacalność

1. 
O likwidacji LifeWatch ERIC decyduje walne zgromadzenie kwalifikowaną większością głosów.
2. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu 10 dni od przyjęcia decyzji o likwidacji, LifeWatch ERIC zawiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.
3. 
Z chwilą przyjęcia decyzji o likwidacji LifeWatch ERIC jego zarząd, działając zgodnie z prawem jurysdykcji przyjmującego państwa członkowskiego, przygotowuje likwidację jego aktywów i działalności zgodnie z następującymi zasadami:
a)
Zwraca się całe mienie rzeczowe udostępnione w ramach wsparcia przez członka przyjmującego wspólny obiekt lub ośrodek rozproszony.
b)
Wszelkie inne aktywa wykorzystuje się do pokrycia zobowiązań LifeWatch ERIC i kosztów związanych z jego likwidacją. Nadwyżkę finansową rozdziela się pomiędzy członków w momencie likwidacji proporcjonalnie do wysokości ich podstawowych wkładów finansowych wniesionych od początku funkcjonowania LifeWatch ERIC.
c)
W odniesieniu do wkładów rzeczowych i innych, zarząd - po zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie - na tyle, na ile to możliwe, może dokonać przeniesienia działalności i wiedzy eksperckiej LifeWatch ERIC na rzecz instytucji realizujących podobne cele. W przypadku braku równoważnych instytucji aktywa inne niż nadwyżka finansowa pozostała po spłacie długów LifeWatch ERIC rozdziela się pomiędzy członków proporcjonalnie do ich skumulowanych wkładów rocznych, o ile nie przewidziano inaczej w ramach umów o gwarantowanym poziomie usług. W miarę możliwości aktywa przydziela się członkom, którzy je wnieśli.
4. 
Likwidacja prowadząca do wycofania LifeWatch podlega terminom mającym zastosowanie do wystąpienia członka lub zakończenia członkostwa, o których mowa w art. 5 ust. 1, art. 5 ust. 2 i art. 5 ust. 6.
5. 
LifeWatch ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł  20

Prawo właściwe

LifeWatch ERIC podlega, zgodnie z poniższą kolejnością, następującym przepisom:

a)
prawu Unii Europejskiej, w szczególności rozporządzeniu (WE) nr 723/2009 i decyzjom, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) oraz art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia;
b)
prawu przyjmującego państwa członkowskiego w przypadku kwestii nieobjętych (lub objętych tylko częściowo) prawem Unii Europejskiej;
c)
statutowi i jego przepisom wykonawczym.
Artykuł  21

Spory

1. 
Sądem właściwym do rozstrzygania sporów pomiędzy członkami, których przedmiotem jest LifeWatch ERIC, sporów między członkami a LifeWatch ERIC oraz wszelkich innych sporów, w których stroną jest Unia Europejska, jest Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
2. 
W przypadku sporów między LifeWatch ERIC a osobami trzecimi zastosowanie mają przepisy Unii Europejskiej dotyczące właściwości sądów. W sprawach nieobjętych przepisami Unii Europejskiej sąd właściwy do rozstrzygania sporów określa się zgodnie z prawem przyjmującego państwa członkowskiego.
Artykuł  22

Dostępność statutu

Niniejszy status aktualizuje się i udostępnia publicznie na stronie internetowej LifeWatch ERIC oraz w siedzibie statutowej oraz na terenie wspólnych obiektów i każdego rozproszonego ośrodka LifeWatch.

Artykuł  23

Zmiany statutu

1. 
Bez uszczerbku dla przepisów art. 3 ust. 3, propozycje zmian statutu, w tym załącznika 2, przyjmuje się kwalifikowaną większością głosów członków LifeWatch ERIC. Członkowie głosujący przeciwko proponowanej zmianie mogą wycofać się z LifeWatch ERIC po uregulowaniu należnych zobowiązań.
2. 
Propozycje zmian mogą być przedkładane przez każdego z członków, który uzyska poparcie co najmniej dwóch innych członków. Proponowane zmiany przedkładane są przewodniczącemu walnego zgromadzenia nie mniej niż trzy miesiące przed regularnym corocznym posiedzeniem lub przed posiedzeniem nadzwyczajnym zwołanym w tym celu; członkowie informowani są o proponowanych zmianach co najmniej dwa miesiące przed posiedzeniem walnego zgromadzenia.
3. 
Zmiana lokalizacji siedziby statutowej zatwierdzana jest kwalifikowaną większością głosów z uwzględnieniem inwestycji dokonanych przez przyjmujące państwo członkowskie.

ROZDZIAŁ  8

PRZEPISY DOTYCZĄCE ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI I PRZEPISY PRZEJŚCIOWE

Artykuł  24

Przepisy dotyczące rozpoczęcia działalności

Nie później niż 45 dni kalendarzowych po tym, jak decyzja Komisji o utworzeniu LifeWatch ERIC stanie się skuteczna, przyjmujące państwo członkowskie zwołuje posiedzenie założycielskie walnego zgromadzenia. Przyjmujące państwo członkowskie powiadamia członków założycieli o wszelkich określonych pilnych czynnościach, które należy podjąć przed posiedzeniem założycielskim. Jeżeli żaden członek założyciel nie złoży sprzeciwu w ciągu pięciu dni roboczych od powiadomienia, osoba właściwie umocowana przez państwo przyjmujące przeprowadza wyżej wspomniane czynności.

Artykuł  25

Przepis przejściowy

Uzgodnione i zatwierdzone wkłady w realizację infrastruktury badawczej LifeWatch wniesione przez członków w okresie przejściowym po dniu 11 lutego 2011 r. i przed założeniem LifeWatch ERIC są brane pod uwagę jako wkłady pieniężne lub rzeczowe w LifeWatch ERIC za pierwszy okres pięcioletni, zgodnie z zasadami wyceny wkładów rzeczowych zatwierdzonymi przez walne zgromadzenie na podstawie art. 8 ust. 3 lit. e) i sekcji A2.I.6 załącznika 2.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

LISTA CZŁONKÓW, OBSERWATORÓW I PODMIOTÓW REPREZENTUJĄCYCH

Państwa Podmioty reprezentujące
Belgia Belgium Science Policy Office (BELSPO)

Department of Economy, Science and Innovation (EWI)

Directorate General of Non-compulsory Education and Scientific Research

(DGENORS)

Grecja Hellenic Centre for Marine Research (HCMR)
Hiszpania Ministry of Economy, Industry and Competitiveness (MINECO)

Ministry of Agriculture & Fishing, Food & Environment (MAPAMA)

Samorząd regionalny Andaluzji (Junta de Andalucía)

Republika Włoska National Research Council (CNR)
Niderlandy Netherlands Organisation for Scientific Research (NWO)
Portugalia
Rumunia
Słowenia Ministry of Science, Education and Sport (MIZS)
Obserwatorzy
Państwa Podmioty reprezentujące

ZAŁĄCZNIK  2

WKŁADY FINANSOWE I RZECZOWE

A2.I. Podstawowe wkłady finansowe członków.

A2.I.1. Wkład każdego państwa członka LifeWatch ERIC w każdym pięcioletnim okresie ustalany jest przez walne zgromadzenie, z uwzględnieniem odpowiedniego wieloletniego programu prac i powiązanego z nim orientacyjnego budżetu. Decyzje w sprawie wkładów na pięcioletnie okresy przyjmowane są w drodze konsensusu, a jeżeli nie osiągnięto konsensusu, większością kwalifikowaną głosów walnego zgromadzenia. Proponowane wkłady poszczególnych członków w ciągu pierwszych pięciu lat przedstawiono w pkt A2.V niniejszego załącznika.

A2.I.2. Wkłady państw opierają się na liniowej skali PKB, pod warunkiem że zawsze istnieje kwota minimalnego wkładu dla krajów o mniejszej gospodarce oraz kwota maksymalnego wkładu, ustalona na obiektywnych zasadach, dla każdego z krajów o większej gospodarce.

Wkłady organizacji międzyrządowych stających się pełnymi członkami LifeWatch ERIC są przedmiotem decyzji walnego zgromadzenia przyjmowanej w drodze konsensusu, a jeżeli osiągnięcie konsensusu jest niemożliwe, większością kwalifikowaną głosów walnego zgromadzenia.

A2.I.3. Obliczenie skali liniowej PKB opiera się na udziale w PKB w łącznym PKB członków z wykorzystaniem danych statystycznych Eurostatu jako podstawy do obliczeń. Do obliczenia wartości PKB każdego z członków stosuje się średnią z trzech wcześniejszych lat. W przypadku państwa spoza Europy stosuje się dane statystyczne Banku Światowego w tym samym okresie.

A2.I.4. Wkłady przypisuje się do kosztów operacyjnych. W ciągu pierwszych pięciu lat zwraca się odpowiednią uwagę na potrzeby początkowych lub dalszych inwestycji konstrukcyjnych we wspólne obiekty oraz początkowego ośrodka lub ośrodków LifeWatch utworzonych zgodnie z pkt A2.II.

A2.I.5. Wkłady mogą być wniesione w formie pieniężnej lub rzeczowej. Maksymalny udział procentowy wkładu rzeczowego nie może przekraczać 85 % wkładu krajowego. Roczny wkład pieniężny w wysokości 15 % przypisuje się do kosztów wspólnych operacji LifeWatch ERIC.

Członkowie mogą zdecydować o przypisaniu części lub całości swoich wkładów rzeczowych na swoje rozproszone ośrodki LifeWatch, jak tylko zapewnione zostanie zarządzanie finansami dla wspólnych obiektów i minimalny wkład pieniężny w wysokości 15 % zostanie przekazany na rachunek bankowy LifeWatch ERIC, przy czym oba warunki muszą zostać odpowiednio potwierdzone przez dyrektora finansowego.

A2.I.6. Wycena wkładów rzeczowych przebiega zgodnie z zasadami zatwierdzonymi przez walne zgromadzenie w ramach przepisów wykonawczych dotyczących tych wkładów zgodnie z art. 8 ust. 3 lit. e).

A2.II. Dodatkowe wkłady inwestycyjne lub przejęcie większej części kosztów operacyjnych.

Członkowie mogą zdecydować o dalszym wkładzie w rozwój LifeWatch poprzez wkład w pierwotne inwestycje w pierwsze wspólne obiekty LifeWatch ERIC lub poprzez ich późniejszą modernizację lub utworzenie nowych ośrodków rozproszonych LifeWatch lub realizację znacznego udoskonalenia wspólnych usług. Wkłady takie mogą również składać się z dodatkowych wkładów oprócz podstawowego wkładu finansowego określonego w pkt A2.I.

A2.III. Wkłady nowych członków.

A2.III.1. Podstawowe wkłady finansowe nowych członków LifeWatch ERIC muszą być zgodne z zasadami określonymi w pkt A2.I niniejszego załącznika.

A2.III.2. Państwa, które nie przystępują do LifeWatch ERIC w momencie jego utworzenia, lecz na późniejszym etapie w trakcie pięcioletniego okresu, wpłacają swój początkowy udział odpowiadający pozostałej części pięcioletniego okresu obowiązującego w czasie ich przystąpienia.

A2.IV. Inne zasady dotyczące wkładów członków.

A2.IV.1. Wkłady wymienione w poprzednich punktach mogą zostać przypisane przez członków podmiotom reprezentującym. W takim przypadku podmiot reprezentujący odpowiada za wkład, bez uszczerbku dla ostatecznej odpowiedzialności członków za wkład w przypadku niewywiązania się z tego obowiązku.

A2.IV.2. Członkowie i podmioty reprezentujące zgadzają się na udostępnianie danych znajdujących się pod ich kontrolą, co do których walne zgromadzenie może zdecydować, że mają one znaczenie dla celu i zadań LifeWatch ERIC, chyba że dane takie nie są własnością publiczną lub nie znajdują się pod ich kontrolą, i bez uszczerbku dla przypisania LifeWatch ERIC kosztów związanych z zapewnieniem interoperacyjności tych danych, chyba że koszty te są uwzględnione jako wkład rzeczowy danego członka.

A2.V. Wkłady członków w ciągu pierwszych pięciu lat 2 .

Państwo Średnie PKB w latach

2010-2012

(w mln EUR)

Wkład w LifeWatch ERIC (15 %), pieniężny Wycena wkładów rzeczowych

do projektów, które mają być

realizowane

BE Belgia 367 426 959 644 5 437 980
EL Grecja 208 144 543 631 3 080 576
ES Hiszpania 1 053 921 2 423 250 13 731 749
IT Włochy 1 565 433 3 599 354 20 396 342
NL Niderlandy 595 058 1 554 172 8 806 972
PT Portugalia 169 720 443 274 2 511 888
RO Rumunia 129 134 375 000 2 125 000
SI Słowenia 35 748 375 000 2 125 000

Działalność LifeWatch ERIC podejmowana z wykorzystaniem zasobów określonych w art. 14 ust. 1 nie może prowadzić do wzrostu wkładów państw członkowskich LifeWatch ERIC wymienionych w poprzednim punkcie, w tym 15 % rocznego wkładu pieniężnego, powiększonych w miarę jak inne państwa zostają członkami, bez uszczerbku dla ewentualnego przeglądu lub adaptacji zgodnie z art. 8 ust. 3 lit. f).

Przystępując do LifeWatch ERIC, państwa zobowiązują się do corocznej płatności 15 % wkładu pieniężnego w LifeWatch ERIC. Wartość 85 % wkładów rzeczowych jest dostosowywana zależnie od ich obliczonej funkcjonalności w kontekście zadań i działalności LifeWatch ERIC.

1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1.
2 Kwoty zostały obliczone na podstawie danych za lata 2010, 2011 i 2012. Oczekiwane roczne wkłady członków LifeWatch ERIC wynikają z podzielenia przez pięć kwot podanych jako "Wkład w LifeWatch ERIC" w tabeli zawartej w niniejszym załączniku. Wycena wkładów rzeczowych do projektów, które mają być realizowane podczas całego pięcioletniego okresu, zostanie dokonana zgodnie z kosztami poszczególnych projektów określonymi w księdze kosztów LifeWatch ERIC przygotowanej podczas fazy przygotowawczej.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.89.1

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Statut Europejskiej Infrastruktury e-Nauki i Technologii na rzecz Badań w dziedzinie Różnorodności Biologicznej i Ekosystemów - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej LifeWatch ERIC.
Data aktu: 22/03/2017
Data ogłoszenia: 22/03/2017
Data wejścia w życie: 22/03/2017