(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)(2017/C 386/06)
(Dz.U.UE C z dnia 16 listopada 2017 r.)
Od czasu ustanowienia Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości ("eu-LISA") w 2011 r. agencji stopniowo powierzano zarządzanie operacyjne systemem informacyjnym Schengen, wizowym systemem informacyjnym oraz systemem Eurodac. Po czterech latach działania agencji Komisja przeprowadziła ocenę ogólną. W rezultacie dnia 29 czerwca 2017 r. został przedłożony wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości.
Wniosek ma na celu przede wszystkim powierzenie eu-LISA: (i) zarządzania operacyjnego istniejącymi i przyszłymi wielkoskalowymi systemami informatycznymi w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości; (ii) rozwoju określonych aspektów interoperacyjności tych systemów; (iii) realizacji działań badawczych i projektów pilotażowych oraz (iv) rozwijania, hostingu wspólnego systemu informatycznego lub zarządzania takim systemem na rzecz grupy państw członkowskich, które dobrowolnie opowiadają się za scentralizowanym rozwiązaniem na rzecz wdrażania technicznych aspektów obowiązków wynikających z przepisów unijnych dotyczących zdecentralizowanych systemów informatycznych w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.
Wniosek w sprawie eu-LISA stanowi część szerzej zakrojonego procesu mającego na celu lepsze zarządzanie granicami zewnętrznymi i wzmocnienie bezpieczeństwa wewnętrznego w Unii Europejskiej w odpowiedzi na określone zagrożenia bezpieczeństwa. W istocie obecnie przedmiotem negocjacji z Parlamentem Europejskim i Radą jest kilka wniosków ustawodawczych dotyczących wielkoskalowych systemów informatycznych (system wjazdu/wyjazdu, Eurodac, europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż, system informacyjny Schengen oraz europejski system przekazywania informacji z rejestrów karnych na temat obywateli państw trzecich). W ramach tych wniosków ustawodawczych eu-LISA powierza się zarządzanie operacyjne powyższymi wielkoskalowymi systemami informatycznymi.
Europejski Inspektor Ochrony Danych, również jako organ nadzorujący eu-LISA, zaleca, by wnioskowi w sprawie eu-LISA towarzyszyła szczegółowa ocena skutków dla prawa do prywatności i prawa do ochrony danych, które są zapisane w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
Europejski Inspektor Ochrony Danych przypomina ponadto, że obecnie nie istnieją ramy prawne interoperacyjności wielkoskalowych systemów informatycznych UE. Z tego względu eu-LISA mogłaby podjąć działania wdrażające wyłącznie pod warunkiem przyjęcia takich ram prawnych.
Ponadto Europejski Inspektor Ochrony Danych ma wątpliwości co do tego, czy eu-LISA byłaby w stanie utworzyć wspólne, scentralizowane rozwiązanie i zapewnić jego hosting na potrzeby wielkoskalowych systemów informatycznych, które są w swej istocie zdecentralizowane. Architektury poszczególnych wielkoskalowych systemów informatycznych UE są jasno określone w odpowiednich podstawach prawnych i nie mogą zostać zmienione w drodze umowy o delegowaniu zadań zawartej między eu-LISA a grupą państw członkowskich. Jakakolwiek zmiana architektury systemu może zostać dokonana wyłącznie poprzez zmianę właściwej podstawy prawnej poprzedzoną oceną skutków i studiami wykonalności.
Bruksela, dnia 9 października 2017 r.
|
Giovanni BUTTARELLI |
|
Europejski Inspektor Ochrony Danych |
1 Dz.U. L 286 z 1.11.2011, s. 1.
2 Rozporządzenie (WE) nr 1987/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (Dz.U. L 381 z 28.12.2006, s. 4) i decyzja Rady 2007/533/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (Dz.U. L 205 z 7.8.2007, s. 63).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 60).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 603/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania rozporządzenia (UE) nr 604/2013 w sprawie ustanowienia kryteriów i mechanizmów ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa trzeciego lub bezpaństwowca oraz w sprawie występowania o porównanie z danymi Eurodac przez organy ścigania państw członkowskich i Europol na potrzeby ochrony porządku publicznego, oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1077/2011 ustanawiające Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (Dz.U. L 180 z 29.6.2013, s. 1).
5 Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące działania Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), COM(2017) 346 z 29.6.2017.
6 Wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1987/2006 i decyzję Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1077/2011, COM(2017) 352 final z 29.6.2017.
7 COM(2016) 205 final z 6.4.2016.
9 COM(2017) 261 final z 16.5.2017.