Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - HeidelbergCement/Schwenk/Cemex Hungary/Cemex Croatia (M.7878).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1  HeidelbergCement/Schwenk/Cemex Hungary/Cemex Croatia
(M.7878)

(2017/C 440/08)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2017 r.)

(1)
W dniu 5 września 2016 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 , Komisja otrzymała zgłoszenie koncentracji ("proponowana transakcja"), w wyniku której przedsiębiorstwa HeidelbergCement 3  i Schwenk 4  ("strony zgłaszające") przejmują, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wspólną kontrolę nad całością przedsiębiorstw Cemex Hungary 5  i Cemex Croatia 6  poprzez wspólnie kontrolowane przez nie wspólne przedsiębiorstwo DDC 7 , w drodze zakupu udziałów/akcji.
(2)
W dniu 22 czerwca 2016 r. Komisja, zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, zleciła węgierskiemu organowi ochrony konkurencji ocenę skutków na rynkach właściwych na Węgrzech.
(3)
W dniu 10 października 2016 r. Komisja wszczęła postępowanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 8 .
(4)
W dniu 12 grudnia 2016 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, w którym zajęła wstępne stanowisko, że przejęcie Cemex Croatia przez HeidelbergCement i Schwenk znacząco zakłóci skuteczną konkurencję na rynkach cementu szarego w okrągłych lub zmodyfikowanych strefach zasięgu o promieniu 250 km wokół cementowni Cemex w Splicie (Chorwacja). Zgodnie z pisemnym zgłoszeniem zastrzeżeń proponowana transakcja mogłaby stworzyć pozycję dominującą oraz doprowadzić do nieskoordynowanych skutków wynikających z wysokich łącznych udziałów w rynku i możliwych wzrostów cen wskutek eliminacji konkurencji między HeidelbergCement/DDC i Cemex, jak również wskutek niewystarczającej konkurencji ze strony pozostałych podmiotów. W dniu 13 grudnia 2016 r. o pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń powiadomiono HeidelbergCement i Schwenk.
(5)
Stronom zgłaszającym przyznano dostęp do dokumentacji w dniach 13, 14 i 15 grudnia 2016 r. (poprzez przekazanie płyty CD-ROM oraz poprzez zapoznanie się na miejscu z danymi ilościowymi i jakościowymi) i wyznaczono termin do dnia 3 stycznia 2017 r. na przekazanie odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Następnie udostępniono dokumentację (poprzez przekazanie płyty CD-ROM bądź poprzez zaszyfrowane wiadomości e-mail) w dniach 26 stycznia 2017 r., 20 lutego 2017 r., 28 lutego 2017 r., 16 marca 2017 r. i 22 marca 2017 r.
(6)
Przedsiębiorstwo Cemex przesłało swoje uwagi dotyczące pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń w dniu 2 stycznia 2017 r., a każda strona zgłaszająca odpowiedziała na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w dniu 3 stycznia 2017 r. Wszystkie te podmioty wniosły o możliwość złożenia ustnych wyjaśnień.
(7)
Formalne złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym odbyło się w dniu 11 stycznia 2017 r.
(8)
W dniu 18 stycznia 2017 r. Komisja przedłużyła termin na przeanalizowanie proponowanej transakcji o 5 dni roboczych zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Termin ten został dodatkowo przedłużony dwukrotnie, za każdym razem o 15 dni roboczych: w dniu 26 stycznia 2017 r. po złożeniu zobowiązań przez strony zgłaszające, co automatycznie przedłużyło termin zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit pierwszy zdanie ostatnie, oraz ponownie w dniu 14 lutego 2017 r. w drodze kolejnej decyzji na podstawie art. 10 ust. 3 akapit drugi zdanie trzecie, aby umożliwić Komisji przeanalizowanie dodatkowych dowodów przekazanych przez strony zgłaszające w dniu 9 lutego 2017 r.
(9)
W dniu 25 stycznia 2017 r. Komisja skierowała do stron zgłaszających pismo przedstawiające okoliczności faktyczne, informując je o wcześniej istniejących dowodach, których nie uwzględniono jeszcze bezpośrednio w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, a które po bliższej analizie dokumentacji Komisja uznaje za istotne dla poparcia swoich argumentów, jak również o kilku dodatkowych dowodach, o których Komisja dowiedziała się po przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Strony zgłaszające przedłożyły pisemne uwagi dotyczące powyższego pisma w dniach 1, 2 i 3 lutego 2017 r. W dniu 31 stycznia 2017 r. przedsiębiorstwo Cemex przedłożyło pisemne uwagi dotyczące pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne.
(10)
W swoich uwagach do tego pisma strony zgłaszające i Cemex dowodzili, że pismo przedstawiające okoliczności faktyczne może jedynie służyć wskazaniu stronom nowych dowodów pozyskanych po przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń, a nie przedłożeniu dodatkowych dowodów, które były już dostępne w momencie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. W innym razie złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym byłoby częściowo bezcelowe, jako że zespół prowadzący sprawę mógłby zataić dowody do czasu po złożeniu ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym. W celu zaradzenia temu domniemanemu problemowi strony zgłaszające wniosły o dodatkowe złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym.
(11)
Odrzuciłem wniosek stron zgłaszających o dodatkowe złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym. W art. 14 ust. 1 i 2 rozporządzenia 802/2004 9  przewidziano jedynie prawo do wystąpienia o formalne złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym w uwagach na piśmie dotyczących pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń, a nie w uwagach do pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne 10 . Z pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne, w którym każdy dowód odnosi się do konkretnych sekcji i akapitów pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń, jasno wynika, że pismo to nie zawiera żadnych nowych zastrzeżeń ponad zastrzeżenia określone już w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, ale jedynie wskazuje się w nim dodatkowe dowody na poparcie tych samych zastrzeżeń. Nieistotny jest fakt, że niektóre z tych dodatkowych dowodów były już ujęte w dokumentacji w momencie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń, a o tym czy formułuje się nowe zastrzeżenia decyduje istotne kryterium dotyczące rozróżnienia między dodatkowym pisemnym zgłoszeniem zastrzeżeń a pismem przedstawiającym okoliczności faktyczne. Nie ma dowodów na to, że zespół prowadzący sprawę miałby rozmyślnie zataić dowody do czasu po złożeniu ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym, powodując bezcelowość tych ustnych wyjaśnień.
(12)
W dniu 26 stycznia 2017 r. strony zgłaszające złożyły zobowiązania na podstawie art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, a zobowiązania te zostały zweryfikowane pod kątem warunków rynkowych w dniach 1-6 lutego 2017 r. ("zobowiązania").
(13)
W projekcie decyzji Komisja stwierdza, że proponowana transakcja może znacząco zakłócić skuteczną konkurencję na dużej części rynku wewnętrznego w rozumieniu art. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw poprzez nieskoordynowane skutki, które mogłyby w szczególności polegać na stworzeniu pozycji dominującej na rynkach cementu szarego w okrągłych lub zmodyfikowanych strefach zasięgu o promieniu 250 km wokół cementowni Cemex w Splicie (Chorwacja), oraz że złożone zobowiązania nie eliminują w całości problemów w zakresie konkurencji i dlatego są niewystarczające, aby koncentrację można było uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym. Dlatego też, zgodnie z art. 8 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, w projekcie decyzji proponowaną transakcję uznaje się za niezgodną z rynkiem wewnętrznym i z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
(14)
Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE dokonałem przeglądu projektu decyzji i uważam, że dotyczy on jedynie zastrzeżeń, co do których strony zgłaszające i Cemex miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.
(15)
Wobec powyższego stwierdzam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonania praw procesowych.
Bruksela, dnia 30 marca 2017 r.
Wouter WILS
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 HeidelbergCement AG.
4 Schwenk Zement KG.
5 Cemex Hungária Építőanyagok Kft.
6 Cemex Hrvatska dd., należące do Cemex España, S.A, spółki holdingowej europejskich spółek zależnych Cemex SAB de CV (zwane dalej "Cemex").
7 Duna-Dráva Cement Kft.
8 HeidelbergCement i Schwenk wniosły pozwy o stwierdzenie nieważności powyższej decyzji, a sprawy te toczą się obecnie przed Sądem (sprawy T-902/16 i T-907/16).
9 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1) ("rozporządzenie wykonawcze w sprawie łączenia przedsiębiorstw").
10 Zob. analogiczny wyrok z dnia 20 marca 2002 r. w sprawie T-23/99, LR af 1998 A/S przeciwko Komisji, EU:T:2002:75, pkt 186-195.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.440.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - HeidelbergCement/Schwenk/Cemex Hungary/Cemex Croatia (M.7878).
Data aktu: 30/03/2017
Data ogłoszenia: 21/12/2017