Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa M.8228 - Facebook/WhatsApp.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Sprawa M.8228 - Facebook/WhatsApp

(2017/C 286/05)

(Dz.U.UE C z dnia 30 sierpnia 2017 r.)

1.
Niniejsze sprawozdanie dotyczy projektu decyzji ("projekt decyzji"), która ma zostać wydana na podstawie art. 14 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 2  (rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw). W projekcie decyzji sformułowano ogólną konkluzję, że w toku sprawy M.7217 - Facebook/WhatsApp przedsiębiorstwo Facebook, Inc. przekazując co najmniej nieumyślnie nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd informacje w (i) zgłoszeniu planowanej koncentracji na podstawie art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw (zgłoszenie) oraz (ii) odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji zgodnie z art. 11 ust. 2 tego rozporządzenia, naruszyło odpowiednio art. 14 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Projekt decyzji jest skierowany do przedsiębiorstwa Facebook Inc. i przedsiębiorstwa Facebook Ireland Limited (zwanych dalej łącznie "Facebook").
2.
Sprawa M.7217 - Facebook/WhatsApp dotyczyła planowanej koncentracji ("transakcja"), w drodze której przedsiębiorstwo Facebook Inc. miało przejąć wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem WhatsApp Inc. (zwanym dalej "WhatsApp"). Decyzją z dnia 3 października 2014 r. Komisja zatwierdziła transakcję na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Transakcja została zakończona w dniu 6 października 2014 r.
3.
W dniu 30 czerwca 2016 r. przedsiębiorstwo Facebook Inc. złożyło w Komisji dokument, który odnosił się do pewnych planowanych udoskonaleń produktów opierających się "na swoistym dopasowywaniu użytkowników Facebooka i WhatsApp, które nie było szeroko rozpowszechnione w 2014 r.".
4.
W dniu 28 lipca 2016 r. Komisja zażądała informacji od Facebooka i WhatsApp w drodze decyzji na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Motywy tej decyzji wskazywały między innymi na to, że Komisja była zaniepokojona faktem, że przedsiębiorstwo Facebook Inc. mogło przekazać umyślnie lub nieumyślnie nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd informacje w zgłoszeniu oraz w odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji z dnia 18 września 2014 r. dotyczące możliwości dopasowywania użytkowników Facebooka i WhatsApp. Facebook odpowiedział na wniosek pismem z dnia 3 sierpnia 2016 r., które zostało uzupełnione dokumentami wewnętrznymi przekazanymi w dniach 8 i 12 sierpnia 2016 r.
5.
W dniu 11 sierpnia 2016 r. Komisja skierowała do Facebooka drugi wniosek o udzielenie informacji na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, na który Facebook udzielił odpowiedzi w dniu 16 sierpnia 2016 r.
6.
W dniu 7 września 2016 r. Facebook przekazał Komisji dokument, w którym podsumował treść uprzednio złożonych pism i określił stanowisko Facebooka dotyczące przekazania Komisji wprowadzających w błąd informacji.
7.
Na trzeci wniosek o udzielenie informacji z dnia 3 października 2016 r. Facebook udzielił odpowiedzi w dniach 19 i 24 października 2016 r.
8.
W piśmie z dnia 29 września 2016 r. i na spotkaniu poświęconym bieżącej sytuacji w prowadzonej sprawie w dniu 15 grudnia 2016 r. Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji (DG ds. Konkurencji) poinformowała Facebook o toczącym się badaniu, dla którego powstało nowe dossier (M.8228), zawierające korespondencję ze sprawy M.7217 między (i) służbami Komisji; oraz (ii) Facebookiem lub WhatsApp.
9.
W dniu 20 grudnia 2016 r. Komisja skierowała do Facebooka pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja przedstawiła wstępną ocenę w sprawie M.7217 - Facebook/WhatsApp, zgodnie z którą przedsiębiorstwo Facebook Inc. umyślnie lub co najmniej nieumyślnie przekazało nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd informacje w (i) swoim zgłoszeniu złożonym na podstawie art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw; i (ii) odpowiedzi z dnia 23 września 2014 r. na wniosek o udzielenie informacji z dnia 18 września 2014 r. na podstawie art. 11 ust. 2 tego rozporządzenia. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja również przedstawiła swoje wstępne stanowisko, zgodnie z którym na przedsiębiorstwo Facebook Inc. należy nałożyć grzywny zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
10.
Na wniosek Facebooka DG ds. Konkurencji przedłużyła dwukrotnie okres na udzielenie odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
11.
W dniu 14 marca 2017 r. Facebook przedstawił pisemne uwagi w sprawie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Uwagi te zostały przedstawione w ramach procedury współpracy i były uzależnione od pewnych warunków określonych w samych uwagach. W pisemnych uwagach Facebook przyznał, że w toku sprawy M.7217 przedstawił Komisji nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd informacje i że dopuścił się niedbalstwa. W pisemnych uwagach Facebook wskazał, że nie zamierza ubiegać się o przeprowadzenie spotkania wyjaśniającego lub uzyskanie dostępu do akt Komisji.
12.
Ponadto w projekcie decyzji wskazuje się między innymi na to, że przy określaniu kwoty grzywien chęć współpracy wykazana przez Facebook w sprawie M.8228 może być uznana za okoliczności łagodzące.
13.
Nie otrzymałem wniosków ani skarg dotyczących postępowania.
14.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których przedsiębiorstwo Facebook miało możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Stwierdzam, że tak istotnie jest.
15.
Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.

Bruksela, dnia 12 maja 2017 r.

Wouter WILS
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej 2011/695/UE z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.286.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa M.8228 - Facebook/WhatsApp.
Data aktu: 30/08/2017
Data ogłoszenia: 30/08/2017