Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 kwietnia 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2012/007 IT/VDC Technologies z Włoch) (COM(2014)0119 - C7-0089/2014 - 2014/2025(BUD)).

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji - wniosek EGF/2012/007 IT/VDC Technologies

P7_TA(2014)0349

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 kwietnia 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2012/007 IT/VDC Technologies z Włoch) (COM(2014)0119 - C7-0089/2014 - 2014/2025(BUD))

(2017/C 443/30)

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2014)0119 - C7-0089/2014),
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1927/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiające Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji 1  (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3  (PMI z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 PMI z dnia 2 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0261/2014),
A.
mając na uwadze, że Unia Europejska opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami poważnych zmian w strukturze światowego handlu oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy;
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwolnionych pracowników powinna być dynamiczna i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najskuteczniej, zgodnie ze wspólną deklaracją Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji przyjętą na posiedzeniu pojednawczym w dniu 17 lipca 2008 r., a także przy należytym uwzględnieniu Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. w odniesieniu do przyjęcia decyzji o uruchomieniu EFG;
C.
mając na uwadze, że Włochy złożyły wniosek EGF/2012/007 IT/VDC Technologies w sprawie wkładu finansowego z EFG w związku ze zwolnieniem - w okresie referencyjnym od dnia 26 lutego 2012 r. do 25 czerwca 2012 r. - 1 164 pracowników z przedsiębiorstwa VDC Technologies SpA i z przedsiębiorstwa będącego jego dostawcą, przy czym wobec 1 146 pracowników przewidziano środki współfinansowane z EFG;
D.
mając na uwadze, że złożony wniosek spełnia kryteria kwalifikowalności przewidziane w rozporządzeniu w sprawie EFG;
1.
zgadza się z Komisją, że warunki przewidziane w art. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że w związku z tym Włochy mają prawo do pomocy finansowej na mocy wspomnianego rozporządzenia;
2.
odnotowuje, że w dniu 31 sierpnia 2012 r. władze Włoch złożyły wniosek o wkład finansowy z EFG i wyraża ubolewanie, że Komisja Europejska udostępniła swoją ocenę dopiero w dniu 5 marca 2014 r.; żałuje, że ocena trwała aż 19 miesięcy i uważa, że opóźnienie to jest zaprzeczeniem celu Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, jakim jest szybkie udzielanie pomocy zwalnianym pracownikom;
3.
uważa, że zwolnienia w firmie VDC Technologies SpA i u jednego z jej dostawców (produkcja odbiorników telewizyjnych, monitorów telewizyjnych i wyświetlaczy, a także klimatyzatorów) są związane z poważnymi zmianami w strukturze światowego handlu spowodowanymi globalizacją, co w tym przypadku dotyczy poważnego kryzysu gospodarczego w sektorze produkującym sprzęt elektroniczny z uwagi na ostrą konkurencję krajów trzecich, zwłaszcza Chin;
4.
dostrzega potrzebę wyciągnięcia konsekwencji z licznych wniosków o pomoc z EFG, których uzasadnieniem jest kryterium globalizacji w danym sektorze, a to z uwagi na reformę unijnej polityki handlowej, zarówno w odniesieniu do liberalizacji, jak i instrumentów ochrony handlu;
5.
stwierdza, że 1 164 zwolnienia wraz z 54 zwolnieniami mającymi tę samą przyczynę przed i po czteromiesięcznym okresie referencyjnym mają poważne negatywne skutki dla rynku pracy i sytuacji gospodarczej w dotkniętym problemem obszarze zlokalizowanym w regionie na poziomie NUTS 3 ITI45 Frosinone w regionie na poziomie NUTS 2 ITI4 Lacjum;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że aby szybko dostarczyć pracownikom pomoc, włoskie władze postanowiły rozpocząć oferowanie zwalnianym pracownikom zindywidualizowanych usług w dniu 30 listopada 2012 r., czyli 9 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie z EFG i na długo przed ostateczną decyzją o przyznaniu wsparcia z EFG na proponowany skoordynowany pakiet;
7.
stwierdza, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług, które mają być współfinansowane, zawiera środki reintegracji z rynkiem pracy 1 146 zwolnionych pracowników, takie jak poradnictwo zawodowe/ocena kwalifikacji, szkolenia, obsługa indywidualna, wsparcie przedsiębiorczości, premia rekrutacyjna, dodatek z tytułu uczestnictwa;
8.
zwraca uwagę, że prawie 40 % zwalnianych pracowników jest w wieku powyżej 55 lat; ubolewa, że pakiet nie obejmuje żadnych konkretnych środków skierowanych do starszych pracowników;
9.
zwraca uwagę, że pakiet obejmuje różne rodzaje świadczeń finansowych: dodatek dla pracowników żyjących z osobami potrzebującymi opieki, dodatek z tytułu mobilności oraz dodatek z tytułu uczestnictwa; zwraca uwagę na stosunkowo wysoką premię rekrutacyjną (6 000 EUR na jednego pracownika), ale z zadowoleniem przyjmuje fakt, że warunkiem skorzystania z tego środka jest zaoferowanie pracownikom stałej umowy o pracę lub umowy na czas określony na okres 24 miesięcy;
10.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług był przedmiotem konsultacji z partnerami społecznymi (związki zawodowe CGIL USB, CISAL, CISL, UIL, UGL), że przy współpracy różnych partnerów lokalnych powstała lokalna sieć wsparcia oraz że na kolejnych etapach wdrażania EFG i w zakresie dostępu do EFG realizowana będzie polityka równości kobiet i mężczyzn oraz zasada niedyskryminacji;
11.
przypomina, jak ważne jest zwiększenie szans wszystkich pracowników na zatrudnienie poprzez odpowiednie szkolenia oraz uznanie umiejętności i kompetencji zdobytych przez pracownika w trakcie kariery zawodowej; oczekuje, że szkolenia oferowane w ramach skoordynowanego pakietu będą dostosowane nie tylko do potrzeb zwolnionych pracowników, lecz także do faktycznej sytuacji gospodarczej;
12.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że dla wszystkich pracowników objętych środkami z pakietu EFG przewidziano szkolenia; ubolewa jednak nad tym, że we wniosku Komisji nie określono dziedzin ani sektorów, w których szkolenie będzie oferowane;
13.
odnotowuje, że informacje na temat skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług, które mają być finansowane z EFG, obejmują dane na temat komplementarności z działaniami finansowanymi z funduszy strukturalnych; podkreśla, że władze Włoch potwierdzają, że działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą w ramach innych instrumentów finansowych UE; ponownie wzywa Komisję do przedstawiania analizy porównawczej tych danych w sprawozdaniach rocznych w celu zapewnienia pełnego przestrzegania obowiązujących przepisów i zapobiegania powielaniu usług finansowanych przez Unię;
14.
podkreśla, że zgodnie z art. 6 rozporządzenia w sprawie EFG należy zadbać o to, aby EFG wspierał reintegrację na rynku pracy poszczególnych zwolnionych pracowników w ramach stabilnego zatrudnienia; ponadto podkreśla, że w ramach pomocy z EFG można współfinansować jedynie aktywne środki na rynku pracy prowadzące do długotrwałego zatrudnienia; ponownie podkreśla, że wsparcie EFG nie może zastępować działań, za podjęcie których - na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych - odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani środków restrukturyzacji przedsiębiorstw lub sektorów;
15.
z zadowoleniem przyjmuje osiągnięte przez Parlament Europejski i Radę porozumienie dotyczące nowego rozporządzenia w sprawie EFG na lata 2014-2020 co do ponownego wprowadzenia kryterium uruchomienia z powodu kryzysu, zwiększenia wkładu finansowego Unii do 60 % łącznych szacunkowych kosztów proponowanych działań, zwiększenia skuteczności rozpatrywania wniosków o uruchomienie EFG przez Komisję oraz przez Parlament Europejski i Radę dzięki skróceniu czasu oceny i zatwierdzenia, rozszerzenia kwalifikowalnych działań i grona potencjalnych beneficjentów poprzez włączenie osób samozatrudnionych i osób młodych oraz finansowania środków pomagających w rozpoczęciu własnej działalności;
16.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
17.
zobowiązuje swego przewodniczącego do podpisania niniejszej decyzji wraz z przewodniczącym Rady i do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
18.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami

(wniosek EGF/2012/007 IT/VDC Technologies z Włoch)

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji 2014/254/UE.)
1 Dz.U. L 406 z 30.12.2006, s. 1.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s.1.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.443.178

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 kwietnia 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2012/007 IT/VDC Technologies z Włoch) (COM(2014)0119 - C7-0089/2014 - 2014/2025(BUD)).
Data aktu: 15/04/2014
Data ogłoszenia: 22/12/2017