(2017/C 426/05)(Dz.U.UE C z dnia 12 grudnia 2017 r.)
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
Ustanowienie Wspólnego Przedsięwzięcia F4E
Zarządzanie
Cele
Zasoby
OPINIA
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
Opinia na temat legalności i prawidłowości dochodów leżących u podstaw rozliczeń
Opinia na temat legalności i prawidłowości płatności leżących u podstaw rozliczeń
Objaśnienie uzupełniające
Zadania kierownictwa i osób odpowiedzialnych za zarządzanie
Zadania Trybunału dotyczące kontroli sprawozdania i transakcji leżących u jego podstaw
ZARZĄDZANIE BUDŻETEM I FINANSAMI
Wykonanie budżetu za rok 2016
MECHANIZMY KONTROLI WEWNĘTRZNEJ
Monitorowanie na poziomie ogólnym zamówień i dotacji na składniki operacyjne
Strategia zwalczania nadużyć finansowych
ZAŁĄCZNIK - DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
WPROWADZENIE
Ustanowienie Wspólnego Przedsięwzięcia F4E
Zarządzanie
Cele
ZARZĄDZANIE BUDŻETEM I FINANSAMI
Wykonanie budżetu za rok 2016
MECHANIZMY KONTROLI WEWNĘTRZNEJ
Monitorowanie na poziomie ogólnym zamówień i dotacji na składniki operacyjne
Strategia zwalczania nadużyć finansowych
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Baudilio TOMÉ MUGURUZA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 3 października 2017 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Klaus-Heiner LEHNE |
|
Prezes |
1 International Thermonuclear Experimental Reactor - międzynarodowy eksperymentalny reaktor termojądrowy.
2 Decyzja Rady 2007/198/Euratom z dnia 27 marca 2007 r. powołująca Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej oraz przyznająca mu określone korzyści (Dz.U. L 90 z 30.3.2007, s. 58), zmieniona decyzją Rady 2013/791/Euratom z dnia 13 grudnia 2013 r. (Dz.U. L 349 z 21.12.2013, s. 100) i decyzją Rady (Euratom) 2015/224 z dnia 10 lutego 2015 r. (Dz.U. L 37 z 13.2.2015, s. 8).
3 Drugi budżet korygujący zatwierdzony przez radę zarządzającą w grudniu 2016 r.
5 Sprawozdanie finansowe składa sięz bilansu, sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
6 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje sprawozdanie, które przedstawia zbiorczo wszystkie operacje budżetowe, i informacjędodatkową.
7 Konkluzje Rady z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie stanu zaawansowania projektu ITER (nr ref. 11902/10).
8 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 maja 2010 r. w sprawie stanu zaawansowania i możliwości rozwoju projektu ITER (COM(2010) 226 final).
9 19. posiedzenie Rady ITER w dniach 16-17 listopada 2016 r. Rada ITER to organ zarządzający Międzynarodowej Organizacji ITER (ITER IO).
10 Rada ITER dokonała przeglądu kompletnego zaktualizowanego harmonogramu budowy projektu poprzez etap budowy pierwszej plazmy (2025) ażpo etap deuterowo-trytowy (2035) zgodnie z propozycjąITER IO.
11 Chińska Republika Ludowa, Republika Indii, Japonia, Republika Korei, Federacja Rosyjska, Stany Zjednoczone Ameryki i Unia Europejska.
12 Etap operacyjny projektu ITER ma trwaćdo 2037 r.
13 Zgodnie z piątąocenąrocznąprzeprowadzonąprzez niezależnągrupęds. przeglądu (31 października 2016 r.) i z treściąsprawozdania szefa zarządzania projektem Wspólnego Przedsięwzięcia F4E przedłożonego radzie zarządzającej w grudniu 2016 r.
14 COM(2017)319 final z dnia 14.6.2017 r. (wraz z dokumentem roboczym służb Komisji SWD(2017) 232 final z dnia 14.6.2017 r.).
15 Wkład Euratomu pozostaje bez uszczerbku dla wniosków Komisji i wyniku negocjacji dotyczących wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Euratomu i z wieloletnich ram finansowych po 2020 r.
16 COM(2017) 319 final z dnia 14.6.2017 r. (wraz z dokumentem roboczym służb Komisji SWD(2017) 232 final z dnia 14.6.2017 r.), rozdziałV "ITER: dalsze działania".
17 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE,Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
18 Zmiany w ostatecznym zatwierdzonym budżecie na 2016 r. dotyczą głównie 15 mln euro dochodów przeznaczonych na określony cel z funduszu rezerwowego ITER, 13,5 mln euro zobowiązań przeniesionych z poprzedniego roku i 0,5 mln euro odzyskanych płatności w związku z nadpłatami dokonanymi w ramach umów operacyjnych.
19 Zmiany w ostatecznym zatwierdzonym budżecie na 2016 r. dotyczą głównie 4 mln euro płatności z funduszu rezerwowego ITER.
20 Zakres kontroli obejmuje liczne aspekty realizacji, w tym plan jakości, wszelkie przypadki niezgodności z konkretnym wymogiem, kontrolę zakupów i zarządzanie pracami zleconymi, zarządzanie dokumentacją i danymi, zarządzanie zmianami i odchyleniami, plan kontroli jakości robót inżynieryjnych, szczegółowy harmonogram realizacji projektu, zarządzanie ryzykiem obciążającym umowę oraz plan kontroli jakości prac technicznych. W ramach 29 kontroli przeprowadzonych w 2016 r. stwierdzono 47 przypadków niezgodności z wymogami w zakresie zapewnienia jakości i 202 obszary wymagające poprawy.
21 Od chwili ustanowienia do końca 2016 r. Wspólne Przedsięwzięcie udzieliło 150 dotacji na łączną kwotę 81 mln euro, przy czym w 2016 r. udzieliło ono sześciu dotacji na łączną kwotę 5 mln euro.
22 Kontroli poddano sześciu beneficjentów i łączną kwotę 6 mln euro, co odpowiada 8 % wszystkich beneficjentów i 7 % wszystkich podpisanych umów o udzielenie dotacji od czasu powołania Wspólnego Przedsięwzięcia F4E.