Zaproszenie do składania wniosków EACEA/07/2017 w ramach programu Erasmus+ - Kluczowe działanie 3: Wspieranie reform politycznych - Wspieranie włączenia społecznego poprzez podejmowanie działań w obszarze kształcenia, szkolenia i młodzieży.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW EACEA/07/2017
w ramach programu Erasmus+
Kluczowe działanie 3: Wspieranie reform politycznych
Wspieranie włączenia społecznego poprzez podejmowanie działań w obszarze kształcenia, szkolenia i młodzieży

(2017/C 80/03)

(Dz.U.UE C z dnia 15 marca 2017 r.)

1.
Cele

W ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wsparcie otrzymają projekty współpracy ponadnarodowej w obszarze kształcenia, szkolenia i młodzieży. Zaproszenie składa się z dwóch części: pierwsza dotyczy kształcenia i szkolenia (część 1), a druga młodzieży (część 2).

Cele ogólne

Projekty składane w odpowiedzi na niniejsze zaproszenie i obejmujące obie części powinny służyć:

1.
Popularyzacji i/lub rozpowszechnianiu dobrych praktyk w zakresie uczenia się sprzyjającego włączeniu społecznemu, inicjowanych przede wszystkim na poziomie lokalnym. W kontekście niniejszego zaproszenia do składania wniosków, rozpowszechnianie oznacza powielanie dobrych praktyki na szerszą skalę/wdrażanie ich w innym kontekście lub na wyższym/systemowym poziomie;

lub

2.
Opracowywaniu i wdrażaniu innowacyjnych metod i praktyk służących wspieraniu edukacji włączającej i/lub środowisk młodzieżowych w określonych kontekstach.

Każdy wniosek musi dotyczyć jednego cel ogólnego i jednego spośród celów szczegółowych, które sformułowano osobno dla części 1 i części 2. Zarówno ogólne, jak i szczegółowe cele przyjęte na potrzeby zaproszenia do składania wniosków są wyczerpujące: wnioski, które ich nie uwzględniają, nie będą rozpatrywane.

Część 1 - Kształcenie i szkolenie

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków ma torować drogę przyszłemu sojuszowi szkół, służącemu włączeniu społecznemu poprzez tworzenie/rozwój społeczności uczących się pośród różnorodnych podmiotów (instytucje edukacyjne oraz instytucje oświatowe, organy władzy publicznej, organizacje skupiające zainteresowane strony i organizacje społeczeństwa obywatelskiego, przedsiębiorstwa itd.) działających w obszarze włączającego uczenia się.

Chociaż zakłada się, że głównymi beneficjentami docelowymi takich społeczności uczenia się są szkoły, składających projekty w ramach niniejszego zaproszenia zachęca się do zaangażowania innych sektorów kształcenia formalnego i nieformalnego oraz szkoleń (od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, po kształcenie i szkolenie zawodowe (VET), szkolnictwo wyższe i kształcenie dorosłych), a także podmiotów zainteresowanych na różnych poziomach (organy władzy, instytucje, organizatorzy szkoleń, nauczyciele i uczniowie, organizacje pozarządowe, społeczności lokalne, przedsiębiorstwa, rodziny, organizacje młodzieżowe itd.) oraz nieformalnych środowisk kształcenia.

Cele szczegółowe:

1.
Ułatwianie zdobywania kompetencji społecznych i obywatelskich, pogłębiania wiedzy, rozumienia i odpowiedzialności za podstawowe wartości, budowanie wzajemnego szacunku i dialogu międzykulturowego oraz zwalczanie wszelkiego rodzaju dyskryminacji;
2.
Promowanie kształcenia i szkolenia sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz kształcenia osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, m.in. poprzez wspieranie nauczycieli, wychowawców i kierownictwa instytucji edukacyjnych w radzeniu sobie z wyzwaniami związanymi z różnorodnością oraz promowanie zróżnicowania społeczno-gospodarczego w środowisku uczenia się;
3.
Zachęcanie uczących się, rodziców i pracowników sektora edukacji do krytycznego myślenia i zdobywania umiejętności korzystania z mediów;
4.
Wspieranie integracji nowo przybyłych imigrantów poprzez umożliwienie im dostępu do wysokiej jakości usług kształcenia, m.in. poprzez ocenę posiadanej przez nich wiedzy i uznawanie wcześniej zdobytego wykształcenia.

Część 2 - Młodzież

Cele szczegółowe:

1.
Promowanie aktywności obywatelskiej młodzieży poprzez wzmacnianie roli wolontariatu na rzecz integracji społecznej;
2.
Zapobieganie radykalizacji postaw prowadzącej do brutalnego ekstremizmu wśród młodych ludzi poprzez docieranie do osób zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym.
2.
Kwalifikujący się wnioskodawcy

Kwalifikujący się wnioskodawcy to organizacje publiczne i prywatne działające w sektorze edukacji, szkoleń i młodzieży, lub inne organizacje sektora społeczno-gospodarczego prowadzące działalność międzysektorową (np. ośrodki uznawalności wykształcenia, izby przemysłowo-handlowe, organizacje zawodowe, organizacje społeczeństwa obywatelskiego, kultury, sportowe itd.) w obszarach objętych zakresem deklaracji w sprawie promowania poprzez edukację postaw obywatelskich oraz wspólnych wartości, którymi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja (deklaracja paryska).

Pośród kwalifikujących się wnioskodawców mogą znaleźć się (lista niewyczerpująca):

-
instytucje oświatowe i inne placówki edukacyjne,
-
organy publiczne działające na szczeblu krajowym/regionalnym/lokalnym, odpowiedzialne za podejmowanie działań w obszarze kształcenia, szkolenia i młodzieży,
-
organizacje niekomercyjne (NGO),
-
instytucje badawcze,
-
organizacje handlowe i partnerzy społeczni,
-
ośrodki zajmujące się doradztwem i uznawaniem kwalifikacji,
-
organizacje międzynarodowe,
-
spółki prywatne,
-
sieci wymienionych powyżej organizacji również są uprawnione do składania wniosków, o ile posiadają osobowość prawną.

Za kwalifikujące się uznaje się wyłącznie wnioski złożone przez osoby prawne mające siedzibę w następujących państwach objętych programem:

-
28 państw członkowskich Unii Europejskiej,
-
państwa EFTA/EOG: Islandia, Liechtenstein, Norwegia,
-
kraje kandydujące do UE: Była Jugosłowiańska Republika Macedonii i Turcja.

Wymaga się, aby partnerstwo składało się z co najmniej 4 organizacji reprezentujących 4 państwa objęte programem.

Jeżeli w realizację projektu zaangażowane są również sieci, w skład konsorcjum muszą wchodzić co najmniej 2 organizacje nienależące do sieci, a członkowie konsorcjum muszą reprezentować co najmniej cztery kwalifikujące się kraje.

3.
Wyniki projektu, czas trwania i harmonogram

Oczekiwane rezultaty:

Realizacja projektów w ramach Części 1 - Kształcenie i szkolenie powinny przynieść następujące rezultaty:

-
upowszechnienie w społecznościach uczących się wiedzy i dobrych praktyk (w zakresie uczenia się sprzyjającego integracji społecznej, kompetencji społecznych i obywatelskich, krytycznego myślenia i umiejętności korzystania z mediów, a także integracji migrantów),
-
opracowanie i przetestowanie innowacyjnych podejść, ich ocena i włączenie do wspólnej praktyki lub (części) systemów,
-
przygotowanie i zachęcenie liderów edukacyjnych i wychowawców w społecznościach uczących się do przyjęcia rozwiązań sprzyjających włączeniu społecznemu (np. wspólnych metod pedagogicznych, podejścia ogólnoszkolnego, zindywidualizowanego wsparcia dla osób uczących się), przy jednoczesnym zapewnieniu widocznego zaangażowania rodzin i społeczności lokalnych,
-
opracowanie i wdrożenie skuteczniejszych mechanizmów wsparcia i pomocy w celu wspomagania instytucji i placówek kształcenia i szkolenia w zakresie wdrażania rozwiązań edukacyjnych sprzyjających włączeniu społecznemu,

Realizacja projektów w ramach części 2 - Młodzież powinna przynieść następujące rezultaty:

-
poprawę kompetencji i umiejętności społecznych, obywatelskich i międzykulturowych młodych ludzi, w tym aktywnego obywatelstwa, umiejętności cyfrowych i umiejętności korzystania z mediów, krytycznego myślenia i zrozumienia międzykulturowego; zwiększenie udziału młodzieży w życiu społecznym i obywatelskim,
-
większą świadomość praw podstawowych wśród młodych ludzi oraz wzmocnienie poczucia przynależności do społeczeństwa, większe oddanie wartościom demokratycznym i zaangażowanie w dialog przeciw rasizmowi, dialog międzykulturowy i międzyreligijny oraz wzajemne zrozumienie,
-
skuteczniejsze docieranie do młodych ludzi z grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji (np. młodzieży sklasyfikowanej jako NEET i młodzieży ze środowisk migracyjnych) poprzez tworzenie synergii ze społecznością lokalną i optymalne wykorzystanie istniejących sieci na poziomie lokalnym,
-
zwiększony potencjał pracy z młodzieżą, organizacji młodzieżowych i/lub sieci młodzieżowych działających jako siły napędowe włączenia społecznego, poprzez wspieranie młodych ludzi i zachęcanie ich do zaangażowania, pracy na zasadach wolontariatu i sprzyjania pozytywnym zmianom w społecznościach,
-
wzbogaconą fachową wiedzą w zakresie udzielania podstawowej pomocy lub przekazywania nowo przybyłym imigrantom i uchodźcom wiedzy i umiejętności niezbędnych w procesie integracji w nowym społeczeństwie lub przydatnych w procesie reintegracji w kraju pochodzenia po zakończeniu konfliktu, a także szacunek dla różnorodności kulturowej w społecznościach,
-
usprawniony proces integracji nowo przybyłych imigrantów i uchodźców oraz budowanie klimatu sprzyjającego włączeniu w społeczeństwach przyjmujących, w szczególności poprzez planowanie i organizację przedsięwzięć o charakterze społecznym i kulturalnym na poziomie lokalnym, z udziałem mieszkańców i wolontariuszy, jeśli zostanie to uznane za stosowne,
-
usprawnienie przekazywania informacji w mediach społecznościowych, na stronach internetowych i podczas spotkań publicznych, w celu wspierania wolontariatu i wysiłków organizacji.

Działania muszą się rozpocząć się w dniu 1 lub 31 grudnia 2017 r., lub 15 stycznia 2018 r. Czas trwania projektu powinien wynosić od 24 do 36 miesięcy.

4.
Kryteria przyznania finansowania

Kwalifikujące się wnioski zostaną poddane ocenie w oparciu o kryteria wykluczające, kryteria kwalifikacji i kryteria przyznania finansowania.

Kryteria przyznania finansowania na pokrycie kosztów realizacji wniosku obejmują:

1.
Istotność projektu (30 %)
2.
Jakość planu projektu i sposobu jego realizacji (20 %)
3.
Jakość partnerstwa i uzgodnień w zakresie prowadzenia współpracy (20 %)
4.
Wpływ, możliwość upowszechniania i zrównoważony charakter projektu (30 %)

Wyłącznie te wnioski, które uzyskały:

-
co najmniej 60 % łącznej liczby punktów (tj. sumy punktów możliwych do zdobycia w ramach 4 kryteriów przyznania finansowania), oraz
-
co najmniej 50 % łącznej liczby punktów dla każdego kryterium

zostaną wzięte pod uwagę przy podejmowaniu decyzji w sprawie przyznania dofinansowania z UE.

5.
Budżet

Całkowity budżet udostępniony do celów współfinansowania projektów w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wynosi 10 000 000 EUR i został podzielony w następujący sposób:

Część 1 - Kształcenie i szkolenie: 8 000 000 EUR

Część 2 - Młodzież: 2 000 000 EUR

Wielkość wkładu finansowego UE nie może przekraczać 80 % łącznych kwalifikowalnych kosztów projektu.

Maksymalna kwota dotacji, jaka może zostać udzielona na realizację jednego projektu, wynosi 500 000 EUR.

Agencja zastrzega sobie prawo do nierozdzielenia wszystkich środków udostępnionych w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków.

6.
Procedura i termin składania wniosków

Termin składania wniosków upływa 22 maja 2017 r. o godzinie 12.00 (południe) czasu środkowoeuropejskiego.

Wnioskodawcy powinni uważnie zapoznać się ze wszystkimi informacjami dotyczącymi zaproszenia do składania wniosków EACEA/07/2017 oraz procedury ich składania, oraz skorzystać z dokumentów stanowiących część pakietu zgłoszeniowego, dostępnych pod następującym adresem:

https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding_en

Pakiet zgłoszeniowy należy złożyć przez Internet, należycie wypełniając odpowiedni formularz elektroniczny i załączając do niego wszystkie istotne załączniki i dokumenty potwierdzające.

7.
Wszystkie informacje dotyczące składania wniosków

Wszystkie informacje dotyczące składania wniosków w ramach zaproszenia EACEA/07/2017 opublikowano na stronie:

https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding_en

Adres e-mail:

EACEA-Policy-Support@ec.europa.eu

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.80.3

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do składania wniosków EACEA/07/2017 w ramach programu Erasmus+ - Kluczowe działanie 3: Wspieranie reform politycznych - Wspieranie włączenia społecznego poprzez podejmowanie działań w obszarze kształcenia, szkolenia i młodzieży.
Data aktu: 15/03/2017
Data ogłoszenia: 15/03/2017