(2017/C 192/01)(Dz.U.UE C z dnia 16 czerwca 2017 r.)
SPIS TREŚCI
Strona
Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2016
1. Wprowadzenie
2. Ogólny przegląd wykonania budżetu na 2016 r.
3. Wykonanie budżetu na 2016 r. według rozdziałów
Załączniki
Załącznik I: Porównanie wykonania budżetu w zakresie dochodów w 2016 r. w stosunku do 2015 r. według rozdziałów
Załącznik II: Stan dochodów w 2016 r. - Należności ustalone i należności przeniesione
Załącznik III: Porównanie wykonania budżetu w zakresie środków w 2016 r. w stosunku do 2015 r. według rozdziałów
Załącznik IVa: Szczegóły wykorzystania środków w 2016 r. (środki w roku budżetowym i środki przeniesione z poprzedniego roku budżetowego)
Załącznik IVb: Wykorzystanie środków na zobowiązania według służb
Załącznik V: Wykorzystanie dochodów przeznaczonych na określony cel w 2016 r.
Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2016
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
1. WPROWADZENIE
W niniejszym sprawozdaniu, zgodnie z art. 142 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/ 2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 1 (rozporządzenia finansowego) i art. 227 zasad stosowania tego rozporządzenia "podaje się - zarówno w wartościach bezwzględnych, jak i wyrażonych procentowo - co najmniej wskaźnik realizacji środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków między poszczególnymi pozycjami w budżecie". Umożliwia ono również przedstawienie po pierwsze "osiągnięcia celów na dany rok budżetowy, zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami" i po drugie "sytuacji finansowej oraz zdarzeń, które miały istotny wpływ na działania w ciągu roku budżetowego".
W tych ramach rozdział 2 niniejszego sprawozdania przedstawia ogólny przegląd wykonania budżetu w 2016 r., a rozdział 3 bardziej szczegółowo bada ewolucję linii budżetowych dla każdego rozdziału budżetu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwanego dalej "Trybunałem" lub "instytucją"). Wreszcie w załącznikach zamieszczone są tabele liczbowe zestawiające szczegółowe informacje, zaprezentowane łącznie, jak też według poszczególnych służb, odnoszące się do wykonania budżetu za 2016 r.
Co się tyczy działalności sądowniczej sensu stricto, czytelnik może zapoznać się ze sprawozdaniem rocznym Trybunału za rok 2016 znajdującym się na stronie internetowej Curia (http://curia.europa.eu/jcms/ AnnualReport), które zawiera pełną analizę działalności sądów wchodzących w skład Trybunału, uzupełnioną szczegółowymi i dokładnymi statystykami dla każdego z nich. |
Jak świadczą rzeczone statystyki, w roku 2016 działalność sądownicza była bardzo intensywna. Łączna liczba spraw wniesionych do trzech sądów w 2016 r. (1 604 sprawy) była nieznacznie niższa od tej z 2015 r. (1 711 spraw), w którym to roku liczba wniesionych spraw była najwyższa w historii instytucji, zaś liczba spraw zakończonych w 2016 r., która także spadła w porównaniu z rokiem 2015, pozostaje na wysokim poziomie (1 628 spraw). Wreszcie statystyki dotyczące czasu trwania postępowań są bardzo pozytywne.
W roku 2016 wdrożone zostały niemal w pełni dwa pierwsze etapy reformy konstrukcji sądowej Unii, wynikającej z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2015/2422 z dnia 16 grudnia 2015 r. zmieniającego Protokół nr 3 w sprawie Statutu Trybunału 2 . I tak w trakcie 2016 r. stanowiska objęło jedenastu nowych sędziów, co nastąpiło w ramach pierwszego etapu reformy, przewidującego zwiększenie o dwanaście liczby sędziów tej instytucji. Co się tyczy etapu drugiego, polegającego na likwidacji Sądu do spraw Służby Publicznej Unii Europejskiej i przekazaniu jego kompetencji Sądowi z dniem 1 września 2016 r., w Sądzie mianowano pięciu dodatkowych sędziów (procedury nominacji dwóch ostatnich sędziów w ramach tego drugiego etapu są jeszcze w toku, według stanu na koniec 2016 r.). Reforma ta umożliwi instytucji, dzięki podwojeniu liczby sędziów Sądu, w złożonym z trzech etapów i mającym potrwać do 2019 r. procesie, dalsze pełnienie misji na rzecz podmiotów prawnych z zachowaniem wymogów jakości i wydajności w wymiarze sprawiedliwości.
Trybunał nadal badał zestaw działań umożliwiających mu lepsze przestrzeganie podstawowych celów, jakimi są jakość i szybkość rozpoznawania spraw. Główne osie działań dotyczą wszystkich dziedzin działalności: poprawy metod pracy sądów, ujęcia w ścisłe ramy wymogów pełnej wielojęzyczności (obowiązkowej do celów komunikacji ze stronami w języku postępowania i zapewnienia rozpowszechniania orzecznictwa we wszystkich państwach członkowskich) oraz stosunkowego ograniczenia służb horyzontalnych w celu zachowania możliwości przerobowych gabinetów i, na ile to możliwe, służb w bardziej bezpośredni sposób związanych z pracą sądowniczą.
Należy podkreślić wielkość wzrostu wydajności osiągniętego przez Trybunał dzięki skoordynowanym wysiłkom sądów i wszystkich służb wsparcia, które umożliwiły, w okresie 2007-2016, zwiększenie liczby zakończonych spraw o 46 %, gdy tymczasem wzrost zatrudnianego przez służby personelu w tym samym okresie pozostał nadzwyczaj ograniczony (+ 3,5 %, uwzględniając rozszerzenie o Chorwację, i 0,1 % bez tego rozszerzenia).
Niemniej jednak wzrost działalności sądowniczej oraz poszanowanie międzyinstytucjonalnego porozumienia w przedmiocie dyscypliny budżetowej, współpracy w dziedzinie budżetu i należytym zarządzaniu finansami wymagającego redukcji stanu zatrudnienia o 5 % w okresie 2013-2017, wywierają silny nacisk na niektóre służby wsparcia, w szczególności na służby tłumaczeniowe.
W trakcie roku konieczne okazały się dokładnie opisane w niniejszym sprawozdaniu szczególne zasilenia środków w celu zapobieżenia wąskim gardłom w dziedzinie tłumaczeń mogącym opóźnić rozpatrywanie spraw. Chodziło tu z jednej strony o zaspokojenie dodatkowych potrzeb w dziedzinie tłumaczeń zewnętrznych, a z drugiej strony o zapewnienie zwiększenia zdolności do informatycznego przechowywania danych oraz zwiększenia mocy stanowisk pracy, jak też poprawienie bezpieczeństwa informatycznego i stabilności określonych aplikacji wykorzystywanych do zarządzania. Ponadto w celu zmniejszenia obciążenia finansowego związanego z przyszłymi należnościami dotyczącymi projektu piątej rozbudowy budynków Trybunału (trzecia wieża), dokonano przesunięcia na potrzeby sfinansowania przedpłaty na podstawie umowy leasingu nieruchomości. Następnie przedstawiona na poziomie międzyinstytucjonalnym przez Komisję Europejską korekta budżetu w dziedzinie bezpieczeństwa została zatwierdzona przez władzę budżetową pod koniec października 2016 r., przy czym część poświęcona Trybunałowi i podlegająca rozdzieleniu na 4 linie budżetowe wynosi 1,8 mln EUR.
Wreszcie, w aspekcie polityki nieruchomości, projekt piątej rozbudowy budynków Trybunału w perspektywie 2019 r. umożliwi zgromadzenie ogółu pracowników w jednej siedzibie (i opuszczenie ostatniego wciąż wynajmowanego budynku) oraz zwiększenie w ten sposób wydajności służb.
2. OGÓLNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU ZA 2016 R.
2.1. Dochody
Prognozowane dochody Trybunału na rok budżetowy 2016 wynosiły 51 505 000 EUR.
Jak pokazuje tabela 1 poniżej, należności ustalone podczas roku budżetowego 2016 wynoszą 49 886 228 EUR i są niższe o 3,1 % od prognozowanych.
Tabela 1
Prognozowane dochody i ustalone należności
|
|
|
(w EUR) |
Tytuł |
Prognozowane dochody w 2016 r. |
Należności ustalone w 2016 r. |
% całości |
4 - Dochody, których źródłem są osoby pracujące dla instytucji i innych organów wspólnotowych |
51 505 000,00 |
49 052 176,16 |
98,33 |
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji |
0,00 |
834 052,18 |
1,67 |
9 - Dochody różne |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Ogółem |
51 505 000,00 |
49 886 228,34 |
100,00 |
% |
100,00 |
96,86 |
|
Należy zauważyć, że dochody, których źródłem są należności ustalone w tytule 4 (głównie potrącenia w ramach pozycji dotyczących wynagrodzeń członków i personelu z tytułu podatków i składek na zabezpieczenie społeczne) stanowią ponad 98 % całości dochodów, podczas gdy dochody w pozostałych tytułach stanowią poniżej 2 % całości.
Załączniki I i II podają uzupełniające dane liczbowe dotyczące całości przepływu dochodów (stosunek dochodów do należności przeniesionych, stosunek dochodów do należności ustalonych, stosunek dochodów do należności zebranych).
Jeśli chodzi o dochody z należności przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego, przedstawiona poniżej tabela 2 wskazuje, że dochody tytułu 5 stanowią największą część ogółu dochodów z należności przeniesionych uzyskanych w 2016 r. (99 %).
Tabela 2
Dochody z należności przeniesionych
|
|
|
(w EUR) |
Tytuł |
Przeiesienia z 2015 r. do 2016 r. |
Dochody z należności przeniesionych |
% całości |
4 - Dochody pochodzące od osób związanych z instytucjami i innymi organami wspólnotowymi |
556,55 |
556,55 |
0,98 |
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji |
71 619,06 |
56 343,46 |
99,02 |
9 - Dochody różne |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Ogółem |
72 175,61 |
56 900,01 |
100,00 |
% |
100,00 |
78,84 |
|
2.2. Wydatki
2.2.1. Środki w roku budżetowym
Środki do wydania zapisane początkowo w budżecie Trybunału na rok budżetowy 2016 wynosiły 378 187 000 EUR. Natomiast ostateczna kwota środków - po zaksięgowaniu korekty budżetu 3/2016 dotyczącej bezpieczeństwa w łącznej kwocie 1,8 mln EUR - wyniosła 380 002 000 EUR.
Jak przedstawia to poniższa tabela 3, wykonanie budżetu za rok budżetowy 2016 osiągnęło kwotę 373 271 167 EUR i odzwierciedla bardzo wysoki stopień wykorzystania ostatecznych środków, wynoszący 98,23 %, który jest nieznacznie niższy niż stopień wykorzystania z 2015 r. (99 %), przede wszystkim ze względu na stopniowe obsadzanie w 2016 r. stanowisk nowych sędziów Sądu w ramach pierwszego etapu jego wzmocnienia (według stanu na koniec 2016 r. jeden spośród tych sędziów nie został jeszcze mianowany).
Należy przypomnieć, że podczas przygotowywania - na początku 2015 r. - projektu budżetu na 2016 r. zakładano, że wszystkich 12 sędziów obejmie swe stanowiska na początku 2016 r.
Ponadto wobec zlikwidowania z dniem 1 września 2016 r. Sądu do spraw Służby Publicznej, a jednocześnie powierzenia Sądowi kompetencji do orzekania w przedmiocie sporów dotyczących służby publicznej Unii Europejskiej, mianowano pięciu nowych sędziów Sądu (według stanu na koniec 2016 r. nominacja dwóch kolejnych sędziów jeszcze nie nastąpiła) w ramach drugiego etapu wzmocnienia tego sądu.
Jak zbadano bardziej szczegółowo w rozdziale 3, wykorzystanie środków budżetowych w 2016 r. zarówno w tytule 1, jak też w tytule 2, było bardzo wysokie (odpowiednio 98,1 % i 98,6 % wobec 99 % i 99,4 % w 2015 r.).
Ogólnie rzecz ujmując, należy zauważyć, że wzorem lat ubiegłych 75 % środków wykorzystanych przez Trybunał w 2016 r. przeznaczono na wydatki na członków i personel (wydatki w ramach tytułu 1), zaś niemal całość reszty dotyczy wydatków na infrastrukturę (tytuł 2), w szczególności nieruchomości i informatykę.
Tabela 3
Wykorzystanie środków w roku budżetowym
|
|
|
(w EUR) |
Tytuł |
Środki w roku budżetowym 2016 |
Zobowiązania w roku budżetowym 2016 |
% całości |
1 - Osoby pracujące dla instytucji |
288 283 500,00 |
282 869 178,71 |
75,78 |
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne |
91 659 500,00 |
90 394 988,70 |
24,22 |
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań |
59 000,00 |
7 000,00 |
0,00 |
1 0 - Inne wydatki |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Ogółem |
380 002 000,00 |
373 271 167,41 |
100,00 |
% |
100,00 |
98,23 |
|
Załączniki III, IVa i IVb podają uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków zapisanych na rok budżetowy 2016 (porównanie względem roku 2015, szczegóły wykorzystania według linii budżetowych i według poszczególnych służb).
2.2.2. Środki przeniesione
Poniższa tabela 4 pokazuje, że środki przeniesione z roku budżetowego 2015 na rok budżetowy 2016, które ogółem wyniosły 19 810 458 EUR, zostały w bardzo dużej części wykorzystane podobnie jak miało to miejsce już w 2015 r. (90 % w 2016 r. wobec 88,4 % w 2015 r.).
Tabela 4
Wykorzystanie środków przeniesionych
|
|
|
(w EUR) |
Tytuł |
Przeniesienie środków z 2015 r. na 2016 r. |
Płatności ze środków przeniesionych |
Anulowane środki |
1 - Osoby pracujące dla instytucji |
4 595 728,77 |
3 483 433,08 |
1 112 295,69 |
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne |
15 194 201,60 |
14 339 375,17 |
854 826,43 |
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań |
20 527,28 |
12 060,80 |
8 466,48 |
1 0 - Inne wydatki |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Ogółem |
19 810 457,65 |
17 834 869,05 |
1 975 588,60 |
% |
100,00 |
90,03 |
9,97 |
Załącznik IVa podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków przeniesionych z roku budżetowego 2015 na rok budżetowy 2016.
2.2.3. Środki odpowiadające dochodom przeznaczonym na określony cel
Zgodnie z art. 21 rozporządzenia finansowego niektóre dochody mogą zostać przeznaczone na finansowanie szczególnych wydatków. Takie dochody przeznaczone na określony cel stanowią więc dodatkowe środki, które mogą zostać wykorzystane przez instytucję.
Tabela 5 poniżej wyszczególnia, według rozdziałów, kwoty dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z jednego roku budżetowego na drugi oraz dochody przeznaczone na określony cel ustalone i uzyskane podczas roku budżetowego. Ukazuje ona również, że środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z 2015 r. na 2016 r. zostały wykorzystane w bardzo wysokim stopniu (93,1 %).
Tabela 5
Wykorzystanie dochodów przeznaczonych na określony cel
|
|
|
|
|
(w EUR) |
Tytuł |
Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2015 r. na 2016 r. |
Dochody przeznaczone na określony cel w 2016 r. |
Płatności w 2016 r. |
Anulowanie niepodlegających przeniesieniu dochodów przeznaczonych na określony cel w 2015 r. |
Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2016 r. na 2017 r. |
1 - Osoby pracujące dla instytucji |
294 225,17 |
368 913,46 |
278 856,58 |
15 487,70 |
368 794,35 |
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne |
489 404,35 |
510 286,65 |
547 253,95 |
24 351,93 |
428 085,12 |
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań |
20 553,50 |
2 391,00 |
5 000,00 |
15 553,50 |
2 391,00 |
1 0 - Inne wydatki |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Ogółem |
804 183,02 |
881 591,11 |
831 110,53 |
55 393,13 |
799 270,47 |
Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel ustalonych w roku budżetowym 2016 wyniosły 881 591 EUR, przy czym blisko 80 % tej kwoty pochodziło z następujących źródeł:
Załącznik V podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania dochodów przeznaczonych na określony cel.
2.2.4. Przesunięcia środków
W roku budżetowym 2016, zgodnie z tabelą 6, Trybunał dokonał na podstawie przepisów art. 25 i 27 rozporządzenia finansowego 19 przesunięć środków budżetowych na łączną kwotę 13,1 mln EUR, co odpowiada 3,5 % ostatecznych środków budżetowych. Wpływ różnych przesunięć na poziomie poszczególnych pozycji budżetowych zaprezentowano w załączniku IVa.
W części (6 mln EUR, tj. 45 % ogólnej kwoty przesunięć dokonanych w 2016 r.) owe przesunięcia środków spowodowały powiadomienie władzy budżetowej zgodnie z art. 25 § 1, 2 i 3 oraz art. 27 § 3 i 4 rozporządzenia finansowego.
Najbardziej znaczące zasilenie stanowi przesunięcie do linii budżetowej 2 0 0 1 "Opłata leasingowa" w wysokości 2,5 mln EUR, służące finansowaniu przedpłaty z tytułu umowy leasingu nieruchomości w celu zmniejszenia obciążenia finansowego związanego z przyszłymi należnościami dotyczącymi projektu piątej rozbudowy budynków Trybunału (trzecia wieża).
Ponadto, w odniesieniu do pozostałej kwoty 3,5 mln EUR, przedłożone władzy budżetowej zasilenia umożliwiły zaspokojenie nieprzewidzianych potrzeb w ramach tytułu 1 "Osoby pracujące dla instytucji" (1,8 mln EUR w celu zwiększenia środków na tłumaczenia pisemne "freelance" i przeznaczenia 0,2 mln EUR dla linii 1 6 5 4 "Centrum Małego Dziecka (żłobek)"), a także w ramach tytułu 2 "Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne": po pierwsze, przeznaczenie 1,3 mln EUR na zwiększenie pojemności pamięci i mocy stanowisk pracy prawników-lingwistów, finansowanie szeregu pilnych działań służących wzmocnieniu bezpieczeństwa informatycznego i stabilności głównej aplikacji do zarządzania w Dyrekcji Generalnej Tłumaczeń, a po drugie, przeznaczenie kwoty 0,2 mln EUR na zapewnienie wymiany maszyn w zakładzie powielania, a także na sfinansowanie w 2016 r. udziału w wydatkach na logistykę i utrzymanie archiwów historycznych Trybunału prowadzonych przez uniwersytecki instytut europejski we Florencji.
Tabela 6
Przesunięcia środków
|
|
(w EUR) |
Rodzaj przesunięcia |
Liczba przesunięć w 2016 r. |
Kwota przesunięć ogółem |
Pomiędzy tytułami |
3 |
3 803 000,00 |
Pomiędzy rozdziałami |
4 |
2 125 000,00 |
Pomiędzy artykułami |
1 |
120 000,00 |
Pomiędzy pozycjami |
11 |
7 093 565,34 |
Ogółem |
19 |
13 141 565,34 |
3. WYKONANIE BUDŻETU NA 2016 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW
3.1. Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji
Jak wskazuje poniższa tabela 7, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 1 na rok budżetowy 2016 wynoszą 288 283 500 EUR. Środki te stanowią prawie 76 % całego budżetu Trybunału. Zostały one zaangażowane w wysokości 282 869 179 EUR, co przekłada się na dosyć wysoki współczynnik wykorzystania wynoszący 98,12 % (wobec 99 % w 2015 r.).
Tabela 7
Wykorzystanie środków w roku budżetowym
|
|
|
(w EUR) |
Tytuł 1 |
Środki w roku budżetowym 2016 |
Zobowiązania w roku budżetowym 2016 |
% wykonania |
1 0 - Członkowie instytucji |
32 899 500,00 |
30 329 098,12 |
92,19 |
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi |
227 857 500,00 |
225 901 709,22 |
99,14 |
1 4 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne |
21 190 000,00 |
20 649 295,78 |
97,45 |
1 6 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji |
6 336 500,00 |
5 989 075,59 |
94,52 |
Ogółem |
288 283 500,00 |
282 869 178,71 |
98,12 |
3.1.1. Rozdział 1 0 - Członkowie instytucji
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 32 899 500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 30 329 098 EUR, co przekłada się na współczynnik wykorzystania wynoszący w 2016 r. 92,2 % (wobec 98,7 % w 2015 r.)
Należy zaznaczyć, że w ramach tego rozdziału mogła zostać uzyskana znaczna nadwyżka finansowa, w szczególności ze względu na:
Część tej nadwyżki (około 0,64 mln EUR) posłużyła do wzmocnienia środków z art. 2 1 0 "Wyposażenie, koszty operacyjne oraz usługi związane z informatyką i telekomunikacją" w celu zwiększenia pojemności pamięci i mocy stanowisk pracy prawników-lingwistów oraz sfinansowania szeregu pilnych działań służących wzmocnieniu bezpieczeństwa informatycznego i stabilności głównej aplikacji do zarządzania w Dyrekcji Generalnej Tłumaczeń. Następnie część tej nadwyżki posłużyła również do zasilenia w środki linii budżetowej 1 6 5 4 "Centrum Małego Dziecka (żłobek)" z rozdziału 1 6, w efekcie wzrostu podlegającej sfinansowaniu kwoty stanowiącej udział Trybunału w wydatkach na żłobki prywatne w stosunku do pierwotnych prognoz instytucji zarządzającej, a także w następstwie zawarcia przez Trybunał umowy z Urzędem Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) o prowadzenie określonych akt dotyczących pracowników Trybunału.
Kolejna część tej nadwyżki (0,45 mln EUR) posłużyła do sfinansowania dwóch korekt wynagrodzeń wypłaconych członkom instytucji: po pierwsze, w następstwie dostosowania wynagrodzeń o + 2,4 % od dnia 1 lipca 2015 r. (wobec przewidywanego przy opracowywaniu budżetu na 2016 r. poziomu + 1,2 %), czego skutek w budżecie na 2016 r. był odczuwalny przez 12 miesięcy, a po drugie, w następstwie dostosowania o + 3,3 % od dnia 1 lipca 2016 r. (wobec przewidywanego przy opracowywaniu budżetu na 2016 r. poziomu + 1,8 %), czego skutek w budżecie na 2016 r. był odczuwalny przez 6 miesięcy.
3.1.2. Rozdział 1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 227 857 500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 225 901 709 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99 %, podobnie jak w 2015 r.
Ogólnie rzecz ujmując, należy wskazać, że rozdział 1 2 stanowi największą kwotę środków wpisanych w ramach budżetu Trybunału (rzędu 60 % całkowitego budżetu). Nadwyżka stwierdzona w trakcie roku budżetowego 2016 jest więc niewielka, jeżeli weźmie się pod uwagę pełną kwotę środków oraz trudności z dokonywaniem prognoz budżetowych z niemal 12-miesięcznym wyprzedzeniem i przy pomocy wielu czynników prognozowania o charakterze z konieczności szacunkowym (współczynnik wzrostu wynagrodzeń, tempo rekrutacji lub rotacji personelu, współczynnik obniżenia ryczałtowego itd.).
Nadwyżki w tym rozdziale mogły zostać uzyskane ze względu na większą od przewidywanej liczbę członków, których mandaty zostały odnowione (zob. punkt poprzedni), czego konsekwencją była mniejsza rotacja personelu w gabinetach (referendarzy i asystentów zatrudnionych na etatach czasowych), a więc oszczędności budżetowe w zakresie dodatku na zagospodarowanie (dla pracowników obejmujących stanowiska) i dodatku na ponowne zagospodarowanie (dla pracowników odchodzących), ale także ze względu na okoliczność, że decyzje o nominacji dodatkowych sędziów Sądu mających objąć stanowiska w ramach pierwszego i drugiego etapu reformy tego sądu były bardzo rozłożone w czasie na przestrzeni 2016 r., bądź - według stanu na dzień 31 grudnia 2016 r. - nie zostały jeszcze podjęte, co wyjaśniono powyżej w pkt 2.2.1.
Część tych nadwyżek (3,4 mln EUR) posłużyła do sfinansowania dwóch korekt wynagrodzeń wypłaconych pracownikom instytucji: po pierwsze, w następstwie dostosowania wynagrodzeń o + 2,4 % od dnia 1 lipca 2015 r. (wobec przewidywanego przy opracowywaniu budżetu na 2016 r. poziomu + 1,2 %), czego skutek w budżecie na 2016 r. był odczuwalny przez 12 miesięcy, a po drugie, w następstwie dostosowania o + 3,3 % od dnia 1 lipca 2016 r. (wobec przewidywanego przy opracowywaniu budżetu na 2016 r. poziomu + 1,8 %), czego skutek w budżecie na 2016 r. był odczuwalny przez 6 miesięcy.
Kolejna część nadwyżek budżetowych (1,8 mln EUR) została przeznaczona na zasilenie linii 1 4 0 6 "Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń" ze względu na konieczność wzmożonego korzystania ze świadczeń tłumaczy pisemnych "freelance" w stosunku do pierwotnych prognoz sporządzonych w lutym 2015 r.
Owe nadwyżki budżetowe przeznaczono także (w kwocie 0,9 mln EUR) na wzmocnienie środków z art. 2 1 0 "Wyposażenie, koszty operacyjne oraz usługi związane z informatyką i telekomunikacją" w rozdziale 2 1 w celu sfinansowania szeregu pilnych działań służących wzmocnieniu, po pierwsze, bezpieczeństwa informatycznego, a po drugie, stabilności głównej aplikacji do zarządzania w Dyrekcji Generalnej Tłumaczeń (zob. pkt 2.2.4).
Ponadto, pozostała część nadwyżek (2,5 mln EUR) została wykorzystana na operację przesunięcia zbierającego środki (zob. pkt 2.2.4).
Należy tez podkreślić, że współczynnik obsadzenia stanowisk jest w Trybunale wciąż bardzo wysoki i wynosi 98 %, zaś współczynnik wolnych stanowisk wynosi średnio ok. 2 %, co odpowiada zwykłej rotacji personelu. Tak dobre wyniki Trybunał zawdzięcza bardzo aktywnej polityce zatrudnienia we wszystkich służbach, co pozwala maksymalnie zmniejszyć liczbę nieobsadzonych stanowisk, mimo ograniczeń związanych z nieuniknioną i normalną rotacją personelu oraz coraz większymi trudnościami z naborem personelu w Luksemburgu ze względu na wyższy koszt utrzymania. Niski współczynnik nieobsadzonych stanowisk jest również świetnym wskaźnikiem dużego obciążenia pracą służb Trybunału, zważywszy na rozwój działalności sądowniczej w ostatnich latach.
Wreszcie, Trybunał zawsze wykorzystuje analizę stwierdzonych rozbieżności w wykorzystaniu środków wpisanych do rozdziału 1 2 w celu udoskonalania metodologii w zakresie przewidywań dotyczących wynagrodzeń oraz rent i emerytur i czyni wysiłki na rzecz polepszenia w miarę możliwości skuteczności w zakresie wykorzystywania środków.
3.1.3. Rozdział 1 4 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 21 190 000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 20 649 296 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 97,45 % (wobec 99,8 % w 2015 r.).
Ostateczne środki z rozdziału 1 4 koncentrują się głównie w dwóch pozycjach budżetowych.
Około jednej trzeciej środków z tego rozdziału jest przeznaczona na pozycję 1 4 0 0 "Inni pracownicy". Współczynnik wykorzystania ostatecznych środków w ramach pozycji 1 4 0 0 wyniósł 96,4 % (wobec współczynnika bliskiego 100 % w 2015 r.), co pozwoliło na uzyskanie oszczędności środków w 2016 r.
Należy zwrócić uwagę na skutek budżetowy (92 000 EUR) dwóch korekt wynagrodzeń wypłaconych pracownikom kontraktowym: po pierwsze, w następstwie dostosowania wynagrodzeń o + 2,4 % od dnia 1 lipca 2015 r. (wobec przewidywanego przy opracowywaniu budżetu na 2016 r. poziomu + 1,2 %), czego skutek w budżecie na 2016 r. był odczuwalny przez 12 miesięcy, a po drugie, w następstwie dostosowania o + 3,3 % od dnia 1 lipca 2016 r. (wobec przewidywanego przy opracowywaniu budżetu na 2016 r. poziomu + 1,8 %), czego skutek w budżecie na 2016 r. był odczuwalny przez 6 miesięcy.
Około dwóch trzecich wszystkich środków z tego rozdziału przeznaczono na pozycję 1 4 0 6 "Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń" w celu pokrycia kosztów konferencyjnych i pisemnych tłumaczy zewnętrznych "freelance". Współczynnik wykorzystania ostatecznych środków z pozycji 1 4 0 6 wynosi 98,15 % w 2016 r. (wobec 100 % w 2015 r.).
Ogólnie rzecz ujmując, należy przypomnieć, że zarówno w dziedzinie tłumaczeń ustnych, jak i pisemnych, korzystanie z personelu zewnętrznego (freelance) stanowi niezbędną zmienną dostosowującą w celu złagodzenia redukcji stanu zatrudnienia realizowanej od 2013 r. w kontekście wzrostu ilości pracy.
Także szersze zastosowanie przez sądy środków ograniczających liczbę stron tłumaczeniowych lub liczbę rozpraw daje natychmiastowe efekty w zakresie wykorzystania środków przeznaczonych na konferencyjnych i pisemnych tłumaczy "freelance". Natomiast przy stałej, czy wręcz zmniejszonej liczbie personelu zatrudnionego na podstawie regulaminu pracowniczego (ze względu na redukcje personelu, które miały już miejsce w latach 2013-2016), jakikolwiek wzrost ilości pracy prowadzi do szerszego korzystania ze środków na współpracowników "freelance", by zapewnić przestrzeganie wymogów wielojęzyczności w celu porozumiewania się ze stronami w języku postępowania i rozpowszechnienia orzecznictwa we wszystkich państwach członkowskich.
Jeżeli chodzi o tłumaczenia pisemne, liczba stron do tłumaczenia wyniosła 1 118 352 w 2016 r. i byłaby bliska 1 555 000 bez licznych powziętych przez sądy środków powodujących oszczędność w zakresie tłumaczenia, takich jak między innymi selektywne publikowanie orzecznictwa, tworzenie streszczeń wniosków o wydanie orzeczeń w trybie prejudycjalnym, skrócenie średniej długości opinii, publikacja niektórych szczególnie długich orzeczeń we fragmentach oraz rezygnacja z zestawień chronologicznych i tematycznych zamieszczanych dawniej w papierowej wersji Zbioru Orzeczeń. Liczba stron do tłumaczenia wzrosła o + 0,3 % w stosunku do 2015 r., przy czym należy przypomnieć, że liczba z 2015 r. wzrosła o + 1,4 % w stosunku do poziomu z 2014 r. Tak oto w kontekście redukcji etatów konieczne było wzmożenie korzystania z usług tłumaczy pisemnych "freelance", wobec czego dokonano zasilenia środków w kwocie 1,8 mln EUR poprzez przesunięcie z rozdziału 1 2.
Jeżeli chodzi o dziedzinę tłumaczeń konferencyjnych, środki podjęte w celu zmniejszenia liczby tłumaczonych rozpraw były owocne (ich liczba spadła z 628 w 2015 r. do 602 w 2016 r., tj. o - 4,14 %), a jednocześnie doprowadziły do ograniczenia liczby dni pracy tłumaczy konferencyjnych (personelu tymczasowego) z 1661 dni w 2015 r. do 1598 dni w 2016 r., tj. o - 3,8 %.
3.1.4. Rozdział 1 6 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 6 336 500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 5 989 076 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 94,52 % (wobec 96,6 % w 2015 r.).
Dwie pozycje tego rozdziału obejmują 81,5 % ostatecznych środków. Chodzi tu o pozycję 1 6 1 2 "Doskonalenie zawodowe", której współczynnik wykorzystania wyniósł 91 % (wobec 96 % w 2015 r.), oraz o pozycję 1 6 5 4 "Centrum Małego Dziecka (żłobek)", której współczynnik wykorzystania w 2016 r. osiągnął 100 %, tak jak w 2015 r).
Należy zasygnalizować, że linia 1 6 5 4 "Centrum Małego Dziecka (żłobek)" musiała zostać zasilona (kwotą 215 000 EUR pochodzącą z rozdziału 1 0) po pierwsze z powodu wzrostu wydatków dotyczących udziału Trybunału w finansowaniu prywatnych żłobków w stosunku do pierwotnych prognoz sporządzonych przez instytucję zarządzającą, a po drugie z powodu konieczności finansowania zawartej przez Trybunał umowy z Urzędem Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) o prowadzenie określonych akt dotyczących pracowników Trybunału.
3.2. Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne
Jak wskazuje poniższa tabela 8, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 2 na rok budżetowy 2016 wynoszą 91 659 500 EUR. Kwota ta stanowi 24,1 % całkowitego budżetu Trybunału w 2016 r. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 90 394 989 EUR, co odpowiada dosyć wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 98,6 % w 2016 (wobec 99,4 % w 2015 r.).
Tabela 8
Wykorzystanie środków w roku budżetowym
|
|
|
(w EUR) |
Tytuł 2 |
Środki w roku budżetowym 2016 |
Zobowiązania w roku budżetowym 2016 |
% wykonania |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe |
65 223 000,00 |
64 742 188,16 |
99,26 |
2 1 - Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie |
21 867 000,00 |
21 519 393,96 |
98,41 |
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne |
1 460 500,00 |
1 157 473,20 |
79,25 |
2 5 - Zebrania i konferencje |
521 500,00 |
498 003,91 |
95,49 |
2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie |
2 587 500,00 |
2 477 929,47 |
95,77 |
Ogółem |
91 659 500,00 |
90 394 988,70 |
98,62 |
3.2.1. Rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 65 223 000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 64 742 188 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,3 %, podobnie jak w 2015 r.
Środki te są przeznaczone na sfinansowanie najmu, nabycia i funkcjonowania różnych zajmowanych przez Trybunał Sprawiedliwości budynków.
Bardziej ogólnie polityka instytucji w dziedzinie nieruchomości realizuje dwa główne cele:
Bardziej szczegółowe informacje dotyczące polityki instytucji w dziedzinie nieruchomości oraz stanu projektów w toku realizacji dostarczane są władzy budżetowej w szczególnym sprawozdaniu kierowanym do niej najpóźniej w dniu 1 czerwca każdego roku.
Ostateczne środki z artykułów 2 0 0 - "Budynki" oraz 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami", stanowią odpowiednio 73 % (47 591 000 EUR) i 27 % (17 632 000 EUR) ogółu środków dla tego rozdziału.
Środki w ramach artykułu 2 0 0 "Budynki" służą finansowaniu zasadniczo wydatków na czynsze i na opłatę leasingową.
Wydatki z pozycji 2 0 0 0 "Czynsze" osiągnęły w 2016 r. 4,2 mln EUR. Należy przypomnieć, że pod koniec 2015 r. przeniesiono do tej linii budżetowej kwotę 4,7 mln EUR w celu pokrycia środkami z 2015 r. części czynszu należnego w 2016 r. w odniesieniu do zajmowanych przez Trybunał budynków, co miało na celu - zgodnie z przedstawioną innym instytucjom propozycją Komisji - stworzenie równoważnego marginesu swobody w ramach budżetu na 2016 r. dla sfinansowania wydatków z tytułu 1, na które nie przeznaczono wystarczających środków budżetowych w 2016 r. (wyższy od początkowych prognoz Komisji współczynnik dostosowania wynagrodzeń pod koniec 2015 r.).
Jak wyjaśniono już w pkt 3.1.1 i 3.1.2, stopniowe obejmowanie stanowisk przez pierwszych 12 dodatkowych sędziów Sądu, jak też brak nominowania pod koniec 2016 r. dodatkowych 3 sędziów tego sądu (z 19 przewidywanych w odniesieniu do całego roku budżetowego 2016) spowodowały, że w 2016 r. przesuwanie środków między linią 2 0 0 0 a rozdziałami 1 0 i 1 2 budżetu instytucji nie okazało się konieczne.
Uzyskana w ten sposób w linii budżetowej 2 0 0 0 "Czynsze" nadwyżka w kwocie prawie 4,2 mln EUR została przeniesiona do linii 2 0 0 1 "Opłata leasingowa" w kontekście przesunięcia zbierającego środki pod koniec 2016 r. Z drugiej strony kwota 1,4 mln EUR została przeniesiona do linii 2 0 0 7 "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" w kontekście wzmocnienia środków bezpieczeństwa w zajmowanych przez Trybunał budynkach.
Jeśli chodzi o ostateczne wydatki z pozycji 2 0 0 1 "Opłata leasingowa", to wyniosły one 39,1 mln EUR, a odpowiadają one głównie opłatom należnym na podstawie dwóch zawartych z władzami luksemburskimi umów dotyczących nabycia, remontu i budowy poszczególnych budynków głównej siedziby Trybunału (po pierwsze wyremontowanego i rozbudowanego Pałacu oddanego do użytku pod koniec 2008 r. i po drugie wyremontowanych budynków przyłączonych do Pałacu). Oszczędności środków osiągnięto w ramach tej pozycji ze względu na niższe transze skonsolidowanego finansowania na koniec grudnia 2016 r. oraz na dużo niższą stopę odsetek aniżeli przewidywana w momencie opracowywania nieuchronnie ostrożnych prognoz budżetowych na początku 2015 r. Wskazane oszczędności wraz z nadwyżkami budżetowymi pochodzącymi z rozdziału 1 2 (2,5 mln EUR), jak też z pozycji 2 0 0 0 (4,2 mln EUR) umożliwiły dokonanie, pod koniec 2016 r., przedpłaty na podstawie umowy leasingu dotyczącej projektu trzeciej wieży, w kwocie 7,5 mln EUR, w celu zmniejszenia obciążenia finansowego dotyczącego przyszłych opłat.
Co się tyczy pozostałych linii budżetowych artykułu 2 0 0, wydatki z linii 2 0 0 7 "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" wyniosły w 2016 r. 2,8 mln EUR. W kontekście wzmocnienia środków bezpieczeństwa po atakach terrorystycznych, które miały miejsce w Europie w 2015 r. i w 2016 r., władza budżetowa przyznała tej linii dodatkową kwotę 655 000 EUR w stosunku do początkowych środków budżetowych na 2016 r., po zatwierdzeniu korekty budżetu 3/ 2016 przedstawionej przez Komisję Europejską na poziomie międzyinstytucjonalnym. Następnie środki linii 2 0 0 7 zostały wzmocnione dwoma przesunięciami w celu przeprowadzenia w 2016 r. prac zaplanowanych początkowo na 2017 r. (pierwsze przesunięcie w kwocie 1,4 mln EUR pochodzące z linii 2 0 0 0 oraz drugie przesunięcie w kwocie 0,4 mln EUR pochodzące z linii 2 0 0 8).
Wydatki z linii 2 0 0 8 "Ekspertyzy i pomoc techniczna związane z projektami z zakresu nieruchomości" wyniosły w 2016 r. 1,3 mln EUR. Również w kontekście zwiększenia bezpieczeństwa budynków władza budżetowa przyznała dodatkowe środki w kwocie 0,5 mln EUR w stosunku do pierwotnych środków budżetowych na 2016 r. (korekta budżetu 3/2016). Ze względu na powstanie pilniejszych potrzeb na poziomie zagospodarowania pomieszczeń służbowych kwota 0,4 mln EUR musiała jednak zostać przesunięta do linii budżetowej 2 0 0 7 "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych".
Jeśli chodzi o wydatki z artykułu 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami" - wyniosły one 17,3 EUR i odpowiadają, prawie w całości, kosztom sprzątania i utrzymania budynków, zużycia energii, a także zapewnienia bezpieczeństwa i nadzoru nad budynkami, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania zespołu budynków Trybunału. Współczynnik wykonania stwierdzony dla tego artykułu wyniósł w 2016 r. 98,4 % (wobec 98 % w 2015 r.).
Przede wszystkim, jeżeli chodzi o pozycję 2 0 2 2 "Sprzątanie i utrzymanie obiektów", można zasygnalizować lekkie zmniejszenie wydatków, o około 100 000 EUR, w stosunku do 2015 r. Następnie pozycja 2 0 2 4 "Zużycie energii" wykazuje wzrost środków o + 2,9 % (2 140 661 EUR w 2016 r. wobec 2 079 837 EUR w 2015 r.). Pomimo tego wzrostu nadwyżki środków uzyskane w ramach tej pozycji w stosunku do prognoz opracowanych na początku 2015 r. umożliwiły wniesienie wkładu w kwocie 0,2 mln EUR na rzecz wzmocnienia środków na wspomniane wyżej wydatki związane z bezpieczeństwem.
W odniesieniu do artykułu 2 0 2 należy również zasygnalizować wzrost wydatków z pozycji 2 0 2 6 "Bezpieczeństwo i nadzór" w porównaniu z 2015 r. (7 196 463 EUR w 2016 r. wobec 6 409 000 EUR w 2015 r., tj. + 12,3 %), którego przyczyną jest wzmocnienie środków bezpieczeństwa w celu ochrony osób i zajmowanych przez Trybunał budynków. Następnie, w kontekście korekty budżetu 3/2016, władza budżetowa przyznała dodatkową kwotę 500 000 EUR w stosunku do początkowych środków na 2016 r. Wreszcie kwota 200 000 została przesunięta z linii budżetowej 2 0 2 4 w celu finansowania wzmacniania środków bezpieczeństwa.
3.2.2. Rozdział 2 1 - Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 21 867 000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 21 519 394 EUR, co odpowiada dosyć wysokiemu współczynnikowi wykorzystania, wynoszącemu 98,4 %, niższemu jednak niż wynoszący prawie 100 % współczynnik stwierdzony w 2015 r.
Środki z rozdziału 2 1 są w większości (85,9 %) przeznaczone na wydatki związane z informatyką (artykuł 2 1 0), zaś ich pozostała część na wydatki na umeblowanie (artykuł 2 1 2), wyposażenie i instalacje techniczne (artykuł 2 1 4) oraz na pojazdy (artykuł 2 1 6).
Jeżeli chodzi o artykuł 2 1 0 "Wyposażenie, koszty eksploatacji oraz usługi związane z informatyką i telekomunikacją", należy podkreślić, jak żywotne jest znaczenie tych wydatków dla prawidłowego funkcjonowania całej działalności Trybunału - w pierwszej kolejności działalności sądowniczej, lecz również działalności tłumaczeniowej i administracyjnej.
Równolegle do pewnych ważnych przedsięwzięć związanych z elektronizacją przepływu dokumentów (systematyczne ulepszanie aplikacji e-Curia i elektronicznej wersji Zbioru Orzeczeń) kontynuowano tworzenie i ulepszanie aplikacji dla poszczególnych rodzajów działalności Trybunału w celu podniesienia skuteczności i wydajności sądów i służb wsparcia.
Na tym tle dwa przesunięcia środków umożliwiły zasilenie środków na informatykę przewidzianych wcześniej w artykule 2 1 0 (17 473 000 EUR) w celu pokrycia pewnych uzupełniających inwestycji w trakcie roku budżetowego. Pierwsze przesunięcie w kwocie 425 000 EUR, pochodzące z pozycji 1 0 0 0, posłużyło do przyspieszenia zwiększania pamięci i mocy stanowisk pracy w kontekście oddawania do dyspozycji prawnikom-lingwistom wydajniejszego narzędzia wspomagającego tłumaczenie, SDL Trados Studio, rozwijanego i wykorzystywanego na poziomie międzyinstytucjonalnym. Drugie przesunięcie w kwocie 878 000 EUR, pochodzące z pozycji 1 2 0 0, umożliwiło sfinansowanie szeregu pilnych działań zmierzających do wzmocnienia bezpieczeństwa informatycznego, a także poprawy stabilności głównej aplikacji do zarządzania w Dyrekcji Generalnej Tłumaczeń.
Jeżeli chodzi o trzy pozostałe artykuły rozdziału 2 1, współczynnik wykorzystania środków uległ następującym zmianom w 2016 r. w porównaniu z 2015 r.: 89 % wobec 98,2 % w przypadku artykułu 2 1 2 "Meble", 80,1 % wobec 96,1 % w przypadku artykułu 2 1 4 "Wyposażenie i instalacje techniczne" i 92,7 % wobec 99,8 % w przypadku artykułu 2 1 6 "Pojazdy".
Co się tyczy artykułu 2 1 2, niższe wykorzystanie środków wyjaśnia częściowo okoliczność, że 3 z 19 dodatkowych sędziów Sądu nie zostało jeszcze wyznaczonych przez państwa członkowskie, według stanu na koniec 2016 r. Z drugiej strony spodziewano się, że Parlament Europejski zawrze w 2016 r. nową międzyinstytucjonalną umowę ramową dotyczącą mebli, przy czym przewidywane ceny miały być wyższe. Parlament Europejski zdecydował się jednak na przedłużenie dotychczasowej umowy ramowej, co przekłada się na mniejsze od prognozowanego obciążenie dla budżetu.
Jeżeli chodzi o art. 2 1 4 "Wyposażenie i instalacje techniczne", należy zasygnalizować, po pierwsze, że w kontekście wzmocnienia środków bezpieczeństwa w korekcie budżetu 3/2016 zwiększono środki w obrębie tego artykułu o 160 000 EUR, w stosunku do początkowych środków budżetowych na 2016 r., w celu zakupu dodatkowego wyposażenia w dziedzinie bezpieczeństwa. Z drugiej strony należy zaznaczyć, że artykuł 2 1 4 został zasilony kwotą 110 000 EUR pochodzącą z linii 2 7 4 1 "Publikacje o charakterze ogólnym" w celu kontynuacji wymiany maszyn w zakładzie powielania dokumentów instytucji. W tym zakresie kwota, jaka została ostatecznie wykorzystana na nabycie tych maszyn, była niższa od pierwotnie przewidywanej (nadwyżka wynosząca 66 000 EUR w stosunku do wniosku przekazanego władzy budżetowej). Wreszcie spóźnione przedłożenie korekty budżetu (koniec października) nie pozwoliło na zaplanowanie wszystkich przewidzianych zakupów przed końcem roku (nadwyżka wynosząca około 40 000 EUR).
Jeśli chodzi o artykuł 2 1 6, stopniowe obejmowanie stanowisk przez dodatkowych sędziów Sądu oraz okoliczność, że trzech z tych sędziów nie zostało jeszcze mianowanych, umożliwiły obniżenie kosztów najmu samochodów służbowych, co wyjaśnia stwierdzone nadwyżki środków.
3.2.3. Rozdział 2 3 - Bieżące wydatki administracyjne
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 1 460 500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 1 157 473 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 79,3 % (wobec 96 % w 2015 r.).
Należy stwierdzić, że:
3.2.4. Rozdział 2 5 - Zebrania i konferencje
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 521 500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 498 004 EUR, co przekłada się na współczynnik wykorzystania środków wynoszący 95,5 % wobec 87,45 % w 2015 r., z wyłączeniem części dawnego art. 2 5 6 "Wydatki związane z informacją i udziałem w wydarzeniach publicznych", obejmującego wydatki związane z informacją/komunikacją, które w 2016 r. zostały włączone do pozycji 2 7 4 2 "Inne wydatki na informację" w rozdziale 2 7. Po dokonaniu tej korekty w celu umożliwienia porównania danych liczbowych wzrost wydatków w rozdziale 2 5 wyniósł w 2016 r. + 10,76 % w stosunku do 2015 r.
Przyczyną wzrostu współczynnika wykorzystania środków była większa liczba wydarzeń, jakie zorganizowano w 2016 r. Należy przypomnieć, że bardziej przypadkowy jest siłą rzeczy charakter wydatków z tego rozdziału, poświęconych w znacznej części na wydarzenia protokolarne i oficjalne wizyty w Trybunale, seminaria, a także wizyty studenckie i informacyjne, które nie zawsze są inicjowane przez Trybunał i których kalendarz nie jest planowany przez Trybunał.
3.2.5. Rozdział 2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 2 587 500 EUR zostały w 2016 r. zaangażowane w wysokości 2 477 929 EUR, co daje współczynnik wykorzystania wynoszący 95,8 % wobec 99,7 % w 2015 r.
Środki z tego rozdziału zostały rozdzielone między dwa artykuł budżetowe:
Wzrost ten jest rezultatem przeznaczenia w 2016 r. większej kwoty środków na sfinansowanie kosztów publikacji Trybunału w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W tym zakresie owe wydatki, wliczając w nie kwotę dochodów przeniesionych z 2014 r, która została przeznaczona na sfinansowanie części wydatków z 2015 r. (100 000 EUR), zwiększyły się w 2016 r. o + 16,13 % w stosunku do 2015 r., w efekcie wzrostu w 2016 r. kwoty kosztów bezpośrednich przypisanych instytucji przez Urząd Publikacji w stosunku do kwoty przypisanej jej w 2015 r., pomimo okoliczności, że liczba opublikowanych stron zmniejszyła się w 2016 r. o - 3,77 % w stosunku do 2015 r.
Poza tym środki z tego artykułu przeznacza się na finansowanie kosztów Zbioru Orzeczeń sądów Trybunału. W tym zakresie skutki nowego trybu elektronicznej publikacji orzeczeń w połączeniu z oszczędnościami w stosunku do tradycyjnej publikacji wersji papierowej wyjaśniają zmniejszenie wydatków w 2016 r., a także nadwyżki środków, jakie mogły powstać w ramach tego artykułu, co pozwoliło na dokonanie dwóch wspomnianych już zasileń: po pierwsze, przeniesienia środków w kwocie 120 000 EUR do art. 2 7 2 w celu sfinansowania archiwów historycznych Trybunału, a po drugie, przeniesienia środków w wysokości 110 000 EUR do art. 2 1 4 rozdziału 2 1 na cele odnowienia maszyn w zakładzie powielania dokumentów instytucji.
Wreszcie środki z art. 2 7 4 nadal pokrywają również koszty wydawania Sprawozdania rocznego Trybunału oraz materiałów informacyjnych (broszur, prospektów i innych materiałów multimedialnych) przeznaczonych dla różnego rodzaju odwiedzających. Należy podkreślić, że kwota tych wydatków jest identyczna z kwotą z 2015 r.
3.3. Tytuł 3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań
Rozdział 3 7 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i niektórych organów
Ostateczne środki budżetowe w tytule 3 obejmują jedynie środki z rozdziału 3 7 dla pozycji 3 7 1 0 - "Koszty postępowania". W roku budżetowym 2016 środki te wyniosły 59 000 EUR i zostały zaangażowane w wysokości 7 000 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 11,9 % (56,3 % w 2015 r.).
Chodzi tu o obciążające instytucję wydatki dokonywane w ramach pomocy w zakresie kosztów postępowania przyznawanej podmiotom prawnym, obejmującej honoraria adwokatów i inne koszty. Prognozowanie tych wydatków jest w praktyce trudne, co tłumaczy bardzo zmienny poziom wykonania budżetu w poszczególnych latach.