Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 kwietnia 2014 r. w sprawie konsultacji dotyczących dziesięciu najbardziej obciążających regulacji oraz zmniejszenia obciążenia MŚP regulacjami UE (2013/2711(RSP)).

Działania Komisji w następstwie konsultacji z MŚP na temat dziesięciu najbardziej obciążających regulacji UE

P7_TA(2014)0459

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 kwietnia 2014 r. w sprawie konsultacji dotyczących dziesięciu najbardziej obciążających regulacji oraz zmniejszenia obciążenia MŚP regulacjami UE (2013/2711(RSP))

(2017/C 443/14)

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając Europejską kartę małych przedsiębiorstw przyjętą podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Feira w dniach 19-20 czerwca 2000 r.,
-
uwzględniając zalecenie Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczące definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw 1 ,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji z dnia 23 listopada 2011 r. zatytułowane "Zmniejszanie obciążeń regulacyjnych dla MŚP - Dostosowanie przepisów UE do potrzeb mikroprzedsiębiorstw" (COM(2011)0803),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 23 lutego 2011 r. zatytułowany "Przegląd programu »Small Business Act« dla Europy" (COM(2011)0078),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 3 marca 2010 r. zatytułowany "Europa 2020 - strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" (COM(2010)2020),
-
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 30 listopada 2011 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (2014- 2020) (COM(2011)0834),
-
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dni 14 i 15 marca 2013 r. oraz konkluzje Rady ds. Konkurencyjności z dni 26 i 27 września 2013 r.,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 18 czerwca 2013 r. zatytułowany "Działania Komisji w następstwie konsultacji z MŚP na temat dziesięciu najbardziej obciążających regulacji UE" (COM(2013)0446),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 7 marca 2013 r. zatytułowany "Inteligentne regulacje - odpowiedź na potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw" (COM(2013)0122) oraz towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji zatytułowany "Monitorowanie inteligentnych regulacji dla MŚP i konsultacje w tej sprawie" (SWD(2013)0060),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 2 października 2013 r. zatytułowany "Sprawność i wydajność regulacyjna (REFIT): Wyniki oraz dalsze kroki (COM(2013)0685),
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 23 października 2012 r. w sprawie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP): konkurencyjność i możliwości działalności gospodarczej 2 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie poprawy dostępu MŚP do finansowania 3 ,
-
uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że wzmocnienie wsparcia na rzecz konkurencyjności i stabilności małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz ich potencjału w zakresie zatrudnienia wymaga przekrojowych wysiłków w różnych obszarach polityki;
B.
mając na uwadze, że MŚP cierpią niewspółmiernie do swojego ograniczonego potencjału na skutek zbędnych obciążeń, a także mając na uwadze, że w związku z tym prawodawcy UE angażują się na rzecz promowania zasady "najpierw myśl na małą skalę";
C.
mając na uwadze, że 20,7 mln MŚP zatrudnia ponad 65 % siły roboczej w sektorze prywatnym oraz że MŚP znajdują się pośród najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw mających najlepsze osiągnięcia, jeśli chodzi o tworzenie miejsc pracy i wzrost gospodarczy;
D.
mając na uwadze, że według badania Eurobarometru 74 % Europejczyków uważa, że w UE utrzymuje się zbyt wysoki poziom biurokracji;
E.
mając na uwadze, że prawie jedna trzecia obciążeń administracyjnych związanych z prawodawstwem UE wynika przede wszystkim z jego nieproporcjonalnego i nieskutecznego wdrażania na szczeblu krajowym, co oznacza, że bardziej efektywne transponowanie prawodawstwa UE przez państwa członkowskie pozwoliłoby uzyskać oszczędności rzędu 40 mld EUR;
F.
mając na uwadze, że przedsiębiorstwa mogą tworzyć miejsca pracy, jeżeli spełnione są odpowiednie warunki, w tym uproszczenie administracyjne, dostęp do środków finansowych, umiejętności, wiedzy i wykwalifikowanej siły roboczej oraz wsparcie dla ich innowacyjnych wysiłków;
G.
mając na uwadze, że MŚP znajdują się na gorszej pozycji z punktu widzenia konkurencyjności w konfrontacji z dużymi podmiotami przemysłowymi pod względem opodatkowania, normalizacji, zamówień publicznych, własności intelektualnej oraz finansowania badań i innowacji;
H.
mając na uwadze, że Komisja Europejska w ciągu ostatnich pięciu lat zniosła 5 590 wymogów prawnych, co zmniejszyło koszty dla przedsiębiorstw o ponad 27 mld EUR;
I.
mając na uwadze, że Komisja Europejska dąży do osiągnięcia wydajności regulacyjnej i administracyjnej, realizując program REFIT, przeprowadzając oceny skutków, testy konkurencyjności, oceny sprawności działania istniejących ram regulacyjnych, konsultacje w sprawie dziesięciu najbardziej obciążających regulacji, realizując tablicę wyników dla MŚP i przeprowadzając test MŚP;
J.
mając na uwadze, że - jak podkreśliła Rada Europejska - konieczne są uregulowania na szczeblu Unii, aby zagwarantować realizację celów polityki UE, które obejmują właściwe funkcjonowanie jednolitego rynku;
K.
mając na uwadze, że Parlament wielokrotnie deklarował, np. w swojej wspomnianej powyżej rezolucji z dnia 23 października 2012 r., że uproszczenie przepisów UE nie powinno kolidować z podstawowymi wymogami UE w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, podstawowymi prawami pracowniczymi ani podstawowymi zasadami ustawodawstwa UE w zakresie ochrony środowiska;
L.
mając na uwadze, że większość określonych w odnośnym komunikacie Komisji środków ustawodawczych w ramach dziesięciu najbardziej obciążających regulacji było już w trakcie realizacji w momencie opublikowania komunikatu; mając na uwadze, że niektóre wnioski ustawodawcze przedstawiono przed konsultacjami dotyczącymi dziesięciu najbardziej obciążających regulacji, a prace nad niektórymi z nich są już zakończone;
M.
mając na uwadze, że obciążenia administracyjne uniemożliwiają MŚP czerpanie pełnych korzyści z jednolitego rynku;
N.
mając na uwadze, że Parlament nie odniesie się w niniejszej rezolucji do poszczególnych działań następczych - gdyż zrobi to przy innej okazji - lecz skupi się na metodach pracy stosowanych przez Komisję;
1.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji dotyczącą dziesięciu najbardziej obciążających regulacji w ramach realizacji programu sprawności i wydajności regulacyjnej REFIT i przyjmuje do wiadomości obietnicę, iż nie jest to pojedynczy wysiłek, a ma stać się regularnym elementem trwającej procedury sprawdzającej; podkreśla jednak, że Komisja powinna przyspieszyć działania mające na celu rozwianie obaw dotyczących obciążeń regulacyjnych, zgłoszonych przez MŚP podczas procesu konsultacji; podkreśla również, że działania dotyczące identyfikowania dziesięciu najbardziej obciążających regulacji nie mogą zastępować systematycznej, przekrojowej strategii politycznej w kwestii ograniczania obciążeń administracyjnych wynikających z przepisów UE ani zagrażać celom i skuteczności odnośnego ustawodawstwa;
2.
zwraca zatem uwagę na potrzebę stosowania zasady "najpierw myśl na małą skalę" w polityce Unii dotyczącej innowacji, wzrostu, internacjonalizacji, wydajności, zmniejszania obciążeń administracyjnych oraz jakości zasobów ludzkich i odpowiedzialności społecznej;
3.
w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji do przyjmowania inteligentnych regulacji jako integralnej części cyklu podejmowania decyzji oraz w szczególności do postrzegania REFIT jako programu rotacyjnego, który będzie co roku aktualizowany;
4.
wzywa Komisję do zintensyfikowania w trybie pilnym wysiłków na rzecz dopilnowania, by MŚP, a zwłaszcza przedsiębiorstwa innowacyjne, były zachęcane do rozwijania się dzięki uproszczeniom administracyjnym i zapewnianiu ukierunkowanego wsparcia we wszystkich obszarach polityki;
5.
wzywa Komisję, aby opracowując przepisy, przeprowadzała w sposób przejrzysty i właściwy testy MŚP uważa, że automatyczne wyłączenie mikroprzedsiębiorstw nie jest właściwym podejściem, i popiera opracowanie dostosowanych rozwiązań i łagodniejszych przepisów dla MŚP, jeśli można udowodnić, że nie sprzyjają one fragmentaryzacji rynku wewnętrznego ani nie utrudniają MŚP dostępu do niego;
6.
zwraca się do Komisji o uproszczenie nadmiernych formalności administracyjnych przy jednoczesnym zachowaniu niezbędnych przepisów zapewniających bezpieczeństwo, zdrowie i ochronę w pracy lub zobowiązujących przedsiębiorstwa do stwarzania swoim pracownikom odpowiednich warunków pracy;
7.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do zagwarantowania łatwego dostępu do funduszy i rynków oraz zmniejszenia obciążeń regulacyjnych stanowiących jedną z największych przeszkód dla tworzenia i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw;
8.
uważa, że jest bardzo ważne, by państwa członkowskie wdrożyły dyrektywę 2011/7/UE w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych, która stanowi, że jeśli chodzi o transakcje handlowe między przedsiębiorstwami a organami publicznymi, umowny termin płatności nie może przekraczać limitu określonego w art. 4 ust. 3 dyrektywy, chyba że wyraźnie ustalono inaczej w umowie oraz pod warunkiem że jest to obiektywnie uzasadnione szczególnym charakterem lub elementami umowy, oraz w żadnym wypadku nie przekracza 60 dni kalendarzowych;
9.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, iż od tej pory Komisja połączy tablicę wyników dla MŚP z coroczną tablicą wyników REFIT; uważa, że jest to krok w dobrym kierunku, jeśli wymogi dla MŚP będą wpisane w szersze działania mające na celu upraszczanie przepisów, bez szkody dla skuteczności prawodawstwa i bez tworzenia dodatkowych utrudnień biurokratycznych; wzywa Komisję do usprawnienia tych instrumentów dzięki kompleksowej ocenie skutków; podkreśla jednak, że pomimo tego połączenia Komisja powinna nadal skupiać szczególną uwagę w swoich procedurach na MŚP;
10.
podkreśla fakt, że w planowanej corocznej tablicy wyników należy skutecznie odnotowywać postępy w zakresie ustawodawstwa i wdrażania na szczeblu unijnym i krajowym w odniesieniu do MŚP; uważa, że tablica ta pomoże MŚP ocenić koszty obciążeń administracyjnych związanych z ustawodawstwem na poziomie unijnym i krajowym, a także ułatwi monitorowanie, przyczyniając się do konstruktywnego udziału MŚP w przyszłych konsultacjach;
11.
podkreśla jednak, że ocena ex post byłaby łatwiejsza, gdyby oceny ex ante były dokonywane właściwie i uwzględniały wszystkie aspekty; uważa, że podejście wszystkich instytucji europejskich do ocen skutków musi ulec poprawie, zwłaszcza kiedy wnioski ustawodawcze UE mają wpływ na MŚP i osoby prowadzące działalność na własny rachunek; wzywa Komisję, aby oszacowała wartość dodaną przyznania większej niezależności i większych uprawnień Radzie ds. Ocen Skutków; ponadto zaleca, by Parlament w większym stopniu korzystał z instrumentów oceny skutków i instrumentów służących badaniu MŚP, np. przed wprowadzeniem istotnych zmian do wniosków Komisji; wzywa Komisję do publikowania sprawozdania rocznego dotyczącego całkowitych kosztów netto ponoszonych przez przedsiębiorstwa w związku z nowymi wnioskami;
12.
uważa, że obciążenia będące wynikiem nowych wniosków należy zrekompensować zmniejszeniem innych obciążeń przynajmniej podobnej wielkości;
13.
zachęca Komisję i państwa członkowskie do opracowania aplikacji internetowej umożliwiającej danemu organowi administracyjnemu wskazanie, czy i w jakim stopniu przyszłe ustawodawstwo będzie mieć wpływ na MŚP, podobnej do niemieckiej aplikacji Mittelstandsmonitor, która wskazuje przy pomocy prostego systemu sygnalizacji świetlnej stopień prawdopodobieństwa wpływu przyszłego ustawodawstwa na MŚP: bardzo wysoki (czerwone), średni (żółte) lub bardzo niski (zielone);
14.
z zadowoleniem przyjmuje wniosek Rady, zawarty w jej konkluzjach z dnia 14 i 15 marca 2013 r., o podjęcie dalszych działań na rzecz zmniejszenia ogólnego obciążenia regulacyjnego zarówno na szczeblu unijnym, jak i krajowym;
15.
wyraża ubolewanie ze względu na fakt, iż MŚP nie udało się dotychczas wykorzystać potencjału jednolitego rynku, i przypomina, że jedynie 25 % MŚP z 27 państw członkowskich UE prowadzi działalność eksportową; apeluje do Komisji i państw członkowskich o współpracę w celu lepszej integracji jednolitego rynku, o większe wysiłki na rzecz wymiany najlepszych praktyk związanych ze zwykłymi formalnościami oraz o lepszą współpracę między państwami członkowskimi w zakresie regulacji; pozytywnie ocenia sfinalizowanie dauhańskiej agendy rozwoju podczas dziewiątej konferencji ministerialnej WTO w grudniu 2013 r. i ma nadzieję, że porozumienie to pomoże stworzyć więcej możliwości handlowych, przede wszystkim MŚP; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje zamiar przedstawienia przez Komisję standardowej deklaracji VAT i uważa, że ustandaryzowany formularz deklaracji VAT nie powinien być bardziej skomplikowany niż najprostszy formularz, który się nim zastępuje;
16.
zachęca państwa członkowskie do wzorowania się na podejmowanych na szczeblu UE działaniach prowadzonych w ramach REFIT oraz w ramach identyfikowania dziesięciu najbardziej obciążających regulacji, a także do zapewnienia zmniejszenia obciążeń administracyjnych i regulacyjnych dla MŚP również na szczeblu krajowym; ponadto podkreśla, że państwa członkowskie mogą być szczególnie skuteczne w zmniejszaniu obciążeń regulacyjnych dla MŚP poprzez unikanie nadmiernie rygorystycznego wdrażania przepisów dyrektyw UE przenoszonych na grunt prawa krajowego; wzywa państwa członkowskie do skorzystania z możliwości zmniejszenia zbędnych obciążeń dla MŚP w obszarach, w których zezwala na to ustawodawstwo;
17.
podkreśla, że państwa członkowskie mogą być szczególnie skuteczne, jeśli chodzi o zmniejszanie obciążeń administracyjnych nałożonych na MŚP oraz unikanie nadmiernej regulacji przy transpozycji europejskich dyrektyw do prawa krajowego; wzywa państwa członkowskie do uproszczenia formalności dla MŚP, jeśli pozwala na to ustawodawstwo UE;
18.
z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie testu MŚP, jednak ubolewa nad tym, że tylko nieliczne państwa członkowskie uwzględniły go w krajowym procesie decyzyjnym;
19.
przypomina swoje stanowisko w kwestii ogólnych wyłączeń mikroprzedsiębiorstw z zakresu ustawodawstwa UE zgodnie z wspomnianą wyżej rezolucją z dnia 23 października 2012 r., w której stwierdza się, że wyłączenia powinny być stosowane tylko wówczas, gdy odpowiedni test MŚP może wykazać w konkretnym przypadku, że szczególne potrzeby mikroprzedsiębiorstw nie mogą zostać zaspokojone za pomocą dostosowanych rozwiązań ani łagodniejszych przepisów; podkreśla, że wyłączenia mikroprzedsiębiorstw często niosą ze sobą ryzyko, iż MŚP mogą zostać objęte zbiorem różnych przepisów krajowych, które sprzyjają fragmentacji i utrudniają im dostęp do rynku wewnętrznego;
20.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja wydłużyła mandat Grupy Wysokiego Szczebla Niezależnych Partnerów ds. Obciążeń Administracyjnych do października 2014 r., o co wnioskował Parlament we wspomnianej wyżej rezolucji z dnia 23 października 2012 r. oraz zgodnie z programem COSME;
21.
zwraca uwagę na wniosek wynikający z reakcji MŚP na proces konsultacji dotyczących dziesięciu najbardziej obciążających regulacji, zgodnie z którym dyrektywa dotycząca czasu pracy jest skomplikowana i nieelastyczna oraz w wielu przypadkach wymaga od MŚP sięgania po specjalistyczną pomoc prawną, która jest kosztowna; wzywa Komisję do sporządzenia w trybie pilnym szczegółowej oceny skutków;
22.
zaleca, aby - w celu zmniejszenia obciążeń wynikających z przepisów dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa - w przypadku przedsiębiorstw niskiego ryzyka stosować w miarę możliwości prosty system regulacyjny;
23.
zaleca, aby stawki opłat REACH dla mikroprzedsiębiorstw były proporcjonalne;
24.
zwraca się do Komisji o przyspieszenie przetwarzania wniosków REACH, a w szczególności o szybkie rozpatrywanie wniosków MŚP i mikroprzedsiębiorstw; apeluje do Komisji o udzielanie MŚP i mikroprzedsiębiorstwom odpowiednich wskazówek umożliwiających im składanie wniosków, które zostaną rozpatrzone pozytywnie;
25.
uważa, że proces konsultacji dotyczących dziesięciu najbardziej obciążających regulacji jest przydatny, a jego wyniki stanowią ważny sygnał od MŚP i reprezentujących je organizacji; apeluje do Komisji o regularne kontynuowanie tego procesu za pośrednictwem Eurobarometru; odnotowuje jednak znaczną dysproporcję pod względem geograficznego rozkładu reakcji na proces konsultacji dotyczących dziesięciu najbardziej obciążających regulacji; zachęca Komisję do oceny ex post przyczyn takiej dysproporcji, aby dopilnować, by zebrane informacje nie były wypaczone z powodu braku świadomości lub innych czynników, które mogłyby zafałszować zebrane opinie;
26.
oczekuje, że podczas kolejnej kadencji Komisji odpowiedzialność za "inteligentne regulacje" będzie nadal wchodziła w zakres kompetencji gabinetu przewodniczącego, i będzie zachęcać nowy skład Komisji do zwiększenia roli pełnomocników ds. MŚP; wzywa w związku z tym Komisję do zagwarantowania, by krajowe organizacje MŚP były częścią niedawno utworzonej sieci pełnomocników ds. MŚP oraz by zgromadzenie MŚP było należycie informowane o inicjatywach UE;
27.
domaga się, by podczas kolejnej kadencji Komisji ustanowiono europejski cel zmniejszenia do 2020 r. o 30 % kosztów ponoszonych przez MŚP, wynikających z obciążeń administracyjnych i regulacyjnych;
28.
przestrzega przed ryzykiem dla lokalnej i regionalnej konkurencyjności i pojedynczych przedsiębiorców, jeżeli starania na rzecz ograniczenia nadmiernie rygorystycznego wdrażania doprowadzą zamiast tego do zwiększenia maksymalnego poziomu harmonizacji lub do ustawodawstwa wspólnego dla wszystkich;
29.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.
1 Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36.
2 Dz.U. C 68 E z 7.3.2014, s. 40.
3 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0036.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.443.70

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 kwietnia 2014 r. w sprawie konsultacji dotyczących dziesięciu najbardziej obciążających regulacji oraz zmniejszenia obciążenia MŚP regulacjami UE (2013/2711(RSP)).
Data aktu: 17/04/2014
Data ogłoszenia: 22/12/2017