[COM(2017) 9 final](2017/C 345/22)
(Dz.U.UE C z dnia 13 października 2017 r.)
Sprawozdawca: Joost VAN IERSEL
Wniosek o konsultację Komisja Europejska, 17.2.2017
Podstawa prawna Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Transportu, Energii, Infrastruktury i
Społeczeństwa Informacyjnego
Data przyjęcia przez sekcję 14.6.2017
Data przyjęcia na sesji plenarnej 5.7.2017
Sesja plenarna nr 527
Wynik głosowania 148/0/7
(za/przeciw/wstrzymało się)
Wnioski
Zalecenia
Bruksela, dnia 5 lipca 2017 r.
|
Georges DASSIS |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Komunikat "Budowa europejskiej gospodarki opartej na danych", COM(2017) 9 final z dnia 10 stycznia 2017 r. Zob. także pismo przewodnie z dnia 2 grudnia 2016 r. na temat swobodnego przepływu danych wystosowane przez 14 szefów państw i rządów Non-paper on the Free Flow of Data initiative.
2 Dz.U. C 71 z 24.2.2016, s. 65.
3 Komunikat "Budowa europejskiej gospodarki opartej na danych", COM(2017) 9 final z dnia 10 stycznia 2017 r.
4 Komunikat COM(2014) 442 final z dnia 2 lipca 2014 r. Zob. również Dz.U. C 242 z 23.7.2015, s. 61.
5 The Digital Transformation of Industry, Bundesverband der Deutschen Industrie, 1.2.2015.
6 GAFA oznacza przedsiębiorstwa Google, Apple, Facebook i Amazon, których łączne obroty wynoszą w sumie 468 mld USD. NATU oznacza przedsiębiorstwa Netflix, Airbnb, Tesla i Uber. Obecnie łączna wartość rynkowa GAFA wynosi 2,3 bln USD. Wartość ta prawie odpowiada wartości rynkowej 50 największych przedsiębiorstw z indeksu EURO STOXX, czyli 2,9 bln EUR. Fakt ten podkreśla siłę finansową przedsiębiorstw z branży dużych zbiorów danych/platform i ich ogromne możliwości w zakresie tworzenia wartości.
7 COM(2017) 9 final, s. 2.
8 Zob. także pismo przewodnie z 2016 r. na ten temat wystosowane przez 14 szefów państw i rządów Non-paper on the Free Flow of Data initiative. Czy jako zły znak należy potraktować fakt, że spośród dużych państw podpisało go jedynie Zjednoczone Królestwo?
9 Dz.U. C 71 z 24.2.2016, s. 65 oraz Dz.U. C 389 z 21.10.2016, s. 50.
10 Niderlandzkie stowarzyszenie branży technologicznej FME-CWM zaleca, aby koordynacją cyfryzacji w Niderlandach zajął się ministerialny zespół najwyższego szczebla, dnia 16 marca 2017 r.
11 COM(2017) 9 final, s. 5.
12 COM(2017) 9 final, s. 7.
13 Ogólne rozporządzenie o ochronie danych z maja 2016 r. Zob. opinia EKES-u (Dz.U. C 229 z 31.7.2012, s. 90).
14 COM(2017) 9 final, s. 10.
15 Zob. także uwagi Orgalime na temat zbliżającej się inicjatywy Komisji Europejskiej "Tworzenie gospodarki opartej na danych w UE" z dnia 21 września 2016 r., oraz wstępne stanowisko DIGITALEUROPE na temat komunikatu w sprawie budowy europejskiej gospodarki opartej na danych z dnia 14 lutego 2017.
16 COM(2017) 9 final, s. 14-15.
17 COM(2017) 9 final, s. 12.
18 Region Walonii planuje wydanie w tym przedmiocie dekretu.
19 Jest to partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) między Komisją, branżą i instytutami badawczymi, "zawiązane w celu prowadzenia współpracy w odniesieniu do badań i innowacji dotyczących danych, usprawnienia budowy wspólnoty wokół danych oraz ustanowienia fundamentów gospodarki opartej na danych w Europie" (wspólne oświadczenie Komisji Europejskiej i Big Data Value Association).
20 COM(2017) 9 final, s. 11-13.
21 Doskonałym przykładem jest stanowiący napęd europejskiej gospodarki przemysł motoryzacyjny skontrastowany z całkiem nowymi koncepcjami w rodzaju tych proponowanych przez firmę Google, która nie będzie sprzedawać samochodów, lecz we współpracy z klientami oferować mobilność i pakiety mobilności.
22 Zob. WHITE PAPER DIGITAL PLATFORMS Digital regulatory policy for growth, innovation, competition and participation, biała księga rządu niemieckiego, Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii, marzec 2017 r.
23 Wymownym przykładem jest dalszy rozwój branży motoryzacyjnej; zob. raport EKES-u CCMI/148 z dnia 22 lutego 2017 r.
24 Dz.U. C 13 z 15.1.2016, s. 161.