(2017/C 408/27)(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2017 r.)
Poprawka 1
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 7
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(7) W kilku państwach członkowskich (21) trwają prace ustawodawcze, które mają na celu uregulowanie opłat interchange i które obejmują wiele kwestii, w tym wprowadzenie pułapów opłat interchange na różnych poziomach, opłaty akceptanta, zasady honorowania wszystkich kart oraz środki służące kierunkowaniu wyboru. Obowiązujące decyzje administracyjne w niektórych państwach członkowskich znacznie się między sobą różnią. Biorąc pod uwagę negatywny wpływ opłat interchange na detalistów i konsumentów, przewiduje się dalsze wprowadzanie środków regulacyjnych na poziomie krajowym, których celem jest reagowanie na poziom tych opłat lub rozbieżności w ich zakresie. Takie krajowe środki doprowadziłyby prawdopodobnie do powstania znacznych przeszkód dla zakończenia tworzenia rynku wewnętrznego w obszarze płatności realizowanych przy użyciu kart płatniczych, a także płatności realizowanych przez internet i za pośrednictwem urządzeń przenośnych w oparciu o karty i w związku z tym ograniczałyby swobodę świadczenia usług. |
(7) W kilku państwach członkowskich (21) trwają lub zostały już ukończone prace ustawodawcze, które mają na celu uregulowanie opłat interchange i które obejmują wiele kwestii, w tym wprowadzenie pułapów opłat interchange na różnych poziomach, opłaty akceptanta, zasady honorowania wszystkich kart oraz środki służące kierunkowaniu wyboru. Obowiązujące decyzje administracyjne w niektórych państwach członkowskich znacznie się między sobą różnią. W celu uzyskania większej spójności poziomów opłat interchange przewiduje się dalsze wprowadzanie środków regulacyjnych na poziomie krajowym, których celem jest reagowanie na poziom tych opłat lub rozbieżności w ich zakresie. Takie krajowe środki doprowadziłyby prawdopodobnie do powstania znacznych przeszkód dla zakończenia tworzenia rynku wewnętrznego w obszarze płatności realizowanych przy użyciu kart płatniczych, a także płatności realizowanych przez internet i za pośrednictwem urządzeń przenośnych w oparciu o karty i w związku z tym ograniczałyby swobodę świadczenia usług. |
__________ (21) We Włoszech, na Węgrzech, w Polsce i Zjednoczonym Królestwie.
|
__________ (21) We Włoszech, na Węgrzech, w Polsce i Zjednoczonym Królestwie.
|
Poprawka 2
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 8
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(8) Karty płatnicze są najczęściej stosowanym elektronicznym instrumentem płatniczym w przypadku zakupów detalicznych. Wciąż jednak pozostaje wiele do zrobienia pod względem integracji unijnego rynku kart płatniczych, ponieważ wiele rozwiązań płatniczych nie może rozwijać się w wymiarze transgranicznym, a nowym ogólnounijnym dostawcom uniemożliwia się wejście na rynek. Brak integracji rynku prowadzi obecnie do wzrostu cen i mniejszego wyboru usług płatniczych dla konsumentów i detalistów, a także do bardziej ograniczonych możliwości korzystania z rynku wewnętrznego. Istnieje zatem potrzeba usunięcia przeszkód na drodze do efektywnego funkcjonowania rynku kart płatniczych, w tym płatności realizowanych za pośrednictwem urządzeń przenośnych i przez internet w oparciu o transakcje kartami płatniczymi, które to przeszkody wciąż utrudniają utworzenie w pełni zintegrowanego rynku. |
(8) Karty płatnicze są najczęściej stosowanym elektronicznym instrumentem płatniczym w przypadku zakupów detalicznych. Wciąż jednak pozostaje wiele do zrobienia pod względem integracji unijnego rynku kart płatniczych, ponieważ wiele rozwiązań płatniczych nie może rozwijać się w wymiarze transgranicznym, a nowym ogólnounijnym dostawcom uniemożliwia się wejście na rynek. Aby w pełni korzystać z rynku wewnętrznego należy usunąć przeszkody w integracji nowych rozwiązań dotyczących dokonywania płatności kartą, w tym płatności realizowanych za pośrednictwem urządzeń przenośnych i przez internet w oparciu o transakcje kartami płatniczymi. |
Poprawka 3
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 9
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(9) Aby umożliwić efektywne funkcjonowanie rynku wewnętrznego, należy promować i ułatwiać stosowanie płatności elektronicznych z korzyścią dla detalistów i konsumentów. Karty i inne płatności elektroniczne mogą być stosowane w bardziej wszechstronny sposób, w tym do realizowania płatności przez internet w celu skorzystania z możliwości płynących z rynku wewnętrznego i handlu elektronicznego, a jednocześnie zapewniają one detalistom potencjalnie bezpieczne płatności. Realizowanie płatności kartą i w oparciu o kartę zamiast dokonywania płatności gotówką może być zatem korzystne dla detalistów i konsumentów, pod warunkiem że opłaty za użytkowanie systemów płatności ustalane są na uzasadnionym ekonomicznie poziomie, jednocześnie przyczyniając się do innowacji i wchodzenia na rynek nowych podmiotów. |
(9) Aby umożliwić efektywne funkcjonowanie rynku wewnętrznego, należy promować i ułatwiać korzystanie z płatności elektronicznych z korzyścią dla detalistów i konsumentów. Karty i inne płatności elektroniczne mogą być stosowane w bardziej wszechstronny sposób, w tym do realizowania płatności przez internet w celu skorzystania z możliwości płynących z rynku wewnętrznego i handlu elektronicznego, a jednocześnie zapewniają one detalistom potencjalnie bezpieczne płatności. Realizowanie płatności kartą i w oparciu o kartę zamiast dokonywania płatności gotówką może być zatem korzystne dla detalistów i konsumentów, pod warunkiem że opłaty za użytkowanie systemów płatności ustalane są na uzasadnionym ekonomicznie poziomie, jednocześnie przyczyniając się do uczciwej konkurencji, innowacji i wchodzenia na rynek nowych podmiotów. |
Poprawka 4
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 10
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(10) Jedną z kluczowych praktyk utrudniających funkcjonowanie rynku wewnętrznego płatności kartą i w oparciu o kartę jest szeroko rozpowszechnione funkcjonowanie opłat interchange, które w większości państw członkowskich nie podlegają żadnym przepisom. Opłaty interchange są to opłaty międzybankowe zazwyczaj stosowane między należącymi do określonego systemu dostawcami usług płatniczych świadczącymi usługę acquiringu a dostawcami usług płatniczych wydającymi karty. Opłaty interchange stanowią zasadniczą część opłat nakładanych na akceptantów przez dostawców usług płatniczych świadczących usługę acquiringu za każdą transakcję kartą. Akceptanci z kolei wliczają te koszty stosowania kart w ogólne ceny towarów i usług. Wydaje się, że konkurencja między systemami płatności kartą w praktyce ma głównie na celu przekonanie jak największej liczby dostawców usług płatniczych wydających karty (np. banków) do wydawania swoich kart, co zwykle prowadzi do wyższych, a nie niższych opłat interchange na rynku, w przeciwieństwie do występującego zwykle wpływu konkurencji w gospodarce rynkowej, polegającego na obniżeniu cen. Regulacja opłat interchange poprawiłby funkcjonowanie rynku wewnętrznego. |
(10) W większości państw członkowskich opłaty interchange nie podlegają żadnym przepisom, tylko decyzjom krajowych organów ds. konkurencji. Opłaty interchange są to opłaty międzybankowe zazwyczaj przekazywane przez należących do danego systemu dostawców usług płatniczych świadczących usługę acquiringu na rzecz dostawców usług płatniczych wydających karty. Opłaty interchange stanowią zasadniczy składnik opłat nakładanych na akceptantów przez dostawców usług płatniczych świadczących usługę acquiringu za każdą transakcję kartą. Akceptanci z kolei wliczają te koszty stosowania kart w łączne ceny towarów i usług, podobnie jak pozostałe ponoszone przez siebie koszty. Spójne stosowanie przepisów dotyczących konkurencji do opłat interchange spowodowałoby obniżenie kosztów transakcji ponoszonych przez konsumentów, a tym samym poprawiłoby funkcjonowanie rynku wewnętrznego. |
Poprawka 5
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 11
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(11) Wiele różnych obowiązujących obecnie opłat interchange, a także ich poziomy uniemożliwiają pojawianie się "nowych" podmiotów ogólnounijnych działających na podstawie modeli biznesowych zakładających niższe opłaty interchange, ze szkodą dla potencjalnych korzyści skali i zakresu oraz ich efektywności. Ma to negatywny wpływ na detalistów i konsumentów oraz uniemożliwia wprowadzanie innowacji. Ponieważ podmioty ogólnounijne musiałyby oferować bankom wydającym karty co najmniej najwyższy poziom opłaty interchange występującej na rynku, na który pragną one wejść, powoduje to również utrzymującą się fragmentację rynku. Istniejące krajowe systemy, w ramach których opłaty interchange są niższe lub w ogóle nie są pobierane, mogą zostać zmuszone do wycofania się z rynku z powodu presji ze strony banków, które dążą do uzyskiwania wyższych dochodów z opłat interchange. W rezultacie konsumentom i akceptantom oferowany jest niewielki wybór, wyższe ceny i niższa jakość usług płatniczych, natomiast możliwość korzystania przez nich z ogólnounijnych rozwiązań płatniczych jest ograniczona. Ponadto detaliści nie mogą zrównoważyć różnic w wysokości opłat poprzez wykorzystanie usług akceptacji kart oferowanych przez banki w innych państwach członkowskich. Szczegółowe zasady stosowane przez systemy płatności nakazują stosowania opłat interchange obowiązujących dla "punktu sprzedaży" (państwa detalisty) w odniesieniu do każdej transakcji płatniczej. Uniemożliwia to bankom świadczącym usługę acquiringu skuteczne oferowanie swoich usług w wymiarze transgranicznym. Detaliści natomiast nie mogą ograniczyć swoich kosztów płatności z korzyścią dla konsumentów. |
(11) Wiele różnych obowiązujących obecnie opłat interchange, a także ich poziomy uniemożliwiają pojawianie się "nowych" podmiotów ogólnounijnych działających na podstawie modeli biznesowych zakładających niższe opłaty interchange lub wcale niezakładających takich opłat, ze szkodą dla potencjalnych korzyści skali i zakresu oraz ich efektywności. Ma to negatywny wpływ na detalistów i konsumentów oraz uniemożliwia wprowadzanie innowacji. Ponieważ podmioty ogólnounijne musiałyby oferować bankom wydającym karty co najmniej najwyższy poziom opłaty interchange występującej na rynku, na który chcą wejść, powoduje to również utrzymującą się fragmentację rynku. Istniejące krajowe systemy, w których opłaty interchange są niższe lub w ogóle nie są pobierane, mogą zostać zmuszone do wycofania się z rynku z powodu presji ze strony banków, które dążą do uzyskiwania wyższych dochodów z opłat interchange. W rezultacie konsumentom i akceptantom oferowany jest niewielki wybór, wyższe ceny i niższa jakość usług płatniczych, natomiast możliwość korzystania przez nich z ogólnounijnych rozwiązań płatniczych jest ograniczona. Ponadto detaliści nie mogą zrównoważyć różnic w wysokości opłat, korzystając z usług akceptacji kart oferowanych przez banki w innych państwach członkowskich. Szczegółowe zasady stosowane przez międzynarodowe systemy kart płatniczych nakazują, zgodnie z obraną przez nie polityką licencji terytorialnych, stosowanie opłat interchange obowiązujących dla "punktu sprzedaży" (państwa detalisty) w odniesieniu do każdej transakcji płatniczej. Uniemożliwia to agentom rozliczeniowym skuteczne oferowanie swoich usług w wymiarze transgranicznym. Może to również uniemożliwić detalistom zmniejszenie ponoszonych przez nich kosztów płatności z korzyścią dla konsumentów. |
Poprawka 6
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 15
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(15) Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z podejściem stopniowym. W pierwszej kolejności konieczne jest podjęcie środków w celu ułatwienia transgranicznego wydawania kart i świadczenia usługi acquiringu w odniesieniu do transakcji kartą płatniczą. Umożliwienie akceptantom wyboru agenta rozliczeniowego spoza ich państwa członkowskiego ("transgraniczne świadczenie usługi acquiringu") i ustanowienie maksymalnego poziomu transgranicznych opłat interchange w odniesieniu do transakcji podlegających transgranicznej usłudze acquiringu powinno zapewnić jasność prawa. Ponadto licencje na wydawanie instrumentów płatniczych lub świadczenie usługi acquiringu w odniesieniu do instrumentów płatniczych powinny obowiązywać bez ograniczeń geograficznych w obrębie Unii. Środki te ułatwiałyby sprawne funkcjonowanie rynku wewnętrznego płatności realizowanych przy użyciu kart płatniczych, przez internet i za pośrednictwem urządzeń przenośnych z korzyścią dla konsumentów i detalistów. |
(15) Aby ułatwić sprawne funkcjonowanie rynku wewnętrznego płatności realizowanych przy użyciu kart płatniczych, przez internet i za pośrednictwem urządzeń przenośnych, z korzyścią dla konsumentów i detalistów, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do transgranicznego i krajowego wydawania kart i świadczenia usługi acquiringu w odniesieniu do transakcji kartą płatniczą. Zapewnienie jasności prawa i uniknięcie zakłóceń konkurencji między systemami kart płatniczych powinno stać się możliwe, jeżeli akceptanci będą mogli wybrać agenta rozliczeniowego spoza ich państwa członkowskiego (transgraniczne świadczenie usługi acquiringu), czemu sprzyjać będzie ustanowienie jednakowego maksymalnego poziomu transgranicznych i krajowych opłat interchange w odniesieniu do transakcji podlegających usłudze acquiringu oraz wprowadzenie zakazu stosowania licencji terytorialnych. |
Poprawka 7
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 16
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(16) W konsekwencji zobowiązań jednostronnych i zobowiązań przyjętych w ramach postępowań z zakresu konkurencji, wiele transgranicznych transakcji płatniczych kartą jest już przeprowadzanych w Unii z uwzględnieniem maksymalnych poziomów opłat interchange mających zastosowanie w pierwszej fazie stosowania niniejszego rozporządzenia. W związku z tym przypisy dotyczące tych transakcji powinny wejść w życie w krótkim terminie, stwarzając detalistom możliwości znalezienia tańszych usług acquiringu za granicą oraz zachęcając krajowe środowiska lub systemy bankowe do obniżenia pobieranych przez nie opłat za świadczenie usługi acquiringu. |
(16) W konsekwencji zobowiązań jednostronnych i zobowiązań przyjętych w ramach postępowań z zakresu konkurencji wiele transgranicznych transakcji płatniczych kartą jest już przeprowadzanych w Unii z uwzględnieniem maksymalnych poziomów opłat interchange. Aby zapewnić uczciwą konkurencję na rynku usług acquiringu, należy rozpocząć stosowanie przepisów dotyczących transakcji transgranicznych i krajowych w tym samym czasie, w rozsądnym terminie od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, z uwzględnieniem trudności i złożoności migracji systemów kart płatniczych niezbędnej w związku z niniejszym rozporządzeniem. |
Poprawka 8
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 17
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(17) W przypadku transakcji krajowych konieczny jest okres przejściowy w celu zapewnienia dostawcom usług płatniczych i systemom odpowiednio długiego czasu na dostosowanie się do nowych wymogów. W związku z tym po upływie dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz w celu zakończenia tworzenia wewnętrznego rynku płatności realizowanych w oparciu o kartę, zakres obowiązywania pułapów opłat interchange za transakcje kartą dla konsumentów powinien zostać rozszerzony na wszystkie płatności transgraniczne i krajowe. |
(17) Konieczny jest okres przejściowy w celu zapewnienia dostawcom i systemom usług płatniczych odpowiednio długiego czasu na dostosowanie się do nowych wymogów. W związku z tym po upływie roku od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, w celu zakończenia tworzenia wewnętrznego rynku płatności realizowanych w oparciu o kartę, pułapy opłat interchange za transakcje kartą dla konsumentów powinny zostać obejmować wszystkie płatności transgraniczne i krajowe. |
Poprawka 9
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 18
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(18) W celu ułatwienia transgranicznego świadczenia usługi acquiringu wszystkie (transgraniczne i krajowe) transakcje kartą debetową dla konsumentów i transakcje płatnicze realizowane w oparciu o taką kartę powinny być obciążane opłatą interchange maksymalnie w wysokości 0,20 %, a wszystkie (transgraniczne i krajowe) transakcje kartą kredytową dla konsumentów oraz transakcje płatnicze realizowane w oparciu o taką kartę powinny być obciążane opłatą interchange maksymalnie w wysokości 0,30 %. |
(18) Wszystkie transakcje kartą debetową i transakcje płatnicze realizowane w oparciu o taką kartę powinny być obciążane opłatą interchange w maksymalnej wysokości 0,2 %, a wszystkie transakcje kartą kredytową oraz transakcje płatnicze realizowane w oparciu o taką kartę powinny być obciążane opłatą interchange w maksymalnej wysokości 0,3 %. |
Poprawka 10
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 18 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(18a) Z oceny skutków wynika, że zakaz pobierania opłat interchange z tytułu transakcji kartą debetową byłby korzystny dla akceptacji kart i korzystania z nich oraz dla rozwoju jednolitego rynku, a ponadto przyniósłby większe korzyści akceptantom i konsumentom niż przyjęcie wyższego pułapu. Ponadto pozwoliłby uniknąć negatywnego wpływu wprowadzenia wyższych pułapów na systemy krajowe o bardzo niskich lub zerowych opłatach interchange z tytułu transakcji kartą debetową, wynikającego z ekspansji transgranicznej lub z podnoszenia poziomu opłat do wysokości pułapu przez nowe podmioty wchodzące na rynek. Zakaz pobierania opłat interchange z tytułu transakcji kartą debetową jest również odpowiedzią na ryzyko przenoszenia modelu opłat interchange na nowe, innowacyjne usługi płatnicze, takie jak systemy płatności za pośrednictwem urządzeń przenośnych i płatności online. |
Poprawka 11
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 19 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(19a) Zgodnie z podstawowymi zasadami rynku wewnętrznego agenci rozliczeniowi powinni mieć możliwość świadczenia usług dla akceptantów w całej Unii za wielostronną opłatą interchange stosowaną na rynku krajowym. Nie powinni oni stosować do transakcji transgranicznych wyższych wielostronnych opłat interchange niż stosowane na rynku krajowym. |
Poprawka 12
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 22
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(22) Transakcje kartą płatniczą są zasadniczo realizowane na podstawie dwóch głównych modeli biznesowych, tzw. trójstronnych systemów kart płatniczych (posiadacz karty - system agenta rozliczeniowego i wydawcy karty - akceptant) i czterostronnych systemów kart płatniczych (posiadacz karty - bank wydający karty - bank świadczący usługę acquiringu - akceptant). Wiele czterostronnych systemów kart płatniczych stosuje wyraźnie określone opłaty interchange, głównie wielostronne. W przypadku trójstronnych systemów kart płatniczych opłaty interchange (opłaty uiszczane przez banki świadczące usługę acquiringu w celu zachęcenia do wydawania i stosowania kart) mają ukryty charakter. Aby potwierdzić istnienie ukrytych opłat interchange i przyczynić się do stworzenia równych warunków działania, trójstronne systemy kart płatniczych, w których dostawcy usług płatniczych pełnią rolę wydawców kart lub agentów rozliczeniowych, powinny być uznawane za czterostronne systemy kart płatniczych i powinny kierować się tymi samymi zasadami, podczas gdy środki dotyczące przejrzystości i zasad realizowania transakcji powinny mieć zastosowanie do wszystkich dostawców usług płatniczych. |
(22) Transakcje kartą płatniczą są zasadniczo realizowane na podstawie dwóch głównych modeli biznesowych, tzw. trójstronnych systemów kart płatniczych (posiadacz karty - system agenta rozliczeniowego i wydawcy karty - akceptant) i czterostronnych systemów kart płatniczych (posiadacz karty - bank wydający karty - bank świadczący usługę acquiringu - akceptant). Wiele czterostronnych systemów kart płatniczych stosuje wyraźnie określone opłaty interchange, głównie wielostronne. W przypadku trójstronnych systemów kart płatniczych opłaty interchange (opłaty uiszczane przez banki świadczące usługę acquiringu w celu zachęcenia do wydawania i stosowania kart) mają ukryty charakter. Aby potwierdzić istnienie ukrytych opłat interchange i przyczynić się do stworzenia równych warunków działania, trójstronne systemy kart płatniczych, w których dostawcy usług płatniczych pełnią rolę wydawców kart lub agentów rozliczeniowych, powinny być uznawane za czterostronne systemy kart płatniczych i powinny kierować się tymi samymi zasadami, podczas gdy środki dotyczące przejrzystości i zasad realizowania transakcji powinny mieć zastosowanie do wszystkich dostawców usług płatniczych. Systemy trójstronne powinny akceptować transakcje zawierane przy użyciu ich kart przez dowolnego agenta rozliczeniowego na podstawie ogólnych standardów zawierania transakcji kartą i przepisów dotyczących usług acquiringu porównywalnych z przepisami dotyczącymi akceptanta w odniesieniu do danych systemów trójstronnych, przy zastosowaniu pułapów opłat interchange przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu. |
Poprawka 13
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 23
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(23) Ważne jest, aby zapewnić, by przepisy dotyczące opłat interchange, które mają zostać zapłacone lub otrzymane przez dostawców usług płatniczych, nie były obchodzone w wyniku wprowadzania alternatywnych przepływów opłat na rzecz dostawców usług płatniczych wydających karty. Aby tego uniknąć, za opłatę interchange należy uznawać "kwotę netto" opłat uiszczonych i otrzymanych przez dostawców usług płatniczych wydających karty od systemu kart płatniczych. W celu sprawdzenia czy dochodzi do obchodzenie przepisów, przy obliczaniu opłaty interchange należy uwzględnić całkowitą kwotę płatności lub zachęt otrzymanych przez dostawcę usług płatniczych wydającego karty od systemu kart płatniczych w odniesieniu do regulowanych transakcji pomniejszoną o opłaty uiszczone na rzecz systemu przez dostawcę usług płatniczych wydającego karty. Płatności, zachęty i opłaty, które należy uwzględnić, mogą mieć charakter bezpośredni (tj. są uwarunkowane wolumenem transakcji lub charakterem transakcji) lub pośredni (obejmują zachęty handlowe, premie i rabaty za osiągnięcie określonych wolumenów transakcji). |
(23) Należy zapewnić, by przepisy dotyczące opłat interchange, które mają zostać zapłacone lub otrzymane przez dostawców usług płatniczych, nie były obchodzone w wyniku wprowadzania alternatywnych przepływów opłat na rzecz dostawców usług płatniczych wydających karty. Aby tego uniknąć, za opłatę interchange należy uznawać "kwotę netto" opłat uiszczonych i otrzymanych przez dostawców usług płatniczych wydających karty od systemu kart płatniczych, obejmującą ewentualne opłaty za autoryzację. W celu sprawdzenia, czy dochodzi do obchodzenia przepisów, przy obliczaniu opłaty interchange należy uwzględnić całkowitą kwotę płatności lub zachęt otrzymanych przez dostawcę usług płatniczych wydającego karty od systemu kart płatniczych w odniesieniu do regulowanych transakcji pomniejszoną o opłaty uiszczone na rzecz systemu przez dostawcę usług płatniczych wydającego karty, a także zachęty pieniężne lub podobne otrzymane przez posiadacza karty od systemu kart płatniczych. Uwzględnić należy wszystkie płatności, zachęty i opłaty, zarówno bezpośrednie (tj. uwarunkowane wolumenem lub charakterem transakcji), jak i pośrednie (obejmujące zachęty handlowe, premie i rabaty za osiągnięcie określonych wolumenów transakcji). Sprawdzając, czy dochodzi do obchodzenia przepisów niniejszego rozporządzenia przewidujących maksymalną wysokość opłat interchange, należy uwzględnić w szczególności zyski wydawców kart płatniczych wynikające ze specjalnych programów prowadzonych wspólnie przez wydawców kart płatniczych oraz systemy kart płatniczych, a także przychody z opłat za obsługę transakcji i wydawanie licencji oraz innych opłat przynoszących przychody organizacjom kartowym. |
Poprawka 14
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 30
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(30) Aby ograniczenia zasady honorowania wszystkich kart mogły w skuteczny sposób funkcjonować, konieczne jest zapewnienie dostępności pewnych informacji. Po pierwsze, odbiorcy powinni posiadać środki pozwalające zidentyfikować różne kategorie kart. W związku z tym różne kategorie powinny być możliwe do zidentyfikowania w urządzeniu w widoczny sposób i w formie elektronicznej. Po drugie, również płatnik powinien zostać poinformowany o akceptacji jego instrumentu (instrumentów) płatniczego (płatniczych) w danym punkcie sprzedaży. Konieczne jest, by odbiorca przekazywał płatnikowi informacje o wszelkich ograniczeniach w zakresie stosowania danej marki w tym samym czasie i na tych samych warunkach co informacje o marce, która jest akceptowana. |
(30) Odbiorcy i płatnicy powinni posiadać środki pozwalające zidentyfikować poszczególne kategorie kart. W związku z tym poszczególne kategorie powinny być możliwe do zidentyfikowania przy użyciu środków elektronicznych, a w przypadku instrumentów płatniczych opartych na nowo wydanych kartach - również w widoczny sposób w urządzeniu lub terminalu płatniczym. Po drugie, również płatnik powinien zostać poinformowany o akceptacji jego instrumentu (instrumentów) płatniczego (płatniczych) w danym punkcie sprzedaży. |
Poprawka 15
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 30 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(30a) Opłata oznacza umowę między płatnikiem a odbiorcą. Zapewnienie skutecznej konkurencji między markami wymaga, by decyzja o wyborze aplikacji płatniczej była podejmowana przez użytkowników, a nie narzucana przez rynek wyższego szczebla, obejmujący systemy kart płatniczych, dostawców usług płatniczych czy podmioty obsługujące. Ustalenie to nie powinno uniemożliwiać płatnikom i odbiorcom ustawiania domyślnego wyboru aplikacji, jeżeli jest to technicznie wykonalne, pod warunkiem że wybór ten można zmienić przy każdej transakcji. Jeżeli odbiorca wybiera aplikację obsługiwaną przez obie strony, użytkownik powinien być w stanie odrzucić ją i wybrać inną aplikację. |
Poprawka 16
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 31
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(31) Aby zapewnić możliwość dochodzenia praw w przypadku niewłaściwego stosowania niniejszego rozporządzenia lub w przypadku powstania sporów między użytkownikami usług płatniczych i dostawcami usług płatniczych, państwa członkowskie powinny ustanowić odpowiednie i skuteczne pozasądowe procedury wnoszenia skarg i dochodzenia praw. Państwa członkowskie powinny ustanowić przepisy dotyczące sankcji mających zastosowanie w przypadku naruszeń niniejszego rozporządzenia oraz zapewnić, aby były one skuteczne, proporcjonalne i odstraszające oraz aby były stosowane. |
(31) Aby zapewnić możliwość dochodzenia praw w przypadku niewłaściwego stosowania niniejszego rozporządzenia lub w przypadku powstania sporów między użytkownikami usług płatniczych i dostawcami usług płatniczych, państwa członkowskie powinny ustanowić odpowiednie i skuteczne pozasądowe procedury wnoszenia skarg i dochodzenia praw. W oparciu o wytyczne opracowane przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego) (EUNB) ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 (1a) państwa członkowskie powinny ustanowić przepisy dotyczące sankcji mających zastosowanie w przypadku naruszeń niniejszego rozporządzenia oraz zapewnić, aby były one skuteczne, proporcjonalne i odstraszające oraz aby były stosowane. |
|
__________ (1a) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
|
Poprawka 17
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
1. Niniejsze rozporządzenie ustanawia jednolite wymogi techniczne i handlowe w odniesieniu do transakcji kartą płatniczą realizowanych na terenie Unii, w przypadku gdy zarówno dostawca usług płatniczych płatnika, jak i dostawca usług płatniczych odbiorcy mają swoje siedziby w Unii. |
1. Niniejsze rozporządzenie ustanawia jednolite wymogi techniczne i handlowe w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę na terenie Unii, w przypadku gdy zarówno dostawca usług płatniczych płatnika, jak i dostawca usług płatniczych odbiorcy mają siedzibę w Unii. |
Poprawka 18
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - ustęp 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
2. Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do instrumentów płatniczych, które można wykorzystywać jedynie w ramach ograniczonej sieci mającej odpowiadać na konkretne potrzeby przy użyciu instrumentów płatniczych, które można wykorzystywać jedynie w ograniczony sposób, ponieważ pozwalają one posiadaczowi takiego instrumentu nabywać towary lub usługi wyłącznie w pomieszczeniach emitenta lub w ramach ograniczonej sieci podmiotów świadczących usługi na podstawie bezpośredniej umowy handlowej z profesjonalnym emitentem, albo ponieważ można je wykorzystywać wyłącznie do nabycia ograniczonego asortymentu towarów lub usług. |
2. Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do instrumentów płatniczych, które można wykorzystywać jedynie w ograniczonej sieci mającej odpowiadać na konkretne potrzeby przy użyciu instrumentów płatniczych, które można wykorzystywać jedynie w ograniczony sposób, ponieważ pozwalają one posiadaczowi takiego instrumentu nabywać towary lub usługi wyłącznie w pomieszczeniach emitenta lub w ograniczonej sieci podmiotów świadczących usługi na podstawie bezpośredniej umowy handlowej z profesjonalnym emitentem, albo ponieważ można je wykorzystywać wyłącznie do nabycia bardzo wąskiego asortymentu towarów lub usług. |
Poprawka 19
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - ustęp 3 - litera a
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
a) transakcji realizowanych przy użyciu kart biznesowych, |
skreślona |
Poprawka 20
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - ustęp 3 - litera b
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
b) wypłat gotówki w bankomatach oraz |
b) realizowanych w bankomatach wypłat gotówki lub transakcji innych niż sprzedaż towarów lub usług oraz wypłat gotówki dokonywanych w kasie w pomieszczeniach dostawcy usług płatniczych; oraz |
Poprawka 21
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - ustęp 3 - litera c
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
c) transakcji realizowanych przy użyciu kart wydanych przez trójstronne systemy kart płatniczych. |
c) transakcji realizowanych przy użyciu kart wydanych przez trójstronne systemy kart płatniczych, jeżeli ich wolumen nie przekracza progu określonego przez Komisję. |
Poprawka 22
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - ustęp 4 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
4a. Art. 6 i 7 nie mają zastosowania do krajowych systemów kart debetowych, w których można wykazać, że średnia opłata interchange lub kompensacja netto jest niższa od progu wartości określonego w art. 3 i art. 4. |
Poprawka 23
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 2 - punkt 4
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
4) "transakcja kartą debetową" oznacza transakcję płatniczą kartą, w tym kartami przedpłaconymi, związaną z dostępem do rachunku bieżącego lub depozytowego, który jest obciążany transakcją w terminie mniej niż 48 godzin po autoryzowaniu/zainicjowaniu transakcji; |
4) "transakcja debetowa przy użyciu karty" oznacza transakcję płatniczą realizowaną w oparciu o kartę, związaną z dostępem do rachunku bieżącego lub depozytowego, który jest obciążany transakcją niezwłocznie po jej rozliczeniu, a także transakcję kartą przedpłaconą; |
Poprawka 24
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 2 - punkt 5
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
5) "transakcja kartą kredytową" oznacza transakcję płatniczą kartą, w przypadku której rozrachunek transakcji jest przeprowadzany w terminie ponad 48 godzin po autoryzowaniu/zainicjowaniu transakcji; |
5) "transakcja kredytowa przy użyciu karty" oznacza transakcję płatniczą realizowaną w oparciu o kartę, w przypadku której obciążenie rachunku następuje co najmniej dwa dni robocze po autoryzowaniu/zainicjowaniu transakcji;
|
Poprawka 25
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 2 - punkt 8
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
8) "transgraniczna transakcja płatnicza" oznacza transakcję płatniczą kartą lub transakcję płatniczą realizowaną w oparciu o kartę, inicjowaną przez płatnika albo przez odbiorcę, w przypadku której dostawca usług płatniczych płatnika oraz dostawca usług płatniczych odbiorcy posiadają siedziby w różnych państwach członkowskich lub w przypadku której karta płatnicza została wydana przez dostawcę usług płatniczych wydającego karty posiadającego siedzibę w innym państwie członkowskim niż państwo, w którym znajduje się punkt sprzedaży; |
8) "transgraniczna transakcja płatnicza" oznacza transakcję płatniczą kartą lub transakcję płatniczą realizowaną w oparciu o kartę, inicjowaną przez płatnika albo przez odbiorcę, w przypadku której dostawca usług płatniczych płatnika lub punkt sprzedaży ma siedzibę w innym państwie członkowskim niż dostawca usług płatniczych odbiorcy lub w przypadku której karta płatnicza została wydana przez dostawcę usług płatniczych wydającego karty posiadającego siedzibę w innym państwie członkowskim niż państwo, w którym znajduje się punkt sprzedaży, w tym jeżeli odbiorca korzysta z usług agenta rozliczeniowego znajdującego się w innym państwie członkowskim; |
Poprawka 26
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 2 - punkt 12 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
12a) "karta płatnicza" oznacza kartę debetową lub kredytową, która uprawnia jej posiadacza do uzyskania dostępu do swoich środków pieniężnych lub umożliwia jej posiadaczowi dokonanie płatności za pośrednictwem agenta rozliczeniowego oraz jest akceptowana przez odbiorcę w celu obsługi transakcji płatniczej; |
Poprawka 27
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 2 - punkt 13
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
13) "system kart płatniczych" oznacza jednolity zbiór zasad, praktyk, standardów lub wytycznych wdrożeniowych w odniesieniu do wykonywania transakcji płatniczych w całej Unii i w państwach członkowskich, który jest odrębny od wszelkiej infrastruktury lub wszelkich systemów płatności, które umożliwiają jego stosowanie; |
13) "system płatności" oznacza jednolity zbiór zasad, praktyk, standardów lub wytycznych wdrożeniowych w odniesieniu do wykonywania transakcji płatniczych w całej Unii i w państwach członkowskich, który jest odrębny od wszelkiej infrastruktury lub wszelkich systemów płatności, które umożliwiają jego stosowanie; |
Poprawka 28
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 2 - punkt 15
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
15) "trójstronny system kart płatniczych" oznacza system kart płatniczych, w ramach którego płatności są dokonywane z rachunku płatniczego prowadzonego przez system na rzecz posiadacza karty na rachunek płatniczy prowadzony przez system na rzecz odbiorcy, a także transakcje realizowane w oparciu o kartę oparte na tej samej strukturze. W przypadku gdy trójstronny system kart płatniczych udzieli licencji innemu dostawcy usług płatniczych na wydawanie kart płatniczych lub świadczenie usługi acquiringu w odniesieniu do kart płatniczych, uznawany jest za czterostronny system kart płatniczych; |
15) "trójstronny system kart płatniczych" oznacza system kart płatniczych, w ramach którego płatności są dokonywane z rachunku płatniczego prowadzonego przez system na rzecz płatnika na rachunek płatniczy prowadzony przez system na rzecz odbiorcy, a także transakcje realizowane w oparciu o kartę oparte na tej samej strukturze; w przypadku gdy trójstronny system kart płatniczych udzieli licencji innemu dostawcy usług płatniczych na wydawanie kart płatniczych lub świadczenie usługi acquiringu w odniesieniu do kart płatniczych lub wyda karty płatnicze wraz z partnerem wspólnej marki lub za pośrednictwem agenta, uznawany jest za czterostronny system kart płatniczych; |
Poprawka 29
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - nagłówek
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Opłaty interchange z tytułu transgranicznych transakcji kartą debetową dla konsumentów lub kartą kredytową dla konsumentów |
Opłata interchange z tytułu transakcji płatniczych realizowanych w oparciu kartę debetową lub kredytową dla konsumentów |
Poprawka 30
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
1. Ze skutkiem od dnia przypadającego dwa miesiące po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia dostawcy usług płatniczych nie mogą oferować ani żądać opłat interchange z tytułu transgranicznych transakcji kartą debetową nakładanych na każdą transakcję ani innego rodzaju uzgodnionego wynagrodzenia o podobnym celu lub skutku w wysokości ponad 0,2 % wartości transakcji. |
1. Ze skutkiem od ... (*) dostawcy usług płatniczych nie mogą oferować ani żądać opłat interchange z tytułu transakcji debetowych przy użyciu karty nakładanych na każdą transakcję ani innego rodzaju uzgodnionego wynagrodzenia o podobnym celu lub skutku w wysokości ponad 0,07 EUR lub 0,2 % wartości transakcji, w zależności od tego, która z tych kwot jest niższa. |
|
__________ (*) Rok od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
|
Poprawka 31
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - ustęp 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
2. Ze skutkiem od dnia przypadającego dwa miesiące po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia dostawcy usług płatniczych nie mogą oferować ani żądać opłat interchange z tytułu transgranicznych transakcji kartą kredytową nakładanych na każdą transakcję ani innego rodzaju uzgodnionego wynagrodzenia o podobnym celu lub skutku w wysokości ponad 0,3 % wartości transakcji. |
2. Ze skutkiem od ... (*) dostawcy usług płatniczych nie mogą oferować ani żądać opłat interchange z tytułu transakcji kredytowych przy użyciu karty nakładanych na każdą transakcję ani innego rodzaju uzgodnionego wynagrodzenia o podobnym celu lub skutku w wysokości ponad 0,3 % wartości transakcji. __________
(*) Rok od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
|
Poprawka 32
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - ustęp 2 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
2a. Państwa członkowskie mogą w drodze przepisów krajowych utrzymać lub wprowadzić niższe pułapy lub środki o podobnym celu lub skutku. |
Poprawka 33
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 4
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Artykuł 4 |
skreślony |
Opłata interchange z tytułu wszystkich transakcji kartą debetową dla konsumentów lub kartą kredytową dla konsumentów |
|
1. Ze skutkiem od dnia przypadającego dwa lata po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia dostawcy usług płatniczych nie mogą oferować ani żądać opłaty interchange z tytułu wszelkiego rodzaju transakcji realizowanych w oparciu o kartą debetową, nakładanej na każdą transakcję, ani innego rodzaju uzgodnionego wynagrodzenia o podobnym celu lub skutku w wysokości ponad 0,2 % wartości transakcji. |
|
2. Ze skutkiem od dnia przypadającego dwa lata po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia dostawcy usług płatniczych nie mogą oferować ani żądać opłaty interchange z tytułu wszelkiego rodzaju transakcji realizowanych w oparciu o kartą kredytową, nakładanej na każdą transakcję, ani innego rodzaju uzgodnionego wynagrodzenia o podobnym celu lub skutku w wysokości ponad 0,3 % wartości transakcji. |
|
Poprawka 34
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 5
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Do celów stosowania pułapów, o których mowa w art. 3 i 4, wszelkiego rodzaju kwoty netto otrzymywane przez bank wydający karty z systemu kart płatniczych z tytułu transakcji płatniczych lub powiązanych działań traktowane są jak część opłaty interchange. |
Do celów stosowania pułapów, o których mowa w art. 3, wszelkiego rodzaju kwoty netto otrzymywane przez dostawcę usług płatniczych wydającego karty z tytułu transakcji płatniczych traktowane są jak część opłaty interchange. |
|
Właściwe organy przeciwdziałają wszelkim próbom obchodzenia przepisów niniejszego rozporządzeniu przez dostawców usług płatniczych, w tym przez wydawanie kart płatniczych w państwach trzecich. |
Poprawka 35
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 6 - ustęp 4 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
4a. Jakiekolwiek ograniczanie świadczenia usług powiązanych z płatnościami w systemach kart płatniczych są zakazane, chyba że nie są dyskryminujące lub są obiektywnie niezbędne do obsługi systemu płatności. |
Poprawka 36
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 6 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
Artykuł 6a |
|
Transakcje transgraniczne |
|
W przypadku transakcji transgranicznych zastosowanie ma opłata interchange nakładana w państwie agenta rozliczeniowego. |
Poprawka 37
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 7 - ustęp 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
2. Systemy kart płatniczych umożliwiają, by informacje o autoryzacji i rozliczeniu pojedynczej transakcji kartą były rozdzielone i obsługiwane przez różne podmioty obsługujące transakcję. |
2. Systemy kart płatniczych i wydawcy kart płatniczych umożliwiają rozdzielanie informacji o autoryzacji i rozliczeniu pojedynczej transakcji kartą i obsługiwanie ich przez różne podmioty obsługujące transakcję. Zakazane są wszelkie zasady stosowane w systemach i umowach licencyjnych lub innych umowach prowadzące do ograniczenia wyboru podmiotu obsługującego. |
Poprawka 38
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 7 - ustęp 4
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
4. Podmioty obsługujące transakcje w obrębie Unii zapewniają, aby ich system wykazywał techniczną interoperacyjność z innymi systemami podmiotów obsługujących transakcje w obrębie Unii, poprzez stosowanie standardów opracowanych przez międzynarodowe lub europejskie organy normalizacyjne. Ponadto podmioty obsługujące transakcje nie mogą przyjmować lub stosować zasad realizowania transakcji, które ograniczają interoperacyjność z innymi podmiotami obsługującymi transakcje w obrębie Unii. |
4. Do dnia... (*) podmioty obsługujące transakcje w obrębie Unii zapewniają, aby ich system wykazywał techniczną interoperacyjność z innymi systemami podmiotów obsługujących transakcje w obrębie Unii, poprzez stosowanie standardów opracowanych przez międzynarodowe lub europejskie organy normalizacyjne. Ponadto podmioty obsługujące transakcje nie mogą przyjmować ani stosować zasad realizowania transakcji, które ograniczają interoperacyjność z innymi podmiotami obsługującymi transakcje w obrębie Unii. |
|
4a. W celu zapewnienia spójnej harmonizacji niniejszego artykułu, EUNB, po zasięgnięciu opinii zespołu doradczego, o którym mowa w art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, opracowuje projekt regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi, jakie muszą spełniać systemy płatności i podmioty obsługujące, by zapewnić istnienie w pełni otwartego i konkurencyjnego rynku obsługi kart. |
|
EUNB przedstawi Komisji te projekty regulacyjnych standardów technicznych do dnia ... (**). |
|
Komisja jest uprawniona do przyjęcia regulacyjnych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010. |
|
Wymogi, o których mowa w akapicie pierwszym, wchodzą w życie do dnia ... (***)i w stosownym przypadku są regularnie aktualizowane. |
|
__________ (*) Rok po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
(**) Data:
(***)Dwa lata od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
|
Poprawka 39
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 7 - ustęp 4 b (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
4b. W drodze odstępstwa od art. 1-4b i po konsultacji z Komisją państwa członkowskie mogą na określony czas zwolnić nowo utworzone systemy płatności realizowanych w oparciu o kartę ze stosowania niniejszego artykułu. |
Poprawka 40
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 8 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
1. Wszelkie zasady stosowane przez systemy oraz zasady w umowach licencyjnych, które utrudniają lub uniemożliwiają wydawcy kart opatrywanie urządzenia obsługującego karty lub urządzenia telekomunikacyjnego, cyfrowego lub informatycznego oznaczeniem co najmniej dwóch różnych marek instrumentów płatniczych, są zakazane. |
1. Wszelkie zasady stosowane przez systemy oraz zasady w umowach licencyjnych lub środki o podobnych skutkach, które utrudniają lub uniemożliwiają wydawcy kart opatrywanie urządzenia obsługującego karty lub urządzenia telekomunikacyjnego, cyfrowego lub informatycznego oznaczeniem co najmniej dwóch różnych marek instrumentów płatniczych, są zakazane. |
Poprawka 41
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 8 - ustęp 1 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
1a. Zawierając porozumienie umowne z dostawcą usług płatniczych, konsument może zdecydować o umieszczeniu na karcie płatniczej, w urządzeniu telekomunikacyjnym, cyfrowym lub informatycznym co najmniej dwóch różnych marek instrumentów płatniczych. Z należytym wyprzedzeniem przed podpisaniem umowy dostawca usług płatniczych udziela konsumentowi jasnych i obiektywnych informacji o wszystkich dostępnych markach płatniczych oraz ich charakterystyce, w tym o ich funkcjach, kosztach i bezpieczeństwie. |
Poprawka 42
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 8 - ustęp 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
2. Wszelkie różnice w traktowaniu wydawców kart płatniczych lub agentów rozliczeniowych pod względem zasad stosowanych w systemach oraz zasad w umowach licencyjnych w odniesieniu do opatrywania urządzenia obsługującego karty lub urządzenia telekomunikacyjnego, cyfrowego lub informatycznego więcej niż jedną marką są zakazane. |
2. Wszelkie różnice w traktowaniu wydawców kart płatniczych lub agentów rozliczeniowych pod względem zasad stosowanych w systemach oraz zasad w umowach licencyjnych w odniesieniu do opatrywania urządzenia obsługującego karty lub urządzenia telekomunikacyjnego, cyfrowego lub informatycznego więcej niż jedną marką lub równoważnego współstosowania różnych marek czy aplikacji są zakazane. |
Poprawka 43
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 8 - ustęp 3
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
3. Systemy kart płatniczych nie nakładają wymogów dotyczących sprawozdawczości, obowiązku uiszczania opłat lub innych obowiązków o tym samym celu lub skutku na dostawców usług płatniczych wydających karty i dostawców usług płatniczych świadczących usługę acquiringu w odniesieniu do transakcji realizowanych przy użyciu wszelkich urządzeń opatrzonych oznaczeniem ich marki w stosunku do transakcji, do których ich system nie ma zastosowania. |
3. Systemy kart płatniczych nie nakładają wymogów dotyczących sprawozdawczości, obowiązku uiszczania opłat lub podobnych obowiązków o tym samym celu lub skutku na dostawców usług płatniczych wydających karty i dostawców usług płatniczych świadczących usługę acquiringu w odniesieniu do transakcji realizowanych przy użyciu wszelkich urządzeń opatrzonych oznaczeniem ich marki w stosunku do transakcji, do których ich system nie ma zastosowania. |
Poprawka 44
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 8 - ustęp 4
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
4. Wszelkie zasady dotyczące przekierowywania mające na celu skierowanie transakcji przez specjalny kanał lub proces oraz inne standardy i wymogi techniczne oraz standardy i wymogi w zakresie bezpieczeństwa w odniesieniu do obsługi więcej niż jednej marki karty płatniczej przez urządzenie obsługujące karty lub urządzenie telekomunikacyjne, cyfrowe lub informatyczne nie mogą mieć charakteru dyskryminującego i nie mogą być stosowane w dyskryminujący sposób. |
4. Wszelkie zasady dotyczące przekierowywania lub równoważne środki mające na celu skierowanie transakcji przez specjalny kanał lub proces oraz inne standardy i wymogi techniczne oraz standardy i wymogi w zakresie bezpieczeństwa w odniesieniu do obsługi więcej niż jednej marki karty płatniczej lub równoważnego elementu przez urządzenie obsługujące karty lub urządzenie telekomunikacyjne, cyfrowe lub informatyczne nie mogą mieć charakteru dyskryminującego i nie mogą być stosowane w dyskryminujący sposób. |
Poprawka 45
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 8 - ustęp 6
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
6. Systemy kart płatniczych, wydawcy kart płatniczych, agenci rozliczeniowi i dostawcy infrastruktury obsługującej karty nie wprowadzają do instrumentów płatniczych lub sprzętu stosowanego w punkcie sprzedaży automatycznych mechanizmów, oprogramowania lub urządzeń ograniczających możliwość wyboru przez płatnika marki podczas używania instrumentów płatniczych opatrzonych więcej niż jedną marką. |
6. Systemy kart płatniczych, wydawcy kart płatniczych, agenci rozliczeniowi i dostawcy infrastruktury obsługującej karty nie wprowadzają do instrumentów płatniczych lub sprzętu stosowanego w punkcie sprzedaży automatycznych mechanizmów, oprogramowania lub urządzeń ograniczających możliwość wyboru przez płatnika i odbiorcę marki podczas używania instrumentów płatniczych opatrzonych więcej niż jedną marką. Odbiorcy zachowują możliwość instalowania w urządzeniu używanym w punkcie sprzedaży automatycznych mechanizmów priorytetowego wyboru danej marki czy aplikacji. W odniesieniu do kategorii kart lub powiązanych instrumentów płatniczych akceptowanych przez odbiorcę odbiorcy nie uniemożliwiają jednak płatnikowi zmiany priorytetowego wyboru wprowadzonego przez odbiorcę w urządzeniu.
|
Poprawka 46
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 9 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
1. Agenci rozliczeniowi oferują odbiorcom i pobierają od nich indywidualnie określone opłaty akceptanta w odniesieniu do poszczególnych kategorii i marek kart płatniczych, chyba że akceptanci pisemnie zwrócą się do dostawców usług płatniczych świadczących usługę acquiringu o pobieranie łączonych opłat akceptanta. |
1. Agenci rozliczeniowi oferują odbiorcom i pobierają od nich indywidualnie określone opłaty akceptanta w odniesieniu do poszczególnych kategorii i marek kart płatniczych podlegających opłatom interchange w różnej wysokości, chyba że akceptanci pisemnie zwrócą się do dostawców usług płatniczych świadczących usługę acquiringu o pobieranie łączonych opłat akceptanta. |
Poprawka 47
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 10 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
1. Systemy płatności i dostawcy usług płatniczych nie stosują żadnych zasad, które mogą zobowiązać odbiorców akceptujących karty i inne instrumenty płatnicze wydawane przez jednego dostawcę usług płatniczych wydającego karty w ramach systemu instrumentów płatniczych do akceptowania również innych instrumentów płatniczych tej samej marki lub kategorii wydawanych przez innych dostawców usług płatniczych wydających karty w ramach tego samego systemu, z wyjątkiem sytuacji, w której podlegają one tej samej regulowanej opłacie interchange. |
1. Systemy płatności i dostawcy usług płatniczych nie stosują żadnych zasad, które mogą zobowiązać odbiorców akceptujących karty i inne instrumenty płatnicze wydawane przez jednego dostawcę usług płatniczych wydającego karty w ramach systemu instrumentów płatniczych do akceptowania również innych instrumentów płatniczych tej samej marki lub kategorii wydawanych przez innych dostawców usług płatniczych wydających karty w ramach tego samego systemu, z wyjątkiem sytuacji, w której podlegają one tej samej opłacie interchange, która ponadto nie przekracza progów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu. |
Poprawka 48
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 10 - ustęp 4
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
4. Dostawcy usług płatniczych wydający karty zapewniają, by ich instrumenty płatnicze były możliwe do zidentyfikowania wizualnie i w formie elektronicznej, umożliwiając odbiorcom jednoznaczne zidentyfikowanie, jakie marki i kategorie kart przedpłaconych, debetowych, kredytowych lub biznesowych lub jakie płatności realizowane w oparciu o te karty zostały wybrane przez płatnika. |
4. Do dnia ... (*) dostawcy usług płatniczych wydający karty zapewniają, by ich instrumenty płatnicze były możliwe do zidentyfikowania przy użyciu środków elektronicznych, a ich nowo wydane instrumenty płatnicze oparte na karcie -były możliwe do zidentyfikowania również wizualnie, umożliwiając odbiorcom i płatnikom jednoznaczne zidentyfikowanie, jakie marki i kategorie kart przedpłaconych, debetowych, kredytowych lub biznesowych lub jakie płatności realizowane w oparciu o te karty zostały wybrane przez płatnika. |
|
__________ (*) Rok od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
|
Poprawka 49
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 11 - ustęp 3
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się nie naruszając przepisów dotyczących opłat, zniżek i innych sposobów zachęcania przewidzianych w art. 55 wniosku COM(2013) 547 oraz w art. 19 dyrektywy 2011/83/UE (22). |
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się, nie naruszając przepisów dotyczących opłat, zniżek i innych sposobów zachęcania przewidzianych w art. 55 dyrektywy 2014/.../UE [dyrektywa w sprawie usług płatniczych] oraz w art. 19 dyrektywy 2011/ 83/UE(22). |
__________ (22) Dyrektywa 2011/83/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów.
|
__________ (22) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/ 44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady.
|
Poprawka 50
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 12 - ustęp 2 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
2a. Zawierając porozumienie umowne z dostawcą usług płatniczych, konsument otrzymuje również okresowo jasne i obiektywne informacje o charakterystyce płatności i opłatach z tytułu płatności mających zastosowanie do transakcji płatniczych. |
Poprawka 51
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 14 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
1. Państwa członkowskie ustanawiają przepisy dotyczące sankcji nakładanych za naruszenia niniejszego rozporządzenia i podejmują wszelkie konieczne środki, by zapewnić ich stosowania. Sankcje te są skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. |
1. Państwa członkowskie ustanawiają przepisy dotyczące kar nakładanych za naruszenia niniejszego rozporządzenia i podejmują wszelkie konieczne środki, by zapewnić ich wykonywanie. EUNB może wydać wytyczne, zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, by zapewnić, aby kary te były skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
|
Poprawka 52
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 15 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
1. Państwa członkowskie ustanawiają odpowiednie i skuteczne pozasądowe procedury wnoszenia skarg i dochodzenia praw do celów rozstrzygania sporów między odbiorcami a dostawcami usług płatniczych, wynikających ze stosowania niniejszego rozporządzenia. Państwa członkowskie wyznaczają w tym celu istniejące organy lub, w odpowiednich przypadkach, ustanawiają nowe organy. |
1. Państwa członkowskie ustanawiają niezależne, odpowiednie i skuteczne pozasądowe procedury wnoszenia skarg i dochodzenia praw do celów rozstrzygania sporów między odbiorcami a dostawcami usług płatniczych, wynikających ze stosowania niniejszego rozporządzenia. Państwa członkowskie wyznaczają w tym celu istniejące organy lub, w odpowiednich przypadkach, ustanawiają nowe organy. Dostawcy usług płatniczych przystępują do co najmniej jednego organu pozasądowego rozstrzygania sporów. |
Poprawka 53
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 15 - ustęp 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
2. Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o tych organach w terminie dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Państwa członkowskie niezwłocznie powiadamiają Komisję o każdej późniejszej zmianie dotyczącej tych organów. |
2. Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o tych organach do dnia .... (*) Państwa członkowskie niezwłocznie powiadamiają Komisję o każdej późniejszej zmianie dotyczącej tych organów. |
|
__________ (*) Dwa miesiące od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
|
Poprawka 54
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 15 - ustęp 2 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
2a. Państwa członkowskie zapewniają udział dostawców usług płatniczych w procedurach wnoszenia skarg zgodnie z ust. 1. |
Poprawka 55
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 16 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Po upływie czterech lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące stosowania niniejszego rozporządzenia. W sprawozdaniu Komisji analizuje się w szczególności adekwatność poziomów opłat interchange oraz mechanizmów kierunkowania wyboru, takich jak opłaty, uwzględniając wykorzystanie i koszty różnych sposobów płatności, a także skalę pojawienia się na rynku nowych uczestników i technologii. |
Do dnia ... (*) Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące stosowania niniejszego rozporządzenia. W sprawozdaniu Komisji analizuje się w szczególności adekwatność poziomów opłat interchange oraz mechanizmów kierunkowania wyboru, takich jak opłaty, uwzględniając wykorzystanie i koszty różnych środków płatności, a także skalę pojawienia się na rynku nowych uczestników, nowych technologii oraz innowacyjnych modeli biznesowych. W ocenie uwzględnia się w szczególności: |
|
a) kształtowanie się opłat ponoszonych przez posiadaczy kart; |
|
b) poziom konkurencji między dostawcami kart płatniczych i systemami kart płatniczych; |
|
c) wpływ na koszty ponoszone przez płatnika i odbiorcę; |
|
d) zakres przenoszenia przez akceptantów na konsumentów korzyści płynących z niższych poziomów opłat interchange; |
|
e) wymogi techniczne i ich skutki dla wszystkich zaangażowanych stron; |
|
f) wpływ współstosowania marek na przyjazność dla użytkownika, w szczególności dla osób starszych i innych mniej uprzywilejowanych użytkowników. |
|
W stosownych przypadkach sprawozdaniu Komisji towarzyszą wnioski legislacyjne, które mogą obejmować propozycję zmiany maksymalnego pułapu opłat interchange. |
|
__________ (*) Dwa lata od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
|