Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu (1 lipca 2017 r. - 31 grudnia 2020 r.).

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu

(1 lipca 2017 r. - 31 grudnia 2020 r.)

(2017/C 189/02)

(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2017 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH

I. 

WPROWADZENIE

1.
PRZYPOMINAJĄ o kompetencjach przyznanych Unii Europejskiej, zwłaszcza w art. 6 i 165 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej; artykuły te stwierdzają, że sport jest dziedziną, w której działania na szczeblu UE powinny służyć wspieraniu, koordynowaniu i uzupełnianiu działań państw członkowskich.
2.
PRZYWOŁUJĄ rezolucję Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2011-2014 1  oraz 2014-2017 2 .
3.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ sprawozdanie Komisji w sprawie realizacji i przydatności planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2014-2017 3 .
4.
UZNAJĄ, że sport może się przyczynić do realizacji nadrzędnych priorytetów unijnych programów w zakresie bezpieczeństwa, gospodarki i spraw społecznych, a w szczególności strategii "Europa 2020" na rzecz inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu.
5.
UZNAJĄ, że sport odgrywa pozytywną rolę we współpracy międzysektorowej na poziomie UE i w związku z tym przyczynia się do zrównoważonego rozwoju i do właściwego radzenia sobie z ogólnymi wyzwaniami społeczno-gospodarczymi i w zakresie bezpieczeństwa, przed jakimi stoi UE, w tym z migracją, wykluczeniem społecznym, radykalizacją, które mogą prowadzić do brutalnego ekstremizmu, z bezrobociem oraz wyzwaniami w zakresie niezdrowych stylów życia i otyłości.
6.
UZNAJĄ potrzebę właściwej współpracy z zainteresowanymi podmiotami z sektora sportu, m.in. w formie zorganizowanego dialogu 4 .
7.
PRZYJMUJĄ DO WIADOMOŚCI wyniki badania Eurobarometr na temat sportu i aktywności fizycznej, opublikowane w 2014 r., uznając ogromne różnice między państwami członkowskimi, w tym w odniesieniu do wyników na temat wolontariatu i siedzącego trybu życia, a także przyjmują do wiadomości statystyki Eurostatu dotyczące kluczowych danych ekonomicznych i społecznych w zakresie sportu.
8.
UZNAJĄ potrzebę współpracy z państwami trzecimi, w szczególności z krajami kandydującymi i potencjalnymi krajami kandydującymi do UE, w celu promowania europejskich wartości poprzez dyplomację sportową, oraz z organizacjami międzynarodowymi właściwymi w dziedzinie sportu, w tym z Radą Europy, WADA i Światową Organizacją Zdrowia.
9.
W ZWIĄZKU Z TYM UZGADNIAJĄ:
-
że należy nadal rozwijać ramy europejskiej współpracy w dziedzinie sportu poprzez ustanowienie trzeciego planu prac UE w tej dziedzinie wskazującego państwom członkowskim i Komisji stosowne działania,
-
konkretny harmonogram realizacji tego planu prac, a mianowicie okres od 1 lipca 2017 r. do 31 grudnia 2020 r.,
-
że działania na szczeblu UE w dziedzinie sportu powinny koncentrować się na priorytetowych tematach, kluczowych zagadnieniach, wynikach prac, a także na metodach pracy i strukturach roboczych wymienionych w tym planie prac i określonych w załączniku I.

II. 

DALSZE ROZWIJANIE EUROPEJSKIEGO WYMIARU SPORTU POPRZEZ USTANOWIENIE PLANU PRAC UE

10.
UWAŻAJĄ, że ten plan prac UE w dziedzinie sportu powinien się opierać na następujących przewodnich celach:
-
zapewnienie, poprzez współpracę międzysektorową, informacji innym sektorom polityki UE na temat tego, jaki wkład sport może wnieść w realizację wyzwań politycznych, przed którymi stoi UE,
-
dalsze wzmocnienie bazy dowodowej w przypadku sportu,
-
sprzyjanie temu, by państwa członkowskie i Komisja - i gdzie stosowne również ruch sportowy i inne właściwe podmioty - stosowały kooperacyjne, uzgodnione podejście zakładające wytworzenie w dłuższym okresie na szczeblu UE wartości dodanej w dziedzinie sportu,
-
odpowiadanie na wyzwania transnarodowe, z zastosowaniem skoordynowanego podejścia UE,
-
uwzględnianie szczególnego charakteru sportu,
-
przyczynianie się do realizacji nadrzędnych priorytetów programu polityki gospodarczej i społecznej UE, a także zrównoważonego rozwoju, aby dać impuls dla tworzenia miejsc pracy, wzrostu i inwestycji, a także pomóc w przygotowaniach na okres po 2020 r. 5 ,
-
propagowanie równości płci,
-
uwzględnianie powiązań między edukacją a sportem, w tym kwestii dwutorowej kariery sportowców,
-
korzystanie z osiągnięć pierwszych dwóch planów prac UE w dziedzinie sportu,
-
uzupełnianie i wzmacnianie wpływu działań podejmowanych w ramach programu Erasmus+ w dziedzinie sportu,
-
przyczynianie się do rozwoju sportu masowego w UE.
11.
PODKREŚLAJĄ, że plan prac UE powinien stanowić elastyczne ramy i instrument, tak by na czas można było reagować na rozwój wydarzeń w dziedzinie sportu i uwzględniać priorytety przyszłych prezydencji.
12.
POSTANAWIAJĄ, że w okresie objętym tym planem prac państwa członkowskie i Komisja powinny priorytetowo traktować tematy i kluczowe zagadnienia przedstawione poniżej. Każde z państw sprawujących prezydencję może je uzupełniać w świetle ewentualnych nowych wydarzeń:
1)
uczciwość w sporcie, zwłaszcza propagowanie dobrego zarządzania, w tym ochrona nieletnich, szczególny charakter sportu, zwalczanie korupcji i ustawiania wyników zawodów sportowych oraz zwalczanie dopingu;
2)
gospodarczy wymiar sportu, w szczególności innowacje w sporcie oraz sport i jednolity rynek treści cyfrowych;
3)
sport i społeczeństwo, w szczególności włączenie społeczne, rola trenerów, edukacja w sporcie i poprzez sport, sport i zdrowie, sport i środowisko, sport i media oraz dyplomacja sportowa.
Szczegóły związane z realizacją powyższych kluczowych zagadnień znajdują się w załączniku I.
13.
USTALAJĄ, że:
-
plan prac UE może zostać zmieniony przez Radę oraz przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w świetle uzyskanych rezultatów i rozwoju polityki na szczeblu UE,
-
w pierwszej połowie 2019 r. zorganizowana zostanie śródokresowa ocena planu prac UE.

III. 

METODY PRACY I STRUKTURY ROBOCZE

14.
UZNAJĄ, że by wdrożyć plan prac, państwa członkowskie powinny dalej blisko współpracować między sobą, a także z Komisją. Uznają również, że należy ściśle zaangażować w tę współpracę ruch sportowy i stosowne właściwe organizacje szczebla krajowego, europejskiego i międzynarodowego, np. Radę Europy, WADA i Światową Organizację Zdrowia.
15.
SĄ ZDANIA, że:

w celu prowadzenia działań wynikających z osiągnięć pierwszych dwóch planów prac UE i wypracowania nowych wyników prac należy ustanowić właściwe struktury robocze i metody pracy zgodnie z priorytetowymi tematami i kluczowymi zagadnieniami określonymi powyżej w pkt 12.

https://ec.europa.eu/commission/publications/president-junckers-political-guidelines_pl.

W stosownych przypadkach Komisja powinna organizować spotkania grup ekspertów i klastrów tematycznych dotyczące obszarów polityki, którymi między innymi intensywnie zajmowano się w ramach poprzednich i obecnych planów prac na rzecz sportu.

Posiedzenia mogą być organizowane z inicjatywy jednego lub kilku państw członkowskich i dotyczyć tematów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania (grupy zainteresowanych państw członkowskich). Spotkania te będą dotyczyć, między innymi, działań w zakresie partnerskiego uczenia się wśród uczestniczących państw członkowskich.

Inne struktury i metody pracy mogą obejmować konferencje i seminaria prezydencji, nieformalne posiedzenia ministrów i dyrektorów ds. sportu, analizy, konferencje i seminaria Komisji.

Kluczowe zasady dotyczące różnych metod pracy są określone w załączniku II.

W drugiej połowie 2020 roku Rada oceni realizację tego planu prac UE, opierając się na sprawozdaniu, które Komisja opracuje w pierwszej połowie 2020 r.

IV. 

DALSZE DZIAŁANIA

16.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:
-
współpracowały z Komisją na rzecz skutecznego wdrożenia niniejszego planu prac UE, stosując metody pracy i struktury robocze określone w niniejszej rezolucji,
-
respektując zasadę pomocniczości oraz autonomię struktur zarządzania sportem, należycie uwzględniały niniejszy plan prac UE podczas opracowywania polityki krajowej,
-
regularnie informowały zainteresowane podmioty z sektora sportu o postępach w realizacji planu prac UE, a w stosownych przypadkach konsultowały się z tymi podmiotami, by w ten sposób nadać odpowiednią wagę prowadzonym działaniom i je wyeksponować,
-
rozpowszechniały, w stosownych przypadkach, w państwach członkowskich i na odpowiednich szczeblach, wyniki osiągnięte w ramach tego i poprzednich planów prac UE w dziedzinie sportu,
-
organizowały spotkania na tematy będące przedmiotem wspólnego zainteresowania (grupy zainteresowanych państw członkowskich),
-
we współpracy z Komisją wszczynały i prowadziły partnerskie uczenie się.
17.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW SPRAWUJĄCYCH PREZYDENCJĘ W RADZIE, BY:
-
uwzględniały, także w ramach trzech prezydencji, priorytetowe tematy niniejszego planu prac UE podczas opracowywania swoich programów oraz wykorzystywały uzyskane wcześniej rezultaty,
-
informowały państwa członkowskie na temat bieżących lub planowanych prac w ramach innych składów Rady, które to prace mają wpływ na sport,
-
pod koniec okresu, którego dotyczy niniejsza rezolucja, zaproponowały w stosownym przypadku - na podstawie sprawozdania opracowanego przez Komisję - nowy projekt planu prac UE na kolejny okres,
-
rozważyły dokonanie oceny usystematyzowanego dialogu z ruchem sportowym 6 .
18.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:
-
współpracowała z państwami członkowskimi w realizacji niniejszego planu prac, zwłaszcza w zakresie wyników prac nakreślonych w załączniku I,
-
informowała państwa członkowskie o trwających lub planowanych inicjatywach w innych dziedzinach polityki UE mających wpływ na sport oraz o odnośnych wydarzeniach w Komisji,
-
informowała Grupę Roboczą ds. Sportu o mandatach grup ekspertów,
-
wspierała państwa członkowskie i inne odpowiednie podmioty w ich działaniach w zakresie tematów i kluczowych zagadnień określonych w niniejszej rezolucji, zwłaszcza poprzez:
-
analizowanie możliwości zadbania o udział państw członkowskich i ekspertów, a także zachęcanie do uczestnictwa w grupach ekspertów, o których mowa w załączniku I, przedstawicieli ruchu sportowego i - w stosownych przypadkach - inne podmioty, co ma zapewnić wysoki i spójny poziom reprezentatywności i wiedzy fachowej,
-
ustanowienie grup ekspertów w następujących obszarach:
-
uczciwość,
-
sytuacja w zakresie umiejętności i zasobów ludzkich w sporcie,
-
ustanawianie innych form wsparcia na rzecz wymiany dobrych praktyk i partnerskiego uczenia się oraz poszerzania wiedzy (np. analizy),
-
zapewnianie niezbędnego wkładu ekspertów w zakresie kwestii związanych z dopingiem, w szczególności zgodności z prawem UE wszelkich kolejnych zmian w kodeksie antydopingowym WADA,
-
udzielanie wsparcia logistycznego i technicznego dla gromadzenia i rozpowszechniania odpowiednich dokumentów i informacji na temat polityki sportowej UE,
-
organizowanie spotkań poszczególnych klastrów tematycznych w obszarach polityki, którymi intensywnie zajmowano się w ramach poprzednich i obecnych planów prac na rzecz sportu. Celem takich spotkań jest omówienie istotnych dla polityki wyników projektów finansowanych przez UE i mających korzystny wpływ na sport oraz ułatwianie wymiany dobrych praktyk i informacji dotyczących konkretnych tematów, podsumowywanie osiągniętych postępów oraz identyfikowanie przypadków, w których konieczne są dalsze działania, w szczególności w obszarach określonych w załączniku I. Tego typu posiedzenia powinny być organizowane co najmniej raz w roku,
-
zapewniała działania następcze dotyczące prac przeprowadzonych uprzednio przez grupy wysokiego szczebla utworzone przez Komisję i zajmujące się sportem masowym oraz sportem i dyplomacją,
-
zapewniała działania następcze dotyczące zaleceń sporządzanych przez poprzednią grupę ekspercką ds. dobrego zarządzania i zapewniała ciągłość w zakresie aktualnych kwestii dotyczących walki z ustawianiem meczów,
-
wspierała uznawanie umiejętności i kompetencji w dziedzinie sportu,
-
ułatwiała usystematyzowany dialog na temat sportu, w tym organizowała co roku unijne Forum Sportu, gromadzące wszystkie najważniejsze podmioty reprezentujące ruch sportowy różnego szczebla,
-
przygotowywała doroczny Europejski Tydzień Sportu i propagowała go w ciągu roku jako narzędzie promowania sportu i aktywności fizycznej zgodnie z priorytetami niniejszego planu prac,
-
wspierała tematy priorytetowe i odpowiadające im kluczowe zagadnienia ustanowione w niniejszym planie prac, korzystając z programu Erasmus+ i innych właściwych programów unijnych, jak też europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych,
-
przyjęła, w pierwszej połowie 2020 r. - na podstawie dobrowolnego wkładu państw członkowskich - sprawozdanie z realizacji i oddziaływania niniejszego planu prac. Sprawozdanie to posłuży za podstawę do przygotowania ewentualnego kolejnego planu prac UE w drugiej połowie 2020 r.,
-
w stosownych przypadkach, udostępniała opinii publicznej wyniki prac uzyskanych w ramach struktur roboczych tego i poprzednich planów prac UE w dziedzinie sportu.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Kluczowe zagadnienia (pkt 12), oczekiwane wyniki prac i odpowiadające im struktury robocze

Kluczowe zagadnienie Metoda pracy/Zadania Wyniki prac i termin Kierujący
Priorytet 1: Uczciwość w sporcie
Walka z dopingiem Rada i organy przygotowawcze

Wkład ekspertów w kwestie antydopingowe zostanie przygotowany podczas posiedzeń ekspertów i omówiony na posiedzeniu Grupy Roboczej ds. Sportu, w szczególności kwestie zgodności z prawem UE i zbliżającego się przeglądu kodeksu antydopingowego WADA

2017-2019 - wkład UE Komisja i prezydencja
Przygotowanie stanowiska UE i jej państw członkowskich na posiedzenia komitetu CAHAMA i WADA, przy wsparciu - w razie konieczności - podczas posiedzeń ekspertów 2017-2020

- stanowisko UE

Komisja i prezydencja
Seminarium

Sposoby zapobieżenia stosowaniu dopingu przez młodych ludzi w życiu zawodowym i w sporcie masowym

druga połowa 2017 r.

- sprawozdanie

- wymiana najlepszych praktyk

prezydencja
Dobre zarządzanie Grupa ekspertów

Uczciwość

Stosowanie uznanych międzynarodowych norm w zakresie dobrego zarządzania i walki z korupcją oraz - w szczególności - stosowanie w sporcie inicjatyw spoza sportu

Ustawianie wyników zawodów sportowych

2018-2020

- wymiana najlepszych praktyk

- sprawozdanie

Komisja
Rada i organy przygotowawcze

Zalecenia w sprawie ewentualnych przyszłych działań na szczeblu UE przeciwko korupcji w sporcie

druga połowa 2019 r.

- (ewent.) konkluzje Rady

prezydencja
Ochrona nieletnich Analiza

Częstość występowania w sporcie przemocy wobec dzieci

pierwsza połowa 2019 r. - sprawozdanie Komisja
Seminarium

Działania podjęte w następstwie zaleceń w sprawie ochrony młodych sportowców i poszanowania praw dziecka w sporcie (1)

druga połowa 2019 r.

- wymiana dobrych praktyk

- sprawozdanie

prezydencja
Rada i organy przygotowawcze

Ochrona zdrowia i uczciwości nieletnich w sporcie masowym i sporcie elitarnym

druga połowa 2019 r.

- (ewent.) konkluzje Rady

prezydencja
Specyfika sportu Grupa zainteresowanych państw członkowskich

Prawo UE w odniesieniu do sportu i organizacji sportowych

pierwsza połowa 2019 r.

- (ewent.) zalecenia/stan prac

SE, FR, ES, NL
Seminarium Specyfika sportu w UE druga połowa 2019 r.

- wymiana poglądów

- sprawozdanie

Komisja
Priorytet 2: Gospodarczy wymiar sportu
Innowacje w sporcie Spotkanie klastrów tematycznych

Korzyści gospodarcze dla sportu wynikające z rachunków satelitarnych sportu (SSA). Praktyczne wykorzystanie rachunków satelitarnych sportu przez decydentów w dziedzinie sportu

pierwsza połowa 2018 r.

- wymiana najlepszych praktyk

Komisja
Rada i organy przygotowawcze

Informowanie o gospodarczym wymiarze sportu, w szczególności w odniesieniu do strategii "Europa 2020", ze szczególnym uwzględnieniem korzyści gospodarczych wynikających ze sportu i innowacji

druga połowa 2018 r.

- (ewent.) konkluzje Rady

prezydencja
Konferencja

Informowanie o gospodarczym wymiarze sportu, w szczególności w odniesieniu do strategii "Europa 2020", ze szczególnym uwzględnieniem korzyści gospodarczych wynikających ze sportu i innowacji

druga połowa 2018 r.

- wymiana najlepszych praktyk

- sprawozdanie

prezydencja
Sport a jednolity rynek cyfrowy Seminarium

Korzyści i wyzwania związane z jednolitym rynkiem cyfrowym z myślą o lepszym finansowaniu i komercjalizacji sportu

pierwsza połowa 2019 r. - sprawozdanie prezydencja
Priorytet 3: Sport i społeczeństwo
Sport a media Konferencja

Rola i wpływ mediów w sporcie

pierwsza połowa 2020 r.

- sprawozdanie i wymiana najlepszych praktyk

prezydencja
Rada i organy przygotowawcze Rola i wpływ mediów w sporcie - (ewent.) konkluzje Rady prezydencja
Rola trenerów Rada i organy przygotowawcze Rola trenerów w społeczeństwie druga połowa 2017 r.

- (ewent.) konkluzje Rady

prezydencja
Konferencja

Rola, status i odpowiedzialność trenerów w społeczeństwie

druga połowa 2017 r.

- sprawozdanie

- wymiana najlepszych praktyk

prezydencja
Edukacja w sporcie i poprzez sport Konferencja

Aktywność fizyczna, sport i dwutorowa kariera sportowców ze szczególnym uwzględnieniem szkolnictwa wyższego i edukacji

druga połowa 2017 r.

- sprawozdanie

- wymiana najlepszych praktyk

prezydencja
Grupa ekspertów

Rozwój umiejętności i zasobów ludzkich poprzez sport

2018-2020 - wytyczne Komisja
Seminarium

Kwalifikacje sportowe i kompetencje trenerów

pierwsza połowa 2020 r. - sprawozdanie prezydencja
Włączenie społeczne Rada i organy przygotowawcze

Propagowanie europejskich wartości poprzez sport

pierwsza połowa 2018 r. - (ewent.) konkluzje Rady prezydencja
Konferencja

Sport masowy jako narzędzie integracji i pomost między tradycją a innowacją

pierwsza połowa 2018 r. - sprawozdanie prezydencja
Analiza

Dostępność sportu w przypadku osób niepełnosprawnych

druga połowa 2018 r. - sprawozdanie Komisja
Rada i organy przygotowawcze

Dostępność sportu w przypadku osób niepełnosprawnych

pierwsza połowa 2019 r. - (ewent.) konkluzje Rady prezydencja
Konferencja

Korzyści płynące z uprawiania sportu zorganizowanego w przypadku osób o mniejszych możliwościach

pierwsza połowa 2019 r.

- podręcznik gromadzący najlepsze praktyki/przykłady

prezydencja
Spotkanie klastrów tematycznych

Propagowanie aktywności fizycznej sprzyjającej zdrowiu

druga połowa 2017 r.

- wymiana najlepszych praktyk

Komisja
Sport i zdrowie Seminarium

Sport i aktywność fizyczna w miejscu pracy

druga połowa 2018 r. - sprawozdanie prezydencja
Sport i środowisko Grupa zainteresowanych państw członkowskich

Rozwój obszarów miejskich, sport na wolnym powietrzu, zrównoważenie środowiskowe w kontekście dużych imprez sportowych, racjonalne ekologicznie i energooszczędne obiekty sportowe

2019-2020

- wymiana wiedzy i najlepszych praktyk

- sprawozdanie

FR, DE, PT
Dyplomacja sportowa Analiza

Sport na rzecz stosunków zewnętrznych UE

druga połowa 2017 r.

- zalecenia na podstawie studiów przypadku i dobrych praktyk

Komisja
Seminarium

Działania następcze grupy wysokiego szczebla Komisji dotyczące konkluzji Rady oraz seminarium na temat dyplomacji sportowej z listopada 2016 r.

druga połowa 2017 r.

- strategia na przyszłość

Komisja
(1) Grupa ekspertów ds. dobrego zarządzania; "Wyzwania, przed którymi należy chronić dzieci w sporcie", zalecenia w sprawie ochrony młodych sportowców i poszanowania praw dziecka w sporcie, czerwiec 2016 r., s. 12.

ZAŁĄCZNIK  II

Zasady odnoszące się do metod pracy, struktur i składania sprawozdań

-
Udział państw członkowskich w pracach grup ekspertów, posiedzeniach klastrów tematycznych i grup zainteresowanych państw członkowskich jest dobrowolny i otwarty dla wszystkich państw członkowskich.
-
Komisja zapewni najbardziej optymalny i efektywny udział ekspertów z różnych dziedzin, w tym z administracji publicznej i zainteresowanych podmiotów z sektora sportu.
-
Szczegółowe zasady dotyczące członkostwa i procedur roboczych grup ekspertów Komisji są objęte decyzją Komisji z dnia 30 maja 2016 r. 7 .
-
Grupy zainteresowanych państw członkowskich mogą określać swoje własne metody pracy i struktury robocze, w zależności od konkretnych potrzeb i pożądanych rezultatów. W stosownych przypadkach Komisja jest włączana do prac tych grup.
-
Komisja będzie składać Grupie Roboczej ds. Sportu sprawozdania z postępów prac w odpowiednich grupach ekspertów i posiedzeniach klastrów tematycznych oraz przedstawiać ich wyniki. Grupy zainteresowanych państw członkowskich wyznaczą przedstawiciela do tych celów.
-
W stosownym przypadku Grupa Robocza Rady ds. Sportu udzieli dalszych wskazówek, aby zagwarantować pożądane wyniki i dotrzymanie harmonogramu.
-
Porządki obrad i protokoły posiedzeń wszystkich grup będą udostępniane wszystkim państwom członkowskim, niezależnie od stopnia ich zaangażowania w daną dziedzinę. Wyniki prac grup będą publikowane i rozpowszechniane na szczeblu unijnym i krajowym.
-
Wyniki uzyskane dzięki różnym metodom pracy zostaną włączone do sprawozdania Komisji z realizacji planu prac.
1 Dz.U. C 162 z 1.6.2011, s. 1.
2 Dz.U. C 183 z 14.6.2014, s. 12.
3 Dok. 5516/17 + ADD 1.
4 Rezolucja Rady z dnia 18 listopada 2010 r., w której Rada postanowiła regularnie, zwykle przy okazji swoich posiedzeń, organizować nieformalne spotkania głównych przedstawicieli organów publicznych UE i ruchu sportowego, by umożliwić im wymianę poglądów na zagadnienia dotyczące sportu w UE (Dz.U. C 322 z 27.11.2010, s. 1).
5 Dziesięć wytycznych politycznych Komisji Junckera
6 W tym rezolucję Rady z 18 listopada 2010 r. w sprawie usystematyzowanego dialogu.
7 Decyzja Komisji C(2016) 3301 final z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiająca zasady przekrojowe dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.189.5

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu (1 lipca 2017 r. - 31 grudnia 2020 r.).
Data aktu: 15/06/2017
Data ogłoszenia: 15/06/2017