Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa M.8228 - Facebook/WhatsApp.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Sprawa M.8228 - Facebook/WhatsApp

(2017/C 286/05)

(Dz.U.UE C z dnia 30 sierpnia 2017 r.)

1.
Niniejsze sprawozdanie dotyczy projektu decyzji ("projekt decyzji"), która ma zostać wydana na podstawie art. 14 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 2  (rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw). W projekcie decyzji sformułowano ogólną konkluzję, że w toku sprawy M.7217 - Facebook/WhatsApp przedsiębiorstwo Facebook, Inc. przekazując co najmniej nieumyślnie nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd informacje w (i) zgłoszeniu planowanej koncentracji na podstawie art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw (zgłoszenie) oraz (ii) odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji zgodnie z art. 11 ust. 2 tego rozporządzenia, naruszyło odpowiednio art. 14 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Projekt decyzji jest skierowany do przedsiębiorstwa Facebook Inc. i przedsiębiorstwa Facebook Ireland Limited (zwanych dalej łącznie "Facebook").
2.
Sprawa M.7217 - Facebook/WhatsApp dotyczyła planowanej koncentracji ("transakcja"), w drodze której przedsiębiorstwo Facebook Inc. miało przejąć wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem WhatsApp Inc. (zwanym dalej "WhatsApp"). Decyzją z dnia 3 października 2014 r. Komisja zatwierdziła transakcję na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Transakcja została zakończona w dniu 6 października 2014 r.
3.
W dniu 30 czerwca 2016 r. przedsiębiorstwo Facebook Inc. złożyło w Komisji dokument, który odnosił się do pewnych planowanych udoskonaleń produktów opierających się "na swoistym dopasowywaniu użytkowników Facebooka i WhatsApp, które nie było szeroko rozpowszechnione w 2014 r.".
4.
W dniu 28 lipca 2016 r. Komisja zażądała informacji od Facebooka i WhatsApp w drodze decyzji na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Motywy tej decyzji wskazywały między innymi na to, że Komisja była zaniepokojona faktem, że przedsiębiorstwo Facebook Inc. mogło przekazać umyślnie lub nieumyślnie nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd informacje w zgłoszeniu oraz w odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji z dnia 18 września 2014 r. dotyczące możliwości dopasowywania użytkowników Facebooka i WhatsApp. Facebook odpowiedział na wniosek pismem z dnia 3 sierpnia 2016 r., które zostało uzupełnione dokumentami wewnętrznymi przekazanymi w dniach 8 i 12 sierpnia 2016 r.
5.
W dniu 11 sierpnia 2016 r. Komisja skierowała do Facebooka drugi wniosek o udzielenie informacji na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, na który Facebook udzielił odpowiedzi w dniu 16 sierpnia 2016 r.
6.
W dniu 7 września 2016 r. Facebook przekazał Komisji dokument, w którym podsumował treść uprzednio złożonych pism i określił stanowisko Facebooka dotyczące przekazania Komisji wprowadzających w błąd informacji.
7.
Na trzeci wniosek o udzielenie informacji z dnia 3 października 2016 r. Facebook udzielił odpowiedzi w dniach 19 i 24 października 2016 r.
8.
W piśmie z dnia 29 września 2016 r. i na spotkaniu poświęconym bieżącej sytuacji w prowadzonej sprawie w dniu 15 grudnia 2016 r. Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji (DG ds. Konkurencji) poinformowała Facebook o toczącym się badaniu, dla którego powstało nowe dossier (M.8228), zawierające korespondencję ze sprawy M.7217 między (i) służbami Komisji; oraz (ii) Facebookiem lub WhatsApp.
9.
W dniu 20 grudnia 2016 r. Komisja skierowała do Facebooka pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja przedstawiła wstępną ocenę w sprawie M.7217 - Facebook/WhatsApp, zgodnie z którą przedsiębiorstwo Facebook Inc. umyślnie lub co najmniej nieumyślnie przekazało nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd informacje w (i) swoim zgłoszeniu złożonym na podstawie art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw; i (ii) odpowiedzi z dnia 23 września 2014 r. na wniosek o udzielenie informacji z dnia 18 września 2014 r. na podstawie art. 11 ust. 2 tego rozporządzenia. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja również przedstawiła swoje wstępne stanowisko, zgodnie z którym na przedsiębiorstwo Facebook Inc. należy nałożyć grzywny zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
10.
Na wniosek Facebooka DG ds. Konkurencji przedłużyła dwukrotnie okres na udzielenie odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
11.
W dniu 14 marca 2017 r. Facebook przedstawił pisemne uwagi w sprawie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Uwagi te zostały przedstawione w ramach procedury współpracy i były uzależnione od pewnych warunków określonych w samych uwagach. W pisemnych uwagach Facebook przyznał, że w toku sprawy M.7217 przedstawił Komisji nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd informacje i że dopuścił się niedbalstwa. W pisemnych uwagach Facebook wskazał, że nie zamierza ubiegać się o przeprowadzenie spotkania wyjaśniającego lub uzyskanie dostępu do akt Komisji.
12.
Ponadto w projekcie decyzji wskazuje się między innymi na to, że przy określaniu kwoty grzywien chęć współpracy wykazana przez Facebook w sprawie M.8228 może być uznana za okoliczności łagodzące.
13.
Nie otrzymałem wniosków ani skarg dotyczących postępowania.
14.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których przedsiębiorstwo Facebook miało możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Stwierdzam, że tak istotnie jest.
15.
Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.

Bruksela, dnia 12 maja 2017 r.

Wouter WILS
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej 2011/695/UE z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.286.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa M.8228 - Facebook/WhatsApp.
Data aktu: 30/08/2017
Data ogłoszenia: 30/08/2017