Zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych.

DECYZJA PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 12 czerwca 2017 r.
ustanawiająca zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych

(2017/C 205/02)

(Dz.U.UE C z dnia 29 czerwca 2017 r.)

PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 10 ust. 4,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 224,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 2  (rozporządzenie finansowe),

uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 ("zasady stosowania rozporządzenia finansowego") 3 ,

uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE, Euratom) 2015/2401 z dnia 2 października 2015 r. w sprawie zawartości i funkcjonowania rejestru europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 4 ,

uwzględniając Regulamin Parlamentu Europejskiego ("Regulamin"), w szczególności jego art. 25 ust. 11 i art. 223a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Istnieje potrzeba określenia zasad stosowania rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.

(2) W trosce o właściwe zarządzanie finansami i przejrzystość każdy wniosek o przyznanie finansowania jest przedmiotem decyzji Prezydium, o której adresat zostanie powiadomiony i która zawiera uzasadnienie, jeżeli zastosowany środek jest niekorzystny dla adresata,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsza decyzja ustala obowiązujące zasady stosowania rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.

O ile nie postanowiono inaczej, niniejsza decyzja ma zastosowanie zarówno do europejskich partii politycznych, jak i do europejskich fundacji politycznych.

Załączniki do niniejszej decyzji stanowią jej integralną część.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji:

1)
"wnioskodawca" oznacza partię lub fundację, która składa wniosek o finansowanie zgodnie z art. 18 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 w odpowiedzi na zaproszenie do składania wniosków o wkład lub zaproszenie do składania wniosków;
2)
"delegowany urzędnik zatwierdzający" oznacza pracownika, któremu przekazano uprawnienia urzędnika zatwierdzającego na mocy decyzji Prezydium z dnia 16 czerwca 2014 r. 5  i decyzji sekretarza generalnego w sprawie przekazywania obowiązków urzędnika zatwierdzającego;
3)
"Urząd" oznacza Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych w rozumieniu art. 6 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014;
4)
"beneficjent" oznacza partię, której przyznano wkład, lub fundację, której przyznano dotację, na mocy rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014;
5)
"ostateczna kwota finansowania" oznacza ostateczną kwotę wkładu w przypadku partii lub ostateczną kwotę dotacji w przypadku fundacji, określoną przez Prezydium po przyjęciu jego decyzji w sprawie sprawozdania rocznego;
6)
"fundacja" oznacza europejską fundację polityczną w rozumieniu art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014;
7)
"finansowanie" oznacza wkład w rozumieniu tytułu VIII części drugiej rozporządzenia finansowego (w odniesieniu do partii) lub dotację na działalność w rozumieniu tytułu VI części pierwszej rozporządzenia finansowego (w odniesieniu do fundacji);
8)
"decyzja o finansowaniu" oznacza decyzję w sprawie przyznania wkładu w przypadku partii lub dotacji w przypadku fundacji zgodnie z warunkami określonymi w zaproszeniu;
9)
"procedura finansowania" oznacza procedurę rozpoczynającą się od złożenia wniosku po zatwierdzenie sprawozdania rocznego i przyjęcie decyzji w sprawie ostatecznej kwoty finansowania;
10)
"partia" oznacza europejską partię polityczną w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.
Artykuł  3

Zaproszenia do składania wniosków

1. 
Po zatwierdzeniu przez Prezydium delegowany urzędnik zatwierdzający publikuje zaproszenie do składania wniosków o wkład w przypadku partii i zaproszenie do składania wniosków o dotację w przypadku fundacji ("zaproszenia do składania wniosków").
2. 
W zaproszeniach do składania wniosków ustala się termin na składanie przez partie i fundacje pisemnych wniosków o finansowanie do Parlamentu Europejskiego.
3. 
W zaproszeniach określa się:
a)
zamierzone cele;
b)
ramy prawne;
c)
ramy czasowe procedury finansowania;
d)
warunki dotyczące finansowania przez Unię;
e)
kryteria kwalifikowalności i wykluczenia;
f)
(dotyczy jedynie fundacji) kryteria wyboru;
g)
kryteria przyznawania określone w art. 19 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014;
h)
formę wniosku i strukturę szacowanego budżetu, którą wnioskodawca powinien przedstawić w swoim wniosku; i) w stosownych przypadkach - wykaz wszelkich wymaganych dokumentów potwierdzających; j) szczegółowe i ogólne warunki przyznawania wkładów i dotacji, zatwierdzane przez Prezydium.
4. 
W zaproszeniu do składania wniosków o wkład lub w zaproszeniu do składania wniosków o dotację każdy wnioskodawca wyraźnie zobowiązuje się na piśmie do przestrzegania stosownych warunków, co jest warunkiem dopuszczalności wniosku.
Artykuł  4

Wniosek o finansowanie

1. 
Zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 wnioskodawca pragnący otrzymać finansowanie z budżetu ogólnego Unii składa pisemny wniosek skierowany do przewodniczącego Parlamentu Europejskiego.
2. 
Wnioskodawca może zostać wezwany przez delegowanego urzędnika zatwierdzającego do dostarczenia w rozsądnym terminie dodatkowych dokumentów potwierdzających lub wyjaśnień dotyczących wniosku.
Artykuł  5

Decyzja w sprawie wniosku o finansowanie

1. 
Na podstawie wniosku sekretarza generalnego Prezydium w ciągu trzech miesięcy od dnia zaprzestania przyjmowania wniosków w odpowiedzi na dane zaproszenie podejmuje decyzje dotyczące wniosków o finansowanie po sprawdzeniu zgodności z kryteriami określonymi w art. 17 i 18 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, o których mowa w art. 3 ust. 3 niniejszej decyzji. Prezydium bierze pod uwagę wszelkie zmiany, jakie nastąpiły w sytuacji wnioskodawcy po złożeniu przezeń wniosku o finansowanie.
2. 
Jeżeli wniosek zostanie zatwierdzony, Prezydium wydaje decyzję o finansowaniu zgodnie ze wzorem przedstawionym w załączniku 1a (w przypadku partii) lub załączniku 1b (w przypadku fundacji) i określa kwotę finansowania przyznanego wnioskodawcy.
3. 
Jeżeli wniosek zostanie odrzucony, w decyzji podaje się powody jego odrzucenia.
4. 
Kwotę finansowania ustala się na podstawie art. 19 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 i na tym etapie ma ona charakter jedynie tymczasowy. Ostateczną kwotę finansowania ustala się zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 8 niniejszej decyzji.
5. 
Jeżeli kwoty dla poszczególnych wnioskodawców różnią się znacznie od kwot, jakich można się było spodziewać w chwili publikacji zaproszeń, o których mowa w art. 3 niniejszej decyzji, Prezydium może zwrócić się do przewodniczącego Parlamentu Europejskiego o złożenie wniosku do właściwej komisji w celu dostosowania kwoty dostępnych środków.
Artykuł  6

Płatności

1. 
Finansowanie przekazuje się beneficjentom w formie płatności zaliczkowych, o czym mowa w warunkach szczegółowych określonych w załączniku 1a (w przypadku partii) i w załączniku 1b (w przypadku fundacji). O ile w uzasadnionych przypadkach Prezydium nie postanowi inaczej, wkłady i dotacje wypłaca się beneficjentom w postaci zaliczki w jednej racie stanowiącej 100 % maksymalnej kwoty finansowania.
2. 
W indywidualnych przypadkach oraz w zależności od analizy ryzyka Prezydium może podjąć decyzję o zażądaniu od beneficjenta wniesienia zabezpieczenia płatności zaliczkowych zgodnie z rozporządzeniem finansowym.
3. 
Ustalenia dotyczące płatności i ich terminów są wyszczególnione w decyzji o finansowaniu.
Artykuł  7

Audyt zewnętrzny

1. 
Parlament Europejski otrzymuje bezpośrednio od niezależnych zewnętrznych organów lub ekspertów, upoważnionych na mocy art. 23 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, sprawozdanie z audytu zewnętrznego określone w art. 23 ust. 1 lit. b) rozporządzenia nr 1141/2014.
2. 
Zakres audytu zewnętrznego określono w art. 23 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014. Cel audytu zewnętrznego przedstawiono szczegółowo w obowiązujących przepisach w części B warunków ogólnych, określonych w załączniku 1a (w przypadku partii) i w części B warunków ogólnych określonych w załączniku 1b (w przypadku fundacji).
Artykuł  8

Decyzja w sprawie sprawozdania rocznego i ostatecznej kwoty finansowania

1. 
Na podstawie wniosku sekretarza generalnego Prezydium zatwierdza albo odrzuca sprawozdanie roczne do dnia 30 września roku następującego po roku budżetowym, którego dotyczy sprawozdanie.
2. 
Prezydium lub delegowany urzędnik zatwierdzający może zwrócić się do beneficjenta o dostarczenie dodatkowych informacji w celu ustalenia zgodności z odnośnymi przepisami.
3. 
Jeżeli Prezydium lub delegowany urzędnik zatwierdzający zażąda dodatkowych informacji, termin na wydanie decyzji w sprawie sprawozdania rocznego zostaje przedłużony do czasu otrzymania owych dodatkowych informacji i poddania ich ocenie.
4. 
W przypadku partii Prezydium na podstawie sprawozdania rocznego określa każdego roku kwotę wydatków podlegających zwrotowi. W przypadku przeniesienia niewydanych środków finansowych na kolejny rok budżetowy ostateczną kwotę finansowania ustala się zgodnie z przepisami zawartymi w części B warunków ogólnych określonych w załączniku 1a.
5. 
W przypadku fundacji ostateczną kwotę dotacji określa się na podstawie sprawozdania rocznego.
6. 
Ostateczna kwota finansowania nie może przekroczyć:
a)
maksymalnej kwoty finansowania określonej w decyzji o finansowaniu;
b)
85 % faktycznie poniesionych kosztów podlegających zwrotowi lub kosztów kwalifikowalnych.
7. 
W oparciu o ostateczną kwotę finansowania, określoną zgodnie z ust. 4 i 6, oraz o płatności zaliczkowe dokonane wcześniej na mocy decyzji o finansowaniu delegowany urzędnik zatwierdzający określa kwoty należne beneficjentowi lub Parlamentowi Europejskiemu.
8. 
Ostateczną kwotę finansowania ustala się z zastrzeżeniem prawa Parlamentu Europejskiego do przeprowadzenia kontroli ex post zgodnie z przepisami zawartymi w części B warunków ogólnych określonych w załączniku 1a (w przypadku partii) i w części B warunków ogólnych określonych w załączniku 1b (w przypadku fundacji), a także bez uszczerbku dla możliwości dostosowania ostatecznej kwoty finansowania z mocą wsteczną.
9. 
Beneficjent jest informowany o decyzjach przyjętych na mocy niniejszego artykułu w formie jednolitej decyzji zgodnie z art. 223a ust. 1 Regulaminu.
10. 
Obowiązującą procedurę dotyczącą zatwierdzenia sprawozdania rocznego i przyjęcia decyzji w sprawie ostatecznej kwoty finansowania przedstawiono szczegółowo w części B warunków ogólnych określonych w załączniku 1a (w przypadku partii) i w części B warunków ogólnych określonych w załączniku 1b (w przypadku fundacji).
11. 
Prezydium lub delegowany urzędnik zatwierdzający może skonsultować się z Urzędem, zgodnie z art. 6 ust. 9 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, w celu uzyskania dodatkowych informacji, które uzna za istotne w związku z zatwierdzeniem sprawozdania rocznego i przyjęciem decyzji w sprawie ostatecznej kwoty finansowania.
Artykuł  9

Procedura zawieszenia finansowania

1. 
Zgodnie z obowiązującymi przepisami rozporządzenia finansowego i obowiązującymi postanowieniami zawartymi w części A warunków ogólnych określonych w załączniku 1a (w przypadku partii) i w części A warunków ogólnych określonych w załączniku 1b (w przypadku fundacji) Prezydium, na wniosek sekretarza generalnego, może podjąć decyzję o zawieszeniu wypłaty finansowania dla partii lub fundacji politycznej oraz o wznowieniu płatności, jeżeli powody zawieszenia utraciły zasadność. Delegowany urzędnik zatwierdzający jest uprawniony do wszczęcia procedury zawieszenia finansowania i podjęcia wszelkich niezbędnych kroków zgodnie z przepisami zawartymi w części A warunków ogólnych określonych w załączniku 1a (w przypadku partii) i w części A warunków ogólnych określonych w załączniku 1b (w przypadku fundacji) przed podjęciem stosownej decyzji przez Prezydium.
2. 
Do decyzji podejmowanych przez Prezydium na podstawie niniejszego artykułu zastosowanie ma art. 223a ust. 1 akapit trzeci Regulaminu.
Artykuł  10

Odwołanie decyzji o finansowaniu

1. 
Zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 1141/2014, w szczególności jego art. 30, oraz z obowiązującymi przepisami rozporządzenia finansowego i postanowieniami zawartymi w części A warunków ogólnych określonych w załączniku 1a (w przypadku partii) i w części A warunków ogólnych określonych w załączniku 1b (w przypadku fundacji) Prezydium, na wniosek sekretarza generalnego, może zdecydować o odwołaniu decyzji o finansowaniu. Delegowany urzędnik zatwierdzający jest uprawniony do wszczęcia procedury odwołania decyzji o finansowaniu i podjęcia wszelkich niezbędnych kroków zgodnie z przepisami zawartymi w części A warunków ogólnych określonych w załączniku 1a (w przypadku partii) i w części A warunków ogólnych określonych w załączniku 1b (w przypadku fundacji) przed podjęciem stosownej decyzji przez Prezydium.
2. 
Do decyzji podejmowanych przez Prezydium na mocy niniejszego artykułu zastosowanie ma art. 223a ust. 1 akapit trzeci Regulaminu.
3. 
Delegowany urzędnik zatwierdzający jest uprawniony do wydania niezbędnego nakazu odzyskania środków.
Artykuł  11

Wstrzymanie finansowania

1. 
Zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 1141/2014, w szczególności jego art. 27 i 30, oraz z obowiązującymi przepisami rozporządzenia finansowego i postanowieniami zawartymi w części A warunków ogólnych określonych w załączniku 1a (w przypadku partii) i w części A warunków ogólnych określonych w załączniku 1b (w przypadku fundacji) Prezydium, na wniosek sekretarza generalnego, może zdecydować o wstrzymaniu finansowania. Delegowany urzędnik zatwierdzający jest uprawniony do wszczęcia procedury wstrzymania finansowania i podjęcia wszelkich niezbędnych kroków zgodnie z przepisami zawartymi w części A warunków ogólnych określonych w załączniku 1a (w przypadku partii) i w części A warunków ogólnych określonych w załączniku 1b (w przypadku fundacji) przed podjęciem stosownej decyzji przez Prezydium.
2. 
Do decyzji podejmowanych przez Prezydium na mocy niniejszego artykułu zastosowanie ma art. 223a ust. 1 akapit trzeci Regulaminu.
3. 
Delegowany urzędnik zatwierdzający jest uprawniony do wydania niezbędnego nakazu odzyskania środków.
Artykuł  12

Kontrola

Decyzja o finansowaniu wyraźnie określa prawa Parlamentu Europejskiego i innych właściwych organów do skorzystania z uprawnień kontrolnych w stosunku do beneficjenta, zgodnie z art. 24 i 25 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.

Artykuł  13

Pomoc techniczna

Zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 beneficjenci mogą występować o pomoc techniczną na mocy decyzji Prezydium z dnia 14 marca 2000 r. regulującej użytkowanie pomieszczeń Parlamentu Europejskiego przez użytkowników z zewnątrz (ze zmianami) oraz o każdą inną formę pomocy przewidzianą w późniejszych przepisach przyjętych przez Prezydium. Prezydium może upoważnić sekretarza generalnego do podejmowania decyzji dotyczących pomocy technicznej.

Artykuł  14

Prawo do bycia wysłuchanym

W przypadkach, w których na mocy obowiązującej decyzji o finansowaniu, w tym określonych w niej warunków szczegółowych i ogólnych, beneficjent ma prawo, przed przyjęciem decyzji przez Parlament, do przedstawienia uwag, może to uczynić na piśmie w ciągu 10 dni roboczych, o ile obowiązujące przepisy nie stanowią inaczej. Na uzasadniony wniosek beneficjenta okres ten może zostać jednokrotnie przedłużony o kolejne 10 dni roboczych.

Artykuł  15

Uchylenie, wejście w życie i skuteczne stosowanie

1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Stosuje się ją od wszczęcia procedury przyznawania finansowania w roku budżetowym 2018.
2. 
Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 29 marca 2004 r. 6  zostaje uchylona z dniem wejścia w życie niniejszej decyzji. Niemniej jednak ma ona nadal zastosowanie do aktów i zobowiązań związanych z toczącymi się procedurami finansowania partii i fundacji politycznych na szczeblu europejskim, które reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2004/2003 7 .
Artykuł  16

Publikacja

Niniejszą decyzję publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego.

Załączniki - wzory decyzji o finansowaniu

Załącznik 1a - wzór decyzji o przyznaniu wkładu dla partii

Załącznik 1b - wzór decyzji o przyznaniu dotacji dla fundacji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1a

DECYZJA O PRZYZNANIU WKŁADU - PARTIA [WZÓR]

NUMER: ... [WSTAWIĆ]...

ZAŁĄCZNIK  1b

DECYZJA O PRZYZNANIU DOTACJI - FUNDACJA [WZÓR]

NUMER: ...[WSTAWIĆ] ...

1 Dz.U. L 317 z 4.11.2014, s. 1.
2 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
3 Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 333 z 19.12.2015, s. 50.
5 Decyzja Prezydium z dnia 16 czerwca 2014 r. w sprawie przepisów wewnętrznych dotyczących wykonania budżetu Parlamentu Europejskiego.
6 Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 29 marca 2004 r. ustanawiająca przepisy wykonawcze do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2004/2003 w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania (Dz.U. C 63 z 4.3.2014, s. 1), zmieniona decyzją Prezydium z dnia 7 października 2015 r. (Dz.U. C 428 z 19.12.2015, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2004/2003 z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania (Dz.U. L 297 z 15.11.2003, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.205.2

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych.
Data aktu: 12/06/2017
Data ogłoszenia: 29/06/2017
Data wejścia w życie: 30/06/2017